اخبارمقالات

طراحی صحنه در انیمیشن دایناسور خوب

3.54Kviews
۴
(۱)

 

طراحی صحنه و محیط در انیمیشن دایناسور خوب نقش کلیدی را روند داستان بازی میکند.

داستان تراژدیک گم کردن پدر و مادر. یک سفر پر مخاطره در راه رسیدن به خانه. یک دوستی ناخواسته و دور از انتظار. این ها تمام پارامتر هایی هستند که پیکسار برای قصه گویی در انیمیشن دایناسور خوب استفاده کرده است و همراه با این ها از تکنیک های انیمیشنی به روز نیز برای بیان بهتر آن بهره می گیرد.

این داستان چند سوال ساده را مطرح می کند: چه اتفاقی می افتاد اگر شهاب سنگی که باعث نابودی دایناسور ها شد به زمین برخورد نمیکرد؟ چه میشد اگر دایناسور ها تکامل پیدا کرده بودند؟ آن ها به چه چیز هایی تبدیل می شدند و ما چطور؟ برای جواب این پرسش ها ما به دنبال این دایناسور خوب که نامش آرلو هست، ره سپار ماجراجویی و سفر پر مخاطره او می شویم.

در این سفر آرلو از بین دشت های وسیع و زیبا عبور می کند. این مناظر توسط ابزار کامپیوتری و دیجیتالی و هنر آرتیست ها بوجود آمده اند. در طول سفر تحقیقاتی به (وایومینگ) که ایالتی در مناطق کوهستانی غرب ایالات متحده است، (شارون کالاهان) مدیر عکاسی و نورپردازی ساعت های بسیاری را صرف نقاشی و ثبت تصاویر طبیعی از آن منطقه کرد. بعد ها، پیتر سون (کارگردان) و تیمیش همچنین از اطلاعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده برای چیزی که آن ها نقاشی رئالیسم می نامند، استفاده کردند.

پیتر سونمی گوید: این محیط ها همانند یک کاراکتر در فیلم نقش بازی می کنند. آرلو در تمام مدت برای رسیدن به خانه، با آن مبارزه می کند تا سالم بماند و سفرش را ادامه دهد.

دشت عظیمی که آرلو از آن در حال عبور است توسط ابر های بسیاری پوشیده شده است که فیلم ساز با کمی دست کاری می تواند به چیزی که می خواهد دست پیدا کند. گروه فنی این ابر ها را طراحی کرده اند. و سپس هنرمندان پیکسار با مجموعه ای که از ابر ها و باران های مختلفی که در اختیار داشتند، توانستند آسمان و صحنه های منحصر به فرد و بی نظیری را خلق کنند. در ادامه، گروه نورپردازی با هنر خود در اضافه کردن کمی سایه و رفلکت نور، توانستند تا صحنه های خارق العاده ای را خلق کنند.

مطالعه کنید:  رونمایی از پوستر دایناسور خوب

جان ریچ (سوپر وایزر جلوه های ویژه) می گوید: این ابر های ۳ بعدی می توانستند هر تصویری را که ما از آن ها می خواهیم بوجود بیاورند. آن ها مناظر واقعی و منحصر به فردی را بوجود آوردند.

وقتی که مناظر تا این اندازه واقعی به نظر رسید، تصمیم بر این شده که کاراکتر ها بسیار نرم تر و فانتزی تر باشند. این کاراکتر های کارتونی باعث می شد که تضادی بین محیط و شخصیت ها بوجود بیاید.

پیتر سونمی گوید: ما می خواستیم که چیزی را که آرلو احساس می کند را حس کنیم، و من به ظاهر او فکر کردم، چشمان او، که از طریق آن ها بتوانیم متوجه شویم که او چه احساسی دارد.

فیل ها و زرافه ها و شتر ها … آه، خدای من!

برای واقعی جلوه دادن آرلو، پس از اتمام ظاهر او، انیماتور ها باید او را به گونه ای حرکت می دادند که قابل باور به نظر برسد. این کار راحتی نبود، چون دایناسوری وجود ندارد که بتوان از آن به عنوان رفرنس استفاده کرد. پس انیماتور ها به سراغ فیل ها رفتند و او را از جهت اندازه و جثه ای که هم اندازه آرلو بود مورد بررسی قرار دادند.

 ما می خواستیم که چیزی را که آرلو احساس می کند را حس کنیم، و من به ظاهر او فکر کردم، چشمان او، که از طریق آن ها بتوانیم متوجه شویم که او چه احساسی دارد.

