تماس با ما

خانه انیمیشن ، خانه ایست برای تمام خانواده ی بزرگ انیمیشن ایران.

- Advertisement -
مقالات

۷ نکته برای ساخت یک کانال انیمیشنی موفق در یوتیوب

462views

۷ نکته برای ساخت یک کانال انیمیشنی موفق در یوتیوب

یوتیوب به عنوان یک پلتفرم آزاد به سازندگان مستقل اجازه می‌دهد که بدون نیاز به گذشتن از لایه‌های مدیریتی‌ ، بتوانند برندشان را هر طور که می‌خواهند ایجاد کنند . ممکن است که مدیریت یک کانال انیمیشن یوتیوبی کار آسانی به نظر برسد ، اما برای این که واقعأ در این کار موفق شوید به استراتژی ، شانس زیاد و استقامت بالایی نیاز دارید .

 در میان دریایی از کانال‌های یوتیوبی که محتوایشان ولاگ شخصی یا “Let’s Play” مربوط به بازی‌ها است ، گروه موفق کوچکی هم وجود دارد که محتوایش انیمیشن داستانی است . وبسایت Cartoon Brew از طریق ایمیل با سه تولید‌کننده‌ی محتوای برتر یوتیوب مصاحبه کرده است : راس بولینگر تولید کننده‌ی کانال Pencilmation (از آمریکا ، با ۹٫۳ میلیون مشترک) ، ویوین مدرانو تولید کننده‌ی کانال Vivziepop (از آمریکا ، با ۱٫۳ میلیون مشترک) و جوست لیوما تولیدکننده‌ی کانال Cartoon Box (از هلند ، با ۱٫۶ میلیون مشترک) .

کانال Pencilmation تا به امروز ۴٫۴ میلیارد بازدید داشته و توسط تیمی متشکل از ۱۰۰ نفر از سرتاسر جهان ساخته شده است . کانال Vivziepop که متعلق به مدرانو است ۱۶۳ میلیون بازدید داشته ، در حال حاضر مدرانو رهبری تیم کوچکی را بر عهده دارد که هدفشان ساخت مجموعه‌ای‌ به نام “هتل هازبین” است که هر قسمتش ۲۵ دقیقه‌ است ، بودجه‌ی این مجموعه توسط ۱۷۹۰ نفر از دنبال‌کنندگان مدرانو و از طریق پلتفرم پاترئون (Patreon) تأمین می‌شود . کانال لیوما جمعأ ۲۳۰ میلیون بازدید دارد و محتوایش عمدتأ توسط خود لیوما تولید می‌شود .

بولینگر ، مدرانو و لیوما نحوه‌ی توسعه‌ی کارشان و به دست آوردن دنبال‌کنندگان زیاد برای محتوایی که تولید می‌کنند را در ۷ نکته‌ی زیر با شما به اشتراک گذاشته‌اند :

نکته‌ی اول : فقط از یک جایی شروع به کار کنید

بولینگر ، مدرانو و لیوما کانال‌های خود را با اشتیاق خالص راه‌اندازی کردند . بولینگر می‌گوید : “من اولین قسمت Pencilmation  را در ۱۶ سالگی‌ام ساختم. ” بعد از اینکه انیمیشن کوتاه داک دیوانه از سری انیمیشن‌های لونی تونز را تماشا کردم ” . ویدئو‌های Pencilmation  در وبسایت Newgrounds توجه زیادی را به خود جلب کردند ، ممکن است برخی به یاد داشته باشند که این وبسایت به نوعی از اجداد یوتیوب به شمار می‌رفت . بعد از اینکه بولینگر در دانشکده‌ی هنرهای تجسمی انیمیشن Pencilmation را به عنوان پروژه‌ی دانشجویی‌اش انتخاب کرد ، قسمت‌های دیگری از این انیمیشن را به طور منظم ایجاد می‌کرد و آن‌ها را بر روی یوتیوب قرار می‌داد و در همان زمان بود که ایده‌ی این کار را توسعه داد .

