اخبارمقالات

از بازی های ویدیویی غافل نمی مانم

3.04Kviews
۳٫۷
(۳)

گفت و گو با ریچ مور پیرامون کارتون های دوگانه «رالف ویرانگر»

 

در دنیای طولانی و قدیمی والت دیسنی، کارتون سازی همچنان هنر اول به شمار می آید و به رغم سر بر آوردن انواع و اقسام مدعیان و رقبا در دهه های اخیر دیسنی و زیر مجموعه و شریک درخشانش پیکسار همچنان بر جهان انیمیشن سازی حکم می رانند. در سال هایی که برخلاف گذشته نزدیک نه فقط ۵، ۶ کارتون برجسته بلکه حداقل ۱۰، ۱۲ کارتون برتر ارائه می شوند، دیسنی همچنان پیشتازی خود را در این عرصه خاص حفظ کرده و محصولاتش بویی آشکار از تازگی و مدرنیسم در عین حفظ سنت های قدیمی این حرفه دارند. بی گمان از سال ۱۹۸۹ که پس از قفه ای دست کم ۳ دهه ای کار و بار انیمیشن ها مجدداً داغ و اوضاع آنها دوباره مساعد شد، هیچ چیز نتوانسته است سران دیسنی را به این وهم و باور غلط برساند که اوضاع به اوج خود رسیده است و می توان پا را از روی پدال گاز برداشت و توقف را پیشه کرد. پی آمد این نگرش حرفه ای ساخت و عرضه مستمر کارتون هایی است که در عین نوگرایی ها برخی سنن قدیمی و تفکیک ناپذیر صنعت کارتون سازی را هم رعایت می کنند و دریای پول و سیل افتخارات است که به سوی آنها در حال حرکت است.

 

بازگشت عوامل فیلم نخست رالف

والت دیسنی معمولاً از ساخت قسمت های دوم و سوم و آثار دنباله ای فیلم های موفق خود ابا داشته و اگر هم آنها را ساخته، روانه بازار ویدیویی کرده اما بازار کارتون «رالف ویرانگر» کار سال ۲۰۱۲ این استودیو به قدری داغ بوده که دیسنی اعلام کرده اقدامات ساخت قسمت دوم آن را آغاز کرده و این فیلم در ۹ مارس ۲۰۱۸ اکران عمومی خواهد شد. اکثر عوامل تولید فیلم اول در قسمت دوم نیز حاضرند و این به معنای تجدید کارگردانی فیلم توسط ریچ مور است و فیل جانستون سناریست فیلم اول نه تنها کار مرتبه اولش را تکرار می کند بلکه در کارگردانی نیز یاور مور خواهد بود. کلارک اسپنسر نیز باز تهیه کننده فیلم خواهد بود و با این اوصاف جا دارد که پای صحبت ریچ مور بنشینیم و ببینیم ضابطه هایی که سبب شده دیسنی فقط دنباله هایی بر فیلم هایی چون «نجات دهنده ها در استرالیا» و «فانتازیا ۲۰۰۰» را روانه سینماها کند و سایر فیلم های دنباله ای خود را تنها به شبکه فیلم های خانگی بفرستد، چیست. مور در این گفت و گو درباره سایر مشخصات «رالف ویرانگر ۲» هم حرف می زند.

مطالعه کنید:  پيشتازي و رکورد شکني يک کارتون تازه



چه مواردی سبب شدند والت دیسنی یک قسمت دوم مفصل را برای «رالف ویرانگر» در نظر بگیرد؟

– شاید به خاطر جذابیت سوژه و وجود این اطمینان باشد که فیلم مثل قسمت اول فروش زیادی خواهد کرد.

مگر رالف این بار چه می کند؟

– او با نهایت بیرحمی وارد خطوط اینترنت می شود و آنجا را هم ویران می کند. زمان وقوع حوادث نیز مثل فیلم نخست زمان کنونی است و اصولاً موارد تشابه زیادی با فیلم اول خواهد داشت. البته اتفاقات چهار تا ۶ سال بعد از فیلم نخست روی خواهد داد.

اسم فیلم را چه می گذارید؟

– اگر دست من بود، «رالف ویرانگر برتر» را مورد استفاده قرار می دادم اما استودیو هم در این قضیه نظر می دهد و احتمال دارد این عنوان را وتو کند.

والت دیسنی حتماً در فیلم شما و همچنین «یخ زده» (پرفروش ترین کارتون تاریخ محصول ۲۰۱۳) چیزهای خاصی دیده که کلید ساخت قسمت های دوم هر دو را زده است. مواردی بسیار فراتر از معمول را می گوییم.

