اخبارمقالات

از تهران تا اشتوتگارت؛ نگاهی به ۱۴ جشنواره بین المللی انیمیشن

1.83Kviews
۳٫۸
(۴)

فروش های میلیارد دلاری برخی از آثار انیمیشنی جهان در یک دهه اخیر مانند «عصر یخبندان» و «دانشگاه هیولاها» نشان داد که استودیوهای طراحی و ساخت محصولات پویا نمایی، سرمایه گذاری گسترده ای روی تولید فیلم های انیمه با رویکردهای مختلف دارند. به نظر می رسد که بازار جهانی مخاطبان صنعت سینما، برای محصولاتی خلاقانه با ساختارهای نوآورانه مبتنی بر فناوری، آمادگی زیادی دارد.

میزان بودجه ای که برای ساخت برخی از فیلم های انیمیشن موفق چند سال اخیر در نظر گرفته شده، بعضا با کل بودجه صنعت سینما در برخی از کشورهای در حال توسعه جهان برابری می کند. همه این ها نشان می دهد که توجه صنعت سینمای جهان به مقوله انیمیشن، بسیار جدی است و این موضوع تاثیر فراوانی از جنبه های اقتصادی، سرگرمی و الهام بخشی دارد.

بسیاری از شخصیت های کارتونی که توسط کمپانی های عریض و طویل شرقی و غربی خلق می شوند، برندهای پول سازی هستند که محرک دنیای ادبیات، تلویزیون و حتی صنعت ورزش به شمار می روند. به همین خاطر، حضور آثار سینمایی انیمه در جشنواره های بین المللی، فرصتی برای دیده شدن و معرفی و تبلیغ محصولات در فرآیند های تبلیغاتی و بازاریابی آینده است.

an24

انیمیشن INSIDEOUT.

گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو، شما را با ۱۴ جشنواره بین المللی پویا نمایی در سراسر جهان آشنا می کند.

جشنواره پویانمایی تهران

photo_2009-04-30_00-46-38

یازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران اسفند امسال برگزار می شود. در ده دوره قبلی، این جشنواره با استقبال گسترده فعالان صنعت انیمه از کشورهای مختلف جهان روبرو شد. به نظر می رسد دنیای پویانمایی ایرانی ها که با فیلم تهران  ۱۵۰۰ (برترین انیمیشن ۱۳۹۲) به سینماها نیز راه یافت، روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

برای آگاهی از جدید ترین برنامه های جشنواره بین المللی پویانمایی تهران و شرایط شرکت در این جشنواره، به نشانیاینترنتی آن مراجعه کنید. بخش دانشجویی این جشنواره در سال های اخیر سبب شده که دانشجویانی از سراسر کشور، آثار خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

بازار ملی پویانمایی تهران نیز از جمله بخش های جشنواره بین المللی کشور است. برای آگاهی از جزییات فعالیت این مجموعه به درگاه آن مراجعه کنید.

فراموش نکنید که در کشور،‌ خانه انیمیشن نیز داریم که فعالیت های آموزشی گسترده ای را در دستور کار دارد. برای آگاهی از فعالیت های خانه انیمیشن ایران می توانید به این درگاه مراجعه کرده و در جریان برنامه های سال ۹۶ این مجموعه هنری قرار بگیرید.

جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن زنان

an2

جشنواره بین المللی انیمیشن زنان (TRICKY WOMEN INTERNATIONAL FESTIVAL OF ANIMATED FILMS) که هر ساله در وین اتریش برگزار می شود، از جمله مطرح ترین جشنواره های انیمه در اروپای مرکزی است. این مراسم هر ساله بین ۱۰ تا ۱۵ مارس در پایتخت موسیقی قاره سبز برگزار می گردد و فعالان این صنعت را به وین می کشاند.

an3

این جشنواره که از سال ۲۰۰۱ میلادی شروع به کار کرد، نخستین رویداد فیلم انیمیشن بلند کوتاه به کارگردانی زنان است و به طور انحصاری به نمایش آثار فیلم سازان زن می پردازد. برگزاری این مراسم در روز جهانی زن نشان می دهد که دنیای جذاب و خلاق شخصیت سازی کارتونی در عرصه زنان، می تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد.