لیوما که در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه هنر HKU اوترخت فارغ‌التحصیل شده بود ، فقط برای تفریح چند کارتون ساخته بود و در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت که آن‌ها را با عنوان Cartoon Box در کانال یوتیوبش آپلود کند . “هفته‌ی بعدش سعی کردم یک ویدئوی دیگر بسازم و هفته‌ی بعدتر خودم را به چالش کشیدم تا هر هفته یکی از این ویدئوهای Cartoon Box را ایجاد کنم . الان ۱۳۰ هفته است که این کار را انجام می‌دهم” .

مدرانو هم در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه SVA (دانشکده هنرهای تجسمی) فارغ‌التحصیل شد . او یادآور شد که از سنین پایین (در ابتدا با تولید فن فیکشن و سپس با تولید محتوای ابتکاری و اختصاصیِ خودش) مخاطبان آنلاینش را افزایش می‌داده . زمانی که کانال یوتیوبش را راه‌اندازی کرد ، مخاطبان اختصاصی خودش را داشت . او گفت “بهترین استراتژی برای افزایش دنبال‌کننده‌ها ، این است که اشتیاق و بلند پروازی داشته باشید” . “مردم به اشتیاقتان بیشتر از آن ‌چیزی که فکر می‌کنید بها می‌دهند”.

مطالعه کنید:  فیلم های کودکان پر از مرگ و میر است

نکته‌ی دوم : در آپلود کردن ویدئوهایتان استراتژی داشته باشید

لیوما می‌گوید که داشتن ” تگ مناسب ، تصویر مناسب برای معرفی ویدئو و توضیحات مناسب همراه با رعایت زمان مناسب برای بارگذاری آن بر روی یوتیوب ” عواملی هستند که باعث موفقیت یک ویدئو می‌شوند . اینکه این گزینه‌های مناسب چه چیزی باشند ، به مخاطبان خودتان بستگی دارد . لیوما توصیه می‌کند که ویدئوها و کانال‌های موفقی که محتوایشان شبیه به کانال خودتان است را بررسی کنید تا متوجه شوید که چه تگ‌ها و چه مدت زمان یا فاکتور‌های دیگری برای مخاطبان‌تان مناسب‌تر است . افزونه‌های مرورگر رایگانی مثل VidIQ برای انجام این کار‌ به شما کمک می‌کنند . این افزونه به شما کمک می کند که نتایج به دست آمده از کانال خود و دیگران را تجزیه و تحلیل کنید .

لیوما به یک نکته‌ی دیگر در رابطه با ادعای حق کپی رایت اشاره کرد : “اگر کسی محتوای شما را بدون اجازه‌ی شما در حساب خودش بارگذاری کند ، در چنین موقعیتی من همیشه از خودم می‌پرسم که آیا این کار به برند من لطمه می‌زند یا به معروف شدن من کمک می‌کند ؟ اگر برای من مفید بود آن گاه به جای ریپورت کردن ویدئو ، از آن‌ها درخواست می‌کنم که لینک کانالم را به ویدئویی که آپلود کرده‌اند اضافه کنند . این کار در فیسبوک و اینستاگرام برای برند من واقعا مفید بوده ، اما در یوتیوب همیشه این ویدئوها را ریپورت می‌کنم زیرا یوتیوب منبع اصلی درآمد من است” .

نکته‌ی سوم : انتظار نداشته باشید که همه‌چیز بی‌نقص باشد

خوب است که فکر کنید و ویدئوهایی که می‌خواهید آپلود کنید را آماده کنید ، اما اگر منتظر یک استراتژی یا یک قطعه انیمیشن بی‌عیب‌و‌نقص باشید ، هرگز نمی‌توانید چیزی را پست کنید . لیوما می‌گوید “کانال ما در ابتدا استراتژی‌ خاصی نداشت” ، “ما از هر ویدئویی که آپلود کرده‌ایم چیزی یاد گرفته‌ایم”.