– بازار و مسائل عرضه و تقاضا، به استودیوها حکم می کند که چیزی را بسازند و یا نه. به شخصه می توانم بگویم که همه ما از ساخت قسمت اول «رالف ویرانگر» لذت بردیم و مردم نیز شیفته کاراکترهای آن شدند. در پایان همان فیلم به کلارک اسپنسر گفتم ساخت قسمت دوم فیلم سراسر سود خواهد بود. بعداً قضیه به گوش اد کاتمول و جان لاسیتر یعنی مدیران ارشد دیسنی هم رسید و آنها گفتند چرا که نه.

کارهای پیش تولید از کی شروع شده است؟

مطالعه کنید:  مراحل ساخته شدن کاراکتر «شیطونک ها» در «اسمورف ها 2»

– برای من از اندک مدتی بعد از ساخت قسمت اول فیلم شروع شد زیرا روی موضوع فیلم و اینکه چه باشد فکر و کار می کردم. به واقع قبل از این که وارد پروژه «Zootopia» شوم، کار روی قسمت دوم «رالف ویرانگر» قسمت عمده ای از فکر مرا گرفته بود و ما در حال نگارش فیلمنامه بودیم و نسخه اولیه آن تمام شده بود.

چرا فیل جانستون این بار به مقام کارگردان مشترک و دستیار شما ارتقا یافته است؟

– به این خاطر که قسمت عمده ای از مسایل و رویدادهای فیلم اول زاییده افکار و تلاش های او بود. پس از تمام شدن کارمان در «زوتوپیا» من و جانستون جلسات بازخوانی و ترمیم سناریوی «رالف ویرانگر ۲» را تشکیل دادیم و پروسه تولید فیلم به آرامی تا الان ادامه داشته ولی طبعاً کار اصلی و نهایی هنوز انجام نشده است.

یکی از مواردی که مردم در فیلم اول پسندیدند استفاده از بازی های ویدیویی بود و با این اوصاف باید پرسید آیا آن تم ها در فیلم دوم نیز تکرار می شود یا رالف وارد دنیای حقیقی می شود؟

– در قسمت دوم نیز از بازی های ویدیویی بسیار سود خواهیم جست و از آن غافل نخواهم ماند زیرا اینگونه بازی ها را بسیار دوست دارم و دوران نوجوانی من با چنین چیزهایی سپری شده و بخصوص بازی های موسوم به «ارکید» که در متن قسمت اول «رالف ویرانگر» زیاد دیده می شود، در فیلم بعدی هم مشاهده خواهد شد زیرا می خواهیم بیننده حس کند که با موضوع و اتفاقات آشنا است و چیزهایی وی را دائماً به فیلم نخست پیوند بزند.

مطالعه کنید:  100 میلیون دلار فروش برای انیمیشن «حماسه»

از بازگشت کاراکترهای مختلف فیلم اول که برخی بسیار جالب بودند، صحبت کنید؟

– طبیعی است که اضافه بر رالف، وانه لوپ هم برگردد و حضور اکثر قریب به اتفاق کاراکترهای درجه دوم و سوم نیز قطعی شده و کسانی هم که به جای آنها صحبت کرده اند، پذیرفته اند که در نسخه دوم نیز چنین کنند. البته بعضی کاراکترها هم اجباراً حذف می شوند زیرا به متن داستان این فیلم نمی خورند و زمان حدوداً ۱۱۰ دقیقه ای ما نیز اجازه آدم هایی بیش از این را نمی دهد. برگرداندن کینگ کندی (یا توربو) از جمع شخصیت های فیلم نخست بسیار سخت است زیرا او در پایان آن فیلم مُرد اما شاید برای او هم فکری کردم!

روند خلاقیت های تکنولوژیک و کارهای ابداع گرانه فنی در انیمیشن هایی مثل «قهرمان بزرگ ۶» و «زوتوپیا» باور نکردنی بوده است. شما در این زمینه چه طرح هایی دارید؟

– بعد از اتمام ساخت قسمت اول فیلم مان دپارتمان فنی استودیوی دیسنی و بچه های بخش فنی فیلم خودمان نرم افزارهای تازه و مدرنی را اختراع کرده اند که بسیار به کارمان می آیند. با این اوصاف من توانستم به بچه های فنی مان سفارش هایی را بدهم که در زمان ساخت فیلم اول غیرممکن بود. به این ترتیب فکر می کنم که شاید ما از دستاوردهای دو فیلمی هم که نام بردید، فراتر برویم.

منبع: بانی فیلم

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 43 = 45

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.