پیتر سون (کارگردان دایناسور خوب)

 

انیماتور ها به طرز راه رفتن این موجودات بزرگ با دقت نگاه کردند تا متوجه شوند آن ها با توجه به وزن زیادشان چگونه می توانند مسیر های زیاد را به سرعت طی کنند. انیماتور ها همچنین حرکت فیل ها را با ابزار دیجیتالی به تصویر کشیدند تا بر روی آن ها مطالعه دقیق تری داشته باشند.

مطالعه کنید:  10 کتاب ضروری برای یادگیری نور پردازی در انیمیشن

آرلو همچنین یک گردن بلند دارد، و تیم انیماتور برای درک حرکات گردن این دایناسور زرافه ها را مورد بررسی قرار دادند و از آن ها می خواستند به عنوان رفرنس دیگری برای حرکات آرلو استفاده کردند. اما زرافه ها ظاهر و حرکات زمختی دارند که نمی توانستند برای بیان احساسات آرلو از آن استفاده کنند، و تیم انیماتور برای حرکات گردن آرلو بر روی حرکات گردن شتر تمرکز کرد.

این داستان یک پسر و سگش است… به نوعی

در طول مسیر، آرلو با یک پسر بچه به نام (اسپات) آشنا می شود. همانطور که می دانید، اسپات تبدیل به همراه و حیوان خانگی آرلو می شود! و این پسربچه به هیچ عنوان شبیه یک بچه رفتار نمی کند. او همچون یک توله سگ به جنب و جوش می پردازد، با دستورات آرلو به بالا می پرد و وقتی که احساس می کند آرلو در خطر است همانند یک سگ دندان قروچه می رود.

بنابراین این حس به ما منتقل می شود که اسپات ترکیبی از موجودات دشت و شکارچیان است گرگ ها، سگ ها و راکون ها. تمام این مخلوقات در دنیای اسپات و خلق و خوی او تاثیر دارند. او در طول فیلم بو می کشد، پنجه می زند و زوزه می کشد و به وضوح می توان فهمید که او این خصلت ها را از این حیوانات به ارث برده است.

تیرانوسور هایی که در فیلم وجود دارند از روی حیوانات مدل نشده اند و رفرنسی که برای آن ها در نظر گرفته شده بود از فیلم های (پارک ژوراسیک) و (کتاب جنگل) بود.

دنباله روی از اسپیلبرگ

وقتی که آرلو برای رفتن به خانه با رودخانه و بلا های طبیعی دست و پنجه نرم می کند، به عنوان یک قهرمان در فیلم معرفی می شود. زمانی که جریان شدید آب آرلو را با خود از یک مسیر باریک می برد، پیتر سون از رفرنس غیر قابل انتظاری برای این صحنه استفاده می کند: فیلم استیون اسپیلبرگ به نام دوئل.

مطالعه کنید:  حرکت‌ها در انیمیشن‌های ایرانی ناموزون و خسته است


دوئل در یک بزرگراه کوچک فیلمبرداری شده بود، اما با حرکات هوشمندانه دوربین ، اسپیلبرگ توانسته بود تا محیط را جذاب جلوه دهد. دوربین با حرکات جلو و عقب خود و همچنین زوایایی که نشان می دهد، این گونه وانمود می کند که لوکیشن محل تصویر برداری کوچک نیست. در انیمیشن دایناسور خوب از یک همچین تکنیکی استفاده شد، چون در حدود بیش از ۲۰۰ شات  آن ها به این کار نیاز داشتند. آن ها با تغییراتی کوچکی که در نماهای رودخانه دادند به بیننده این حس را منتقل کردند که تمام این رودخانه ها متفاوت هستند، در صورتی که فقط اختلافات جزئی و ناچیزی با هم دارند.

پیتر سون از محیط و مناظر استفاده کرد تا با وارد کردن آرلو به آن، شانس بزرگ شدن و تکامل را به او بدهد. در این راه، مسیری که آرلو برای رفتن به خانه پیش می گیرد تبدیل به دشمن او می شود. مهم نیست که آرلو در صحنه ای شجاع و یا ترسو باشد، مسیر راه و محیط به شیوه ی خودش عمل می کرد و آرلو و همچنین تماشاگران نمی توانند این تغییرات محیط را پیش بینی کنند. و این کار توسط مدیر طراحی انجام شده است.

پیتر سونمی گوید: ما خودمان به قایق سواری بر روی رودخانه وحشی رفتیم تا قدرت رودخانه را خودمان از نزدیک حس کنیم و واقعا این کار هیجان انگیز و ترسناک بود. ما میخواستیم همین حس را و تمام چیز هایی که برای آرلو اتفاق می افتد را به تماشگران منتقل کنیم.

منبع: Animation Magazine

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + 5 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.