اخبارانیمیشن ایران

مفاهیم عاشورایی را با حمایت از «ناسور» منتقل کنیم

2.14Kviews
۰
(۰)

تهیه کننده انیمیشن «ناسور» گفت: از تمام نهادها و مراکزی دولتی و خصوصی که علاقمند به عاشورا هستند می‌خواهم در برای رونق اینگونه مضامین از فیلم‌هایی نظیر «ناسور» حمایت کنند.

 

داریوش دالوند، تهیه‌کننده انیمیشن عاشورایی «ناسور» درباره چرایی و چگونگی ساخت این فیلم اظهار کرد: به یاد دارم که چند سال پیش کتابی تحت عنوان «آه» خواندم که تاثیر بسیاری روی من گذاشت. بعدها فهمیدم این کتاب نسخه مدون و بازنگری شده «نفس المهموم» شیخ عباس قمی است؛ بنابراین برای درک بهتر، کتاب «نفس المهموم» را هم خواندم. در آنجا این سوال در ذهنم پیش آمد که چرا کودکان ما نباید مخاطب چنین آثاری باشند؟

وی افزود: جواب این سوال این بود که کودکان امروز دیگر علاقه‌ای ندارند که وقت خود را با خواندن کتاب بگذرانند، چون با فراگیر شدن بازی‌های کامپیوتری، متاسفانه دیگر کمتر کودکی وقت خود را به کتاب خواندن می‌گذراند؛ البته این اتفاق بسیار بدی است که رخ داده، اما بحث ما نیست. با این توضیح وقتی فضا را چنین دیدم تصمیم گرفتم آنچه را که در کتاب «نفس المهموم» و «آه» مطرح شده در قالب تصویر برای کودکان بیان کنم. نکته دیگر اینکه به واسطه این کار موقعیت آن فراهم می‌شد تا یک مقتل بازسازی شده با زبان تصویر در اختیار کودکان قرار گیرد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: امید و هدف ما این است که بعد از دیدن فیلم «ناسور» مخاطبان با علاقه و انگیزه به سمت منابع مکتوب بروند. در تکمیل توضیحم باید بگویم که مخاطبان این کار تنها کودکان نیستند، بلکه بزرگسالان هم قادرند فیلم را دیده و از تماشای آن لذت ببرند. اتفاقی که درباره انیمیشن «شاهزاده روم» رخ داد و ما دیدیم خانواده‌ها به صورت دست جمعی به سالن‌های سینما می‌رفتند و همه راضی از سالن‌های نمایش بیرون می‌آمدند.

مطالعه کنید:  12 نکته انیمیشنی از متخصصان این حرفه

دالوند در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: پیامی که عاشورا داشت تنها معطوف به بزرگسالان نیست، بلکه تمامی سنین مخاطب آن هستند، همانگونه که در عاشورا کودکان نیز حضور داشتند، نکته دیگر اینکه ما باید از همان کودکی، بچه را با داشته‌های دینی و اعتقادی خودش آشنا کنیم و الا در بزرگسالی همه علاقه کودک شکل گرفته و به سختی می‌توان تغییری در آن ایجاد کرد. درضمن باید اضافه کنم که کودک به دلیل روحی پاکی که دارد بهتر می‌تواند پذیرای حق باشد به ویژه که اگر در این مقطع موضوع در ذهن کودک خلق شود به راحتی از ذهن بیرون نمی‌رود.

پیام «ناسور» انتخاب است

تهیه‌کننده فیلم «ناسور» ادامه داد: تم «ناسور» بر پایه انتخاب استوار شده است. در این فیلم به زبانی به بیننده گفته می‌شود که اگر امروز عاشورا باشد شما حاضرید چه کار کنید، آیا حاضرید برای آنچه که ایمان دارید از جان مایه بگذارید؟ این سوالی است که می‌توان در زمان حال آن را از همه پرسید؛ زیرا عاشورا و کربلا تنها به آنچه بر امام حسین(ع) گذشت خلاصه نمی‌شود، بلکه ادامه راه امام (ره) که همان راه ولایت است به نوعی حسینی ماندن است.

وی در پاسخ به این سوال که برای ساخت این کار چه امکاناتی در اختیارش بوده؟ اینگونه توضیح داد: ما برای ساخت این کار به جای خاصی مراجعه نکردیم تا از فیلم حمایت کند؛ چون می‌خواستیم از جیب شخصی برای فیلم خرج کنیم تا هیچ حرف و حدیثی پیرامون فیلم باقی نماند، اما این نکته را هم باید بگویم که اگر چنین کاری می‌کردیم شاید با استقبال مردم مواجه می‌شدیم، چون عاشقان امام حسین (ع) در این کشور فراوان هستند.

مطالعه کنید:  برگزیدگان پنجمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی معرفی شدند

برای اکران موفق «ناسور» نیازمند کمک همه هستیم

این تهیه‌کننده ادامه داد: درست است که در ساخت از کسی کمک نخواستم، اما در اکران انتظار داریم همه بخش‌ها به کمک‌مان بیایند، به ویژه آموزش پرورش می‌تواند نقش مهمی در این میان ایفا کند، همچنین ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی هم می‌توانند به موفقیت این کار کمک بسیار کنند. در ضمن حمایت صدا و سیما در تبلیغ این کار می‌تواند به موفقیت این فیلم کمک خوبی کند، اتفاقی که امیدوارم از این کار دریغ نشود. این نکته را حتما باید یادآورم شوم که برای موفقیت در اکران فیلم نساخته‌ام که حالا بخواهیم به هر قیمتی از آن فرار کنیم، اما انصافا اگر در این حوزه، شکست مادی به کاری وارد شود، ادامه راه برای فیلمسازش بسیار سخت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه برادرش را برای کارگردان فیلم «ناسور» انتخاب کرده، گفت: بدون اغراق بگویم که برادرم یکی از فیلمسازان خبره در حوزه انیمیشن‌سازی است. وی به شدت به روی کارش وسواس است برای همین مطالعات بسیاری برای کارهایش انجام می‌دهد. جالب است که بدانید هر زمانی من از کتابی خوشم می‌آید و تصمیم می‌گیرم که آن را فیلم کنم آن را به برادرم دادم، وی آن را به شکل یک فیلمنامه قوی درآورده با تسلط کامل جلوی دوربین برده.

وی در انتهای سخنانش درباره کارهای آتی خود چنین اطلاع‌رسانی کرد: اخیرا پیش تولید ساخته جدید خود را که درباره امام حسین(ع) است به پایان رسانده‌ام، البته این پایان راه نیست بلکه پس از امام علی (ع)، فیلم امام حسن (ع) را جلوی دوربین خواهیم برد.

مطالعه کنید:  شخصیت‌های محبوب کودکی فیلم می‌شوند

 

 

منبع: ایکنا

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 65 = 71

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.