مدرانو اضافه کرد : “هنوز هم چیزهای بسیار زیادی وجود دارند که باید یاد بگیرم . من تصاویری برای معرفی ویدئوهایم درست می‌کنم که از نظر خودم خوب هستند و به اندازه‌ی کافی از کلمات کلیدی استفاده نمی‌کنم . من برندی هستم که سعی نمی‌کند یک برند باشد” .

هر سه تولید‌کننده تأکید کردند که هرگز اجازه ندهید یک شکست شما را نا امید کند . بولینگر می‌گوید که بعد از موفقیت اولین قسمت Pencilmation بر روی Newgrounds ، او بلافاصله باید بر روی ادامه‌اش یعنی قسمت دوم Pencilmation کار می‌کرد. “اما چیزی که مرا ترساند این بود که قسمت دوم به اندازه‌ی قسمت اول جلب توجه نکرد . با این حال این دنباله‌ی وقایع بر علاقه‌ی من به اینترنت به عنوان بستری برای کارهای خلاقانه ، تأثیر زیادی داشت” .

نکته‌ی چهارم : با دنبال‌کنندگان خود در ارتباط باشید

یوتیوب به شما اجازه می‌دهد که با دنبال‌کنندگان خود تعامل بالایی داشته باشید ، که این امر مزایا و معایبی دارد . بولینگر می‌گوید “از مزایای این ارتباط زیاد با مخاطبان این است که علایق مخاطبانتان را بیشتر می‌شناسید و می‌توانید خواسته‌هایشان را برآورده کنید” .

لیوما گفت “مثلأ از طریق رابطه با مخاطبان‌تان می‌توانید به این بینش اساسی برسید که بیشتر مردم ویدئو‌های طولانی‌ را به ویدئو‌های کوتاه ترجیح می‌دهند” . “تقریبأ تمام قسمت‌های گردآوری شده‌ی Cartoon Box نسبت به قسمت‌های جداگانه‌ی جدیدی که به طور هفتگی آپلود می‌شوند ، بازدید بیشتری دارند .”

مدرانو می‌گوید که ارتباط با مخاطبانش برای او الهام بخش است . “من با افراد زیادی از مخاطبانم تعامل داشته‌ام و حتی با آن‌ها کار کرده‌ام . مشاهده‌ی تأثیر کارهایم بر روی مردم ، باعث می‌شود که این کار ارزش تمام سختی‌هایش را داشته باشد “. اما او به واسطه‌ی این تعاملات مجبور شد یاد بگیرد که مرزهای سالمی برای خودش مشخص کند . او می‌گوید “گاهی اوقات با فرد اشتباهی ارتباط برقرار می‌کنید و این به شما استرس وارد می‌کند یا باعث می‌شود که برخی از جنبه‌های سمی و آسیب‌رسان طرفداری را ببینید . بعضی اوقات برای سلامت روان خودتان باید فاصله بگیرید و فضایی بین خود و مخاطبتان ایجاد کنید ” .

مطالعه کنید:  ۶ درس از پیکسار برای رسیدن به موفقیت

نکته‌ی پنجم : فقط بر درآمدتان از یوتیوب تمرکز نکنید

تمرکز بر درآمد یوتیوب برای تولیدکنندگانی که تمام درآمدشان به آن بستگی دارد ، می‌تواند دشوار باشد . مدرانو می‌گوید “گاهی اوقات یوتیوب با پرداخت پول بیشتر مرا غافل‌گیر می‌کند و گاهی اوقات هم پول قابل توجهی بدست نمی‌آورم ، همه‌ی این‌ها فقط به چیزی که بر روی کانالم قرار می‌دهم بستگی دارد . بیشتر چیزهایی که پست می‌کنم کوتاه هستند ، بنابراین از آن‌ها پول زیادی بدست نمی‌آورم . الگوریتم فعلی یوتیوب به ویدئوهای طولانی‌تر توجه بیشتری نشان می‌دهد ، که این امر با سازندگان انیمیشن در تضاد است .”

