آموزشاخبارمقالات

۱۵ راهکار برای انیمیت بهتر کاراکتر

4.36Kviews
۴٫۱
(۷)

خلق یک کاراکتر انیمیت شده که قابل باور به نظر برسد، یک چالش بزرگ برای هر انیماتور است. در این مقاله چند نکته را به شما خواهیم گفت که کمک بسیاری برای غلبه بر این چالش خواهد کرد.

از زمان های بسیار قدیم که انسان ها به روی دست و پای خود راه می رفتند، علاقه به هنر و حرکت همواره با آن ها بوده است. نقاشی های انسان های غار نشین بر روی دیواره ها، نشان می دهد انسان های اولیه می خواستند حرکت را به طرق مختلف در طراحی های خود نشان دهند.

در قرن ۱۸ میلادی که دوربین عکاسی بوسیله ادوارد مایبریج اختراع شد، او از تصاویر گرفته شده توسط دوربین برای شناسایی بهتر حرکت انسان ها و حیوانات استفاده می کرد.

مایبریج در ۱۸۶۷ نخستین مجموعهعکس خود را با عنوان (مناظر دره یوسمیتی) منتشر ساخت. از موفقیت ‌های مایبریج می ‌توان به دستیابی به نخستین کاربرد صفحه خشک، ساخت دستگاه زئوپراکسیسکوپ و دارا بودن کامل ‌ترین بایگانی موجود از تصاویر حرکات حیوانات اشاره کرد.

زئوپراکسیسکوپ(Zoopraxiscope)یکی از نخستین نمونه ‌های دستگاه نمایش تصاویر متحرک به شمار می ‌رود که توسط پیشگام عکاسی ادوارد مایبریج در سال ۱۸۷۹ ساخته شد. این وسیله اجداد پرژکتور های امروزی به شمار می ‌رود.

مویبریج با عکاسی پشت سرهم از حرکت یک اسب و حیوانات دیگر و نمایش آن با این دستگاه، توانست با استفاده از خطای دید انسان، به عکس‌ های مربوط به حرکت و پرش اسب جان بخشیده و آنها را متحرک نشان دهد.

 

مهارت های خود را تقویت کنید

امروزه ما کارهای انیمیشنی را در همه جا و اطراف خودمان می بینیم، تلویزیون، فیلم های سینمایی، کارهای تبلیغاتی و … با این حجم کار زیادی که در اطراف ما است، شما به عنوان یک انیماتور چگونه کار خود را برجسته نشان می دهید و مهارت های خود را تقویت می کنید؟

این ۱۵ نکته به شما کمک خواهد کرد که انیمیت های بهتری را انجام دهید. اگرچه برخی از این نکات مختص انیمیشن های ۳ بعدی است، اما اکثر آن ها را می توان به عنوان یک پایه و بیس برای باقی متود ها و روش های انیمیت به کار برد.

 

۱- مشاهده کاراکتر های واقعی

جان بخشیدن به یک جسم بی جان شاید در ظاهر کار زیاد پیچیده ای نباشد، اما تفاوت های بسیار ظریفی در به تصویر کشیدن احساسات واقعی پشت هر حرکت وجود دارد.

تماشای افراد، نحوه تعامل آن ها، نحوه ارتباط بر قرار کردن با یکدیگر و چگونگی حرکت آن ها به اطراف به شما در فهم کاراکتر کمک می کند، نه تنها در مورد حرکت که در بحث زمان بندی و وزن بسیار راه گشا است. چرا وقتی برای این کار نمی گذارید؟ یک فنجان قهوه برای خود بریزید و به تماشای دنیای خود بپردازید. (شما از کار کردن فرار نمی کنید این یک کار تحقیقاتی است!)

 

۲- مطالعه روانشناسی حرکت

شما در تقلید حرکات افراد در ابتدا متوجه حرکات آن ها خواهید شد، نه تنها پروسه حرکت بلکه نیت آن ها از انجام حرکات را درک می کنید. شما با کمی تحقیق و جستجو می توانید این موضوع را درک کنید و نیاز به ثبت نام در دانشگاه و گذراندن واحد های دانشگاهی ندارید.

تمام کار هایی که ما انجام می دهیم بر اساس یک هدف است و دانستن این که در پس هر حرکتی چه چیزی وجود دارد، به ما کمک می کند تا در ساخت انیمیشن دید بهتری پیدا کنیم.

