آموزشاخبارمقالات

ایده، سرمنشأ همه چیز

2.21Kviews
۵
(۱)

یک درس ارزشمند درباره قصه گویی از میازاکی

 یک درس ارزشمند درباره قصه گویی از میازاکی

هایائو میازاکی ۷۶ ساله کارگردان معروف ژاپنی آثار انیمیشن است. وی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم‌های انیمیشن است. او در پروسه‌ای که بیش از پنجاه سال به طول انجامید، تحسین بین‌المللی را به عنوان آفریننده فیلم‌های انیمیشن بدست آورد و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیوی انیمیشن جیبلی را بنا نهاد. موفقیت‌های میازاکی در حد انیماتور والت دیزنی نیک پارک و کارگردان آمریکایی، استیون اسپیلبرگ یا اورسن ولز است. میازاکی انیمیشن حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۶۱ زمانی که به توئی انیمیشن پیوست آغاز کرد. در آنجا، میازاکی به عنوان هنرمند طراح In-Between برای انیمیشن سفرهای گالیور فراتر از ماه کار می‌کرد و در این فیلم ایده‌های خود را در فیلم گنجاند و بدین صورت پایان فیلم را رقم زد. او درآن دهه به کار در نقش‌های مختلف در صنعت انیمیشن ادامه داد تا زمانی که قدرت کارگردانی اولین فیلم برجسته خود لوپین III: قصر کاگلیوسترو که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد را پیدا کرد. پس از موفقیت فیلم بعدی او با عنوان ناوسیکا از دره باد به همراه ایسائو تاکاهاتا استودیو جیبلی بنا نهاد. از آن به بعد (تا زمان بازنشستگی موقت خود در سال ۱۹۹۷ پس از ساخت شاهزاده مونونوکه) او تولید بسیاری از فیلم‌های برجسته را بر عهده گرفت.

 

ایده، سرمنشأ همه چیز

آیا نقطه آغازین شروع یک انیمیشن زمانی است که پروژه استارت زده می شود و تولید آن آغاز می شود؟ آیا نقطه آغازین زمانی است که شما به عنوان انیماتور ایده ی داستانی را می خواهید مطرح کنید؟ نه این نقطه آغازین نیست. همه چیز زودتر از این ها شروع می شود. شاید قبل از اینکه شما به فکر انیماتور شدن بودید. داستان ها و کار های خلاقانه و مبتکرانه تنها محرک هستند.

مطالعه کنید:  انیمیشن غروب - ویژه محرم

این محرک ها از دنیایی که شما قبلا در درون کشیده اید الهام می گیرند، بسیاری از مناظر، افکار و احساساتی که شما در درون خود دارید.

وقتی انسان ها درباره منظره یک غروب دل انگیز صحبت می کنند، آیا آن ها با عجله به سراغ کتاب های عکاسی می روند، و یا اینکه در اینترنت به دنبال آن می گردند؟ نه شما درباره مناظر غروب فراوانی صحبت می کنید که در درون شما نقش بسته است احساسات عمیقی که در ناخودآگاه شما وجود دارد و شاید شما این مناظر را در زمان نوزادی و در آغوش مادر خود دیده اید و الان به گونه ای رویایی برای شما در آمده است، یا منظره غروبی که شما برای اولین بار در زندگی خود دیده اید و مسحور آن شده اید، یا غروبی که شما در تنهایی غم و اندوه، و یا خوشحالی و سرزندگی آن را دیده اید.

