اخبار

نگاهی به «یخ زده»، برنده اسکار بهترین انیمیشن سال

5.11Kviews
۰
(۰)

گرم و دوست داشتنی، مثل تابستان

بانی فیلم –  سرانجام مراسم اسکار ۲۰۱۴ با همه هیجان هایی که تا ساعتی پیش از آن وجود داشت و زرق و برق های فرش قرمز به پایان رسید و برندگان شاد و خوشحال با مجسمه های عمو اسکار به خانه های خود بازگشتند.از جمله آدم های شادی که حاصل زحمات کار خود را دیدند، عوامل فیلم «یخ زده» بودند که فیلمشان در بخش بهترین انیمیشن بلند داستانی ، برترین فیلم در بین ۵ انیمیشن برتر سال شناخته شد در فیلم «یخ زده»، السا و آنادو شاهزاده خانم هستند که باهم خواهر هستند و علاقه زیادی به یکدیگر دارند. اما چیزهایی هست که باعث می شود فرقی اساسی بین شخصیت های آنان وجود داشته باشد.السا (ایدیان  منزل)با نفرین و جادوی یک جادوگر قدرتی دارد که باعث می شود تمام قلمرو پادشاهی آنان در زمستانی پایان ناپذیر و سرد فرو رود.بعد از شروع این نفرین آنا (کریستین بل) چاره ای نمی یابد جز اینکه خواهرش را مهار کند و ناجی سرزمین شان شود.
داستان «یخ زده» می تواند استعاره ای هم از روابط دوستانه اما همراه با رقابت کمپانی دیزنی که این فیلم را تولیدکرده و کمپانی پیکسار که مدت ها است بر انیمیشن ها ی بلند داستانی حکمروایی می کند، باشد.در واقع این کمپانی پیکساربود که به عمر انیمیشن های دست ساز که دو بعدی بودند، پایان داد و قالب انیمیشن ها را به سه بعدی تغییر داد و عصر انیمیشن های رایانه ای را آغاز کرد. والت دیزنی خودش نقاش انیمیشن هایی مثل «سفید برفی» و «هفت کوتوله» ،«پینوکیو» ،«دامبو و بامبی» بود. ۵۰ سال بعد جفری کاتزبرگ،رئیس جدید دیزنی انیمیشن های پرطرفدار دیگری مثل «پری دریایی کوچک»، «دیو و دلبر»، «علاء الدین و شیر شاه» را عرضه کرد.
یک سال پس از «شیر شاه» بود که پیکسار اولین انیمیشن کامپیوتری خود را که «داستان اسباب بازی ها» بودَ، عرضه کرد.
فیلم موفقیت چشمگیری داشت پیکسار پس از آن موفق شد پشت سر هم ۱۱ انیمیشن کامپیوتری عرضه کند که یکی پس از دیگری موفق تر و موفق تر می شدند. از جمله این شاهکارهای پیکسار می توان به «پیدا کردن نمو»،«Wall-E ، «بالا» و «داستان اسباب بازی ها ۳ » اشاره کرد. دیزنی در خلال یک دهه ای که این فیلم ها ساخته و عرضه می شد، تقلا می کرد تا موفق شود،اما نمی شد. البته پیکسار مغز متفکری مثل جان لاسه ته داشت که کنترل خلاقانه هر دو طرف را در درست داشت و ماموریت او این بود که نام تجاری ارزشمند دیزنی را در پیکسار احیا کند.
پیکسار در سال های اخیر نیز توانست بهترین کارها را از هنرمندانش دریافت کند. کمپانی با لاسه ته فیلم «ماشین ها ۲ » را عرضه کرد و برای اولین بار هدایت و کارگردانی انیمیشن خود را به یک زن سپرد در به این ترتیب برندا چاپمن فیلم «شجاع» را ساخت. او در «دایناسور خوب» جای خود را به مارک اندروز سپرد.
اکنون در چنین فضایی دیزنی، «یخ زده» را عرضه کرده است . نویسنده و یکی از کارگردان های فیلم جنیفر است که پیشتر «رالف خراب کن» را نوشته بود. جنیفر لی همچنین اولین زنی است که در تاریخ ۷۶ ساله کمپانی دیزنی ، موفق می شود عنوان کارگردان را یدک بکشد. او در یخ زده با کریس باک همکاری کرده است که بیش از سه دهه بود، دیگر کاری با استودیوی دیزنی نداشت. این دو درکنار هم موفق شده اند داستان «ملکه برفی» را که هانس کریستین اندرسون سال ۱۸۴۵ نوشته بود، تبدیل به داستانی مدرن کرده و به روی پرده ببرند.
«
یخ زده» بعد از «شاهزاده خانم و قورباغه» که در آن یک انسان تبدیل به قورباغه می شد و «گیسو کمند» که افسانه اسارت یک دختر زیبا به دست یک پیرزن بدجنس را روایت می کرد، تم مورد علاقه دیزنی یعنی قدرت و خطر را در زمان مواجهه زنان با حوادث دنبال می کند. السا وقتی با نفرین و جادویی که او را در برگرفته، روبرو می شود و می بیند قدرت کنترل آن را ندارد، به تنهایی و انزوا روی می آورد.
تا اینکه سرانجام ۱۸ سالگی السا فرا می رسد وقتی او با ذوق و شوق فراوان می خواهد تاج بر سر بگذارد و به دیدار وابستگان به خاندان سلطنتی برود،ذوق و شوق او باعث تقویت جادو می شود و به محض اولین تماس ناگهان تمام سرزمین ارندل در رویدادی مشابه انفجاری هسته ای در زمستان و یخ زدگی فرو می رود. این یخ زدگی ناگهانی احتمالاً اولین هشدار سینمایی درباره تغییرات جوی و ممانعت از عصر یخبندان بعد از فیلم «پس فردا» محصول ۲۰۰۴ است.
