آموزشاخبارمقالات

۱۰ گام ساده تا پیدا کردن موضوعات جالب و خنده دار برای کشیدن و طراحی

4.23Kviews
۲٫۸
(۴)

استفاده از نقشه ذهنی برای ایده پردازی کاریکاتور

کشف را ه هایی که برای کشیدن کاریکاتور نیازی به تفکر و تامل عمیق در آن ها نیست.

 

اگر شما کاریکاتور های دیگران را کپی کنید و یا از ایده ها ی کارتونیست های دیگر استفاده کنید، کشیدن چیزهای با مزه کار زیاد سختی نخواهد بود. اما دریافت ایده های جدید و بکر برای کشیدن و طراحی چیز های جالب شما را کاملا به هیجان می آورد!

نگاه کردن به کاریکاتور های دیگران کار مفیدی است اما شما معمولا درگیر ایده های آن ها می شود و کمی از خلاقیت فاصله می گیرید. نگاه کردن به روزنامه ها و مجلات راه خوبی برای پیدا کردن ایده های خوب و جالب است. تلویزیون و اینترنت هم منابع بسیار خوبی هستند که امروزه در دسترس همه قرار دارند. اما در اینجا روش دیگری برای ایده پردازی درباره کارهای نو به شما خواهیم گفت.

استفاده از روشی به نام «نقشه ذهنی» راه بسیار خوبی برای پیدا کردن ایده های نو و جالب می باشد.

نقشه ذهنی چیت؟ نقشه ذهنی، نموداری درختی است که برای بیان کردن کلمات، ایده ها، فعالیت‌ها یا موارد دیگر مربوط به یک کلید واژه یا ایده مورد استفاده قرار می گیرد. این نمودار برای تولید، سازماندهی و ساختار دهی ایده‌ ها و افکار به کار بسته می‌شود و در حل مسئله، فرایند تصمیم گیری و نوشتن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

عناصر یک نقشه ذهنی به صورت ادراکی و بر اساس اهمیت مطالب در قالب گروه ها، شاخه‌ها و قسمت‌های متفاوت قرار می گیرند. نقشه‌های ذهنی را می توان برای مرور حافظه نیز به کار بست.

نقشه ‌های ذهنی با ارایه کردن یک نمای شعاعی، شکلی و غیر خطی، مغز را در ضمن تلاش برای حل مسئله و فعالیت‌های سازمان دهی، به سمت طوفان فکری هدایت می کند. اگر چه شاخه ‌های یک نقشه ذهنی نشانگر ساختار سلسله مراتب درختی است، اما قرارگیری شعایی آنها اولویت بندی معمول را مختل می‌کند که در این حیث با ساختارهای خطی متفاوت است. این رویکرد به سمت طوفان فکری، کاربران این نمودار را تشویق می‌کند که مفاهیم را بدون میل به استفاده و آغاز یک قالب فکر خاص به یکدیگر متصل کنند.

مطالعه کنید:  تریلر انیمیشن بلند پاکستانی به نام «الله‌یار و افسانه مارخور» منتشر شد

۱٫      هدف و ایده اصلی خود را مشخص نمایید.

۲٫      از مرکز صفحه آغاز کنید.

۳٫      یک تصویر مرتبط در مرکز قرار دهید.

۴٫      از ۳ رنگ اصلی برای شروع استفاده نمایید.

۵٫      از این طرح خطوطی به شکل شعاع های مختلف به اطراف بکشید.

۶٫       از یک کلیدواژه یا شکل برای هر خط استفاده نمایید.

۷٫      نقشه ذهنی خود را توسعه دهید.

 

۱۰ گام ساده تا پیدا کردن موضوعات جالب و خنده دار برای کشیدن و طراحی  با استفاده از نقشه ذهنی 

گام اول

یک جای آرام پیدا کنید که از تمام چیزهایی که حواس شما را پرت خواهد کرد به دور باشد. سپس یک تکه کاغذ، یک قلم و مداد های رنگی و یک دیکشنری تهیه کنید.

گام دوم

یک دایره آبی کوچک در مرکز کاغذ بکشید. دیکشنری را باز کنید و یک صفحه را به صورت تصادفی انتخاب کنید. اولین کلمه ای که توجه شما را به خود جلب کرد درون دایره ای که کشیده اید بنویسید. 


گام سوم

چهار خط از دایره به طرف اطراف بکشید و در انتهای هر کدام یک مستطیل قرمز بکشید.

گام چهارم

چهار کلمه دیگر را به صورت تصادفی و همانند گام دوم انتخاب کنید و در هر یک مستطیل ها یک کلمه را بنویسید.

