اخبارمقالات

انیمیشنی جذاب برای تبلیغ نظام سرمایه‌داری آمریکا

3.77Kviews
۰
(۰)

مجموعه انیمیشن دو بعدی باب اسفنجی، از مجموعه های پر طرفدار کارتونی است که چه در تلویزیون و چه در شبکه سینمای خانگی مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. مخاطبان این شخصیت از کودک گرفته تا پیرمرد و جوان همه از این اسفنج شلوار مکعبی خوششان می­­آید.

این روزها کمتر کسی است که باب اسفنجی شلوار مکعبی را نشناسد، حتی اگر تماشاچی این انیمیشن جذاب نباشید، شخصیت های معروف و دوست داشتنی آن را در اکثر لوازم تحریرها و اسباب بازی ها دیده اید، اثری که در دنیای انیمیشن امروز کم خرج و از لحاظ تکنیک، ساده و کم دردسر است اما چنان در نزد مخاطبان خود پرطرفدار و سرگرم کننده شده که می تواند در رتبه اول لیست پرفروش ترین فیلم های سینما جای بگیرد. استقبال تماشاگران به ویژه کودکان باعث تولید پی در پی سریال باب اسفنجی شد و این، خبر از بقای باب و دوستانش در صحنه نمایش می دهد.

شلوار مکعبی بین المللی

طرح اولیه انیمیشن باب اسفنجی توسط استفن هیلنبرگ در سال ۱۹۳۳ به شرکت نیکلودین داده شد و مراحل پیش تولید و ساخت آن تا سال ۱۹۹۹ زمان برد. ازهمان ابتدا ایده پی ریزی شده، بر اساس ساخت انیمیشنی به صورت سریالی و در قالب مجموعه ای تلویزیونی شکل گرفته بود، به همین ترتیب اولین قسمت این مجموعه  در ۱۹۹۹ به روی آنتن رفت و نظر بسیاری از کودکان و نوجوانان را به سوی خود جلب کرد و توانست در میان بزرگسالان هم محبوب شود.

در نتیجه استقبال بی نظیر مردم، استفن هلینبرگ مجموعه های این انیمیشن را یکی پس از دیگری تولید کرد و در سال ۲۰۰۴ پس از نمایش سه فصل از آن، اولین انیمیشن بلند باب اسفنجی شلوار مکعبی در پرده ی سینما به معرض نمایش قرار گرفت. انیمیشنی که با بودجه کم ۳۰ میلیون دلار ساخته شد و در طی روزهای اکران خود توانست در سینماهای آمریکا به فروش ۸۵ میلیون دلاری برسد و این چیزی بود که باب اسفنجی کوچک را تبدیل به یکی از محبوب ترین شخصیت های کارتونی جهان کرد و باعث تولید قسمت های بعدی مجموعه انیمیشن شلوار مکعبی شد.

مطالعه کنید:  چالش کاراکترهای انسانی در انیمیشن های پیکسار (قسمت چهارم)

دنیای زیر آبی و موجوداتش

باب اسفنجی شخصیتی ساده لوح و در عین حال مهربان و بازیگوش است، اسفنجی زرد رنگ که به خاطر فرم مکعبی خود به شلوار مکعبی معروف شده است. او در زیر اقیانوس آرام در شهر بیکینی باتم در یک آناناس به همراه گربه خانگی خود گری زندگی می کند.

گری،حلزونی بی سر صداست که در اکثر مواقع گوشی برای حرف های باب است. باب در رستوران کراستی کراب آقای خرچنگ به عنوان همبرگر سرخ کن کار می کند و کارمندی است وظیفه شناس که عاشق کار خود است.

 آقای خرچنگ شخصیت خسیس و پول پرستی است که به تنها چیزی که فکر می کند پول و ثروت است از طرفی شلدون پلانگتون یک چشم در تمام مجموعه قصد کشف کردن فرمول ساخت همبرگر رستوران آقای خرچنگ را دارد که از قضا هیچ گاه موفق نمی شود.

 اما یکی از شخصیت های دوست داشتنی این مجموعه کسی نیست جز پاتریک؛ ستاره ی دریایی که موجودی است کند ذهن و کودن و همین بلاهت،او را به یک شخصیت کمیک و فانتزی تبدیل کرده است. او صمیمی ترین دوست باب و هم بازی اوست.

 نفر بعدی اختاپوس اخمو و بی حوصله است که در همسایگی باب اسفنجی زندگی می کند وعکس باب، اختاپوس از کار کردن بیزار است و علاقه چندانی به دوست داشتن دیگران ندارد. سندی چیکز و خانم پاف از دیگر شخصیت های بیشتر دیده شده در این مجموعه اند.

باب اسفنجی آموزگار

در اکثر مواقع باب و پاتریک در برابر جریاناتی که برایشان اتفاق می افتد، صحنه هایی را خلق می کنند که موجب سرگرمی مخاطبان می شود.

حواس پرتی پاتریک،سادگی و بی غل و غش بودن باب ،عصبانیت همیشگی اختاپوس و … جز عواملی است که طی داستان، نمایشی فانتزی و طنز آمیز دارد. اما آنچه که حائز اهمیت است نکات اخلاقی پوشیده در دل داستان های این انیمیشن است. در وهله اول روند داستان و شخصیت های دوبعدی اثر ساده و دم دستی می آید اما با تماشای دقیقتر متوجه می شوید که باب اسفنجی دوست داشتنی به شدت با روحیه شاد و ساده ی کودکان سازگار است هیچ گاه دروغ نمی گوید، بسیار فداکار و وظیفه شناس است، کمتر عصبانی می شود، همه را دوست دارد حتی اگر از آنها بدی دیده باشد و در نهایت موجودی خیالی است که کودکان همیشه علاقه مند به تماشای او هستند. می توان گفت باب اسفنجی این روزها تبدیل به آموزگاری برای کودکان شده است، کسی که هرگز ناامید نمی شود و بسیار سختکوش است.

