اخبار

نگاهی به انیمیشن های تابستانه

7.81Kviews
۳٫۵
(۲)

این موفقیت خوب در حالی نصیب فیلم‌های این ژانر می‌شود که امسال تعداد کمتری فیلم انیمیشن به روی پرده سینماها رفت.

منتقدان و تحلیل‌گران اقتصادی سینما موفقیت بالای محصولات انیمیشنی را به علاقه و میل تماشاگران به دیدن فیلم‌های خانوادگی ربط می‌دهند و می‌گویند جمع خانواده دوست دارد به تماشای محصولاتی بنشیند که از حال و هوای سالم و قابل قبولی برخوردار باشند. به گفته اهل فن، فیلم‌های انیمیشنی جزو محصولاتی هستند که تمام اعضای خانواده می‌توانند بدون دغدغه، در کنار یکدیگر به تماشای آنها بنشینند. فروش بالای چند فیلم انیمیشنی تابستان امسال در جدول گیشه نمایش، تأئید کننده این نکته است.

پل درگارابدیان تحلیل‌گر اقتصادی سرشناس سینما می‌گوید:« سینما یک تفریح عمومی است و خانواده‌ها بیشتر مایل هستند که به صورت دسته‌جمعی به تماشای یک فیلم بروند. تا به امروز، فقط این فیلم‌های انیمیشن بوده‌اند که به دلیل نوع قصه و حال و هوایی که دارند، محصولاتی عمومی و قابل قبول هستند که می‌توانند تمام اعضای یک خانواده را جذب خود کنند و آنها را با هم به داخل سالن سینماها بکشانند. در این فیلم‌ها، چیزی یا نکته‌ای وجود ندارد که باعث شود تا والدین نخواهند آنها را در کنار فرزندان خود تماشا نکنند

در عین حال، همین تحلیل‌گر خاطرنشان می‌کند این مسئله کار سازندگان فیلم‌های انیمیشنی را سخت می‌کند. به گفته درگارابدیان، فیلم‌های انیمیشن باید به صورتی ساخته شوند که هم پدر و مادرها را مجذوب خود کنند و هم برای بچه‌ها سرگرم کننده باشند. طبیعی است که انجام چنین کاری خیلی سخت است و نمی‌توان به راحتی فیلمی تهیه کرد که بتواند این دو گروه سنی متفاوت را به صورت همزمان راضی و خشنود کند. 

ولی منتقدان سینمایی در نقدهای خود بر روی محصولات انیمیشنی به این نکته اشاره کرده‌اند که فیلم‌های انیمیشنی سال‌های اخیر توانسته‌اند با موفقیت این کار را انجام دهند. به گفته آنها فیلم‌های انیمیشنی تابستان امسال مثل سال‌های قبل، با هدف جذب هر دو گروه بزرگسال (والدین) و کودک و نوجوان (فرزندان) ساخته شده و در انجام این کار هم موفق بوده‌اند.

شگفتی جدول نمایش محصولات انیمیشنی تابستان امسال این است که برخلاف سال‌های گذشته، موفق‌ترین فیلم انیمیشن فصل یکی از محصولات کمپانی والت دیزنی نیست. این کمپانی به عنوان قدیمی‌ترین سازنده فیلم‌های اینمیشنی (که تا حدود دو دهه قبل سلطان بدون رقیب این رشته بود و تنها کمپانی فیلم‌سازی بود که محصولات کارتونی تهیه می‌کرد) در تمام این سال‌ها فیلم‌های انیمیشنی را روانه پرده سینماها کرد که بالاترین فروش را در بین محصولات انیمیشنی فصل داشتند. اما امسال یک فیلم پرسروصدا دور رقابت‌ها را از دست کمپانی والت دیزنی گرفت.

