اخبار

سبز بودن راحت نیست

6.54Kviews
۰
(۰)

پرده سبز

سبز بودن راحت نیست ، در گذشته جلوه های ویژه ی صفحه ی سبز تنها اختصاص به گزارشهای هواشناسی داشت. با این حال هم اکنون بسیاری از بزرگترین و مهمترین فیلمها روی جلوه های ویژه ی بعد از تولید متکی هستند تا کارشان موفقتر شود. از جمله ی این فیلمها فیلم ” زندگی پی ” (Life Of PI) می باشد که ۴ جایزه ی اسکار را تصاحب نمود. این فیلم به کارگردانی آنگ لی با استفاده از جلوه های ویژه ی چشم نواز ساخت شرکت ریتم اند هیوز ، خلق شد و تا به حال به فروش بالای ۱۱۱۳۷۶۵۱۸ دلار دست یافته است. اما ریتم اند هیوز اعلام ورشکستگی کرده است و قادر به پرداخت دستمزد ۲۵۰ هنرمند خود نیست.

به نظر می رسد هیچکس کاملاً از وضعیت آشفته ی جلوه های ویژه خبر نداشته و ندارد. بیشتر شرکتهای جلوه های ویژه یا ورشکست شده اند و یا در چند قدمی اعلام ورشکستگی قرار دارند. مشکل آن است که بیشتر این شرکتها نا امیدانه تلاش میکنند با پروژه ی بعدی خود را از منطقه ی قرمز نجات دهند و این تنها در صورتی میسر خواهد بود که آنها نسبت به رقبای جهانیشان کمترین دستمزد را خواسته و سریعترین کار را تحویل دهند.

آنگ لی

استودیوهای جلوه های ویژه مبلغی ثابت از کمپانیهای فیلمسازی دریافت میکنند و موفقیت فیلم تاثیری در این مبلغ ندارد. صنعت جلوه های ویژه ی بدون هیچ کمکی از جانب دولت، استودیوها یا اتحادیه ها مجبور به رقابت با رقبای جهانیش است. برای انجام کار استودیوهای جلوه های ویژه مانند شرکتهایی که بیگاری میکشند ۱۶ ساعت کار روزانه بدون مرخصی را از کارمندان خود طلب میکنند چون اگر نتوانند کار را در زمان مقرر تحویل دهند نابود خواهند شد. اگر کار آنها خوب نباشد و شرکت فیلمسازی راضی نباشد استودیوی جلوه های ویژه با استودیوهای دیگری که در بدر دنبال کار میگردند جایگزین خواهد شد.

مطالعه کنید:  صحبت های دو کارگردان انیمیشن Zootopia

نهایتاً کار به جایی رسید که تحمل کارکنان استودیوها تمام شد و در مراسم فرش قرمز اسکار در یک شنبه ی چند هفته پیش تظاهراتی به راه انداختند و شعار دادند : “به ما هم کمی از درآمدهای زندگی پی بدهید”، شعار دیگری هم به این مضمون بود : “ما از کارمان انتظار درآمد داریم”. روزها گذشت و جنبش “بخشی از درآمد پی” که بر علیه نابرابریها در صنعت انیمیشن به راه افتاده بود با سرعت به سوی اهدافش قدم برداشت. با وجود عدم توجه از طرف شبکه های خبری و افراد شرکت کننده در اسکار بسیاری از وب سایتها به موضوع پرداختند و صفحه ی فیسبوک “همبستگی بین المللی جلوه های ویژه” به سرعت رشد کرد و بسیاری برای حمایت از این جنبش عکسهای پروفایلشان را به رنگ سبز در آوردند.

سوالات مورد بحث جوامع جلوه های ویژه به این صورتند :

•    آیا “ریتم اند هیوز” یا دیگر شرکتها باید با معافیت مالیاتی که اخیراً در برخی کشورهای اروپایی هم اعمال شد کمک شوند تا بتوانند با شرکتهای رقیب در سطح جهان رقابت کنند؟

•    آیا کمپانی هلی بزرگ فیلسازی نظیر هالیوود باید به جامعه ی جلوه های ویژه هم به مانند دیگر گروه هایی که با آنها کار میکند (و یا بیشتر از آنها) پاداشهایی بدهد؟

•    آیا صنعت جلوه های ویژه باید کاملاً اتحادیه محور شود؟

نظر شما چیست ؟ آیا کسی قدر و ارزش جلوه های ویژه را آنطور که باید درک می کند ؟ راه حل چیست ؟

 

مطالعه کنید:  پای «شازده كوچولو» در میان باشد می‌توانی سراغ هر بازیگری بروی

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

37 + = 44

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.