اخبارمقالات

۱۰ کتاب برتر انیمیشن

15.7Kviews
۳٫۹
(۴۰)

آیا شما این ۱۰ کتاب برتر انیمیشن را می شناسید؟

انیمیشن قادر است هر آنچه که شما می توانید تصور کنید را توضیح دهد. (والت دیزنی)

 

آیا شما تا حالا کتابی را پیدا کرده اید که تا زمانی که آن را به اتمام نرسانده اید تمایلی به زمین گذاشتن آن نداشته باشید؟ انیماتور ها با این مسئله آشنا هستند! وقتی انیماتوری کتابی را پیدا می کند که در آن نکات آموزنده دارد دیگر آن را به زمین نمی گذارد مگر اینکه آن را به اتمام برساند. این کتاب ها به زبانی صحبت می کنند که تنها انیماتور ها قادر به فهم آن ها هستند. در اینجا بهترین کتاب ها را برای انیماتور ها معرفی خواهیم کرد که برای انیماتور ها بسیار جذاب خواهد بود. این کتاب ها توسط گروهی از نابغه های انیمیشن و پایه گذاران این صنعت در حال توسعه نوشته شده است که برای دانش آموزان خودشان بسیار مفید بوده است و مطالعه آن به تمام انیماتور ها توصیه می شود.

تنها خواندن این کتاب ها از شما یک انیماتور نمی سازد، اما داشتن یک پشتوانه و معلومات از انیمیشن که توسط افرادی همچون (اولی جنستون) و (فرانک توماس) است برای شما گنج با ارزش خواهد بود. این مطالعات در مورد انیمیشن به تدریج خود را در طول عمر هنری شما نشان خواهد داد و در مواقع لزوم به کمک شما خواهند آمد. تسلط پیدا کردن کامل بر آن ها ممکن است به اندازه یک عمر طولانی باشد. ما امروز برخی از کتاب ها را برای شما معرفی خواهیم کرد که یکی از آن ها به کتاب مقدس در نزد انیماتور ها شهرت پیدا کرده است.

مطالعه این کتاب ها می تواند به اندازه خود انیمیت کردن جذاب و لذت بخش باشد. مطالعه درست و صحیح همواره شامل تئوری هایی می شود. مطالعه کتاب های انیمیشن برای هر انیماتور با تجربه و مشتاق، لازم و ضروری است و اگر او بخواهد در شغل خود پیشرفت کند باید این کتاب ها را حتما مطالعه کند. کمی در مورد این مسئله فکر کنید، این کتاب هایی که درباره ی آن ها می خواهیم به شما بگوییم، تاریخ ۷۵ ساله این صنعت را در خود جای داده اند. به نظر شما این کتاب ها چقدر اهمیت دارند؟  9 مرد بزرگ دیزنی هکه م اکنون در بین ما حضور ندارند، اما دانش و تجربیات خود را از طریق کار های بزرگ و کتاب های کمیابی که نوشته اند برای ما به یادگار گذاشته اند.

مطالعه کنید:  رانش قاره ها در«عصر یخبندان»آن هم فقط به خاطر یک«بلوط»!

 

۱- کتاب توهم زندگی (اولی جانستون) و (فرانک توماس)

دوازده اصل پویانمایی، قواعدی هستند که در کتاب (توهم زندگی) توسط انیماتور های دیزنی (اولی جانستون) و (فرانک توماس ) که از اعضای نه پیرمرد دیزنی بودند، معرفی شدند.

جانستون و توماس کتابشان را بر پایه کارها و تجربیات انیماتور های مطرح دیزنی (از سال ۱۹۳۰ تا زمان نوشتن کتاب) و همچنین تجربیات خودشان در تولید حرکات طبیعی در انیمیشن قرار دادند. این دوازده اصل، پیاده کردن قوانین فیزیک را بر یک کاراکتر برای داشتن انیمیت روان‌ تر و طبیعی ‌تر را توضیح می ‌دهند. علاوه بر این بعضی از این اصول همچون جذابیت کاراکتر و زمان بندی حسی جنبه ‌های غیر فیزیکی و انتزاعی نیز دارند.

این کتاب و قوانینی که در آن بیان گردیده بسیار مورد استفاده انیماتور های دنیا قرار گرفته و گاه از آن به عنوان انجیل (کتاب مقدس) صنعت انیمیشن تعبیر می ‌شود. این کتاب در سال ۱۹۹۹ در یک آمارگیری آنلاین به عنوان بهترین کتاب انیمیشن تاریخ برگزیده شد. با اینکه در زمان نوشتن و چاپ شدن کتاب، تکنیک‌ های دستی همچون سل انیمیشن رواج داشت با این حال با ورود رایانه و روش‌ های جدیدتر همچنان مباحث مطرح شده در این کتاب امروزه نیز کاربرد دارند.

 

 

۲- کیت بقای انیماتور (ریچارد ویلیامز)

ویلیام ریچارد – کارگردان انیمیشن معروف (چه کسی برای راجر خرگوش پاپوش درست کرد) و برنده سه جایزه اسکار- یکی از نو آوران و موفق ترین افراد در این حوزه کاری انیمیشن است که توانسته بین دوره انیمیشن های دست ساز و انیمیشن های کامپیوتری ارتباط موثری برقرار کند.

این کتاب ۳۴۲ صفحه ای تمام چیز هایی که در مورد کارگردانی انیمیشن است را پوشش داده است. ویلیام ریچارد  در این کتاب اصول مهم انیمیشن را که هر انیماتوری از مبتدی تا پیشرفته، از کلاسیک تا کامپیوتر به آن ها نیاز دارد را پوشش می‌ دهد.

