آموزشطراحی کاراکترمقالات

۵ نکته برای ساخت انیمیشن کوتاه ؛ تجربه های کارگردان انیمیشن موفق Bao

Bao
Bao
2.64Kviews
۴٫۹
(۷)

انیمیشن کوتاه Bao در تابستان ۲۰۱۸ همزمان با اکران انیمیشن شگفت انگیزان ۲ (The Incredibles 2) به نمایش در آمد. کارگردانی این اثر را خانوم دومی شی (Domee Shi) بر عهده دارد. دومی شی که از سال ۲۰۱۱ همکاری خود را با استودیو پیکسار آغاز کرده، تجربه حضور به عنوان طراح استوری بورد در انیمیشن های ظاهر و باطن (Inside Out) و دایناسور خوب (Good Dinosaur) محصول سال ۲۰۱۵ و شگفت انگیزان ۲ را داشته است. او با کارگردانی این انیمیشن کوتاه توانست نام خود را به عنوان اولین کارگردان زن استودیو پیکسار ثبت کند. و برای ساخت انیمیشن کوتاهنامزد دریافت جوایز آنی و جشنواره فیلم ترابیکا شود.

خانوم شی در حاشیه جشنواره ترابیکا در دوره های انیمیشن درباره ی روند ساخت این انیمیشن، و خلق داستان زیبای دامپلینگ کوچک و مادرش توضیح داد. و تجربیاتی که در این مدت به دست آورده بود را بیان کرد. در این نوشته ۵ نکته مهم برای ساخت انیمیشن کوتاه که خانوم شی به آن ها اشاره کرده را برای شما آماده کردیم.

۱ . از آخر هفته ها به عنوان فرصتی برای کار روی علایق شخصی استفاده کنید.

وقتی که ایده ی اولیه بائو به ذهن خانوم شی رسید، او در حال کار در پروژه ی ظاهر و باطن بود. و تمام وقتش صرف خواندن فیلنامه و کشیدن آن و نشان دادن حرکت های دوربین می شد. و در مرحله بعد باید نتیجه ی آن را برای کارگردان ها ارائه می داد. ولی او می خواست یک کار شخصی تر انجام دهد. و شروع به کار روی کمیک های اینترنتی با محوریت مواد غذایی کرد. و طراحی های خود را در وبلاگی قرار می داد. و همین جا ایده ساخت بائو در ذهنش شکل گرفت. به نظرش این ایده یک مفهوم جهانی داشت، و هرکسی می توانست با آن ارتباط برقرار کند. به علاوه یک علاقه شخصی برای بیان و به اشتراک گذاری این طرح در خودش احساس می کرد. به همین دلیل تصمیم گرفت تا این انیمیشن کوتاه را مستقلا و خارجپیکسار بسازد. کم کم این تفریح شخصی به یک هدف و پروژه ی جانبی تبدیل شد که آخر هفته ها را بر روی آن کار می کرد.

مطالعه کنید:  کاپیتان زیر شلواری و تحولی در ساخت انیمیشن های ارزان

در بسیاری داستان های عامیانه و قدیمی غذا ها نقش اصلی را بر عهده دارند غذا هایی که به حرکت در می آیند. و شروع به ماجراجویی می کنند. خانوم شی نمونه ی چینی یکی از این داستان ها را الهام بخش خود می داند. و بخش بعدی داستانش بر اساس تجربه های شخصی اش نوشته شده. تجربه بزرگ شدن به عنوان تنها فرزند یک خانواده چینی که به کانادا مهاجرت کرده. او رابطه خودش و مادرش را به تصویر می کشد. جایی که در کودکی زمان بسیار زیادی را با مادرش سپری می کرد. ولی هنگامی که شروع به بزرگ شدن کرد، مادرش نتوانست با استقلال او و رفتنش کنار بیاید. همین هسته ی اصلی انیمیشن کوتاه بائو را تشکیل داد.

Bao
Bao

۲ . نوشته تان باید یه یک اندازه عجیب و دقیق باشد.

بائو در ابتدا به پروژه ی شخصی بیرون از پیکسار بود. وقتی دومی شی آن را برای همکارانش در پیکسار ارائه می داد و با آن ها را درباره ی داستانش به گفت و گو می کرد، باعث شد تا توجه پیت داکتر (Pete Docter) به آن جلب شود. و به راهنما و استاد شی در مسیر ساخت انیمیشن کوتاه بائوتبدیل شود (بعد از اینکه پروژه بائو به پیکسار ملحق شد پیت داکتر در سمت تهیه کننده اجرایی به همکاری با آن پرداخت). هنگامی که از شیخواسته شد تا بائو را در پیکسار ارائه کند او ایمان داشت که یک داستان عجیب و تازه و در عین حال با جزییات و دقیق موفق می شود. و داستان او توانست اهالی پیکسار را برای ساخت این انیمیشن کوتاه متقاعد کند. و بعد از آن تمام اتفاقات به سرعت پیش رفت.

