اخبارمقالات

منتال ری ۳٫۱

5.35Kviews
۰
(۰)

mental ray

تعدادی ویژگی جدید به دلیل انتشار منتال ری ۳٫۱۰٫۱٫۲ توسط NVIDIA ARC اعلام شده که saycon2000 هم در مقاله ای در فوروم ها به آنها اشاره کرده است. مطالعه ی مطالب زیر برای کسانی که در حال حاضر در زمینه ی منتال ری کار میکنند می تواند جالب باشد.

پشتیبانی از Ptex
سیستم نگاشت بافت Ptex و فرمت فایلی که توسط استودیوهای والت دیزنی توسعه داده شده اند در حال حاضر برای رندر سطوح هندسی ccmesh به کار می روند. سایه زن پایه ی mib_ptex_lookup به دنبال اطلاعات بافتبندی در زمان رندر می گردد. چون این سایه زن از برنامه های زمان اجرای دیگری استفاده می کند که همراه با منتال ری می باشند سایه زن (شیدر) به صورت بسته ی جداگانه ی ptex.dll/.so/.dylib ارائه می گردد. برای فعال سازی تخصیص صفحه به صفحه ی Ptex به اشیاء سطوح ccmesh باید در زمان محاسبه اطلاعات اضافی داشته باشند. این کار با استفاده از یک کلید رجیستری بصورت کلی انجام می گیرد و برای هر شی هم میتوان آن را با خصلت انتخابی bary فعال نمود.

–    iray 2.0
آی ری نسخه ی ۲٫۰ یک نسخه ی کاملاً به روز شده از این مد رندرینگ است که درون منتال ری گنجانده شده است. این نسخه عملکرد و کیفیت بهتری دارد مثلاً بصورت طبیعی از لایه بندی BSDF در هسته ی رندر استفاده می کند. این نسخه از آخرین CUDA استفاده می کند بنابراین میتواند از جدیدترین سخت افزارهای NVIDIA نظیر معماری فرمی NVIDIA پشتیبانی کند.

–    عملکرد ردیابی Hair Ray
رندر Hair با استفاده از ردیابی نور از ساختار جدید و سریعتری سود می برد که در نتیجه عملکرد کاملاً بهتر و استفاده از حافظه ی کمتری دارد. برای سازگاری با نسخه های قبلی روش انجام کارهای قبلی را می توان با گزینه ای رشته ای فعال نمود. بهبود عملکرد مخصوصاً زمانی که به محاسبه ی سایه ها و تجزیه ی نقشه های سایه ها می پردازیم به چشم می آید (۱۰ تا ۳۰ درصد). کیفیت تصویر هم با بالا بردن دقت قطع کردن افزایش یافته است. بعلاوه یک محدوده ی عمق شفافیت ۲۵۰ برای ردیابی hair ray مشابه مقداری که در بیت مپ کننده استفاده می شود در آن گنجانده شده تا از محاسبات مربوط به تعداد زیادی مو جلوگیری شود.

مطالعه کنید:  کارت های گرافیک حرفه ای Nvidia در برابر AMD

–    ویژگیهای نقشه ی جزئی سایه
کیفیت نقشه های جزئی سایه بهبود یافته است. اندازه ی داده های نقشه های سایه ی دقیق هم کاهش یافته است. بعلاوه یک گزینه ی رشته ای اجازه ی بهینه سازی اندازه و کیفیت نقشه ی جزئی سایه را می دهد.

–    ویژگیهای نمونه برداری یکپارچه
پشتیبانی از نمونه برداری های یکپارچه در منتال ری و سایه زنها توسعه بیشتری یافته است. محدوده های حداقل و حداکثر نمونه برداری را می توان با توجه به هر شی مشخص نمود. برای راحتی بیشتر ویژگی نمونه برداری یکپارچه را میتوان از خط فرمان یک منتال ری مستقل کنترل نمود.

–    ویژگیهای فرمت تصویر تیف TIFF
پشتیبانی از فرمت تصویر تیف خصوصیات جدیدی به قرار زیر یافته است:
امکان خواندن تصاویر فشرده شده با LZW
خواندن و نوشتن به صورت کاشی وار که مناسب برای کش کردن بافتها می باشد.
خروجی تصاویر کاشی شده در منتال ری را می توان با خصلت بافر فریمی مورد تاکید قرار داد. با استفاده از ابزار imf_copy یک فایل تیف کاشی شده را می توان با گزینه ی –p پدید آورد. توجه کنید تیف های جدید با منتال ری های ۳٫۸ و کمتر و ابزارهای مربوط به تصویر آنها سازگار نیستند. تصاویر کاشی شده ی تیف ممکن است توسط برنامه های خارجی پشتیبانی نشوند.