او اهداف خود را با صد ها طراحی نشان می ‌دهد. اسرار متخصصان را در یک سیستم کاری با هدف خلق یک کتاب جمع ‌آوری کرده است که به یک کار استاندارد در زمینه تمام سبک‌ های انیمیشن برای شاغلان، فراگیران و علاقمندان تبدیل خواهد شد.

 

 

۳- متحرک سازی کارتون- (پرستون بلر)

مطالعه کنید:  پیتر جکسون، «تن تن2» را می سازد

این کتاب مدت های مدیدی است که از منابع مهم و بی نظیر انیمیشن به شمار می رود. اغلب انیماتور های جهان آن را مطالعه کرده اند، مباحث مهمی در مورد نحوه طراحی شخصیت های حیوانی و انسانی و حالات و حرکات آن ها، درک زمان بندی و بررسی حرکات ارگانیک و سیکل های حرکتی از جمله مطالب مهمی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. نویسنده این کتاب از برجسته ترین انیماتور های چیره دست بوده که در آثار بی نظیر دیزنی همچون میکی موس، پینوکیو، بامبی به عنوان انیماتور نقش داشته است. به جز انیماتوری، کارگردانی فیلم خرس قهوه ای را برای استودیو MGM و در زمینه تبلیغات تلویزیونی و تولید فیلم های آموزشی فعالیت داشته است.

این کتاب شامل پنج بخش اصلی است: ۱- پرورش شخصیت، ۲- حرکت، ۳- تصویر متحرک، ۴- دیالوگ ۵- مسائل فنی

 

 

۴- طراحی ساده شده برای برنامه ریزی انیمیشن (وین گیلبرت)

وین گیلبرت: زمانی که انیمیت می کنید، همواره دلیلی در پشت حرکات کاراکتر شما وجود دارد. با نشان دادن این دلایل است که شما شخصیت، احساسات، و در نتیجه چیزی که کاراکتر به آن فکر می کند را نشان می دهید حرکت. تمام بدن باید گویای احساسات و نوع شخصیت کاراکتر شما باشد…

کتاب طراحی ساده شده برای برنامه ریزی انیمیشن یک ابزار بسیار کارآمد است که برنامه ریزی انیمیت شما را راحت تر می کند و در نهایت در ساخت انیمیشن به شما کمک می کند و آن را برای شما ساده تر می کند.

کتاب وین یک کتاب منحصر به فرد است. طراحی این کتاب هم جالب است و انیماتور ها باید از انتها به ابتدا روی مطالب کار کنند. او بخش های کتاب را به صورت بر عکس نگارش کرده است طوری که کار به اتمام رسیده را در ابتدا قرار داده است و سپس آن را تجزیه و تحلیل می کند و نحوه ساخت آن را تا ابتدایی ترین اشکال تشریح می کند. این کتاب برای انیماتور ها تمرین های بسیار سختی را در نظر گرفته است و انیماتور ها با انجام آن ها می توانند مهارت های خود را به سطح قابل قبولی برسانند.

 

 

۵- فیگور زن و مرد در هنگام حرکت (ادوارد مایبریج)

ادوارد مایبریج، عکاس بریتانیایی و از پیشگامان صنعت سینما است که به خاطر عکس هایی که برای نخستین بار از یک اسب در حال تاخت چهار نعل گرفته است، شهرت دارد.

مطالعه کنید:  مجموعه کانسپت ارت انیمیشن ریک و مورتی

این کتاب شامل ۶۰ سری از عکس های پشت سرهمی است که انسان را در حال حرکت های مختلف نشان می دهد. وقتی که شما کاراکتری را انیمیت می کنید دانستن مکانیزم بدن بسیار اهمیت دارد. مطالعه انسان در هنگام حرکت، به همان گونه که در این کتاب به نمایش گذاشته شده است، می تواند در فهم انیماتور در اتفاقاتی که در هنگام حرکت رخ می دهد کمک شایانی کند و راهنمای او در مراحل انیمیت کردن باشد. درست کردن سیکل راه رفتن، سیکل دویدن و جابجایی، در انجام حرکات ورزشی، چیز های مهمی هستند که هر انیماتوری باید در مورد آن اطلاعات کافی را داشته باشد و قادر به انیمیت آن ها باشد.

 

پنج کتاب دیگر هم به اندازه ی کتاب های گفته شده از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در این مقاله به معرفی کوتاه همین ۵ کتاب بسنده می کنیم و شناخت باقی کتاب ها که اسامی آن ها در ادامه گفته خواهد شد را به خود شما واگذار می کنیم. داشتن و مطالعه این ده کتاب برای هر انیماتوری حیاتی است و به  او در بهتر شدن در کار انیمیت کمک بسیاری خواهند کرد.

 

۶- دوره سقوط انیمیشن کاراکتر!  (اریک گلدبرگ) (شهرت انیماتور)

۷- بازیگری برای انیماتورها  (اد هوک)

۸- زمان بندی برای انیمیشن (هارولد ویتاکر و جان هالاس)

۹- انیمیشن از اسکریپت تا صفحه نمایش (شاموس کولنا)

۱۰- تولید فیلم های کوتاه ۳ بعدی الهام گرفته شده (په په والنسیا و جرمی کانتور)

 

خواندن کتاب های انیمیشن بخشی از پروسه یادگیری است. اطلاعاتی که در آن ها وجود دارد از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. برخی از این کتاب ها که در اینجا برای شما لیست شده از اهمیت بالایی برخوردار است طوری که به آن ها لقب کتاب مقدس انیماتور ها را داده اند.

نیمی از وقت خود را صرف برنامه ریزی برای صحنه خود کنید و نصف دیگر آن را به انیمیت بپردازید – فرانک توماس و اولی جانستون، کتاب توهم زندگی

 

منبع: Animation Arena

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۹ / ۵٫ ۴۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

57 + = 67

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.