اخبار

تمام راه های انیمیشن به دیزنی ختم نمی شود

6.15Kviews
۴٫۲
(۹)

انیمیشن های بزرگ

آیا می توانید تمام ۵۲ انیمیشن اصلی دیزنی را بیاد بیاورید ؟ حتی برای معتاد فیلمی مثل من هم این کار مشکل است . من و دوستم خواستیم تمام فیلمهای قدیمی دیزنی و تمام آنهایی که مربوط به دوران طلایی دیزنی می شدند (پری دریایی کوچک، دیو و دلبر و …) را جمع آوری کنیم.

بعد ناگهان به مشکلی برخوردیم ! از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ وقفه ای بود که نمی دانستیم با آن چه کنیم . مشکل آن بود که نمیتوانستیم فیلمهایی نظیر داستان اسباب بازی (Toy Story) ، در جستجوی نمو (Finding Nemo) یا باورنکردنیها (The Incredibles) را در لیست بگنجانیم چون ساحته دیزنی نبودند .

آنها را پیکسار ساخته و دیزنی فقط منتشر کرده است ، مثل کاری که دیزنی چند سال پیش با انتشار فیلمهای استودیو گیبلی انجام داد و در واقع ما در آن سالها فیلم های پیکسار را میدیدیم نه فیلمهای دیزنی را .

این موضوع باعث شد به صنعت انیمیشن فکر کنم ، برای برخی هر چیزی که انیمه میشود را معادل دیزنی میگیرند ، دلیل آن مشخص است : برای سالها دیزنی شرکت پیشرو انیمیشن بوده است ، آنها برای فیلم های خانوادگیشان ، داستانهای باور نکردنیشان و کاراکترهای فراموش نشدنیشان مشهور شده اند .

به تدریج شرکتهای دیگر هم شروع به شکل گیری و جلب توجه کردند . در واقع روسای سه استودیوی بزرگ همه کار خود را از دیزنی شروع کرده اند : جان لستر ، دان بلوث و جفری کاتزنبرگ (حتی تیم برتون هم در سالهای اولیه به عنوان انیماتور و داستان پرداز دیزنی کار میکرد!)

مطالعه کنید:  تستهای پیش تولید دو بعدی جالب و جذاب توسط ویلیام سالازاردر انیمیشن "نفرت انگیز" برای دریم ورکز و پرل استودیو

استودیوهای پیکسار

جان لسترحالا پیکسار نامی خانگی شده است اما اول کار اینطور نبود. دیزنی دنبال نوآوری هایی در دنیای انیمیشن می گشت و پیکسار هم معروف به نوآوری و سرمایه گذاری بر روی فن آوریهای جدید بود . هنرمند دیزنی ویلیام گاریتی چند ده سال پیش با دیزنی برای ابداع دوربینهای چند صفحه ای کار کرده بود . این دوربینها اجازه ی ساخت سفید برفی و هفت کوتوله را به دیزنی دادند ، وقتی پیکسار وارد بازار شد جان لستر و دیزنی چیزی را یافتند که هر دو دنبالش بودند ، پیکسار قراردادی بست تا هفت فیلم برای این استودیوی معظم بسازد . این کار با امید به فروش و شهرت بیشتر دیزنی انجام گرفت زیرا بعد از دوران طلایی موزیکالها دیزنی دوباره در حال افول بود.

به تدریج دیزنی چیزی را متوجه شد که من و دوستم هم روز قبل به آن رسیدیم : هیچکس انیمیشنهای خانگی دیزنی را نمیبیند بلکه تنها به کارهای پیکسار نگاه میکند.

با توجه به اینکه قرارداد دیزنی و پیکسار در حال اتمام بود و پیکسار مشهور شده بود دیزنی دو گزینه پیش رو داشت : بگذارد پیکسار به رقابت با او برخیزد و یا پیکسار را بخرد. دیزنی دومین گزینه را انتخاب کرد و جان لستر را هم به سمت مدیر ارشد خلاقیت ارتقا داد. با این کار حیات استودیوهای والت دیزنی تجدید شد. جان لستر با ادامه ی کارهای قبلیش کارهای استودیو گیبلی را منتشر ساخت. شاید گیبلی هم روزی مانند پیکسار به همین ترتیب مشهور شود.