اخبار جشنواره هیجان انگیز تریکی را می توان در این درگاه دنبال کرد. آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره انیمه زنان اتریش، ۱۰ اکتبر هر سال است.

جشنواره بین المللی انیمیشن ملبورن

an4

کشور کانگوروها همچون جشنواره بین المللی فیلم سیدنی، در عرصه انیمیشن نیز بسیار فعال است و یکی از مقصدهای نمایش آثار این حوزه در اقیانوسیه به شمار می رود. جشنواره ملبورن در هفته سوم ماه ژوئن آغاز می شود و در عرصه های انیمیشن بلند و کوتاه برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره انیمه ملبورنی ها، ۱۲ دسامبر هر سال است.

برای آگاهی از جزییات این جشنواره، به این لینک مراجعه کنید. سمپوزیوم های آموزشی با حضور فعالان و کارگردانان نامدار صنعت انیمه آسیا و اروپا، هر ساله در این رویداد بزرگ شرکت می کنند.

مطالعه کنید:  انیمیشن‌های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

جشنواره بین المللی انیمیشن لندن

an5

جشنواره بین المللی انیمه لندن نیز همچون جشنواره فیلم لندن، از جمله رویدادهای هنری مهم انگلستان به شمار می رود. این جشنواره که در دهه نخست دسامبر هر سال برگزار می شود، از سال ۲۰۰۳ میلادی تلاش کرده تا میزبان فعالان صنعت خلاق انیمه باشد و از قدیمی ترین جشنواره های انیمه شمال اروپا محسوب می گردد.

an6

این جشنواره از انیمه های بلند، نیمه بلند و کوتاه استقبال می کند. پاسخ به پرسش علاقه مندان عرصه انیمیشن و همچنین برگزاری کارگاه ها و دوره های تئوریک و عملی از جمله برنامه های این رویداد به شمار می آید.

برای ارسال آثار در این جشنواره تا ۱۲ آوریل هر سال فرصت وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی انیمیشن اشتوتگارت آلمان

آلمانی ها در صنعت فناوری اطلاعات و مدیریت خلاقیت در کسب و کار و برنامه های هنری، از پیشگامان قاره سبز به شمار می روند و ناگفته پیداست که در زمینه انیمیشن هم فعالیت های زیادی انجام داده اند. جشنواره فیلم انیمیشن اشتوتگارت آلمان، دومین جشنواره بزرگ فیلم انیمیشن در جهان است.

an7

ایندکس درگاه جشنواره بین المللی انیمیشن اشتوتگارت آلمان

سالانه ده ها هزار عاشق انیمه و صدها سینماگر حرفه ای با حضور صدها خبرنگار از سراسر جهان، در یکی از اسکارهای انیمیشن جهان گرد هم جمع می شوند تا جدیدترین آثار انیمه را نظاره گر باشند. مراسم جشنواره، در یکی از مدرن ترین سالن های سینما برگزار می شود.

an8

در طول سه دهه برگزاری این رقابت ها، اشتوتگارت آلمان تبدیل به پایتخت انیمیشن جهان شده و دوم تا هفتم ماه می هر سال را به بهشتی برای دوستداران پویانمایی تبدیل می کند.

بخش های رقابتی جشنواره انیمیشن اشتوتگارت آلمان را می توان به قسمت های زیر خلاصه کرد:

  • بخش مسابقه بین الملل: بخش اصلی جشنواره است که آثار کوتاه سینمای انیمیشن که در یک سال گذشته تولید شده اند را نمایش می دهد. جایزه این بخش ۱۵ هزار یورو است.
  • بخش بین الملل فیلم های دانشجویی: در این قسمت مبلغ ۱۰ هزار یورو به بهترین فیلم دانشجویی اهدا می شود.
  • بخش فیلم های جوانان: گزیده ای از بهترین آثار تولید شده توسط فیلمسازان جوان و استعداد های تازه کار از سراسر جهان به نمایش در می آید. جایزه این بخش ۲ هزار یورو است.
  • بخش کودکان: انیمیشن های مختص کودکان نمایش داده می شود. جایزه این بخش ۴۰۰۰ یورو است.
  • بخش فیلم های بلند انیمیشن: گزیده ای از بهترین آثار بلند سینمای انیمیشن به نمایش در می آید. جایزه این بخش ۲۵۰۰ یورو است.
  • بخش سریال های انیمیشن: بهترین و خلاقانه ترین سریال های تلوزیونی انمیشن نشان داده می شوند. جایزه این بخش ۲۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.
  • بخش انیمیشن های تبلیغاتی :در این بخش آثار مختلفی همچون فیلم های تبلیغاتی، تیزرهای تلوزیونی و ویدئو کلیپ به نمایش در می آیند.
  • جایزه ویژه تماشاگران: ۶۰۰۰ یورو جایزه بهترین موسیقی برای انیمیشن و ۵۰۰۰ یورو جایزه فیلمنامه انیمیشن. مجموع جوایز این جشنواره به ۵۲۵۰۰ یورو می رسد.