شمایی که می خواهید انیماتور شوید از قبل موارد بسیار زیادی برای داستان هایی دارید که می خواهید آن ها را بگویید، احساسی که می خواهید آن را بیان کنید، و دنیای خیالی که می خواهید آن را زنده کنید و به تصویر بکشید. ممکن است این ها برگرفته از رویای شخص نزدیک به شما، یک فانتزی، یا دنیای درونی خود شما باشد. اما همه از این مرحله به جلو حرکت می کنند. وقتی شما رویای خود را برای دیگران بازگو می کنید برای این که خودخواهی در میان نباشد ناخودآگاه آن را به چیز دیگری تغییر می دهد. هنگامی که شما در مرحله تقویت قدرت خیال پردازی و تکنیک هستید، این متریال ها شکل می گیرند. اگر این اشکال نا منظم باشند می توانید آن را با یک اشتیاق توام با ابهام آغاز کنید. همه این ها با چیزی که شما می خواهید آن را بیان کنید آغاز می شود.

مطالعه کنید:  پروسه ساخت انیمیشن‌: مراحل تولید انیمیشن در استودیوی «صبیان»

پروژه ای را نام ببرید که تصمیم بر اجرای آن را دارید و آن را از چیزی الهام گرفته اید. یک احساس خاص، هر چیزی که می خواهد باشد، باید چیزی باشد که شما آن را احساس می کنید و می خواهید به تصویر بکشید. این چیزی نخواهد بود که صرفا دیگران آن را سرگرم کننده ببینند، باید چیزی باشد که شما دوست دارید آن را ببینید. اگر نقطه آغازین کار بلند انیمیشن شما عکسی از یک دختر باشد که سر خود را به یک طرف کج باشد، خوب است و اشکالی ندارد.

از درون سردرگمی های ذهن خود، شروع به تصور کردن شکل محوی کنید که می خواهید آن را بیان کنید. و بعد شروع به کشیدن کنید. مهم نیست که داستان شما هنوز کامل نیست. داستان شما به جریان خواهد افتاد. بعد ها کاراکتر ها شکل و شمایل خود را خواهند گرفت. شما عکسی را کشیده اید که زیر بنای یک جهان خاص است. البته، چیزی که شما کشیده اید محصول و کار نهایی نخواهد بود. ممکن است کار شما به طور کامل رد شود. وقتی من قبلا اشاره کردم که شما باید دارای یک اراده قوی برای رفتن در مسیر طولانی باشید، مقصود من این بود. زمانی که شما اولین عکس خود را می کشید، این تنها شروع یک ماجراجویی بزرگ است. آغاز اولین گام و پله برای پروژه شما می باشد.

چه دنیای، جدی و یا کمدی، دارای چه درجه ای از پیچیدگی، چه تنظیماتی، چه آب و هوای، چه قاره ای، چه دورانی، یک دنیا با یک خورشید و یا سه خورشید، چه نوع کاراکتر هایی ظاهر خواند شد، تم اصلی چیست…؟ وقتی به کشیدن و طراحی ادامه می دهید، جواب این پرسش ها به تدریج برای شما شفاف تر خواهد شد. پیرو و دنباله روی داستان های آماده نباشید. ترجیح بدهید که داستان توسعه و پیشرفت ممکن خودش را داشته باشد، یا اینکه کاراکتر های خاصی ممکن است به داستان اضافه شوند. یک تخته الوار درشت درست کنید، سپس شاخه های آن را و به سمت و سوی شاخه های فرعی تر بروید (این می تواند نقطه آغازین شروع ایده شما باشد)، و همزمان با گسترش شاخه ها کشیدن برگ ها را شروع کنید.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه Teachers Are People

تا جایی که می توانید طراحی های زیادی بکشید. در نهایت یک دنیا خلق می شود. ساختن یک دنیا به این معنی است که دنیا های ویران و ناسازگار دیگر را به دور بریزید. اگر چیزی برای شما بسیار مهم است، می توانید آن را در محتاطانه در قلب خود ذخیره کنید و زمان دیگری از آن استفاده کنید. کسانی که عکس های متعدد و بی شماری در درون خود دارند می توانند این را حس کنند. همه این ها ایفاگر یک نقش هستند و همچون یک ریسمان ضخیم در هم پیچیده شده اند. مطالب پراکنده در درون شما جهت خود را پیدا خواهند کرد و به جریان می افتند.

 

خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 14 = 18

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.