فیلم سازی دان بلوث

دان بلوثبا وجود آنکه ممکن است نام او را ندانید احتمالاً کارهایش را دیده اید . دان بلوث که در دیزنی سابقه ی کار بر روی روباه و سگ ، رابین هود و زیبای خفته را دارد رفت و استودیوی مستقل خودش را تاسیس کرد . شک ندارم که حداقل یکی از کارهایش را دیده اید . کارهایی که شامل “همه ی سگها به بهشت میروند”، “راز نیم”، “زمین پیش از زمان”، “یک داستان آمریکایی”، “اناستازیا” و “تایتان” میشوند. برایم جالب است فیلمهای او مخصوصاً اناستازیا را با کارهای دیزنی اشتباه میگیرند.

مطالعه کنید:  گالری کانسپت آرت انیمیشن ماشین ها 3

وقتی دان بلوث استودیوی خودش را تاسیس کرد میخواست فیلمهای خودش را بسازد. او ناامیدانه میخواست تا حد ممکن از فرمول پرنسس دیزنی دور بماند. اما بعد از مدتی رو به ساخت آناستازیا آورد. پرنسس روسی که گم شده و باید قبل از اینکه راسپوتین شیطانی او را بیابد راهش را پیدا کند. همانطور که بنظر می آمد فرمول دیزنی کار کرد. آناستازیا یکی از پر فروشترین فیلمهای بلوث است.

دریم ورکز SKG

دریم ورکزدریم ورکز یکی از رقیبان بزرگ دیزنی است ، آنها شرکتی هستند که در هر دو زمینه ی انیمیشن و فیلمهای معمولی شهرت دارند . دریم ورکز موفقیتهای زیادی داشته است ،  این شرکت در سالهای اول انیمیشنهای مورچگان و عزیز مصر را منتشر ساخت ، بعد از آن انیمیشنهای پر طرفدار شرک و ادامه ی آن یعنی گربه ی چکمه پوش، سری انیمیشنهای ماداگاسکار، پاندای کونگ فو کار ، انسوی پرچین ، هیولاها و بیگانگان و مگامایند از ساخته های این شرکت است.

حالا به بخش جالب مساله  بپردازیم. SKG خلاصه ی نام سه موسس این شرکت است : استیون اسپیلبرگ ، جفری کاتزنبرگ و دیوید گفن .

کاتزنبرگ که مدیر این شرکت است با دیزنی غریبه نیست ، در واقع کاتزنبرگ زمانی کمک کرد دیزنی دوباره شهرت پیدا کند . او توسط روی ای. دیزنی به عنوان مدیر استودیوهای والت دیزنی گماشته شد و کمک کرد این شرکت برخی از مشهورترین کارهایش نظیر پری دریایی کوچک، شاه شیر، دیو و دلبر و علاالدین را منتشر کند. کاتزنبرگ در برنامه ریزی و تهیه ی استوری بورد این انیمیشنها نقش داشت و در شناخت و شکار داستانهای خوب تبحر دارد .

مطالعه کنید:  دیزنی ساخت انیمیشن Gigantic را متوقف کرد

کاتزنبرگبا توجه به خیزش جدید دیزنی که ناشی از محبوبیت فیلمهای پیکسارش است رقابت شدیدی با دریم ورکز دارد اما آیا شرکت های دیگر وارد گود خواهند شد ؟

همانقدر که فیلمهای این دو کمپانی خوب است باید دید کریس ملداندری مدیر سابق استودیو انیمیشن فاکس قرن بیستم (با فیلمهای روباتها و عصر یخبندان) و مدیر کنونی Illumination Entertainment (با فیلمهای من نفرت انگیز و لوراکس) چه چیز در چنته دارد .

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۲ / ۵٫ ۹

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 26 = 29

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.