کمدی ماجراجویانه و خانوادگی »من نفرت‌انگیز ۲»محصول کمپانی یونیورسال در کمال تعجب تحلیل‌گران اقتصادی سینما، تا به امروز موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی فصل تابستان است. این فیلم (که هنوز نمایش عمومی آن ادامه دارد و فروش آن رو به افزایش است) تا به حال ۳۳۴ میلیون دلار در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی فروش کرده است. بعید به نظر می‌رسد اگر در روزهای باقی مانده از فصل تابستان، انیمیشن تازه دیگری (اگر اکران عمومی شود) بتواند به رقمی بالاتر از رقم فروش این فیلم دست پیدا کند.

مطالعه کنید:  نامزدهای جوایز آنی اعلام شد

دومین قسمت «من نفرت‌انگیز» را پی‌یر کافین و کریس رناد کارگردانی کرده‌اند. آنها کارگردان قسمت اول آن در سال ۲۰۱۰ هم بودند. کاراکتر محوری قصه فیلم گورو (با صدای استیو کارول) است. او در پایان قسمت اول از یک موجود خبیث به یک آدم خوب تغییر پیدا کرد. سه بچه بازیگوش و شیطان یتیم قصه، عامل اصلی تغییر وی بودند. این چهار نفر در قصه قسمت دوم راهی یک ماجراجویی هیجان‌انگیز کمدی و اکشن می‌شوند، تا یک اثر قدیمی را که از لابراتور به سرقت رفته، پیدا کنند. گورو مأمور تحقیق در این باره می‌شود و یک کاراکتر تازه به نام مأمور لوسی وایلد به کمک او می‌آید.

این فیلم با هزینه‌ای ۷۶ میلیون دلاری تهیه شده و در بقیه کشورهای جهان هم حدود ۳۵۰ میلیون دلار فروش کرده است. خبرهایی هم در رابطه با تولید قسمت سوم فیلم شنیده می‌شود. قسمت اول فیلم با هزینه تولید ۶۹ میلیون دلاری خود، به فروش بالا و پیش‌بینی نشده ۲۵۲ میلیون دلاری در آمریکای شمالی دست پیدا کرد. نه تهیه کنندگان فیلم و نه تحلیل‌گران اقتصادی سینما ، پیش‌بینی چنین موفقیت بالایی را برای نسخه اصلی این انیمیشن کامپیوتری نمی‌کردند.

این موفقیت بالا بلافاصله تهیه‌کنندگان «من نفرت‌انگیز» در کمپانی یورنیورسال را به فکر تولید قسمت دوم آن انداخت. منابع نزدیک به کمپانی نقل می‌کنند که در زمان تولید نسخه اصلی به آنها گفته شده بود این فیلم به دلیل آن که یک ضد قهرمان شرور و بدطینت را در رأس ماجراهای خود دارد، با استقبال تماشاگران روبرو نخواهد شد.

از قبل از شروع فصل تابستان سینما و تحلیل‌هایی که در ارتباط با فیلم‌های سینمایی داده می‌شد از »دانشگاه لولوها« به عنوان پرفروش‌ترین محصول انیمیشنی فصل اسم برده می‌شد. دلایل زیادی برای ارائه چنین تحلیلی وجود داشت: دو کمپانی والت دیزنی و شرکت کامپیوتری پیکسار (که تولید کننده پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات انیمیشنی دو دهه اخیر صنعت سینما بوده‌اند) تهیه‌کننده فیلم‌ بودند و از سوی دیگر، از سال ۲۰۰۱ به این سو همه منتظر آن بودند که تهیه کنندگان «شرکت لولوها» قسمت دوم آن را تولید و روانه پرده سینماها کنند.

»شرکت لولوها» در سال ۲۰۰۱ موفق به یک فروش بالای ۲۹۰ میلیون دلاری در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی شد و تحسین منتقدان سینمایی را برانگیخت. منتقدان سینمایی به ویژه به تعداد زیاد و متنوع کاراکترهای قصه فیلم اشاره کردند. تا زمان ساخت این فیلم، هیچ انیمیشن دیگری این تعداد شخصیت متنوع و رنگارنگ را در نقش‌های اصلی و فرعی نداشته است.

