آموزشاخبارمقالات

نور و نورپردازی (قسمت پایانی)

2.3Kviews
۰
(۰)

نورپردازی داخلی و مصنوعی

از زمان طلوع خورشید، از اول روز تا هنگام غروب، نور طبیعی شدت رنگ‌ ها در محیط خانه ما را تغییر می ‌دهد. نارنجی در پائیز، آبی در زمستان، رنگ‌ های ملایم در بهار و زرد درخشان در طول تابستان بیشتر به چشم می ‌آیند.

نورپردازی داخلی نسبت به آنچه در بیرون و محیط باز وجود دارد ویژگی های متفاوتی دارد، و به ندرت نور مستقیم خورشید را می توان در نورپردازی داخلی یافت. در نورپردازی داخلی، این ما هستیم که کنترل منابع نوری را به عهده داریم و از آن ها برای مقاصد خودمان استفاده می کنیم. به عنوان مثال نورپردازی نقطه ای داخل خانه بیشتر برای جذاب نشان دادن محیط استفاده می شود، و نور های پخش شده معمولا برای محیط های اداری استفاده می شود، به صورتی که کاربردی تر و مقرون به صرفه تر باشد.

اکثر نور های داخلی حالت پخش شدگی دارند، که هدف از ابزاری مثل آباژور نیز همین است، که به منظور تولید یک نور نرم و سایه های با کنتراست پایین استفاده می شود. در نقطه مقابل لامپ های رشته ای یا نور افکن ها وجود دارند که نور سخت و با شدت بالایی را تولید می کنند. در هر صورت طراحان نورپردازی معمولا چندین نوع از این نور های متمرکز را استفاده می کنند و استفاده از چند تای آن ها در به وجود آوردن سایه های نرم به آن ها کمک می کند.

نور خورشید در محیط داخلی همیشه به صورت پخش شدگی و حاصل بازتاب این نور ها بین دیوار ها، کف و سقف است. نور مستقیم خورشید می تواند از طریق پنجره ها وارد فضای خانه شود اما به دلیل نوع طراحی خانه ها و سایز کوچک پنجره ها معمولا نسبت نور مستقیم به نور بازتابی بسیار کم و یا در حد صفر است و ما معمولا شاهد نور های بازتابی از طرف دیوار ها، کف و سقف هستیم.

مطالعه کنید:  چرا پیکسار می ‌تواند هر بار نو آور باشد؟

 

نور فلورسنت

 

نور های فلورسنت معمولا در جایی کاربرد دارند که عامل هزینه فاکتور اصلی به حساب می آید، رنگ دمایی آن ها معمولا به سبزی می زند، بر خلاف چیزی که مغز ما این نور را یک نور سفید متعادل می بیند این نور بسیار بد است. این نورپردازی معمولا در دفاتر، ایستگاه ها، ساختمان های عمومی و هر جایی که به نورپردازی ارزان قیمت مورد نیاز است مشاهده می شود.

نور های فلورسنت معمولا در جاهایی استفاده می شود که محوطه و فضای بزرگی دارند که نور های مجزایی هم در آن جا وجود دارد، به این معنا که سایه های اورلپ و چند بخش مستطیل شکل نورانی قوی در این مکان ها وجود دارد. چگالی این نور ها روشنایی نورپردازی را مشخص می کنند: همچون تنظیمات نورپردازی در یک فروشگاه که از تعداد زیادی روشنایی برای سفید نشان دادن محیط استفاده می کنند و فضاهای اسپارتان همچون پارک ها که تنها از چند نور استفاده می کنند و فضای آن ها معمولا تاریک است.

 

 

نورپردازی های مختلط

 

در هر دو نورپردازی داخلی و بیرونی بسیار طبیعی است که ما مخلوطی از نور طبیعی و نور مصنوعی را مشاهده کنیم. این موضوع می تواند نور های بسیار جالبی را که مخلوطی از رنگ های مختلف هستند را تولید کند، خصوصا زمانی که نور طبیعی و نور لامپ های تنگستن با مشارکت هم نور های آبی و قرمز تولید می کنند.

