آموزشاخبارمقالات

پیدا کردن ایده برای یک فیلم سینمایی انیمیشن

3.42Kviews
۴٫۴
(۷)

نحوه تولید و انتخاب ایده ای که بتواند توسعه پیدا کند و به یک داستان انیمیشن تبدیل شود.

ایده ها تمام ابداع کنندگان بسیاری از ایده ها را در ذهن خود دارند، اما گاهی اوقات که ما به آن ها نیاز داریم، نمیتوانیم یک جریان درست برای آن ها جهت نوشتن فیلم نامه پیدا کنیم. در این مقاله، ما قصد داریم تا روشی را برای شما معرفی کنیم که به شما کمک خواهد کرد تا در زمان کمتر به ایده های بیشتر و موثر تری دست پیدا کنید. شما از این روش در هر جا که به مشکل برخوردید از جمله پیدا کردن عنوان، توسعه کاراکتر، ترسیم صحنه ها و حتی ساختن یک داستان از ابتدا در یک تلاش چند ساعته راهی را برای حل مشکل بوجود آمده پیدا کنید.

این مقاله برگرفته از سخنرانی (کیم بیونکویست) است، کسی که ۲۰سال در صنعت فیلم سازی نروژ فعالیت کرده است و کار های بین المللی موفق، فیلم ها و تبلیغات بازرگانی خوب و تاثیر گذری را در کارنامه هنری خود دارد.

اساس پیدا کردن ایده ها

یک ایده چیست؟ یک ایده به تنهایی ارزش خاصی ندارد: اگر به چیزی ما را هدایت نکند چیز بلا استفاده ای است به انجام شدن چیزی و یا ایده های بیشتر. یک ایده بخش بسیار کوچکی از یک کانسپت و یا مفهوم بزرگتر است (در این جهان ماهی ها می توانند پرواز کنند) یا یک فرض کامل از تمام فیلم ( روزی یک ماهی برای پرواز کردن تلاش می کند).

سر هم کردن و اصلاح کردن یک ایده همچون ساختن یک پله است. شما می توانید پله به پله بالاتر بروید، و هر پله ای بر پله قبلی خود استوار است. ما برای شروع به پنجاه ایده ی احتمالی و رندم نیاز داریم:

·        دو عدد که اصلا خوب نیست

·        ده عدد که ما می توانیم ایده های جدی را بر روی آن بسازیم

·        چند عدد که کاملا خوب باشند

·        یکی که مشخص می شود خیلی ایده خوبی است زمانی که شما آن را با ایده های ضعیف تر ترکیب می کنید

·        غیره

اما بدون نوشتن خیلی از این ها، انتخاب های زیاد، شما نمی توانید به خوبی از آن ها الهام بگیرید. برای اصلاح و ترکیب کردن آن ها.  برای رسیدن به ایده درست در انتهای پله ها. پس شما به تعداد زیادی انتخاب نیاز دارید، بسیاری از ایده ها ی اولیه ای بخش کوچکی از کانسپت نهایی شما است. یک قیف تنها در یک جهت کار می کند.

 

خیلی مهم است که متوجه شویم چه چیز ما را از پیدا کردن ایده ها و تفکر برای رسیدن به یک پروسه تولید دور نگه می دارد. زمانی که ما اولین ایده را می نویسیم، اولین واکنش معمولی سریع اتفاق می افتد. مثلا ما فکر می کنیم “بله، اما…” کدام یکی از آن ها نابود کننده ایده ها است. ” بله، اما این بسیار هزینه بر است”، ” بله، اما انیمیت این کار بسیار سخت و پیچیده است”،” بله، اما این بسیار احمقانه است”، ” بله، اما مطمئن هستم که فرد دیگری در تیم من ایده بهتری دارد”. و یا شاید ما حتی بسیار خجالتی باشیم تا برخی ایده ها را روی کاغذ بنویسیم. مشکل کار همین جا است. یکی از ایده های احمقانه ممکن است پایه گذار ایده دیگری باشد، و از بقیه کارآیی بیشتری داشته باشد. ما به تعداد زیادی به اندازه ممکن ایده نیاز داریم. ما به فازی نیاز داریم که در آن به این جمله ها گوش ندهیم: “بله، اما ها…”

مطالعه کنید:  آموزش انیمیت به شیوه پیکسار-فصل اول-قسمت چهارم

 

این تکنیکی که ما در ادامه به آن پرداخت خواهیم کرد دو وضعیت را برای شما به ارمغان می آورد: این تکنیک در ابتدا از شک کردن و قضاوت کردن ایده های شما جلوگیری می کند، و در نهایت، تعداد بسیاری از ایده ها را در برابر شما قرار می دهد تا با آن ها چیزی را که به دنبال آن هستید بسازید.

