آموزشاخبارمقالات

استوری برد های خود را خوانا تر کنیم

5.15Kviews
۲٫۴
(۷)

بیان چند ترفند که استوری برد شما را بهتر و خوانا تر خواهد کرد.

اگر شما انیمیشن خوانده باشید و یا کار انیمیشن انجام داده باشید (به هر اندازه و زمانی) بدون شک با مقوله استوری برد نا آشنا نیستید و آن را به دفعات انجام داده اید. یک عکس ساده که گویای اتفاقات داستان است و مسیر داستان را برای شما مشخص می کند. برای ساختن یک پیش تولید خوب، به مهارت خوب، تمرین و کار سخت نیاز است، و البته، چیزی که نباید در این میان فراموش شود، داشتن یک استوری برد خوب است که از لحاظ بصری به طور واضح گویای وقایع داستان باشد و روند داستان را به درستی بیان کند.

راز این کار در چیست؟ اضافه کردن چندین طیف رنگی ساده

وقتی سرگرم درست کردن چیزی هستید، تضاد و کنتراست یکی از جنبه هایی است که باید آن را به ذهن خود بسپارید. بزرگ به کوچک، سخت به نرم، سریع به آسان. وقتی شما این تضاد ها را به کار اضافه می کنید، کار شما بسیار جذاب تر می شود.

 

در اینجا چندین مثال از تضاد و کنتراست را برای شما خواهیم گفت، از طیف رنگ تا اندازه مختلف متن ها تا سایه های ساده بر روی خود کاراکتر. ببینید چه اتفاقی می افتد وقتی که شما این تضاد ها و کنتراست را پاک می کنید.

 

ناگهان این عکس جذابیت خود را از دست می دهد، و چشان شما دقیقا نمی دانید که در ابتدا به کجا نگاه کند و همچنین در ادامه به کجا نگاه کند (ترتیب نگاه کردن از نظر اهمیت). جدا کننده ها (تضاد ها) دیگر وجود ندارند و عکس ما به یک عکس صاف و فلت که هیچ برجستگی ندارد تبدیل می شود.

مطالعه کنید:  «شان گوسفنده» و رفقایش به شهر می‌روند

استفاده از کنتراست (تضاد) و طیف رنگی به طور خاص در استوری بورد

کنتراست از نظر تمام جنبه ها در کار شما مفید است، اما این مسئله در استوری برد بسیار برجسته تر است و خود را بیشتر نمایان می کند. استوری برد در واقع گفتن داستان با یک سری عکس است و باید چشم های بیننده را به آنچه که در روند داستان مهم است جلب کند. به صورت طبیعی این عکس تنها قسمتی از یک سکانس است، اما باید طوری باشد که بیننده با همین عکس به روند جریان داستان و اتفاقات آن پی ببرد. این عکس ممکن است به هر اندازه طولانی باشد (کسری از یک ثانیه و یا طولانی تر) بستگی به داستان و اتفاقات خاص آن دارد.

در اینجا می توانید به اهمیت کنتراست در استوری برد پی ببرید. این موضوع می تواند از یک طراحی ساده که تمام از خط تشکیل شده است، یک عکس با ویژگی های خاص درست کند که هر کسی بداند به کجا باید دقت کند تا روند درست داستان را درک کند. به استوری برد فوق العاده ی زیر که توسط (مایکل لستر) در دریم وکز کشیده شده است نگاه کنید:

 

در این واگن مترو کاراکتر های زیادی حضور دارند و اتفاقات زیادی در جریان است، اما بوسیله کنتراستی که در استوری برد استفاده شده است، چشمان شما به سرعت در می یابد که کدام جنبه از این استوری برد مهم است و در اولین نگاه توجه ما را به خود جلب می کند (سگی که کلاه به سر دارد) و سپس به کاراکتر های خوشحالی که در اطراف او حضور دارند را نگاه می کنیم. تیره تر بودن این سگ همچنان به پوز غمگینی که او دارد دلالت می کند.

و حالا ببینید با از بین رفتن کنتراست و طیف های رنگی چه اتفاقی برای این استوری برد می افتد و چگونه فهم آن را برای ما گنگ می کند!

