اخبار

کپی برداری چینی ها این بار در انیمیشن!

2.19Kviews
۰
(۰)

کمپانی دیزنی موفق شد تا در پرونده شکایت درباره کپی رایت فیلم «ماشین‌ها» از دادگاه چین پیروز بیرون بیاید.

 کپی برداری چینی ها این بار در انیمیشن

دادگاهی در شانگهای کمپانی دیزنی را در شکایت مربوط به ساخت انیمیشنی مشابه انیمیشن «ماشین‌ها» محصول کمپانی دیزنی و پیکسار محق دانست و شرکت چینی سازنده انیمیشن «اتوبوت‌ها» را برای کپی غیرقانونی از فیلم «ماشین‌ها» متعلق به دیزنی گناهکار خواند.

دادگاه اعلام کرد که بلوم‌تی‌وی تهیه کننده چینی و جی-پوینت توزیع کننده فیلم باید ۱۹۰ هزار دلار به عنوان خسارت به کمپانی دیزن بپردازند. این دادگاه در عین حال رای به عدم اجازه صدور تکثیر فیلم داد.

«اتوبوت‌ها» در جولای ۲۰۱۵ اکران شد و فروشی بیش از ۸۶۳ هزار دلار را ثبت کرد.

گرچه چین دارای سیستم بررسی کپی‌رایت در دادگاه‌های خاص است، اما کمپانی‌های خارجی معمولا به سختی ممکن است از این دادگا‌ه‌ها موفق بیرون بیایند و در شکایت‌هایشان معمولا برنده دادگاه نیستند. کما این که به تازگی کمپانی اپل که به عنوان غول الکترونیک شناخته می‌شد نتوانست از محصولات چرم خود در بازار چین دفاع کند.

دیزنی در ماه جولای این شکایت را به دادگاه برد و دادگاه شانگهای پودونگ مسئول رسیدگی به آن شد. این دادگاه خبر محق بودن دیزنی را در سایت خودش در شبکه‌های اجتماعی قرار داد و اعلام کرد تهیه کنندگان فیلم چینی به صورت غیرقانونی از شخصیت‌ها و پوسترهای فیلم دیزنی در فیلم خودشان استفاده کرده‌اند. این دادگاه تاکید کرد حتی نام فیلم چینی یعنی «اتوبوت‌ها» هم یادآور اتومبیل و فیلم «ماشین‌ها» ساخته دیزنی است.

مطالعه کنید:  6 راه ساده برای بهتر شدن حرکات در انیمیشن (موشن دیزاین)

ژو جیانرونگ کارگردان «اتوبوت‌ها» اعلام کرد بیگناه است و هرگز انیمیشن «ماشین‌ها» را ندیده بوده و وکیل او نیز در دادگاه اعلام کرد که شخصیت‌های این فیلم مستقل هستند و از دنیای واقعی وسایل نقلیه بیرون آمده‌اند. او پیشتر گفته بود قصد دارد ادامه‌ای هم بر این فیلم بسازد که اکنون دیگر این کار غیرممکن شده است. البته بر مبنای خبر منتشر شده از سوی رسانه‌های چینی این کارگردان اعلام کرده به حکم دادگاه چینی اعتراض می‌کند و درخواست تجدید نظر می‌دهد.

سخنگوی دیزنی در چین از حکم دادگاه استقبال کرد و گفت باید به فکر رشد صنایع خدمات فرهنگی بود. وی با تشکر از رای دادگاه آن را حمایت از حق تولیدات فکری دانست و حمایت از کمپانی‌هایی با تولیدات خلاقانه خواند.

«اتوبوت‌ها» هم فیلم انیمیشنی است که سال ۲۰۱۵ راهی سالن‌های سینماها شد. از زمان نمایش این فیلم منتقدها و بسیاری از مردم علیرغم اثرار سازندگانش آن را یک کپی از انیمیشن «ماشین‌ها» ساخته دیزنی دانستند. سرانجام تابستان ۲۰۱۶ دیزنی به ساخته شدن این انیمیشن اعتراض کرد ودادخواست خود را به دادگاه تقدیم کرد و روز ۲۹ دسامبر جواب مثبت دادگاه به درخواست خود را دریافت کرد.

در حالی که کمپانی چینی تابستان ۲۰۱۷ را برای اکران ادامه این انیمیشن اعلام کرده بود، فعلا از انجام این کار بازداشته شده است.

«ماشین‌ها» که یک مجموعه انیمیشنی کامپیوتری است اولین بار در سال ۲۰۰۶ اکران شد و ادامه آن سال ۲۰۱۱ به نمایش درآمد و سومین فیلم آن نیز برای سال ۲۰۱۷ اکران می‌شود. یک اسپین‌آف از این فیلم نیز سال ۲۰۱۳ با عنوان «هواپیماها» ساخته شد و ادامه آن یک سال بعد با عنوان «هواپیماها: آتش و نجات» راهی سینماها شد.

مطالعه کنید:  کاراکترهای انیمیشنی در دنیای مدرن امروزی

دو فیلم اول «ماشین‌ها» را جان لستر کارگردانی کرده بود که رییس پیکسار است. او تهیه‌کننده ویژه «ماشین‌ها ۳» بود . دو قسمت اول این انیمیشن روی هم بیش از یک میلیارد دلار در باکس آفیس فروختند و ارزش مجموعه فرانشیز آن ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است. انیمیشن «ماشین‌ها» در سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن شد.

منبع: بانی فیلم به نقل از ورایتی

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

2 + 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.