اخبارمقالات

قصه گویی چگونه می تواند نگرش و ذهن افراد را تغییر دهد

1.81Kviews
۰
(۰)

Matthew Luhn یکی از کهنه کار های پیکسار در کنفرانسی که اخیرا در شهر لندن برگزار شد مطالبی را در مورد داستان گویی بیان کرده است که بسیار مطالب کاربردی در این زمینه است.

 قصه گویی چگونه می تواند نگرش و ذهن افراد را تغییر دهد

Matthew Luhn حرفه خود را با انیماتوری شروع کرد، او سابقا در انیمیشن سیمپسون ها مشغول به فعالیت بوده که اندکی بعد توسط پیکسار استخدام شد و در سری فیلم های داستان اسباب بازی حضور داشته است. او هم اکنون به عنوان یک مشاور داستان در پیکسار مشغول به فعالیت است.

موضوع کنفرانس و تم آن در این مورد بود که “آیا ما می توانیم به تکنولوژی اعتماد کنیم؟” و ما این سوال را از Matthew Luhn پرسیدیم که آیا تکنولوژی به صورت ذاتی شیوه داستان گویی در انیمیشن را تغییر داده است؟

Matthew Luhn: پیشرفت تکنولوژی نسبت به زمان های قدیم و حتی همین ده سال پیش بسیار قابل توجه بوده است. اگر چه اساس و اصول قصه گویی تغییری نکرده است، این توسعه ها به ما اجازه می دهد تا انیمیشن خودمان را به شیوه های مختلف و بسیار واقعی تر به معرض نمایش  قرار بدهیم. در دنیای هنری، ما از دنیای واقعی و رئال به رنسانس بالا و از آن جا ناگهان بر روی سبک هنری امپرسیونیسم تمرکز کردیم.

تکنولوژی زیر بنای انیمیشن را واقعی تر کرده است- کاراکتر ها یا مایعات حرکت می کنند و همچنین بازخورد نور ها و شکست ها- و همین موضوع به انیماتور ها و استودیو ها آزادی بیشتری برای انتخاب زیبایی می دهند. محیط ها در انیمیشن احساس واقعی بیشتر دارند، سازندگان می توانند از فضای رئال در آثار هنری به چیزی بیشتر از اکسپرسیونیسم بروند در حالیکه ارتباط عاطفی بیننده و دنیایی که ما مشاهده می کنیم همچنان باقی می ماند. (هیجان‌نمایی یا اکسپرسیونیسم (به انگلیسی: Expressionism) نام یک مکتب هنری است. در آغاز قرن بیستم، نهضت بزرگی بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرام ‌آرام مکتب «اکسپرسیونیسم» از دل آن بیرون آمد.)

مطالعه کنید:  نگاهی به انیمیشن های تابستانه

تضاد بین فیلم کوتاه اخیر پیکسار «پایپر» در یک فضای رئال با انیمشین کوتاه «ضیافت» که بیشتر به سبک کارتونی است. «ضیافت» از لحاظ تکنیکی قابل تحسین و همچنین فیلم کوتاه جالبی است، اما «پایپر» از لحاظ عاطفی تاثیرگذار تر است.

 قصه گویی چگونه می تواند نگرش و ذهن افراد را تغییر دهد

داستان گویی در VR (واقعیت مجازی)

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار با حروف VR نمایش داده می ‌شوند عبارتند از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی. سال هاست که محققین به دنبال راهی برای ادغام کردن فضای مجازی و فضای واقعی هستند و این همه تحقیق برای آسان کردن زندگی انسان ‌ها و ایجاد جذابیت در میان مشغله ‌های فراوان کاری در اجتماع ‌های امروزی که همه درگیر زندگی روز مره هستند ایجاد چنین فضا یی که انسان‌ ها را گاهی از خستگی ‌ها و مشغله ‌های فکری دور می‌ کند به شدت احساس می ‌شود.

Matthew Luhn: واقعیت مجازی به نظر می رسد که گام بزرگ بعدی در تکنولوژی و قصه گویی باشد. من فکر می کنم در آینده نزدیک ما بتوانیم این تکنولوژی را گسترش دهیم و فراتر از چیزی که در حال حاضر وجود دارد برویم و بتوانیم با کاراکتر ها وارد تعامل شویم. برای مثال می توان این گونه این موضوع را مطرح کرد که کاراکتر ما به عینک واقعیت مجازی که بر چشم داریم خیره شود و از ما بپرسد الان باید سوار این کشتی بشوم و یا از کوه بالا بروم؟ و ما با استفاده از حرکات بدن و تایید سر خود به او بگوییم که چه کاری را انجام دهد. با این گونه موارد هست که ما می توانیم با کاراکتر ها مخصوصا در بازی ها تعامل داشته باشیم و تجربه جدیدی از تماشای انیمیشن ها کسب کنیم.

مطالعه کنید:  نگاهی به انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار از سال ۲۰۱۰ تا به امروز

 

داستان ها می توانند ذهن شما را عوض کنند

Matthew Luhn اعتقاد زیادی به “قدرت قصه گویی” دارد و به نظر او داستان ها می توانند ذهنیت هر کس را تغییر دهند طوری که درباره چیز ها به گونه ی متفاوتی فکر کنند و زندگیشان تغییر کند و یا آن ها را به خرید محصول مورد نظر (در تبلیغات) سوق دهد.

Matthew Luhn: من با برند های زیاد و متفاوتی برای ساختن قصه ها کار کردم. شما در این موارد به مردم قصه هایی می گویید که آن ها را متقاعد کنید تا ماشین، کفش و یا نوشیدنی مورد نظر را به عنوان مثال بخرند. شما با قصه گویی در مورد برند مورد نظر مردم را تشویق و به هیجان می آورید که از بین این همه برند، برند مورد نظر را خریداری کنند، اما در درجه اول شما باید قصه ای معتبر و قابل اعتماد داشته باشید و یا آن را بسازید.

به صورت ایده آل شما قادر خواهید بود که به وسیله داستان هایی که برای اولین بار از زندگی شما می شوند، که شخصی و مربوط به شماست، یا از زندگی دیگران و شخصی است، مردم را به سمت خود جذب کنید و آن ها با شما که قصه گو هستید همزاد پنداری و احساس یک دلی کنند و با همین موضوع بتوانید ذهنیت آن ها را به آنچه که می خواهید تغییر دهید.

شما می توانید حتی کاراکتر هایی را خلق کنید که در جریان داستان معتبر و قابل اعتماد شما تغییر می کنند و به همین صورت، اگر شما این کار به خوبی انجام دهید، این پتانسیل در بیننده ایجاد خواهد شد که دیدگاه و یا اعتقاد آن ها را به سمت چیزی که مد نظر شما است تغییر دهید.

مطالعه کنید:  تریلر جدیدی از انیمیشن سینمایی «بلال» به زبان عربی منتشر شد

 

منبع: digitalartsonline

خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

7 + 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.