از زمان تولید و اکران عمومی این فیلم، همه می‌پرسیدند چه زمانی قسمت دوم آن تولید و روانه پرده سینماها خواهد شد. قصه فیلم درباره دختر بچه‌ای بود که ناخواسته وارد شرکت مخفی لولوهایی می‌شود که وظیفه‌شان ترساندن بچه‌های کوچک است. اما خود این لولوها از تماس با انسان‌ها وحشت دارند و به آن گفته شده در صورت لمس آدم‌ها از بین می‌روند. به زودی لولوها متوجه دروغین بودن این مسئله می‌شوند.

مطالعه کنید:  فیلم سینمایی پویانمایی فیلشاه پرچمدار صنعت انیمیشن در ایران است

دو شخصیت اصلی قصه نسخه اصلی سالی و مایک (با صدای بیلی کریستال و جان گودمن) در قصه قسمت دوم هم کاراکترهای اصلی آن هستند. اما قصه فیلم به دورانی قبل از شروع قصه نسخه اصلی می‌رود و به اصطلاح پیش درآمدی بر این قصه است. در این قصه، سالی و مایک که آشنایی با یکدیگر ندارند وارد دانشگاه لولوها می‌شوند تا رسم و رسوم ترساندن بچه‌های کوچک را یاد بگیرند. آنها در داخل دانشگاه با یک سری ماجراجویی روبرو شده و در طول داستان با یکدیگر دوست و همراه می‌شوند.

ون اسکانلون کارگردان قسمت دوم فیلم است. او با قسمت اول فیلم همکاری نداشت. نسخه اصلی را تیم دو نفره پت داکتر و دیوید سیلورس کارگردانی کردند. منتقدان سینمایی «دانشگاه لولوها» را پسندیدند، ولی گفتند قسمت اول فیلم خیلی بهتر از این قسمت آن بوده است و سازندگانش می‌توانستند فیلم بهتری ارائه دهند. آنها به ویژه بر روی فاصله ۱۲ ساله بین تولید دو قسمت اول و دوم تأکید می‌کنند و می‌گویند انتظار عمومی این بود که پس از این همه سال، فیلمی جذاب‌تر و سرگرم‌ کننده‌تر تهیه شود و این سؤال را مطرح می‌کنند که تهیه کنندگان فیلم در این سال‌ها مشغول انجام چه کاری بوده‌اند؟

«دانشگاه لولوها» با یک فروش ۲۵۹ میلیون دلاری در آمریکا و کانادا، لقب دومین انیمیشن موفق فصل تابستان را از آن خود کرد. فروش بین‌المللی فیلم در بقیه کشورهای جهان بسیار بیشتر از آمریکای شمالی بوده و به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است. در حالی که هزینه تولید قسمت اول ۱۱۵ میلیون دلار اعلام شد، کمپانی والت دیزنی رقم هزینه‌های تولید قسمت دوم آن را اعلام نکرده است. این در حالی است که این کمپانی در رابطه با تولید احتمالی قسمت سوم آن هم تا به امروز صحبتی نکرده است.

«خانواده کرودها« در کمال تعجب تحلیل‌گران اقتصادی سینما، در جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی ۱۸۷ میلیون دلار فروش کرد. با آن که رقم هزینه‌های تولید فیلم ۱۳۵ میلیون دلار اعلام شد، ولی تهیه کنندگان فیلم در کمپانی دریم ورکز از فروش آن به عنوان رقم خوب اسم بردند و بلافاصله خبر تولید قسمت دوم آن را اعلام کردند، منتقدان قصه و حال و هوای متفاوت آن را تحسین کردند و گفتند همین مسئله باعث استقبال بالای تماشاگران از این کمدی اکشن ماجراجویانه ناشناخته بوده است. فروش بین‌المللی فیلم هم بالای ۲۵۰ میلیون دلار بوده است. رایان رینولدز و نیکلاس کیج صدا پیشه‌های اصلی آن هستند.

