آموزشاخبار

انیمیشن برای تازه کار ها: چطور فشردگی و کشیدگی را انیمیت کنیم

3.32Kviews
۳٫۷
(۶)

در این آموزش قصد داریم یکی از اصول دوازده گانه انیمیشن یعنی نحوه کشیدن و انیمیت اصل فشردگی و کشیدگی را گام به گام با هم بیاموزیم.

فشردگی و کشیدگی

مشارکت اصل فشردگی و کشیدگی در انیمیشن یک کاراکتر همچون توپ در حال جهش انیمیشن شما را طبیعی تر می کند و به آن حس خوبی می دهد.

ما این اصل فشردگی و کشیدگی را در انیمیشن خودمان به کار خواهیم برد. این انیمیشن است! محدودیتی در اینجا وجود ندارد، پس از اغراق کردن در کار خود ترس نداشته باشید.

اگر شما آموزش توپ در حال جهش را به خاطر داشته باشید، در آن آموزش ما گوشه ای از اصل فشردگی و کشیدگی را با هم بررسی کردیم. بیایید به انیمیشن توپ در حال جهش نگاهی بیندازیم.

 فشردگی و کشیدگی

به لحظه برخورد توپ با زمین و هنگام جدا شدن آن از زمین نگاه کنید. در لحظه سقوط توپ کشیدگی وجود دارد. توپ در لحظه برخورد با زمین صاف تر می شود و بر روی سرعت و وزن آن تاکید می شود که به این فشردگی می گویند. ما در هر دوی این اصول اغراق کردیم تا تصویر ما جذاب تر شود.

 فشردگی و کشیدگی

حالا نگاهی به این طراحی بیندازید. در لحظه شروع افتادن پوز ما که به رنگ قرمز است پوز استارت و یا شروع است. پوز کشیدگی توپ به رنگ سبز است. فشردگی در انتها نیز به رنگ قرمز است. حالا بیایید کاراکتر خودمان را با این شیوه انیمیت کنیم.

 فشردگی و کشیدگی

۱- پوز کاراکتر را بکشید

یک شخصیت کارتونی با یک بدن لوبیایی شکل برای این که به خوبی اصل فشردگی و کشیدگی را در مورد این کاراکتر اغراق کنیم. یک آدم کوچولوی با نمک است. ما می خواهیم این شخصیت را طوری انیمیت کنیم که گویی از سمت چپ کادر به سمت راست پرش می کند.

 فشردگی و کشیدگی

گام اول

بیایید کف و سطح خط راه نمای خودمان را بکشیم.

 فشردگی و کشیدگی

گام دوم

اولین پوز خود را بکشیم. ما کاراکتر خودمان را در اولین پوز قرار می دهیم. اگر می خواهید لذت بیشتری در این کار داشته باشید می توانید به سر کاراکتر خود مو نیز اضافه کنید. در پوز های بعدی باید دقت کنید که موی کاراکتر با توجه به حرکاتش چگونه حرکت خواهد کرد. به این موضوع انیمیت ثانویه می گویند.

مطالعه کنید:  کار یک انیماتور گیم (بازی) چگونه است؟

 فشردگی و کشیدگی

گام سوم

برای پوز دوم، کاراکتر ما قبل از جهش یک حرکت پیش بینی را به سمت پایین می رود.

 فشردگی و کشیدگی

مقداری فشردگی در این پوز پیش بینی قرار می دهیم.

 فشردگی و کشیدگی

گام چهارم

سومین پوز را بکشید. ما کمی به صورت کلی و خام طراحی می کنیم. نگران نباشید در ادامه همه چیز شکیل تر خواهد شد. گاهی اوقات فشردگی و کشیدگی بسیار جذاب خواهد بود.

 فشردگی و کشیدگی

دقت کنید که کاراکتر ما در این حرکت چگونه کش می آید. همینطور که قصد دارد به هوا جهش کند قد بلند تر نیز می شود و همچنین لاغر تر. همینطور که او به طرف بالا در حال جهش است کناره های او به یکدیگر نزدیک نمی شوند، انگار او در حال قد کشیدن و بزرگ تر شدن است.

 فشردگی و کشیدگی

گام پنجم

پوز شماره چهار را بکشید. او به قد و اندازه اصلی خود در فریم اول باز می گردد. او در حال افتادن و تماس با زمین است.

 فشردگی و کشیدگی

گام ششم

پنجمین پوز خود را می کشیم. او در حین پایین آمدن باز شروع به کشیده شدن می کند.

 فشردگی و کشیدگی

ببینید در مقایسه با حالت اصلی خود چگونه کش پیدا می کند.

 فشردگی و کشیدگی

گام هفتم

ششمین پوز را بکشیم. او در هنگام برخورد با زمین واقعا کشیده می شود و آماده تماس با زمین است.

 فشردگی و کشیدگی

گام هشتم

بیایید پوز هفتم را بکشیم. الان پاهای کاراکتر بر روی زمین قرار گرفته است.

 فشردگی و کشیدگی

گام نهم

او به حرکت خود ادامه می دهد و بر اثر وزن و سرعت خود یک فشردگی در آن پیدا می شود. ما در پوز هشتم اغراق می کنیم و شما  می بینید که پاهای او به گونه ای در بدن او گم شده است. زمانی که انیمیت می کنید از اغراق کردن نترسید.

 فشردگی و کشیدگی

گام دهم

پوز نهم را با هم می کشیم. در این پوز، پس از پس از فشردگی او به آرامی به حالت اولیه خود بر می گردد (کشیدگی)

 فشردگی و کشیدگی

گام یازدهم

و حالا پوز شماره ده را می کشیم. در این پوز او به پوز اولیه خود باز می گردد و این آخرین پوز او است.