مطالعه کنید:  انیمیشن‌ها گیشه نمایش ژاپن را گرم کردند

 

ناگهان شما با انبوهی از خطوط مواجه می شوید که دریافت داستان از این استوری برد را مشکل می کند. دقیقا باید شما به کجا نگاه کنید؟ فوکوس چشمان شما به گربه ی بزرگی است که در سمت چپ تصویر قرار دارد؟ شاید آن کاراکتری که می خندد؟ ممکن است داستان درباره آن بچه کوچکی باشد که در سمت راست تصویر قرار دارد؟ در نهایت ممکن است که توجه شما به کاراکتر سگی که در فضای دیگری از تصویر قرار دارد جلب شود و این احتمال را بدهید که ممکن است داستان حول این کاراکتر باشد. بدون وجود کنتراست پیدا کردن خط داستان و ماجرای آن بسیار مشکل می شود و زمان زیادی را از بیننده می گیرد تا متوجه اصل داستان شود. هنرمندان استوری برد نیاز دارند تا به این شیوه روند داستان را برای بیننده ملموس تر کنند.

ساده به قضیه نگاه کنید

زمانی که شما می توانید از یک سایه زدن و چندین طیف رنگی ساده برای انتقال درست آنچه که در داستان رخ می دهد استفاده کنید، نیازی به نورپردازی پیچیده و وقت گیر برای کار خود ندارید و از این وقت می توانید برای پیشبرد بهتر در کار خود استفاده کنید. با چندین سایه زدن سایه می توانید از این ترفند برای کار خود استفاده کنید. چیز هایی که شما می خواهید تا توجه بیننده را به خود جلب کند، باید از کنتراست بشتری برخوردار باشند و چیز هایی که اهمیت زیادی ندارند و یا در بک گراند تصویر واقع شده اند و از اعضای نه چندان مهم صحنه هستند را با کنتراست کمتر نشان دهید.

مطالعه کنید:  تولید انیمیشن «فرزندان آفتاب» به نیمه راه رسید

به عنوان تمرین، تلاش کنید تا این ۵ طیف رنگ را به طراحی های ساده خود و یا طراحی دیگران اضافه کنید.

 

استوری برد یا فیلم ‌نامه مصور پلی میان یک فیلم‌ نامه مکتوب و جهان تصویری رسانه ‌های بصری است. در رسانه‌ های بصری بیان داستان با تصویر، گامی لازم است تا کشف کنید که داستان چگونه به فیلم ترجمه خواهد شد. فیلم ‌نامه مصور اجازه می ‌دهد تا بهترین راه را برای بیان تصویری هر اتفاق داستان پیدا کرد. علاوه بر کشف نحوه بیان تصویری داستان باید بر روی مشخصات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیب ‌بندی، تداوم، حرکت اشیاء و شخصیت ‌ها، برش ‌ها، ژست ‌ها، حالات چهره و تا حدی ریتم کار کرد.

هرچه زمان بیشتری برای استوری برد صرف شود نتیجه کار درخشان ‌تر و بهتر خواهد بود. در یک سیستم ایده ‌آل، تولید یک فیلم انیمیشن آغاز نمی ‌شود مگر اینکه استوری برد آن تکمیل شده باشد و نقایص آن نیز رفع شده باشد. از آنجایی که استوری برد آخرین مرحله از مراحل ارزان (در مقایسه با سایر قسمت ‌های تولید مانند متحرک سازی، جلوه ‌های ویژه و ) در مسیر تولید است، در نتیجه بهترین زمان ممکن برای بررسی و رفع هرگونه مشکل احتمالی است که ممکن است در آینده باعث هدر رفتن بودجه، امکانات و یا نیروی مفید انسانی شود.

طراحی استوری برد معمولاً پس از مرحله دکوپاژ انجام می ‌شود و اطلاعات نوشته شده توسط کارگردان کنار تصاویر آن درج می ‌گردد.

 

منبع: Animator Island

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۲٫۴ / ۵٫ ۷

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 49 = 55

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.