–    پشتیبانی از OpenEXR استریو
ضمیمه ی چند وجهی OpenEXR در حال حاضر پشتیبانی شده و برای ساخت تصاویر سه بعدی (استریوسکوپیک یا sxr) به کار می رود. این کار امکان ذخیره سازی تصویر برای چشمهای چپ و راست در یک فایل .exr یا .sxr را می دهد و ابزار imf_disp تنها قادر به نمایش فایلهای OpenEXR چند وجهی ای است که توسط منتال ری پدید آمده اند. برای دیگر تصاویری که بوسیله ی ابزارهای خارجی ساخته شده اند نام دوربینها ممکن است به عنوان نام لایه ها در نظر گرفته شوند.

مطالعه کنید:  کمپانی «ILM» پشت صحنه کاملی از آخرین شاهکار خود «Warcraft» منتشر کرد

–    ویژگی کشینگِ بافت
این نسخه کنترل بر کشینگ بافت را به همراه گزارش عملکرد کش بهبود بخشیده است. هم اکنون منتال ری قبل از رندر هر فریم، محدودیت اندازه ی کش و حالت کش بافت را در بنر اطلاعات نشان می دهد. برای هر تصویر کش شده (یعنی هر بافت کش شده یا بافر فریم) اطلاعات آماری مربوط به تعداد پیکسلهای در دسترس قرار گرفته و نرخ وابستگی وابسته به نخِ کشهای محلی داده می شود. در پایانِ رندر اطلاعات کامل چاپ خواهد شد. حافظه ی کش بافت محاسبه شده ی دینامیک بر مبنای اندازه ی بافتهای فشرده نشده در حافظه ( به جای اندازه ی فایل که در نسخه های قبلی به کار می رفت) می باشد. در کل می توان گفت حافظه ی مورد استفاده برای رندر دیگر بسته به نوع فشرده سازی بافت نمی باشد.

–    ویژگی مش Subdivision (بخشهای فرعی)
مش هندسی بخش فرعی ccmesh هم اکنون با استفاده از خصوصیت sharp تقریب زنی را پشتیبانی می کند تا بتوان به تصویر رندر شده ی نرمی دست یافت. بعلاوه داده های کاربری هر وجهی از تصویر را می توان به شی ccmesh  افزود.  در نهایت هم محدودیت دو فضای بافت برای هر ccmesh برداشته شده است و می توان تا چهار فضای بافت را برای محاسبه ی نحوه ی اتصال بافتها به هم به کار گرفت.

–    پشتیبانی از Alembic بصورت پیشفرض
قالب مبادله  ی سورس باز Alembic و فرمت فایلهای آن از ابتدا پشتیبانی می شود. یک سایه زن جدید abcimport برای خواندن شکلهای ثابت یا متحرک مثل چند ضلعی ها یا مش های بخشهای فرعی شکل و سطوح NURBS از فایلهای Alembic فراهم آمده که گزینه ای هم دارد که این فایلها را تنها در زمان رندر بارگذاری می کند.

مطالعه کنید:  نماشا کنید: سکانس حذف شده انیمیشن «چطور اژدهاتون رو آموزش بدید 2»

–    خطوط پویش (اسکن لاین) های حذف شده
این نسخه ی منتال ری از خطوط پویش به عنوان تنها روش رندر استفاده نمی کند بلکه ردیابی نور را به عنوان روش اصلی رندر استفاده میکند. اینکار اجازه ی استفاده از سرعت بسیار بهینه ی شده ی ردیابی نور (با کمک آخرین دستاوردهای سرعت دهی BSP2) را به برنامه می دهد و در عین حال با کاهش داده های تصاویر بیت مپ شده ی صحنه های طولانی به صورت قابل توجهی در مصرف حاغظه صرفه جویی می کند. برای تغییر نسخه ی راحت تر از نسخه های قبل به نسخه جدید منتال ری در حالت رندر ردیابی نور با خطوط پویش هم سازگار است. مثلاً برای رندر کلیپهای مربوط به صفحه های پشت و رو به دوربین می توان با گزینه ای رشته ای رندر به شیوه ی سابق را انجام داد. محاسبه ی بردارهای حرکت نظیر حرکات دوربین هم با گزینه ای رشته ای انجام می گیرد.

–    بسته ی سایه زن جدید
بسته ی سایه زن جدید useribl همراه با منتال ری جدید شده است و از نورپردازیهای نقشه های محیطی یا نورهای بافتی شبیه قابلیت IBL پشتیبانی می کند البته در حال حاضر گره ها (نودها) ی سایه زن جدیدی هم به آن اضافه شده که بر قابلیتش افزوده است.

–    سایه زنهای سطوح فرعی جدید
سایه زنهای پخش کننده ی نور جهت سطوح فرعی با نام misss_fast_shader2(_x) با ویژگیهای جدیدی برای بهبود فرآیند تولید همراه شده اند. در نتیجه دو ویژگی پوسته ای misss_phen_skin2_mia_phen(_d) بر مبنای این سایه زنها در دسترس می باشند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

87 + = 97

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.