اخبارمقالات

استوری بورد

4.24Kviews
۱
(۲)

استوری بورد

 

این آرزوی هر فیلمسازی است که بتواند داستانی را به خلاقانه ترین شیوه ممکن به تصویر بکشد که در دنیای انیمیشن این فرایند با استوری بورد آغاز میشود.

 

مطلبی که در ادامه خواهید خواند، بخشی است از فصل هشتم از کتاب Producting Animation نوشته کاترین ویندر و زهرا دولت آبادی است

 

مقدمه:

این آرزوی هر فیلمسازی است که بتواند داستانی را به خلاقانه ترین شیوه ممکن به تصویر بکشد. در دنیای انیمیشن این فرایند با استوری بورد آغاز میشود. در دنیای تصویر متحرک، استوری بورد نخستین مرحله از فرایند تبدیل شدن متن ونوشته به تصویر است. وظیفه طراح استوری بورد این است که در تصاویرش شخصیتها ، فضا ونوع حرکات را مشخص کند و در این مرحله است که نخستین برداشت ها و ایده های کارگردان از داستان عینیت پیدا میکنند. اگر تهیه کننده وقت و زمان کافی در اختیار کارگردان و طراح استوری بورد قرار دهد، در واقع آنها این شانس را خواهند داشت تا داستان را به بهترین شکل ممکن پردازش و آماده اجرا کنند. هرچه زمان بیشتری برای استوری بورد صرف شود نتیجه کار درخشان تر و بهتر خواهد بود. در یک سیستم ایده آل ، تولید یک فیلم انیمیشن آغاز نمیشود مگر اینکه استوری بورد تکمیل شده باشد و نقائص آن نیز رفع شده باشد. از آنجاییکه استوری بورد آخرین مرحله از مراحل ارزان ( در مقایسه با سایر قسمتهای تولید مانند متحرکسازی ، جلوه های ویژه و) در مسیر تولید است، در نتیجه بهترین زمان ممکن برای بررسی و رفع هرگونه مشکل احتمالی است که ممکن است در آینده باعث هدر رفتن بودجه، امکانات و یا نیروی مفید انسانی شود. مثلا اگر داستان سرگرم کننده نیست و یا پایان آن قابل پیشگویی است، این مشکل باید در مرحله استوری بورد حل شود. متاسفانه همه ما تا کنون شاهد پروژه هایی بوده ایم که به بهانه هایی چون کمبود وقت یا کسر بودجه مرحله استوری بورد را سرسری گرفته اند و از آن به آسانی گذشته اند و در نتیجه مشکلات فیلمنامه حل نشده باقی مانده اند و در حساس ترین مراحل تولید، تمام تیم در گیر کار اضافه و خسته کننده برای حل مشکلی شده اند که پیش از این ممکن بود به راحتی حل شود. به قولی : بنظر میرسد که هرگز وقت کافی برای تکمیل استوری بورد وجود ندارد اما ظاهرا همیشه وقت برای انجام دوباره و چند باره پلانها هست!!!

مطالعه کنید:  نخستین تیزر تریلر رسمی انیمیشن شگفت انگیز ها 2 منتشر شد

 

آغاز

 

پیش از آنکه کارگردان و طراح استوری بورد آغاز به طراحی پلانها نمایند ، مراحل زیر باید انجام شده و یا آماده باشند:

داستان- ضبط صدا-طراحی شخصیت ها- طراحی مکان ها- طراحی وسایل و جزئیات صحنه ها- کارگاه و ابزار مناسب برای طراح استوری بورد-نمونه هایی از طراحی ها و تصاویری که بیان کننده فضای گرافیکی و سبک انیمیشن در دست تهیه باشند ( جهت آگاهی دادن به طراح استوری بورد)

 

در ابتدا کارگردان داستان را به سکانسهای مختلف تقسیم میکند. هر سکانس بعدتر به صحنه ها (پلانها) ی کوچکتری تقسیم میشود که در مرحله تولید ، محصول نهایی را خواهند ساخت. مکانی که اتفاقات درآن رخ میدهند و زمان رخ دادن اتفاقات فاکتورهای مهمی هستند که کارگردان را در ساخت و ساز هر سکانس یاری میدهند. برای یک فیلم با مدت زمان ۲۲ دقیقه، روش استاندارد این است که سه طراح و به مدت ۶ هفته روی استوری بورد کار کنند. با توجه به محدودیت زمان و بودجه ای که برای تولید هر فیلم وجود دارد، هر طراح به محض اینکه اطلاعات لازم را از کارگردان دریافت کرد مشغول به کار میشود تا به بهترین شکل ممکن داستان را به تصویر بکشد. در یک فیلم کوتاه در بیشتر مواقع آنچه که طراح انجام میدهد انحراف چندانی از مسیر اصلی داستان یا فیلمنامه ندارد و در این مرحله طراح استوری بورد همزمان نقش فیلمبردار و ادیتور را نیز ایفا میکند. اوست که بوسیله طراحی هایش و سئوالاتی که از کارگردان میپرسد ، تعیین میکند هر صحنه چگونه و در کجا باید به صحنه بعدی کات شود و همچنین او است که با دیدگاه های زیبایی شناسانه اش زاویه دوربین ها، محل قرار گرفتن شخصیتها و اندازه نما ها را تعیین میکند.