an9

برای شرکت در این جشنواره، می بایست تا ۱۵ ژانویه هر سال، آثار به دبیرخانه ارسال شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. شما می توانید اینستاگرام مجموعه را در نیز در این نشانی دنبال کنید. اگر برای شرکت در این جشنواره با پرسشی مواجه شدید، سوالات خود را با ادمین صفحه فیس بوک جشنواره در میان بگذارید.

جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن اتاوا

جشنواره بین المللی فیلم اتاوا در هفته سوم سپتامبر هر سال برگزار می شود. این جشنواره، بزرگ ترین رویداد سینمایی در شمال قاره آمریکا بوده و هر ساله شاهد حضور هزاران علاقه مند و متخصص دنیای انیمیشن در پایتخت کانادا هستیم.

این مراسم همچون رویداد بین المللی انیمیشن اشتوتگارت آلمان، در بخش های رقابتی زیر برگزار می شود:

مطالعه کنید:  فرمول مخفی پیکسار برای ساخت فیلم های ایده آل

an14

بهترین های نمایش، فیلم های بلند، کارهای گروهی، فیلم های کوتاه مستقل، رسانه های جدید، فیلم هایی برای کودکان، انیمه های اینترنتی، تبلیغات، موزیک ویدیو، سریال تلویزیونی برای کودکان، سریال تلویزیونی بزرگسالان.

همزمان با برگزاری جشنواره، کنفرانس اینمه تلویزیونی نیز برپا می شود که در چند سال اخیر، میزبان هزاران متخصص از کشورهای مختلف جهان بوده است. برخی از کمپانی های انیمیشن سازی مانند فاکس قرن بیستم نیز در آن شرکت دارند.

an10

an11

تصویر برندهایی که از جشنواره بین المللی انیمیشن اتاوا کانادا حمایت می کنند.

اگر قصد دارید آثار خود را در این جشنواره بزرگ به نمایش بگذارید، تا ۲۰ ماه می هر سال برای شرکت در جشنواره فرصت دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه اختصاصی جشنواره مراجعه کنید. در این درگاه، اطلاعات شرکت کنندگان، تاریخچه برگزاری رویدادها و همچنین شیوه دریافت دعوت نامه و فرصت های اقامتی برای شرکت کنندگان در دسترس است.

an12

هیچ هزینه ای برای ارسال و ثبت آثار به دبیرخانه جشنواره وجود ندارد.

an13

افرادی که خواهان شرکت دادن فیلم های انیمیشن خود در جشنواره بین المللی انیمیشن اتاوا هستند، ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنند. رزومه تولید کنندگان آثار نیز باید در پروفایل شرکت کننده درج شود.

توجه داشته باشید که طبق قوانین و مقررات جشنواره، انیمه های غیر انگلیسی و غیر فرانسوی زبان، باید زیر نویس انگلیسی/فرانسه داشته باشد.

جشنواره بین المللی انیمیشن هلند

an16

جشنواره انیمه هلند را باید معتبر ترین جشنواره انیمه در کشور گل دانست که هر ساله در هفته سوم ماه مارس در اوترخت این کشور برگزار می شود. برنامه ای متنوع از فیلم های انیمیشن، از موزیکال و ویدیوهای هیجان انگیز تا کارتون های خنده دار، در این رویداد پیش روی چشمان علاقه مندان قرار می گیرند. فیلم های معمولی و انیمیشن های رایانه ای دیدنی، بخشی از محصولات مراسم هر سال است.