 

۳- به دنبال منابع و رفرنس در دنیای واقعی باشیم


وقتی شما حرکات صورت را انیمت می کنید، به یک منبع و رفرنس محکم و قابل اعتماد نیاز دارید. اکثر استودیو های انیمیشن سازی در هنگام ضبط صدای صدا پیشگان از آن ها فیلم تهیه می کنند تا درک بهتری از احساسات صورت کاراکتر خود داشته باشند. این ویدیو سپس به دست انیماتور می رسد تا رفرنسی برای کار انیمیت باشد، ضبط تصاویر صدا پیشگان این کمک را به انیماتور می کند که درک بهتری از احساسات کاراکتر داشته باشد.

مطالعه کنید:  تولید «آلیس در سرزمین عجایب 2» تأیید شد

اگر یک همچین ویدیویی را در اختیار ندارید، چرا از صورت خودتان به عنوان رفرنس استفاده نمی کنید؟ یک آینه بردارید و کلمات را در مقابل آن تکرار کنید، و یا اینکه تنها قسمت های مهم و کلیدی را اجرا کنید تا فهم خوبی از حالات صورت کاراکتر پیدا کنید.

 

۴- از خودتان فیلم بگیرید


شما در حالی که بر روی صندلی خود نشسته اید و یا اینکه از رفرنس های آنلاین استفاده می کنید، به هیچ عنوان نمی توانید انیمیت خوبی را انجام دهید. برای فهم درست اینکه کاراکتر شما چرا و چگونه حرکت می کنید، چرا خودتان دست به کار نمی شوید و خودتان به جای آن بازی نمی کنید؟

امروزه همگی ما به یک دوربین فیلم برداری دسترسی داریم، در حقیقت همه ما در جیب خودمان یک دوربین فیلم برداری داریم. پس به جای اینکه فقط از تلفن خود برای گرفتن سلفی استفاده کنید، چرا از خودتان برای انجام حرکت فیلم تهیه نمی کنید؟

از خودتان فیلم بگیرید و به این اهمیت ندهید که ممکن است انجام این حرکات برای شما خجالت آور باشد، این کار به شما کمک می کند که زمان بندی و شروع خوبی را در انیمیت خود داشته باشید. تصاویر را جلو و عقب کنید ، در حالت اسلو موشن یا آهسته به حرکات نگاه کنید تا مطمئن شوید همه آنچه که شما نیاز دارید را ضبط کرده اید و چیزی را از قلم ننداخته اید.

 

۵- ریگ کردن را درست و ساده انجام دهید

کار های موفق ۳ بعدی تنها بوسیله انیماتور های حرفه ای انجام نمی شود. بسیاری از کار های موفق بر اساس ریگ کردنی بوده که آن ها انجام داده اند. یک سیستم عمومی و سریع، به شما ابزار اصلی برای استفاده را می دهد، اما به کاراکتر خود جنبه های بیشتری را اضافه کنید، ریگ کردن به نیاز های یک انیماتور از کاراکتر خود بستگی دارد.

یک ریگ غیر حرفه ای می تواند به حجم کاری یک انیماتور اضافه کند. اگر بسیاری از حرکات و سیستم ها خیلی راحت تر قابل دسترسی هستند، باید آن ها در ریگ اصلاح شوند.

بهترین ریگ ها ریگ هایی هستند که یک انیماتور می تواند بوسیله آن ها حرکاتی را که می خواهد به راحتی انجام دهد. آن ها به راحتی می توانند بدون حرکات پیچیده ای کاراکتر را به هر صورت که بخواهند حرکت دهند و از حرکات عجیبی که در طول انیمیت ممکن است برای انیماتور ها بوجود آید جلوگیری می شود.

 

۶- کی پوز ها را در ابتدا مشخص کنید

دیدن چند ضلعی ها و چیز های غیر جاندار ی که می توانند احساسات خود را نشان دهند بسیار هیجان انگیز است، اما به این معنی نیست که شما باید به تمام جزئیات آن دقت کنید. توجه به چیز های بسیار کوچک باعث می شود که به کلیت ماجرا اشراف کامل نداشته باشید و نتیجه می تواند کمی غیر طبیعی به نظر برسد.

دنباله روی از سیستم لایه ای باعث می شود که شما وقت خود را از دست ندهید و از آن نهایت استفاده را بکنید. اولین لایه، پوز های سریع است تا شما درکی از زمان بندی را داشته باشید. اگر شما این مرحله را به درستی انجام دادید، می توانید آن را چندین بار مشاهده و تکرار کنید و در هر مرحله چیز های جدید و جزییات بیشتر را به آن اضافه کنید.