قصه فیلم درباره یک خانواده غارنشین است که به دنبال تغییرات جوی و نابودی محل زندگی‌شان، مجبور به کوچ می‌شوند تا یک سرپناه مطمئن پیدا کنند. در حالی که پدر خانواده دیدگاههایی قدیمی دارد و با هر چیز تازه‌ای (به دلیل ناشناخته بودن و احتمال خطر) مخالفت می‌کند، جوانی که با آنها آشنا شده دارای افکار تازه‌ است و جمع خانواده را به یک مکان تازه می‌برد.

در طول قصه، اختلاف زیادی بین پدر خانواده و این مرد جوان وجود دارد و این مسئله فیلم را به جلو می‌برد. تیم دو نفره کریس ماندرز و کرک دی میکو کارگردانان فیلم هستند و قرار است تمام عوامل اصلی تولید نسخه اصلی، در ساخت قسمت دوم با آن همکاری کنند. این فیلم برای سال ۲۰۱۷ آماده نمایش عمومی خواهد شد.طی سال های اخیر واحد انیمیشن کمپانی دریم ورکز به صورت رقیب جدی و اصلی کمپانی والت دیزنی در امر تولید فیلم های کارتونی درآمده است.

مطالعه کنید:  تکنیکال ریل نرم افزار ریل فلو 10 (RF10)

 

انیمیشن »توربو« محصول کمپانی دریم ورکز که نام دیوید سورن را به عنوان کارگردان بر خود دارد دوباره رایان رینولدز را به عنوان صداپیشه در کنار خود دارد.در این فیلم او صدای خود را به کاراکتر اصلی قصه توربو قرض داده است. توربو یک حلزون معمولی است که در یک باغچه زندگی می‌کند و رؤیای قهرمانی در مسابقات اتومبیل رانی را دارد.

او در طول ماجرا با موجودات تازه‌ای آشنا و دوست می‌شود و رویای خود را عملی می‌کند. منتقدان به شباهت‌های فیلم با «ماشین‌ها»ی کمپانی والت دیزنی اشاره می‌کنند. این فیلم با هزینه تولید بالای ۱۳۵ میلیون دلاری خود، فقط ۷۳ میلیون دلار در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی فروش کرد.تهیه کنندگان فیلم،پیش بینی موفقیت بیشتری برای آن می کردند.ولی در عمل این اتفاق رخ نداد و «توربو» لقب ناموفق ترین محصول انیمیشنی فصل تابستان را از آن خود کرد.

»حماسه» کمدی ماجراجویانه اکشن کمپانی فوکس قرن بیستم  وضعیتی بهتر از «توربو» داشت. تفاوت این دو فیلم در این است که «حماسه» را کریس وج کارگردانی کرده است. او سازنده فیلم پرفروش و معروف »عصر یخی» است و به همین دلیل توقعات زیادی نسبت به کار تازه‌ او وجود داشت.قبل از اکران عمومی فیلم، تهیه کنندگانش می گفتند این انیمیشن یکی از موفق ترین کارهای فصل تابستان خواهد شد.

 »حماسه» با هزینه تولید ۱۰۰ میلیون دلاری خود، ۱۰۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد. جالب اینکه قبل از شروع فصل تابستان و در تحلیل‌هایی که از سوی تحلیل گران اقتصادی سینما و اهل فن ارائه می‌شد، از «حماسه» به عنوان یکی از شکست‌های مهم جدول گیشه نمایش فصل اسم ‌برده می شد. البته وضعیت فروش فیلم در جدول گیشه نمایش به آن بدی نبود که در تحلیل‌ها گفته شد. ولی با این حال، «حماسه» نتوانست موفقیت مالی زیادی برای تهیه کنندگانش در کمپانی فوکس قرن بیستم فراهم کند.

در گزارش فوق،فقط به فیلم هایی اشاره شده که تمام صحنه های آن ها انیمیشنی بوده است و فیلم های زنده/انیمیشن مثل «اسمورف ها ۲» مورد بحث و بررسی قرار نگرفته اند.این در حالی است که انیمیشن »هواپیماها» محصول کمپانی والت دیزنی هم تازه به روی پرده سینماها رفته است. فروش افتتاحیه فیلم در ۳ روز اول نمایش حدود۲۳ میلیون دلار بوده است.

فارس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۵ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 19 = 25

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.