این جشنواره، تنها رویداد سینمایی بزرگ این کشور است و در کنار رویدادهایی مانند جشنواره انسی، جشنواره هیروشیما و اوتاوای کانادا، از جمله مهمترین جشنواره های جهانی شاخه انیمیشن به شمار می رود.

این جشنواره دو سالانه بین المللی، مسابقاتی را برای فیلم های انیمه کوتاه، فیلم های دانشجویی از هلند، بلژیک و فیلم های انیمه مجاز و گروه فیلم های HAFF توسط هیات داوران جوان، سازماندهی کرده است. این فستیوال، محفل خوبی برای آموزش افرادی است که قصد تجربه اندوزی در دنیای انیمه دارند.

آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره، اول ژانویه هر سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی انیمه هیروشیما

an15

یکی از مقصدهای بمب اتمی آمریکا در جنگ جهانی دوم، اکنون یکی از نقاط برگزاری سالانه انیمیشن جهان است. جشنواره انیمه هیروشیما (HIROSHIMA INTERNATIONAL ANIMATION FESTIVAL) با تایید انجمن جهانیانیمیشن، طبق قوانین کمیته برگزاری که سازمانی غیر انتفاعی در شهر هیروشیما است برگزار می شود.

بخش رقابتی جشنواره، مختص به انیمه های کوتاه بوده و فیلم های سینمایی در برنامه های ویژه به اکران عمومی در می آیند. کشور ژاپن در طراحی و ساخت انیمیشن، یکی از قدرت های جهان به شمار می رود. جایزه ۱ میلیون ینی هر سال به بهترین اثر برگزیده هیات داوران اعطا می شود. برای شرکت در این جشنواره، تا ۱۵ آوریل هر سال فرصت دارید. درگاه مراسم در این نشانی در دسترس است.

جشنواره انیمیشن فانتوچه

an17

جشنواره بین المللی انیمه فانتوچه که هر ساله در هفته دوم سپتامبر در شهر بادن سوییس برگزار می شود، از مهم ترین رخدادهای انیمه جهان محسوب می گردد.

بخش رقابتی جشنواره به انیمه هایی ساخته شده با تمامی تکنیک ها و نیز آثار ترکیبی تصاویر واقعی و انیمه شده با حداکثر زمان ۴۰ دقیقه اختصاص دارد. جوایز زیر به برگزیدگان اعطا می شود:

جایزه بهترین فیلم به ارزش ۷۰۰۰ یورو برای فیلمی ‌با ترکیب فرم، محتوا و ایده متقاعد کننده و جذاب.

جایزه ریسک بالا به ارزش ۵۰۰۰ یورو برای فیلمی ‌با اصالت و نوآوری تصویری و کشف امکانات جدید هنر انیمیشن.

استعداد جدید به ارزش ۳۰۰۰ یورو برای بهترین فیلم اولی و یا بهترین فیلم ساخته شده توسط دانشجویان.

مطالعه کنید:  140 مدل گیاه را رایگان دانلود کنید

بهترین صدا به ارزش ۲۰۰۰ یورو برای تأثیرگذارترین طراحی صدا.

بهترین تصویر به ارزش ۲۰۰۰ یورو برای بهترین و جذاب‌ ترین تصویر سازی.

بهترین داستان به ارزش ۳۰۰۰ یورو برای بهترین فیلمنامه.

جایزه تماشاگران NAB به ارزش ۵۰۰۰ یورو.

جوایز بخش سوییس عبارتند از:

بهترین فیلم سوییسی به ارزش ۷۰۰۰ یورو برای بهترین ترکیب ایده و محتوا و فرم در یک فیلم

جایزه ریسک بالای سوئیس به ارزش ۳۵۰۰ یورو برای فیلمی ‌با اصالت و نوآوری تصویری و کشف امکانات جدید هنر انیمیشن

جایزه تماشاگران به ارزش ۲۰۰۰ یورو

اگر خواهان شرکت در جشنواره هستید، آثار خود را تا ۳۱ ماه می به دبیرخانه جشنواره ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه نمایید

جشنواره بین‌ المللی انیمیشن سینانیما

an18

از جمله دیگر جشنواره های مطرح انیمه جهان، می توان به جشنواره انیمه پرتغال اشاره کرد. گویا روادید بین ایران و این کشور نیز اخیرا لغو شده و هموطنان به خصوص عاشقان انیمیشن می توانند بدون اخذ روادید به این کشور سفر کرده و در این رویداد مهم دنیای انیمیشن شرکت کنند.