روش

در ابتدا، تعداد بسیار زیادی از پست-ایت نوت ها (کاغذ یادداشت های چسب دار) تهیه کنید، با تعدادی از دوستان و یا همکاران خود جایی را در نظر بگیرید که یک دیوار بزرگ برای چسباندن این همه کاغذ بر روی خود را داشته باشد. این کار را بهتر است در گروه های پنج نفره و یا کمتر انجام دهید. شما همچنین می توانید این کار را به تنهایی انجام دهید، اما این کار در کار گروهی بهتر نتیجه می دهد و قطعا هر کسی که بخواهد در این کار با شما شرکت کند و فرد خلاقی باشد در ادامه روند کار کمک بسیاری خواهد بود. دوستانی که کار انیمیشن انجام نمی دهند می توانند ایده هایی را بیان کنند که تا به حال به ذهن شما نرسیده باشد. کسانی هم که ممکن است به نظر شما هیچ گونه خلاقیتی نداشته باشند، ایده ها ی نابی را مطرح کنند که شما را به هیجان خواهد آورد.

ایده ای که پشت این پروسه قرار دارد ساده است: به هر اندازه که می توانید ایده های خود را روی کاغذ ها بنویسید ( بدون هیچ فکری در مورد اینکه آن ها خوب هستند یا نه) تا یک مجموعه بزرگ درست کنید و از آن ایده های خود را انتخاب کنید. این متد معمولا چندین بار تکرار می شود تا ایده های خوبی از آن استخراج شود، از کلیات تا جزییات. برای شروع، شما یک موضوع را برای مرحله اول انتخاب می کنید که می تواند هر چیزی باشد عنوان فیلم شما، تم فیلم و یا توضیح کوتاهی در مورد کاراکتر اصلی داستان شما، حتی نوع انیمیشنی که شما می خواهید آن را تولید کنید هر چیزی را که می خواهید برای شروع انتخاب کنید. اگر شما از قبل یک جهت کلی داشته باشید این کار به شما کمک خواهد کرد (همچون گروه هدف برای مخاطبان و یا تم داستان) برای اینکه تفکر و “برین استورم” را شروع کنید اما البته، اولین گام و مرحله ما همچنین ممکن است برای پیدا کردن جهت کلی داستان و ایده هم مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالعه کنید:  چرا کاراکتر های انیمیشن شگفت انگیزان 2 طبیعی تر به نظر میرسند

هر کسی که در گروه شما وجود دارد یک بسته زیاد از کاغذ یادداشت های چسب دار را بردارد و تا جایی که می تواند و ممکن است ایده های خود را بر روی آن ها بنویسد، یک ایده بر روی هر پست-ایت (در مدت زمان پنج دقیقه و یا بیشتر) با توجه به مرحله ای که در آن حضور دارند. برای جلوگیری از خطر سانسور شدن ایده های آن ها، هیچ کس اجازه ندارد در مورد ایده های دیگری صحبت کند و یا حتی به چیزی که آن ها می نویسند نگاه کند. وقتی که زمان به اتمام رسید، هر کسی ایده های خود را می خواند و بر روی جای خالی که در دیوار وجود دارد آن ها را می چسباند (در اینجا پنجره ها هم می تواند در صورت نبودن جای خالی استفاده شود).

 

و الان وقت آن رسیده است که در مورد ایده ها با هم صحبت کنید، اما زیاد در این مرحله به جزییات نپردازید چون هنوز مراحل دیگری را در پیش دارید. در هر صورت، ایده خوبی است که ایده ها را طبقه بندی و گروه بندی کنیم (شما ممکن است چندین ایده مشابه در یک گروه بندی پیدا کنید، برخی از آن ها در اولین نگاه خوب به نظر برسند و برخی دیگر در همین ابتدا حذف شوند). اگر شما خوش شانس باشید، در مرحله مرتب سازی ایده ای را پیدا می کنید که بشود آن را گسترش داد. اگر نه، شما باید مذاکره کوتاهی داشته باشید تا تصمیم بگیرید کدام ایده را انتخاب خواهید کرد. شما ممکن است بخواهید دو و یا تعداد بیشتری ایده را نزد خود نگه دارید و بخواهید مراحل بعدی را برای هر یک از آن ها اجرا کنید.

