اخبارمقالات

جایگاه صنعت انیمیشن در جهان

2.82Kviews
۴
(۳)


صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنایع خلاق است که در جهان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرعت در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حال رشد است. این صنعت علاوه بر سودآوری و درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی بالا، تاثیرگذاری فرهنگی و اعتقادی نیز داشته و از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا که کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از مخاطبانش را تشکیل می‌دهند، انیمیشن در تربیت نسل آینده تاثیر در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی ایفا می‌کند. با توجه به ابعاد یاد‌شده، کشورها و کمپانی‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه نموده‌اند که با بازده سرمایه‌گذاری مناسبی نیز همراه بوده است. کشورهاي آمريکاي شمالي و اروپایی ۹۰ درصد سرمايه‌گذاري در صنعت انیمیشن  جهان را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه ۹۰ درصد انیمیشن ‌هاي تلويزيوني آمريکا و اروپا در آسيا توليد مي‌شوند، نزديک به چهل سال است که استوديوهاي غربي امکانات توليد انیمیشن  را ابتدا در ژاپن، سپس کره جنوبي و تايوان و اکنون در فيليپين، مالزي، سنگاپور، ويتنام، تايلند، هند، اندونزي و چين به علت نيروي کار ارزان‌تر تأسيس و راه‌اندازي نموده‌اند. هزينه توليد هر دقيقه انیمیشن  سريالي به‌طور ميانگين دقيقه‌اي ۷۰۰۰ دلار در آسيا است. اغلب فعاليت‌ها براي پيش‌توليد در آمريکا يا کشورهاي پيشرو انجام مي‌شود و سپس براي توليد به آسيا فرستاده مي‌شود. بيشترين شيوه توليد در آسيا شامل توليد پروژه‌هاي برون‌سپاري شده مي‌گردد که کمترين ريسک را براي تيم توليد دارد.

 

طبق پیش بینی‌ها ارزش بازار جهانی بازی و انیمیشن در سال ۲۰۱۶،  242/93 میلیارد دلار خواهد بود، بنابراین نرخ رشد مرکب سالانه طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، ۱۲/۹۴% تخمین زده می‌شود.

 

گفتنی است که پنجاه فيلم انیمیشن  پرفروش در جهان، طي بيست سال از ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۳ جمعاً نزديک به ۳۰ ميليارد دلار فروش داشته‌اند و ۵۰ فيلم پرفروش تاريخ جهان، کاملاً انیمیشن  بوده و تقريباً در ۸۵ درصد ديگر از انیمیشن  و جلوه‌هاي ويژه استفاده شده است. اين روند تا به امروز به همين منوال ادامه پيدا کرده تا جايي که ۳ فيلم از ۱۰ فيلم پرفروش سال ۲۰۱۳، تماماً انیمیشن ‌هاي سه‌بعدي بودند و به‌طور متوسط، هرکدام حدود ۷۰۰ ميليون دلار فروش جهاني کرده‌اند. البته بقيه فيلم‌هاي پرفروش نيز، اغلب داراي انیمیشن  و جلوه‌هاي ويژه بوده و بعضاً داراي تکنيک نمايش سه‌بعدي نيز هستند.

مطالعه کنید:  پخش زنده‌ی برنامه‌های جشنواره پویانمایی به‌صورت آنلاین

این روند به نحوی ادامه داشته که سال ۲۰۱۶ با ثبت رکوردهاي متنوع همراه بود و از ۵ فیلم پرفروش سینمایی در جهان، ۴ فیلم، انیمیشن  بوده است. در مکان دوم پرفروش‌ترين‌ محصولات سينمايي سال ۲۰۱۶ انيميشن «در جستجوي دُري» محصول استوديو پيکسار کمپاني ديزني قرار دارد که با اکران خود در سطح جهان فروش ۱٫۰۲۱ ميليارد دلار را رقم زده است.

اين انيميشن سه‌بعدي اولين محصول کمپاني ديزني پس از سال ۲۰۱۰ و انيميشن «داستان اسباب بازي ۳» است که به فروش بالغ بر ميليارد دلار دست يافته و رکورد فروش آغازين انيميشن در تاريخ سينماي آمريکا را نيز در اختيار دارد. اين فيلم که دنباله انيميشن معروف «در جستجوي نمو» است، ۴۸۶ ميليون دلار از فروش خود را در آمريکالي شمالي و ۵۴۱ ميليون دلار آن را در ساير کشورهاي جهان به دست آورده است.

در مکان سوم موفق‌ترين فيلم‌هاي گيشه سينماي جهان در سال ۲۰۱۶ نيز يک انيمشن ديگر به نام «زوتوپيا» قرار درد که با فروش ۱٫۰۲۳ و با اختلاف اندک با «در جستجوي دُري» ايستاده است. اين انيميشن که محصول استوديو انيميشن والت ديزني است، در ۱۱ بخش جوايز بين‌المللي انيميشن «آني» نامزد شده و به همراه «در جستجوي دُري» در فهرست کوتاه اسکار انيميشن نيز قرار دارد.

فيلم انيميشن «کتاب جنگل» نيز که بر اساس انيميشن معروف و کلاسيک ۱۹۶۷ و به کارگرداني «جان فاوارو» ساخته شد نيز چهارمين فيلم پرفروش سال ۲۰۱۶ با فروشي بالغ بر ۹۶۶ ميليون دلار قرار دارد تا بدين ترتيب چهار فيلم اول در فهرست ۱۰ فيلم پرفروش سال همگي از محصولات ديزني و استوديوهاي وابسته به آن باشد.رتبه پنج اين فهرست هم به انيميشن «زندگي مخفيانه حيوانات خانگي» اختصاص دارد که در سال جاري ميلادي به فروش ۸۷۵ ميليون دلار دست يافت.کمدي انيميشن ماجراجويانه و سه‌بعدي «زندگي مخفيانه حيوانات خانگي» در مجموع ۳۶۸ ميليون دلار از محل سينماهاي آمريکاي شمالي و بيش از ۵۰۶ ميليون دلار نيز در ساير کشورهاي جهان فروخت. حضور چهار فيلم از دنياي انيميشن (با احتساب کتاب جنگل) در ميان پنج فيلم پرفورش سال ۲۰۱۶ حاکي از اوج دوران موفقيت و استقبال جهاني از سينماي انيميشن در سال‌هاي اخير است.

مطالعه کنید:  صدا پیشه دوران کودکی دو کاراکتر السا و آنا در انیمیشن یخ زده

جدول زیر میزان فروش ۱۰ فیلم انیمیشن پرفروش جهان تا سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. تمامی این فیلم‌ها متعلق به کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند.

 

منبع: animationstat

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴ / ۵٫ ۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 45 = 55

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.