 

دقت کنید که او از پوز قبلی (شماره ۹) تا پوز، این پوز چگونه تغییر شکل می دهد و به اندازه اصلی خود باز می گردد. کاراکتر ما با موفقیت این پرش خود را انجام داد. بیایید ببینیم که چگونه این کار انجام شده است.

مطالعه کنید:  از سری تمرینات مقدماتی انیمیت(2)

 

کارتان عالی است. و حالا نقاشی های ما بین را (in-between) را برای روان تر شدن و بهتر شدن دید بصری کار به آن اضافه می کنیم.

 

۲- اضافه کردن in-between ها

گام اول

بیایید به عقب باز گردیم، ما می توانیم بین پوز اول و دوم یک in-between استفاده کنیم. این حرکت بین پوز اول و دوم را روان تر می کند، پوز پیش بینی.

فشردگی و کشیدگی 

و حالا می بینید که این طراحی بین پوز ۱ و ۲ قرار گرفته است.

 فشردگی و کشیدگی

گام دوم

اضافه کردن in-between بین پوز ۲ و ۳٫

 فشردگی و کشیدگی

گام سوم

به نظر خوب می رسد. و حالا می توانیم از in-between بین پوز ۸ و ۹ استفاده کنیم، زمانی که در پوز فشردگی قرار دارد.

 فشردگی و کشیدگی

گام چهارم

در نهایت، in-between را بین پوز ۹ و ۱۰ انجام می دهیم تا او به شکل اصلی خودش به صورت روان تر و ملموس تری برگردد.

 

عالی به نظر می رسد. این هم از کاراکتر لوبیایی شکل ما که فشرده و کشیده می شود.

 

۳- تر و تمیز کردن طراحی ها

حالا باید کمی طراحی خود را تر و تمیز تر کنیم و چیز های اضافی را پاک کنیم. با پاک کردن خط راه نمای خود در کف شروع می کنیم.

گام اول

نقاش شماره یک را پاک سازی می کنیم. خطوط اصلی را پر رنگ تر می کنیم و خطوط اضافی را پاک می کنیم.

 

گام دوم

پاک سازی طراحی شماره دو.

 

گام سوم

پاک سازی طراحی شماره سه. ما طرح اصلی خود را کاری نداریم و صرفا برای بهتر شدن طراحی های خود بهبود هایی جزئی در آن ایجاد می کنیم. ما سعی می کنیم با توجه به طرح قبلی طرح های بعدی را بهتر کنیم.

 

گام چهارم

پاکسازی طراحی شمار چهار. دقت کنید که چگونه این کار را انجام می دهیم. به جای پا ها که بر روی زمین قرار گرفته است نگاه کنید و با دقت این کار را بکنید. با توجه به این موضوع پاهای کاراکتر ما دیگر حالت سر خوردن به خود نمی گیرد. در انیمیشن ترسی از نگاه به عقب و طراحی های پیشین نداشته باشید، برای این که مطمئن شوید کار پاک سازی را به خوبی انجام می دهید باید این کار را انجام دهید تا انیمیشن شما خوب از آب در بیاید.

مطالعه کنید:  رازهای انیمیشن: کیسه آرد

 

گام پنجم

به پاکسازی باقی طراحی ها ادامه دهید.

 

ادامه دهید. تقریبا کار شما تمام شده است. به طراحی شماره دوازده دقت کنید و نگاه کنید که ما چگونه طراحی دهان کاراکتر را کار کرده ایم، کمی پایین تر از طراحی اصلی ما.

 

تمام شد! این طراحی آخر شما است. ما آخرین پاکسازی ها را انجام دادیم و الان کار شما تمام شد.

 

و در اینجا آخرین طراحی شما را داریم. کارتان عالی بود!

 

تبریک! کار خود را عالی انجام دادید!

شما کارتان را عالی انجام دادید و توانستید اصل فشردگی و کشیدگی را به خوبی در انیمیشن خود به کار گیرید. این کار را می توانید در انیمیشن های دیگر خود نیز انجام دهید.

از اغراق کردن در کار انیمیشن خود نترسید، خصوصا در اصل فشردگی و کشیدگی. این انیمیشن شما است، پس می توانید در آن دخل و تصرف کامل داشته باشید. و به یاد داشته باشید، تمرین کردن کلید اصلی تسلط برای انیمیشن است پس به انیمیت کردن ادامه دهید.

 فشردگی و کشیدگی

اصل فشردگی و کشیدگی

در بین دوازده قاعده انیمیشن اولین تکنیک فشردگی و کشیدگی می ‌باشد. این مفهوم کمک می ‌کند، بیننده به درکی از وزن و میزان انعطاف ‌پذیری سوژه متحرک شده دست یابد. این قاعده بر هر عنصر متحرک شونده، چه ساده همچون یک توپ و چه پیچیده همچون اعضای صورت انسان قابل پیاده کردن است و هر چه اغراق آن بیشتر باشد کیفیت طنز گونه بودن کار بالا می ‌رود. استفاده مناسب از این اصل، حرکت را تقویت می ‌کند.

در دنیای فیزیکی واقعی، قانون مهم در مورد فشردگی و کشیدگی این است که حجم شئ هیچگاه کم یا زیاد نمی ‌شود و بنابراین اگر شئ در جهت بردار X فشرده می ‌شود، باید در جهت بردارY کشیده شود تا حجمش ثابت بماند.

 

خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۶

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

+ 89 = 98

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.