 

۷- در نظر گرفتن چشم ها

اگر شما به زندگی روزمره افراد خوب نگاه کنید (نه مثل یک جاسوس بلکه به صورت گذری) متوجه خواهید شد که هر حرکت هدفمندی که آن ها انجام می دهند، توالی یک سری حرکات مشخص است.

در ابتدا چشم ها به سویی که می خواهیم حرکت کنیم می رود و سپس سر و در ادامه گردن به آن سو متمایل می شود. این حرکات به سمت پایین بدن تا جایی که حرکت انجام شود ادامه می یابد. چشم ها نقش مهمی در حرکت دارند و به خصوص در اکثر مواقع حرکت کاراکتر از چشم ها شروع می شود و سپس به باقی بدن می رسد.

مطالعه کنید:  گوشه هایی از جلوه های ویژه بکار رفته در فیلم ترمیناتور ۲ (۱۹۹۳) توسط استودیو ILM

 

۸- بررسی اثرات نیروی جاذبه


نیروی جاذبه به روی همه چیز تاثیر می گذارد و تنها زمانی که شما در فضا باشید این نیرو بی تاثیر خواهد بود. وقتی که ما راه می رویم، همواره در حال جدال با نیروی جاذبه زمین هستیم.

برای مثال در مورد راه رفتن، که یک حرکت بسیار ساده است، اما این حرکت چگونه توسط ساختار فیزیکی ما به بدن ما دیکته شده است. اگر شما یک فرد لاغر و قد بلند باشید نحوه راه رفتن شما با فردی که چاق و خپل است کاملا متفاوت است، نحوه راه رفتن این دو بسیار متفاوت است. فرد چاق سعی می کند تا به کمر خود فشار بیشتری را وارد کند تا بتواند وزن بیشتر بالا تنه خود را حفظ کند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر بگیریم این است که هیچ گاه از اثرات وزن در کاراکتر خود صرف نظر نکنیم.

 

۹- حرکات کاراکتر خود را زمان بندی کنید

زمان، در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم حکم فرمانی می کند. با اینکه هر روز متفاوت از روز دیگری است، اما همه ما بر اساس یک زمان مشخص حرکت می کنیم. در مورد انیمیشن، این زمان است که در دست شماست و شما به آن احاطه دارید. اگر شما از آن استفاده غیر مسئولانه بکنید، نتیجه چیز رضایت بخش و قابل قبولی نخواهد بود.

وقتی شاد هستیم، معمولا سریعتر و چابک تر حرکت می کنیم. بازی کردن با زمان به شما کمک می کند که اغراق لازم را در حرکت ایجاد کنید. به عنوان مثال شما با کند کردن زمان در مورد مشت زدن یک قهرمان، این احساس را به بیننده منتقل می کنید که او در حال جمع آوری نیروی خود برای ضربه زدن محکم تر است و با تند کردن حرکت در موقع ضربه زدن این حس یک مشت محکم به بیننده منتقل می شود.

حرکات آهسته را به عنوان مثال در مواردی می توان به کار برد که کاراکتر ما خسته و یا ناراحت است.

 

۱۰- تعادل کاراکتر خود را حفظ کنید

یکی از اولین چیز هایی که شما در زمان بچگی آموختید این بود که چگونه به روی پای خود بایستید و راه بروید. برای انجام این کار، مهم ترین چیزی که شما به آن احتیاج داشتید حفظ تعادل بود. با هر قدمی که شما بر می داشتید یاد می گرفتید که چگونه مرکز ثقل خودتان را عوض کنید تا به زمین نخورید. مرکز ثقل در هنگام راه رفتن یکی از فاکتور های مهم است که شما باید در انیمیشن هم آن را رعایت کنید.

پاهای خود را در حالت ایستاده از هم باز کنید و حالا پای راست خود را از زمین بردارید، اما سعی کنید تا کمر خود را در یک جای ثابت نگه دارید و همانطور که مشاهد می کنید این کار سختی است که شما در این حالت باقی بمانید و از افتادن خودتان جلوگیری کنید.

وقتی شما این کار را انجام می دهید برای نگه داشتن تعادل خودتان ناگزیر خواهید بود تا مرکز ثقل خود را تغییر دهید. و البته اگر شما در دنیای واقعی به این کار نیاز دارید، در انیمیشن هم و در مورد کاراکتر خود به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

 

۱۱- بازیافت انیمیشن ها ی اولیه و مقدماتی


این نکته واقعا کاربردی است و به شما کمک شایانی می کند، بسیار مهم است که شما انیمیشن های اساسی و پایه را نگه داری کنید و از آن ها در مواقع لزوم استفاده کنید.