مطالعه کنید:  «دانشگاه هیولاها» ۲۵۰ میلیون دلار قیمت گذاری شد

همبرگر بخورید تا کام روا شوید!

اما نکته ای که نباید از آن چشم پوشی کرد، نگاه ویژه و خاص این انیمیشن به همبرگر است. همبرگر که آن را به عنوان غذایی آمریکایی و نماد این کشور می شناسند یکی از کلید های اصلی داستان های باب اسفنجی است؛ طوری که همبرگر تنها غذای مورد علاقه مردم شهر است و تمام ماهی های اقیانوس برای خوردن آن سر و دست می شکنند. رستوران کراستی خرچنگ تنها غذاخوری شهر است که تحت ریاست آقای خرچنگ جوری هدایت می شود که کسی نمی تواند با فروش آن رقابت کند.

باب سه بعدی برای نجات جهان…

استفن هلینبرگ کارگردان انیمیشن باب اسفنجی خبر اکران نسخه جدید فیلم سینمایی این اثر را در سال ۲۰۱۵  داده است که ادامه فیلمی است که در سال ۲۰۰۴ به نمایش در آمده است. در این داستان باب اسفنجی و دوستانش با گروهی از دزدان دریایی که قصد حمله به زمین را دارند مبارزه می کنند و برای نجات اهالی زمین برای اولین بار پا به خشکی می گذارند و تماشاگران آنها را در دنیایی متفاوت می بینند زیرا دیگر خبری از شخصیت های ساده ی دوبعدی نیست و باب و دوستانش به شکل سه بعدی ظاهر می شوند.در واقع باب اسفنجی بعد از سالها شناساندن عقاید خود در زیر آب دیگر وقت ایفا کردن نقش اصلی خود و یا همان وظیفه دیرینه آمریکایی یعنی نجات جهان است.

اعتماد به نفس آمریکایی

شاید رستوران کراستی  بیانگر بخشی از نظام سرمایه داری آمریکا است که نه تنها در جامعه  خود تاثیر گذار است بلکه با نمایش زندگی شخصیت های انیمیشنی، مردم جهان را به این سبک زندگی عادت می دهد. بارها و بارها شاهد آن بوده ایم که در انیمیشن ها و یا فیلم های سینمایی هالیوودی، قهرمان هایی خیالی برای نجات دنیا بر می خیزند و به تنهایی جامعه ای امن برای همگان می سازند.

مطالعه کنید:  کارگردان «فیلم لگو2» معرفی شد

تنها اوست که درک رقابت و پیروزی را دارد و اوست که همیشه قهرمان می شود. اما در بعضی مواقع توصیف شخصیتها جور دیگری است،شیوه ای که با زبان احساسات انسانی سخن می گوید و خود را به این صورت قابل باور می کند. به نظر من  شخصیت باب اسفنجی را می توان با شخصیت فارست در فیلم فارست گامپ مقایسه کرد انسانی ساده لوح و مهربان که بسیار مسئولیت پذیر و وظیفه شناس است در طول جنگ سربازی است که از کشور خود دفاع کرده و جان بسیاری از دوستانش را نجات می دهد.

همه او را مسخره می کنند اما او چنان اعتماد به نفسی دارد که  نسبت به هم نسلان خود پیشی می گیرد و در نهایت فرزند خود را در همان راهی که خود رفته سوق می دهد… شاید باب اسفنجی همان کشوری است که با بازگو کردن مسایل انسانی، تمام کارهای خود را توجیه می کند و در نهایت همیشه به آنچه که می خواهد می رسد.

و اما…

اما نباید استقبال کودکان و علاقه مخاطبان به این دسته از آثار را دست کم گرفت.جذب طرفدار در تمام نقاط جهان به عملکردی قوی و خلاقانه  برمی گردد که مورد تحسین همگان است.

انیمیشن باب اسفنجی توانسته با کشش داستانی خوب و تنوع اتفاقات موجود در داستان شخصیت ها را بعد از گذشت سالها همچنان ناب و جذاب نگه دارد،همچنین رنگ آمیزی ،طراحی و اغراق های فانتزی کاراکترها ،این انیمیشن را بیشتر مورد توجه قرار داده است.

در انتها نکات مثبتی که در این اثر وجود دارد می تواند راهی برای هنرمندان و فیلم سازان کشورمان باشد تا بتوانند فرهنگی را در معرض نمایش بگذارند که اصالتی بسیار عمیقتر نسبت به تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا دارد.

سینماپرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. نکته مثبتی که در انتهای تحلیل ذکر شده سخت به نظر می رسد چون انیمیشن و اقسام آن در انحصار است . این انحصار اجازه نمی دهد که یک سریال یا مجموعه و یا فیلم سینمایی در مقیاس جهانی به انتشار برسد . راستی ما چرا حتی یک مجموعه یا سریال و یا فیلم سینمایی نداریم که میلیون ها انسان در سراسر جهان آن را بشناسد ؟
    یکی از دلایل دیگر قدرت پخش یک اثر در سطح بین اللمل است وگرنه سر و ته باب اسفجی را جمع کنیم کار در حد بالایی نیست . کاش مسولین برای این صنعت پولساز در سطح کشور و خارج آن چاره اندیشی میکردن . دنیای آینده دنیای انتقال طرز تفکر از طریق چنین مدیاهایست .

Leave a Response

2 + 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.