مدرانو بودجه‌ی بخش بزرگی از مجموعه‌ی ” هتل هازبین ” را از طریق پلت‌فرم پاترئون تأمین می‌کند ، طرفداران به واسطه‌ی این پلت‌فرم ، در ازای چیزهایی مثل اطلاعات مربوط به روند کار و پرسش و پاسخ‌های زنده ، می‌توانند به صورت ماهیانه مبلغی را (معمولأ یک مبلغ اندک) اهدا کنند . مدرانو می‌گوید “من Patreon  را دوست دارم زیرا به مردم این فرصت را می‌دهد که کارها را مشاهده کنند و بیشتر از هر جای دیگری با من در ارتباط باشند” . “مردم هر زمان که بخواهند می‌توانند پولی که اهدا کرده‌اند را بردارند یا مقدارش را تغییر دهند” . او می‌گوید که برای تأمین بودجه‌ی یک فصل کامل از “هتل هازبین” ممکن است  که یک کمپین کیک‌استارتر راه اندازی کند ، اما این کار برایش خسته‌کننده است زیرا “کیک‌استارتر کار و تلاش جداگانه‌ای می‌خواهد . راه‌اندازی یک کمپین موفق به اندازه ی یک نمایش نیاز به کار و برنامه‌ریزی دارد” .

با این وجود ، پلتفرم پاترئون برای همه مناسب نیست . لیوما برای مدتی یک حساب پاترئون را راه‌اندازی کرده بود اما متوجه شد که این پلتفرم برای او مناسب نیست . او گفت ” درآمد یک ماه خوب از پاترئون ، کمتر از درآمد یک روز از یوتیوب بود . فکر می کنم که پاترئون برای من مناسب نیست ، زیرا به من این احساس را می‌دهد که باید کمک حامیانم را با چیز اضافه‌تری جبران کنم ، و این کار زمان‌بر است و من این‌قدر زمان ندارم . بنابراین فقط باعث می‌شود که فشار اضافه‌ای بر من وارد شود ” . لیوما اخیرأ از طریق فیلم‌های Cartoon Box که بر روی فیسبوک قرار می‌دهد شروع به کسب درآمد کرده است و امیدوار است که در آینده بتواند از طریق اینستاگرام هم  این کار را انجام دهد . مخاطبان اینستاگرامش پتانسیل انجام این کار را فراهم کرده‌اند ، حساب اینستاگرام Cartoon Box 1.7 میلیون دنبال‌کننده دارد (بیشتر از دنبال‌کنندگان یوتیوبش).

نکته‌ی ششم : شریکی کار کنید

همکاری می تواند به تولید کننده کمک کند تا به سطح کیفیت بالاتر و تعداد پست‌های بیشتری برسد . در Pencilmation ، بولینگر بر روی تجارت و مفهوم انیمیشن تمرکز دارد و بقیه‌ی کارها توسط دیگران انجام می‌شوند .

بولینگر گفت : “کانال به جایی رسیده بود که متوجه شدم دیگر به تنهایی نمی‌توانم تمام کارها را اداره کنم” ، “کم کم قسمت‌های مختلف فرایند تولید را به دیگران واگذار کردم ، اما خودم هنوز بر تولید نظارت دارم . همه چیز دست به دست هم داد تا اینکه اکنون این کانال به یک سازمان ۱۰۰ نفری از فریلنسرها و کارمندان تمام وقت تبدیل شده است ، اما من هنوز همان کسی هستم که از خانه کار می‌کند ” .

