اخبارمقالات

نو شدن ارزش های کهنه انیمیشن ها

2.39Kviews
۰
(۰)


فرض کنید جایی به نام جزیره پرندگان وجود داشت و شما به آنجا سفر می کردید و با لشکری از انواع پرندگان روبرو می شدید. در آن صورت چه می کردید و شاید باید پرسید آن پرندگان با شما چه می کردند؟! سوال عمده ای که فیلم جدید و پر فروش موفق «پرندگان خشمگین» ایجاد می کند، نه مسئله فوق بلکه به تصویر کشیدن جهان دیوانه ای است که بر اثر کارها و گرایش حیوانات متعدد و بخصوص رفتار تند و خشمگینانه پرندگان شکل گرفته و در آن هیچ آرامشی برای حاضران موجود و متصور نیست. در عصری که کارتون های فلسفی و آرام و مبتنی بر تفکر و اندیشه های عمیق مثل «درون» باب شده، «پرندگان خشمگین» بازگشت به سنن کارتون های کلاسیک و راحت و قابل فهم و آثار داستان محور و به مثابه نو شدن روش هایی است که بعد از شروع ساخت کارتون های کامپیوتری، کهنه و از مد افتاده توصیف شده اند و شرایط اقتصادی شان نامطلوب تلقی شده است.

برگرفته از یک بازی ویدیویی

فرضیه و حالت جدید دیگری که «پرندگان خشمگین» مطرح و توصیه و تبلیغ می کند، این است که اگر روزی اوضاع نامساعد بود و خشمگین شدی، کار بدی نکرده ای و چه بسا گره کارت همان جا باز شود و خشم، عارضه مجموعاً مفیدی است! البته این کارتون برخلاف انیمیشن های دیگر نه یک کار اوری ژینال بلکه برگرفته از یک بازی ویدیویی و جزیی از فرانچیزهای دیوانه واری است که مدت ها می شد در آمریکا و اروپا شرح و وصف هر یک از اپیزودهای آن را روی موبایل های هوشمند خود دریافت و سر خود را با آن گرم کرد. تفاوتی که ورسیون سینمایی «پرندگان خشمگین» با بازی ویدیویی آن دارد، وسیع تر شدن چارچوب آن و به تبع آن دیوانه تر نشان دادن دنیایی است که در آن زندگی می کنیم.

بالاتر از راچت و کلنک

بازی «The Angry Birds» از محصولات شرکت فنلاندی رووریو بوده و اول بار در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. ورسیون سینمایی آن که از ۱۱ هفته پیش در سطح جهان اکران شد و تا این لحظه ۳۸۱ میلیون دلار فروخته، با بداعت های «لگو» که یک کارتون برگرفته دیگر از بازی های ویدیویی است برابری نمی کند ولی از «راچت و کلنک» دیگر بازی ویدیویی تبدیل شده به یک فیلم سینمایی که آن هم در اواسط بهار امسال اکران شد و شکست تجاری بدی خورد و از ۴۲ میلیون دلار فروش در سطح دنیا فراتر نرفت، فیلم بهتری است.

مطالعه کنید:  درباره قسمت دوم فیلم کارتونی «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید»

دو سال پس از دوران اوج

کارگردانان مشترک «پرندگان خشمگین» کلی کایتیس و فرگال رایلی هستند که هر چند اولین مرتبه کارگردانی خود را در عرصه فیلم های بلند تجربه می کنند، ولی سابقه سال ها کار در واحد انیمیشن استودیوهای معتبر والت دیسنی و برادران وارنر را دارند. البته حاصل کار گروه های فنی سازنده این فیلم در سطحی عالی است و یک اثر ۳ بُعدی تماشایی را خلق کرده اند و برخی جلوه های تصویری فیلم شگفت انگیز است اما فیلم در زمانی اکران شده که از دوران اوج رواج این بازی ویدیویی حدود دو سال گذشته است. در عین حال چون ابزار لمس جذابیت های این بازی طی ورسیون سینمایی اش سهل الوصول تر شده و سرعت کار بیشتر است، چه بسا فیلم فعلی شروعی بر یک فرانچیز تازه سینمایی بعد از ایجاد فرانچیز بازی ویدیویی آن طی دهه گذشته باشد.