هر جسمی که کنار پنجره قرار دارد (نه زمانی که بیرون بسیار تاریک است) از این ترکیب نور طبیعی و مصنوعی بی بهره نیست. این نوع نورپردازی در بیرون از محیط های بسته هم به وضوح قابل مشاهده است، به عنوان مثال می توان به نورپردازی خیابان ها اشاره کرد. نورپردازی ساختمان ها هم رنگ های بسیار جذابی دارند و کنتراست بسیار جالبی را با نوری که از آسمان می آید درست می کنند.

مطالعه کنید:  معرفی ۲۰ نامزد اسکار VFX

استفاده از این نوع نورپردازی در محل کار می تواند جذابیت ویژه بصری را برای کارکنان ایجاد کند.

 

 

 

نور آتش و نور شمع

 

نوری که از زبانه های آتش به ما می رسد به مراتب قرمز تر از نوری است که از لامپ های حبابی مشاهده می کنیم، در حقیقت رنگ دمای آن بسیار پایین تر از آن است که مغز ما بتواند برای جبران آن کاری بکند و ما در حقیقت رنگ نارنجی و قرمز را دریافت می کنیم.

موضوع مهم دیگری که باید در نظر بگیریم این است که این نوع منابع نوری پایین تر از سطح لامپ های رشته ای وجود دارند: آتش معمولا بر روی زمین و شمع بر روی میز یا مبلمان یافت می شود، در صورتی که لامپ های رشته ای معمولا به سقف آویزان است. این مورد یک تاثیر کاملا واضح بر روی اشیا دارد، از برخورد نور با سطوح تا ایجاد سایه ها و روشنایی های متفاوت. در نهایت این را بگوییم که این نور بسیار گرم است و معمولا منبع نوری تکان می خورد همانند نور آتش و شمع که حالت سوسو زدن را دارد.

 

 

نورپردازی خیابانی

 

نورپردازی های خیابانی معمولا یک نارنجی عمیق هستند، و طیف بسیار باریکی دارند که به این معناست که نمی توانند رنگ های دیگر را نشان دهند. همین موضوع باعث می شود تا هر شی زیر آن ها قرار می گیرد تک رنگ نارنجی شود.

اشیایی که در بین دو و یا چند نور خیابان قرار می گیرند دارای سایه های مختلف هستند. چیز دیگری که مشاهده می کنیم روشنایی زیر آن ها است که معمولا محوطه کوچکی است و همین موضوع باعث می شود که نور تاریک بر کل خیابان غلبه داشته باشد و ما کنتراست نوری بسیار بالایی را در خیابان ها شاهد باشیم.

مطالعه کنید:  ادیت فیلم های انیمیشنی به روایت ادیتور های حرفه ای انیمیشن

 

 

نور عکاسی

 

توضیح کامل نورپردازی عکاسی چیزی فراتر از قصد این مقاله (معرفی نور ها و انواع نور پردازی) است، اما به اختصار توضیحاتی در این مورد خدمت شما بیان می شود. نور ماهیت عکاسی است و بدون آن عکسی وجود نخواهد داشت. کلمه فوتو-گرافی از کلمه یونانی photo و graph تشکیل شده که به معنای نور نگاری است. برای همراه شدن با زبان نور، عکاس نیازمند دانش، مهارت و هنروری است.

نورپردازی های متعددی در عکاسی وجود دارد که معمول ترین آن ها در پرتره و عکس های تبلیغاتی یافت می شود نور بسیار ملایم که از یک فلاش پخش کننده است. این نور به سادگی و بوسیله نبود سایه قابل تشخیص است.


 

جهت مطالعه قسمت های قبلی این مقاله می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

نور (قسمت اول)

نور (قسمت دوم)

نور (قسمت سوم)

نور (قسمت چهارم)

نور (قسمت پنجم)

نور (قسمت ششم)

نور (قسمت هفتم)

نور (قسمت هشتم)

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

3 + 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.