به عنوان مثال یک سیکل راه رفتن ساده را می توانید در صحنه خود وارد کنید و با تغییرات جزئی آن را به کاراکتر خود منتقل کنید.

شما این حرکات پایه را به کاراکتر خود منتقل میکنید و با تغییراتی در زمان بندی و در نظر گرفتن وزن و شخصیت و استایل کاراکتر آن را به صورت ویژه ای برای کاراکتر خود معرفی می کنید و از آن استفاده می کنید.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: جدید ترین تریلر فیلم سینمایی وارکرافت

 

۱۲- از مدل های پایه استفاده کنید


کار کردن با مدل های با کیفیت بالا (های رز) در ویو پورت می تواند بسیار سیستم کامپیوتر شما را درگیر کند، خصوصا زمانی که نیاز دارید تا آن را تغییر دهید و یا حرکات پیچیده را با آن انجام دهید. و این زمانی مورد توجه قرار می گیرد که می خواهید انیمیت خود را به صورت رئال تایم نگاه کنید.

زمانی که شما می خواهید انیمیت انجام دهید، مدل (های رزولوشن) خود را پنهان کنید و در عوض از مدل های لو رزولوشن (کیفیت پایین) استفاده کنید.

مکن است مدلی که با آن کار می کنید، بسیار ابتدایی باشد و یا حتی متشکل از تعدادی جعبه باشد، اما این مدل به شما این امکان را می دهد که کار خود را بدون وقفه و با راحتی بیشتری انجام دهید و در انتها می توانید مدل (های رزولوشن) خود را جایگزین مدل ابتدایی کنید.

 

۱۳- پیش بینی، کنش، واکنش


وقتی شما می خواهید حرکتی را تجزیه و تحلیل کنید، آن را می توانید به سه بخش اصلی تقسیم کنید – پیش بینی، کنش و واکنش.  اگر ما بخواهیم نگاهی ساده به یک مثال (پریدن) کنیم، کاراکتر در ابتدا خم می شود تا نیروی خود را جمع کند، به این مرحله پیش بینی می گوییم. و خود حرکت پرش را کنش و یا حرکت اصلی می نامیم و سپس فرود آمدن کاراکتر که باعث می شود او را مقداری به سمت جلو هدایت کند را واکنش می نامیم.

این مراحل معمولا در مورد تمام حرکات ما صدق می کند، همانند ضربه زدن و یا چرخاندن یک تکه چوب. این کار همچنین در مورد حرکات صورت کاراکتر نیز صدق می کند و حتی با اغراق در آن می توان تاثیر کمدی را در آن اعمال کرد.

 

۱۴- افست کردن کلید ها

کشیدن شدن اندام هایی مثل دم در کاراکتر می تواند به طبیعی تر شدن کار ما کمک کند. دم کاراکتر به لگن متصل است اما حرکت آن به صورت موجی شکل است.

راه سریع رسیدن به همچین انیمیتی این است که ما انیمیت اصلی را انجام دهیم و آن را برای باقی نقاط کپی کنیم. وقتی که حرکات را برای باقی نقاط کپی کردیم به سراغ کی فریم ها می رویم و آن ها را یک دو یا فریم به جلو شیفت می دهیم.

این تاخیر در حرکت باقی نقاط باعث می شود که ما حرکت موجی شکل را داشته باشیم.

 

۱۵- تمام حروف را در موقع دیالوگ گفتن انیمیت نکنید

وقتی شما بر روی صورت در حال کار کردن هستید، این بسیار مهم است که تک تک حروف را برای دهان کاراکتر خود انیمیت نکنید. این کار باعث می شود که دهان خیلی با سرعت حرکت کند و حرکت آن غیر طبیعی به نظر برسد.

وقتی شما به افراد مختلف در هنگام صحبت کردن نگاه می کنید، متوجه این قضیه خواهید شد که آن ها برای ادای تمام حروف دهان خود را حرکت نمی دهند و این همان حرکت طبیعی است که در انیمیشن شما نیز باید لحاظ شود.

برای مثال کلمه Hello را در نظر بگیرید. وقتی شما روبروی آینه بایستید و این کلمه را بگویید، می بینید که تنها موقع ادای حروف های H-E-O دهان شما فرم خاصی را به خود میگیرد و موقع ادای کلمه L تنها در همان فرم برای یک لحظه زبان شما معلوم می شود و حرکتی برای ادای این حرف به تنهایی انجام نمی شود.

 

منبع : Creative Bloq

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۱ / ۵٫ ۷

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

59 + = 65

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.