 

گام پنجم

از هر مستطیلی ۳ خط قرمز به طرف خارج آن بکشید. در انتهای هر خط قرمز یک بیضی سبز رنگ بکشید و در هر کدام باز هم به صورت تصادفی و از دیکشنری یک کلمه را بنویسید.

 

گام ششم

الان شما یک نقشه ذهنی دارید که یک کلمه در مرکز آن وجود دارد، ۴ کلمه در مستطیل های قرمز و ۱۲ کلمه در بیضی های سبز رنگ وجود دارد. یک کلمه را از بیضی های سبز رنگ انتخاب کنید و یکی را از مستطیل های قرمز و آن ها را همراه با کلمه مرکزی یاد داشت کنید. به عنوان مثال: سگ + ناگهان +  هشت پا

مطالعه کنید:  مجموعه طراحی کاراکتر: آناتومی چشم

 

گام هفتم

با این ۳ کلمه در ذهن خود یک داستان بسازید و یا اینکه آن را روی کاغذ بنویسید و ارتباطی بین این ۳ کلمه بر قرار کنید. از این کلمات شما باید به یک ایده برسید. به عنوان مثال: وقتی که این سگ در ساحل ماهیگیری میکند و میخواهد که یک بچه هشت پا را برای ناهار کباب کند، ناگهان سایه مادر این این هشت پا را می بیند که نزدیک است او را پهن زمین کند! قطعا وقتی شما را ذهن خود را آزاد کنید به راحتی می توانید به ایده های بهتری دست یابید.

گام هشتم

گام های ۶ و ۷ را به طور مرتب تکرار کنید و کلمات مختلف را با هم ترکیب کنید تا به یک ایده مناسب برای کاریکاتور خود برسید. همیشه از کلمه مرکزی (سگ) استفاده کنید و آن را با کلمات دیگر ترکیب کنید تا جایی که تمام احتمالات ممکن را بررسی کنید و اگر به نتیجه ای نرسیدید می توانید موضوع را عوض کنید و از کلمه دیگری برای این کار استفاده کنید.

گام نهم

یکی از احتمالات را انتخاب کنید و سریع طرح خامی از آن بکشید و ببینید که آیا می شود روی آن کار کرد.

گام دهم

اگر طرح اولیه شما جواب داد، از همان برای کشیدن کاریکاتور خود استفاده کنید. اگر که نه به گام های قبلی برگردید و کلمات مختلف را آنقدر تکرا کنید تا به یک ایده خوب برسید.

به عنوان مثال یکی از ترکیباتی که می شود با آن به یک ایده خوب رسید این کلمات هستند: سگ + ترامپت + قوانین

 

می توان تصور کرد که این سگ در حال شرکت در مسابقه نوازندگی با ترامپت است که باید در آن طبق قوانین خاصی که در کتاب وجود دارد ترامپت را برای صاحب خود بنوازد. این کاریکاتوری است که در Brass Band World Magazine به چاپ رسیده است.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه پیکسار با نام باندین

 

با استفاده از همین روش و به ترکیب دیگری از کلمات می توان به ایده های دیگری رسید. به عنوان مثال کلمه های آتش سوزی + BOADICEA + راه پله. حال این سه کلمه را به چه صورت با هم ارتباط دهیم- Boadicea یک پادشاه پر ابهت از یک قبیله بریتانیایی است که سوار بر ارابه ای می شد که که به هر چرخ آن تیغ های بزگی متصل بود یک مسابقه در یک راه پله در حال انجام است که وقتی آتش سوزی صورت می گیرد افراد را با صندلی های خاصی به بیرون از ساختمان هدایت می کنند. اگر تیغ ها را در چرخ های این صندلی قرار دهیم و هنگامی که این صندلی به پایین راه پله می آید منظره خوب و کاریکاتور گونه ای را خواهیم داشت. این کاریکاتور در Daedalus Magazine در سال ۲۰۱۳ و برای موسسه مدیران ایمنی آتش نشانی چاپ شده است.

 

با استفاده از این روش شما قادر خواهید بود تا با ارتباط کلمه ها به هم ایده های بکر و نو را برای کاریکاتور خود داشته باشید و از کپی برداری کارهای دیگر جلوگیری می شود و شما همواره ایده بکری برای خود دارید. عملیاتی که شما برای ترکیب و ادغام و ارتباط دادن این کلمات در ذهن خود انجام می دهید تمرین بسیار خوبی برای دستیابی به ایده های نو است.

در حال نرم افزار های ترسیم نقشه ذهنی نیز وجو د دارد که از جمله نرم افزار های پر کاربرد می توان به Microsoft office Visio , Concept draw , iMindMap , Xmind, نرم افزار mindmup اشاره کرد.

منبع: ProCartoon

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۲٫۸ / ۵٫ ۴

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

35 + = 38

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.