مطالعه کنید:  10 راهکار برای رسیدن سریع تر به شغل رویایی خود در انیمیشن

 

استوری بورد برای فیلم بلند

در یک فیلم بلند وظیفه داستانگویی بیشتر و بیشتر بر عهده طراح استوری بورد است. بر خلاف فیلم کوتاه و وفاداری طراح استوری بورد به داستان، در یک فیلم بلند، داستان برای طراح استوری بورد در حد شرح کلی ماجرا مهم است. در اینجا داستان فقط سرنخ های لازم را به طراح استوری بورد میدهد و اوست که داستان را جلا میدهد. در یک فیلم ۷۵ تا ۸۰ دقیقه ای، مرحله استوری بورد حدودا یک سال به طول می انجامد.حتی در زمانی که داستان فقط شرحی کلی و گذرا از یک اتفاق خاص را بیان میکند، طراح استوری بورد اطلاعات لازم را برای طراحی، بسط و ادامه دادن داستان در یافت کرده است. در واقع در یک فیلم بلند، منهای حفظ خط اصلی داستان، این داستان است که بر اساس آخرین طراحی ها و ایده های طراح استوری بورد تغییر میکند و نه برعکس!

 

تفاوت دیگری که بین مرحله استوری بورد در فیلم بلند و فیلم تلویزیونی وجود دارد ، حضور یک سرپرست در تیم استوری بورد است. وظیفه این سرپرست ایجاد ارتباط میان تیم طراحان و کارگردان است.بعلاوه از آنجایی که در یک تیم استوری بورد، هر طراح بسته به برداشت ذهنیش از داستان و خلاقیت خاص خودش ، ویرایش متفاوتی را از یک صحنه ارائه میدهد، این وظیفه سرپرست تیم استوری بورد است که با کمک کارگردان خط مناسب داستان را از درون نسخه های مختلف طراحی شده بیرون بکشند و تیمهای دیگر را از تغییرات خط داستان مطلع کنند. زمانی که خط داستان یک سکانس آماده میشود، سرپرست تیم استوری بورد آن سکانس را به طراح مناسب منتقل میکند( بسته به اینکه هر طراح در ارائه چه نوع فضایی مهارت داشته باشد: اکشن، کمدی ، درام) یا اینکه ممکن است یک سکانس واحد به چندین طراح بطورهمزمان ارائه شود. هر هفته جلسات گروهی برگزار میشود و پلانها و سکانسهای طراحی شده بررسی میشوند. آنچه که مناسب است انتخاب میشود و مابقی به طراح ها برگردانده میشوند.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: تکنولوژی پوست و مو در زوتوپیا

 

بخاطر اهمیت حیاتی که استوری بورد در مرحله تولید دارد، بسیار مهم ایست که در این مرحله قوانینی رعایت شوند. پیش از آغاز طراحی بسیار مهم است که سایز کادر تصاویر مشخص شوند و مناسب با نوع نمایشی که فیلم خواهد داشت اندازه کادر مشخص شود. برای فیلمهای تلویزیونی سایز استاندارد ۱٫۳۳:۱، برای فیلمهای بلند سینمایی ۱٫۸۵:۱ ، و برای فیلمهای با فرمت سینمااسکوپ و عریض سایز استاندارد ۲٫۳۵:۱ است. برای فیلمهای ویژه تلویزیون، در هر صفحه از استوری بورد سه کادر قرار میگیرند و فضای مناسب برای شرح هر تصویر نیز در زیر هر کادر میبایست لحاظ شود. توصیه میشود که در تولید مجموعه های تلویزیونی یک نسخه از هر بخش از استوری بورد که پس از اجرا مورد تایید کارگردان واقع شده، به تمام افراد در بخش تولید( انیماتورها و) داده شود تا یک دستی و جزئیات صحنه ها در روند کار حفظ شوند. در دسترس بودن استوری بورد مزیت دیگری هم برای هنرمندان دارد و آن این است که هر شخص میتواند از میزان وظایف محوله اش در مقایسه با سایر افراد تیم آگاه شود. از سوی دیگر اغلب پیش میاید که زمانی که هر انیماتور برای اتمام یک صحنه نیاز دارد، با زمان بندی کلی پروژه هماهنگی ندارد. در اختیار داشتند یک نسخه از استوری بورد به انیماتور این امکان را میدهد که به زمان بندی درست و منطقی از آنچه که باید انجام دهد برسد.

 

منبع: mag.awn.com

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۱ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. این مقاله واقعا عالی و آموزنده بود. خواهش می کنم مطالب بیشتری درمورد مراحل قبل تولید و تولید بزارید.

Leave a Response

54 + = 63

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.