السا وقتی خیلی کوچک بود، متوجه این جادو شد و در همان ایام نیز یک کوه برفی ساخت که آنا درون آن افتاد والدین السا نگران این جادو بودند و نمی دانستند آیا او خواهد توانست آن را کنترل کند یا نه و به همین دلیل هم به عبارتی او را در اتاقی محبوس کردند. تا اینکه شاه و ملکه طی یک سفر دریایی دچار سانحه شدند و کشتی شان غرق شد و السا و آنا را تنها گذاشتند . السا بعد از مرگ پدر و مادرش هم ترجیح داد همچنان خودش را در اتاق محبوس کند او به درخواست های آنا برای اینکه بیرون بیاید و با دیگران دوست باشد،پاسخی نمی داد. آنها ۵ سالگی ،۹ سالگی و ۱۵ سالگی را سپری کردند و در این مدت السا فقط با خودش آواز دوست داری یک آدم برفی بسازی را می خواند سال ها می گذرد السا در اتاق به سر می برد و آنا در این سو و آن سو می چرخد. دخترها ظاهراً جدا از هم هستند اما دل هایشان به هم نزدیک است و فقط گاه دچار یاس شوند.
السا هر چه بزرگتر می شود،بیشتر و بیشتر تبدیل به یک دختر برفی منزوی می شود و سرانجام در قصر یخی که خود بنا کرده، ساکن می شود. او در حالی که به قصرش می رود آواز می خواند من تنها هستم . اما تنهای آزاد . مشکل آنا زمانی خود را نشان می دهد که حاضر نمی شود در برابر قدرت خواهرش جا خالی کند و دوست ندارد خواهرش در انزوا به سر ببرد و با کسی ارتباط نداشته باشد .
آنا که با شاهزاده هانس (سانتینیو فونتانا) نامزد کرده است. نمی تواند تا روز تاجگذاری صبر کند . پس تصمیم می گیرد به استحکامات السا صعود کند. او در راه خود، کریستوف (جاناتان گراف) را می بیند که پیش از این یخ فروش بوده و السا را در  کساد شدن کاروبارش مقصر می داند . از اینجا یک مثلث کمک به السا شکل می گیرد که شامل هانس، کریستوف و آنا است این انتخاب اسامی به نوعی ادای احترام به نویسنده «ملكه برفی» یعنی هانس كریستین اندرسون نیز هست. كریستف که مثل السا و آنا فرصت تعامل با انسان ها را نداشته است.دوست و همدمی به نام اسون دارد که یک گوزن است . آنها سپس با اولاف (جاش گاد) آشنا می شوند که یک آدم برفی کوچک پرحرف و شاد و قابل ستایش است که از اثر گرما بر یخ و برف و البته خود بی خبر است و همراه با دیگران آواز در تابستان را   می خواند. آواز تابستان از شادترین آوازهای فیلم همراه با صدا و تصاویر فوق العاده است و اگر از جمله کسانی هستید که با معجزه موزیکال – کمدی ها موافق نیستید. حتماً حداقل این بخش از فیلم را ببینید.
همان طور که آنا در مسیر کمک به السا همراهانی خوب دارد، کسانی که به جای کاراکترهای فیلم حرف زده و آواز خوانده اند یعنی منزل، بل و گراف نیز کنار هم قرار گرفته اند تا ترانه هایی که رابرت لوپز و کریستین اندرسون لوپز سروده اند. و اتفاقاً به خاطر این ترانه سرایی،دیروز نیز اسکار بهترین ترانه سال را بردند، اجرا کنند. فیلم از این لحاظ قادر است همچون فیلم های «شیرشاه» ، «دیو و دلبر» و «تارزان» اجرای آوازهای خود را در صحنه های مختلف ببیند. به هر حال لوپز ، منزل، بل ، گراف و گاد هر کدام دارای سوابقی خوب و درخشان در برادوی بوده اند.
متن ترانه های فیلم شاید برای آهنگ ها و ریتم های عادی مناسب باشد اما فضای با نشاط و گاه تند و تلخ آنها قابل توجه است.
و اما نکته دیگری که باید درباره انیمیشن برگزیده در اسکار گفت، اینکه مشاهده بازگشت دیزنی به ریشه هایش و شکوفایی دوباره آنَ، فوق العاده است . این فیلم نقطه رجوع دیزنی به سینمای موزیکال و آن چیزی است که والت دیزنی با شکوه و جلال به آن پرداخت. اولین نمایش او از تلفیق انیمیشن با موزیکال در انیمیشن زیبای، «زیبای خفته» محصول ۱۹۵۹ نمود یافت. اکنون نیز تاثیر این افسانه دو خواهر به گرما و هیجان انگیزی ویای اولاف از تابستان است. فرقی نمی کند کودک باشید یا نوجوان یا هفتاد ساله «یخ زده» فیلمی است که شما را گرم می کند.

مطالعه کنید:  انیمیت انواع راه رفتن (قسمت ششم)

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

5 + 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.