مرحله بعدی حول محور ایده ای خواهد بود که شما انتخاب کرده اید. آن ها به هر جهتی که شما می خواهید خواهند رفت. در دومین مرحله، شما می توانید برین استورم خود را در مورد صحنه هایی که در فیلم ممکن است اتفاق بیفتد انجام دهید همراه با عنوان / کاراکتر/ موضوعی که انتخاب کرده اید. اگر شما داستانی را برنامه ریزی می کنید، در نهایت می خواهید درباره ی صحنه های ممکن و نکات پلات داستان این مرحله را انجام دهید، در متد کار گروهی این اتفاقات بسیار بهتر رخ می دهد. این مرحله دقیقا همانند مرحله اول است: هر کسی در سکوت، نظر و ایده ی خود را بر روی کاغذ ها می نویسد و آن را به دیوار می چسباند. به یاد داشته باشید، این کار می تواند هر چیزی که دارید را شامل شود، حتی اگر یک جزییات کوچکی باشد که نتواند پلات را پیش ببرد (به عنوان مثال: جیمز باند در کافه نشسته است، یک قهوه می خورد) یا یک نکته اصلی پلات (به عنوان مثال: مشخص می شود که همسر جیمز باند یک جانی بالفطره است). زمانی که شما آن ها بر روی دیوار قرار می دهید قادر خواهید که آن ها را مرتب کنید با در نظر گرفتن شروعی که داشته اید، یک نکته میانی، پیچیدگی داستان و یک پایان برای داستان را انتخاب کنید.

مطالعه کنید:  نورپردازی در انیمیشن – فصل سوم:جعبه ابزار نورپرداز (قسمت سوم)

الان، مرحله های بعدی هر چیزی می تواند باشد که داستان شما را به جلو پیش ببرد و آن را گسترش دهد. شما می توانید سه و یا چهار نکات داستانی را انتخاب کنید (تصمیم بگیرید که مشکل اصلی کجاست، آدم شیطان صفت  داستان کیست، داستان چگونه شروع و به اتمام می رسد و غیره) و سعی کنید سکانس هایی را پیدا کنید که بتوانید این اتفاقات را به آن ها ربط دهید و از طریق آن ها داستان را به جلو پیش ببرید. و یا اینکه، اگر شما فکر می کنید ایده ها و نکات کافی بر روی دیوار دارید، وقت آن است که درباره ی آن ها به بحث و گفت و گو بپردازید و درباره ی نحوه کار و چگونگی آن واقع بین باشید.

 

معمولا یک فرد کار برین استورمینگ را انجام می دهید و آن را به جلو پیش می برد. یک دموکراسی تمام عیار برای این کار خلاقانه فایده ای ندارد و آن را پیش نمی برد، پس این قضیه که کارگردان وظیفه انتخاب ایده ها را بر عهده دارد مشکلی ندارد و آن هایی که به نظر او امید بخش است را انتخاب می کند. خیلی خوب می شود که همه افراد در یک سطح باشند، در این صورت کسی احساس تسلط بر دیگران را نخواهد داشت مسئول کمپانی، به عنوان مثال، نباید ایده های خود را بنویسد، اما صرفا می تواند جلسه را مدیریت کند و پیش ببرد ( با این ادبیات: که بیایید حالا این کار ار انجام دهید و حالا این کار را). اظهار نظر های یک مدیر عالی رتبه ممکن است جرات و جسارت بقیه افراد را در نقد کردن از آن ها بگیرد.

این را امتحان کنید!

باید قبول کنیم که دیدن مزایای این سیستم فقط از لحاظ تئوری کمی مشکل است و شاید برگزاری اولین جلسه اتفاق چندان جالبی نباشد و شما در آن دچار مشکل شوید، اما اگر در مرحله پیش تولید این کار را به درستی انجام دهید و در انجام آن مصمم باشید در مراحل بعدی این فاز از پروژه خیلی به کمک شما خواهد آمد. جلسه برین استورمینگ پست-ایت ها ممکن است ترس شما را از کاغذ های خالی از بین ببرد و در یک مدت کوتاه شما را با یک دیوار پر از چیز های الهام بخش مواجه کند!

 

منبع:Animator Island

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۴ / ۵٫ ۷

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. سلام.سوال من اینه که من داستانی دارم برای یک انیمیشن.آیا جایی هست و مکانی هست که من ایدمو و داستانمو مطرح کنم که ازش اسفاده کنن؟

Leave a Response

59 + = 61

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.