صدای جغدوار شون پن

زیبایی های بصری این محصول سینمایی در تضاد با برخی نوشتارهای اصول گرای جان ویتی فیلمنامه نویس این کارتون قرار دارد و ویتی که متن ورسیون سینمایی «سیمسون ها» و «الوین و چیپ مانکز» را هم نوشته بود، تا حدی آتش های موجود در متن داستان را رام و مهار کرده است. در چنین فضایی کاراکترهای اصلی که اغلب پرندگانی با رنگ های متفاوت و طبایع مختلف هستند یک به یک به تصویر کشیده می شوند و از آن قبیل اند شخصیت «رد» (با صدای جیسن سودی کیس) که یک مجری برنامه های هنری و تفریحی برای کودکان است! قیام رد بر علیه کارفرمایانش او را دادگاهی می کند و وی را محکوم به شرکت در کلاس های مدیریت خشم می کنند و پزشک ناظر بر این پروسه ماتیلدا (با صدای مایا رودولف) است که خودش را مرغ رها از خشم می نامد! آن گاه رفت و آمد و یا دشمنی رد را با سایر کاراکترهای داستان پرندگان خشمگین می بینیم که اضافه بر بازی ویدیویی مربوطه آنها را در اپیزودهای تلویزیونی ساخته شده از روی این داستان ها هم مشاهده کرده بودیم. از این دسته پرندگان تندرو و اغلب آتشین مزاج می توان به چاک (جاش گد)، بمب (دنی مک براید) که واقعاً همانند یک بمب وحشتناک ساعتی است و لوموکس ترنس (شون پن) اشاره کرد که نفر آخر صدای حرف زدنش به لطف اداهای شون پن معروف مثل جغدها و آزار رسانی هایش دیوانه وار است.

مطالعه کنید:  نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت دوم)

وقتی توریست ها می آیند

وقتی گروهی از پرندگان توریست (!) از جزیره ای در آن حوالی می آیند و به سرزمین کاراکترهای فوق وارد می شوند، دو گروه با یکدیگر قاطی می کنند و در مواقعی نیز به سازش می رسند. بعضی از روزها سبدهای پر از میوه و صلح است که از این سو به آن سو می رود و فقط برخی چهره ها مانند «رد» هستند که به این حسن نیت ها شک می کنند. البته رد حق دارد زیرا گروهی از این توریست ها و پرندگان مهاجر فقط در ظاهر پزی مصالحه جو دارند و در باطن آمده اند تا همه چیز را قبضه کنند.

مهربانی در عین جنگ

پرندگان خشمگین و به واقع سازندگان آن می دانند که جزییات و ترکیب رنگ ها در توفیق کارشان نقش بسیار مهمی دارند و همین طور در پیام رسانی و اوج توفیق فرگال رایلی و کلی کایتیس زمانی است که پرنده ای بزرگ را به نمایش می گذارند که در اوج برخورد پرندگان خشمگین با مهاجران بد طینت، فارغ از جنگ های زمانه روی آشیانه کوچک دو فرزند دلبند و نوزادش فرود می آید و درون جعبه غذای شان، یک غذای لذیذ را می گذارند. این پیام صلح در اوج حرارت جنگ ها در کره خاکی و یک فانتزی فوق العاده در جهان ویران شده از بد عهدی ها است. جهانی که در ورسیون سینمایی شرکت کلمبیا از روی بازی ویدیویی کمپانی روویو، تدوینگرانی مثل کنت بیدا و الی گارت، موسیقی سرایی همچون هیتور پری یرا و طراح صحنه ای همانند پیت اوسوالد هم سهم بزرگی در خلق آن داشته اند و همین طور دنی دیمیان که مدیر جلوه های بصری بوده است. بی انصافی است اگر این را هم نگوییم که در میان صداپیشه های فیلم کیگان مایکل کی، تایتوس برگس، بیل هادر و پیتر دینکلیج نیز جای دارند و صدای شان واقعاً به فراخور نقش است.

مطالعه کنید:  نورپردازی در انیمیشن – فصل سوم:جعبه ابزار نورپرداز (قسمت سوم)

مشخصات فیلم

·        عنوان: «پرندگان خشمگین»

·        محصول: کمپانی روویو و کلمبیا

·        تهیه کنندگان: جان کوهن و کاترین ویندر

·        سناریست: جان ویتی براساس داستانی از میکو پولا و مایکل هد

·        کارگردانان: فرگال رایلی و کلی کایتیس

·        تدوینگران: کنت بیدا و الی گارت

·        موسیقی متن: هیتور پری یرا

·        طراح صحنه: پیت اوسوالد

·        طول مدت: ۹۷ دقیقه

·        صداپیشه ها: جیسن سودی کیس، جاش گد، دنی مک براید، پیتر دینکلیج، بیل هادر، مایا رودولف، کیگان مایکل کی، شون پن، تایتوس برگس، کیت مک کینان، ایکه بارین هولتز، هانیبال بورس، بیلی ایشنر، دانی یله بروکس، تونی هیل و بلیک شلتون.

 

منبع: بانی فیلم

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + = 4

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.