جشنواره بین‌المللی انیمیشن سینانیمای اسپینهو، برنامه‌های متنوعی را به تمامی‌ علاقه مندان انیمیشن ارائه می‌ کند. هدف اصلی این رویداد، ترویج سینمای انیمیشن، دست یافتن به مخاطبان جدید و انتقال تجربیات میان حرفه‌ای‌ های این رشته و نیز جذب پخش کنندگان و شبکه‌های تلویزیونی برای توجه به پویانمایی است.

علاوه بر این، بخش بین‌المللی رقابتی فستیوال، فعالیت‌ های متننوعی چون کارگاه‌ ها، گفتگو و بحث، اکران‌های ویژه و بازبینی آثار را نیز برگزار می‌ کند.

جوایز این فستیوال عبارت‌اند از:

  • بخش بین الملل
  • جایزه برتر سینانیما
  • از طرف هیأت داوران بین‌ المللی به بهترین فیلم سینانیما
  • جایزه ویژه هیأت داوران
  • از طرف هیأت داوران بین‌المللی

جایزه بهترین فیلم در هر بخش:

جایزه بهترین فیلم کوتاه جایزه آلوز کوستا است و جایزه بهترین فیلم پایان نامه و یا فیلم دانشجویان مدارس سینمایی، جایزه گاستون ریچ نام دارد.

جایزه خوزه آبل:

این جایزه توسط هیأت داوران بین‌المللی به بهترین انیمیشن سینمای اروپا تعلق می‌ گیرد. این جایزه به یاد کارگردان پرتغالی خوزه آیل اهدا می‌ شود.

جایزه URTAC RTP2_ONDA:

این جایزه توسط اسپانسر سینانیما اهدا می‌ گردد و شامل حمایت و گرفتن حقوق پخش سراسری فیلم‌ های جایزه گرفته در فستیوال است. علاقه مندان به دنیای پویانمایی می توانند آثار خود را تا ۱۷ جولای ارسال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

جشنواره انیمیشن انسی فرانسه

an22

یکی از معتبر ترین جشنواره های انیمیشن در جهان است که هر ساله در هفته سوم ماه ژوئن در شهر انسی فرانسه برگزار می شود. برای شرکت در این جشنواره، آثار باید تا ۱۵ فوریه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

an19

معروف ترین جشنواره انیمیشن جهان، انسی فرانسه است. بعد از آن اشتوتگارت آلمانی ها در رتبه دوم قرار می گیرد. این رویداد بیش از ۴۵ سال سابقه داشته و بهترین انیمه های دنیا در آن به نمایش در می آیند. جشنواره انیمیشن انسی چهار نوع انمیشن را با تکنیک های مختلف می پذیرد: فیلم بلند، فیلم کوتاه، فیلم‌ های سفارشی و تلویزیونی.

an20

ال سی دی های غول پیکر.

توانایی معرفی و مورد توجه قرار دادن انیمیشن‌ های ممتاز باعث شده که این جشنواره به مرجعی مهم برای صنعت انیمیشن دنیا تبدیل شود. در نزدیکی محل جشنواره بین‌ المللی، بازار جهانی فیلم‌ های انیمیشن قرار دارد تنها بازار تخصصی انیمه در دنیا به شمار می رود.

an21

این مرکز برای اصلی ترین کمپانی های ساخت انیمیشن دنیا (سازمان‌ ها، ارگان‌ های آموزشی، کارگاه های تولید نرم‌ افزار و سخت افزار، کمپانی های تولید، استودیوها، کانال های تلویزیونی و غیره) نمایشگاهی اختصاصی دارد.

از دیگر جشنواره های مهم دنیای انیمیشن می توان به جشنواره انیما فست زاگرب، جشنواره بین المللی انیما موندی برزیل و جشنواره بین المللی بروکسل اشاره کرد.

منبع: rooziato

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۸ / ۵٫ ۴

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

3 + 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.