مطالعه کنید:  بازیگری انیمیشن: رشد و توسعه شخصیت

وقتی مدرانو برای ساخت مجموعه‌ی هتل هازبین برنامه‌ریزی ‌کرد ، تصمیم گرفت که با متخصصان همکاری کند تا به کیفیت ساخت بالایی برسد که برای محتوای آنلاین غیرمعمول است . او گفت “من حس می کنم که کانال‌ها و انیمیشن‌سازانی که به صراحت برای پروژه‌ی انیمیشنی بلندشان کار می‌کنند ، هنوز هم نادر هستند . بسیاری از انیمیشن‌های یوتیوب ، ویدئوهای یک قسمتی یا کمدی‌های کوتاه هستند ، اپیزودهای کاملأ انیمیشنی هنوز هم جدید و تازه هستند” . او اضافه کرد “کار کردن با چنین تیم ماهری ، رویایی است که به حقیقیت تبدیل شده ، بنابراین برای من ارزش بسیار زیادی دارد .”

اما Cartoon Box برای لیوما همان گروه یک نفره باقی مانده است و به او آزادی‌ای می‌دهد که برایش لذت‌بخش است . لیوما خودش به تنهایی از ابتدا تا انتهای یک اپیزود را در حدود سه روز می‌سازد . اما ویدئوهایش را با همکارانش از استودیوی Frame Order آزمایش می‌کند تا از جامعیت شوخی‌هایش اطمینان حاصل کند . او گفت “اگر هیچکسی در استودیو از یک ویدئو خوشش نیاید ، آن را در یوتیوب آپلود نمی‌کنیم” .

نکته‌ی هفتم : در کار خود تعهد بلند مدت داشته باشید

انتظار نداشته باشید که کانالتان سریعأ پول ساز شود . لیوما گفت ” بعد از سه ماه من فقط ۴۰ دنبال‌کننده داشتم” . “بیشتر از ۱۸ ماه طول کشید تا بتوانم از این کانال پول کمی بدست بیاورم ، اما حالا ، سه سال پس از راه‌اندازی کانال ، مطمئنم که در سال ۲۰۱۹ فقط با درآمد یوتیوب و فیسبوک می‌توانم هزینه ی زندگی یک نفر را تأمین کنم ” .

یک منبع درآمد بیرونی و هزینه‌های پایین زندگی ، کلید اصلی برای راه‌اندازی یک کانال یوتیوب است . مدرانو بعد از اتمام دانشگاهش به مدت دو سال با کار کردن به عنوان فریلنسر ، پولش را پس‌انداز کرد تا بودجه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی هتل هازبین را جمع‌آوری کند . لیوما تأکید کرد که “این کار فقط در صورتی امکان‌پذیر است که بتوانید برای مدتی طولانی بدون هیچ درآمدی ویدئو بسازید .”

علاوه بر استقامت بالا ، به مقداری شانس هم نیاز است . بولینگر گفت “من برای مدتی طولانی رشد بسیار کندی در یوتیوب داشتم” . “از زمانی که یوتیوب الگوریتمش را تغییر داد و به ویدئوهای طولانی‌تر و مکررتر پاداش ‌داد ، Pencilmation  رشد سریعی پیدا کرد و با توجه به آرشیو گسترده‌ی ویدئوهایمان ‌توانستیم استراتژی‌ای به کار بگیریم و از این تغییر سود زیادی ببریم ” .

مسیر یک کانال یوتیوب نامشخص است ، اما بولینگر با نگاه کردن به مسیری که تا به امروز پیموده ، سخنان آرامش‌بخشی برای گفتن دارد : “ای کاش که کمتر نگران می‌شدم . اگر به مسیر طولانی‌مدت کانال و برند Pencilmation  نگاه کنید متوجه می‌شوید که این کانال در تمام این مسیر به طور مداوم رشد داشته ، اما من هنوز هم درگیر نگرانی‌های روزمره می‌شوم . البته گفتنش از انجام دادنش راحت‌تر است و من احتمالأ هرگز تغییر نمی‌کنم.”

منبع: کارتون برو

ترجمه اختصاصی از خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا / ۵٫

Leave a Response

22 + = 32

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.