مطالعه کنید:  مدل درآمدی و ساختار بهترین‌های صنعت انیمیشن در دنیا

۳ . بهترین داستان، ساده ترین داستان

شی همیشه ایده ساخت داستانی با مضمون یک مادر تنها و جدایی از فرزندش را در ذهن داشت. این هسته اصلی داستان همیشه ثابت ماند. وقتی داستان بائو در حال شکل گیری بود، داستان بارها تغییر کرد و با گذشت زمان ساده شد. داستان باید در قالب یک انیمیشن کوتاه شش یا هفت دقیقه روایت می شد. به همین دلیل با کم ترین شخصیت ها و ساده ترین شکل داستان روایت شد. تا بهترین نتیجه حاصل شود.

دامپلینگ کوچولو تنها شخصیت غیر انسانی داستان باقی ماند. برای این که تمام تمرکز فیلم روی رابطه ی مادر و فرزندش باشد. و همه داستان های فرعی حذف شد. ایده هایی که توجه مخاطب را به دامپلینگ جلب می کرد. و تمرکز را از رابطه ی بین مادر و فرزندی دور می کرد.

Bao
Bao

۴ . شخصیت های داستانتان را به خوبی بشناسید.

تحقیق و پژوهش بخش بزرگی از ساخت انیمیشن کوتاه را تشکیل می دهد. همه ی تصاویر و صحنه های فیلم از لباس کاراکتر ها گرفته تا علامت های روی اتوبوس حاصل بازدید های میدانی است. تیم تولید این انیمیشن برای ساخت آن سفرهایی به محله های چینی تورنتو و دیگر شهرهای کشور داشتند. مخصوصا برای پیدا کردن یک نمونه و الهام گرفتن از آن برای خلق شخصیت مادر. حتی خانم شی مادر خود را برای برگزاری کلاس آموزش پخت دامپلینگ به پیکسار آورد.

Bao
Bao

نکته واقعا مهم برای داشتن یک داستان خوب و شخصیت های باور پذیر، شناخت این شخصیت ها است. تمام این تحقیقات و پژوهش ها برای کمک به سازندگان و نویسندگان داستان است، تا بتوانند به درک بهتری از شخصیت ها برسند. عوامل ساخت این انیمیشن بسیاری از آثار هنری چینی را مشاهده کردند تا بتوانند همان سادگی و زیبایی موجود در آن را  در شخصیت هایشان به تصویر بکشند.

مطالعه کنید:  بهترین تبلت ها ی طراحی برای تازه کارها
Bao
Bao

۵ . اجازه بدهید داستان، طراحی هایتان را هدایت کند.

همه چیز در خدمت داستان است. حتی نورپردازی هم ابزاری است، که برای داستان گویی می توان از استفاده کرد. برای مثال وقتی دو شخصیت احساس نزدیکی به یکدیگر می کنند. از یک منبع به آن ها تور تابیده می شود یا وقتی که بین آن ها تنش و درگیری رخ داده یکی درون سایه و به دیگری نور مستقیم تابیده می شود. دومی شی ابتدا تصمیم داشت تا از تکنیک نقاشی با دست در ساخت انیمیشن کوتاه بائو استفاده کند. ولی هنگامی که پروژه به استودیو منتقل و برای ساخت آن از تکنیک سه بعدی استفاده شد. نه نتها باعث شد تا غذاها تازه و خوشمزه و بافت لباس ها واقعی تر به نظر برسند، بلکه بسیاری از کارهایی در محیط دو بعدی انجام دادنش مشکل به نظر می رسید در محیط سه بعدی به راحتی صورت گرفت.

شی با تمرکز روی داستان و روایت دقیق و بی نقص خود توانست مفهوم را به ساده ترین شکل ممکن به مخاطب خود انتقال دهد. البته همیشه خلق آثار که با سادگی همراه باشند ظرافت زیادی می خواهد. ساخت انیمیشن کوتاه با توجه به زمان محدود برای بیان مطالب به مهارت خاصی نیاز دارد. مطمئنا انیمیشن کوتاه خانوم شی در این کار موفق بوده و توانسته اثری سرگرم کننده و به شدت تاثیر گذار باشد.

منبع : nooshika

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۹ / ۵٫ ۷

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

2 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.