ورود | عضویت

با بهترین و خوش ساخت ترین فیلم های انیمه ژاپنی آشنا شوید

۱۳۹۶ / مهر / ۱۷

انیمیشن ژاپنی داستانی دور و دراز اما در کمال ناباوری بازگو نشده دارد؛ برای مثال بدون شک بسیاری از افراد انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» که اولین انیمیشن بزرگ تاریخ سینما بود را دستکم یک بار دیده اند اما بعید است کسی حرفی از انیمیشن «جنگجویان دریای مقدس موموتارو» را که هفت سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۴۴ اکران شد شنیده باشد. این انیمیشن در واقع اولین انیمیشن تاریخ سینمای ژاپن به شمار می آید که داستان گروهی از حیوانات را روایت می کند که برای شرکت در جنگ خانواده هایشان را ترک می کنند. اگر چه این انیمیشن پیام های تبلیغاتی سیاسی زیادی دارد اما تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود. در واقع این انیمیشن برای ترغیب کردن جوانان ژاپنی به منظور شرکت کردن در جنگ جهانی دوم و مقابله با نیروهای ایالات متحده که در حال نزدیک شدن به ژاپن بودند ساخته شد.

اگر والت دیزنی پدر انیمیشن در ایالات متحده شناخته می شود، همین نقش را اوسامو تزوکا در ژاپن بر عهده داشته است. وی در ابتدا کار خود را با انیمیشن شروع کرد و رفته رفته وارد دنیای ساخت فیلم های غیرانیمیشنی نیز شد. امروزه انیمیشن یا مرسوم تر آن یعنی «انیمه» بسیار پرطرفدار بوده و هر ساله شاهد ساخت انیمیشن های زیادی هستیم که معمولاً نیز با استقبال مواجه می شوند. اگر چه دوستداران انیمه با تولیدات هالیوودی آشنایی کاملی دارند اما حجم وسیعی از انیمه های ژاپنی مهجور مانده و خارج از این کشور شهرت چندانی ندارند. به همین دلیل قصد داریم شما را با ۲۰ مورد از بهتری انیمه های ژاپنی آشنا کنیم که در قالب دو قسمت منتشر خواهد شد.

 

۲۰- پونیو

 

انیمیشن «پونیو» که در ژاپن با نام «پونیو روی صخره کنار دریا (Ponyo on the Cliff by the Sea ) شناخته می شد، انیمیشنی است که توسط استودیو گیبلی (Ghibli) در سال ۲۰۰۸ ساخته شد. این فیلم دهمین کار بزرگ انیمه ساز مشهور ژاپنی هایائو میازاکی و هشتمین همکاری او با استودیو گیبلی بود. از میازاکی و استودیو گیبلی در این مطلب بسیار خواهید شنید زیرا این دو در ساخت انیمیشن در کشور ژاپن سهم بسیار مهم و بالایی دارند. پونیو ماهی قرمزی است که بعد از این که عاشق یک پسر به نام سوسوکا می شود، آرزو می کند که کاش به یک دختر تبدیل شده و بتواند با سوسوکا وارد دنیای او شود. شاید این انیمیشن بهترین کار میازاکی و استودیو گیبلی نباشد اما بدون شک چنان جذابیتی دارد که تماشاگر را به خود جلب خواهد کرد و بیننده نیز از تماشای آن لذت خواهد برد. داستان این انیمیشن در دنیایی امروزی شکل می گیرد که کمی با فانتزی و افسانه در تماس است.

در نسخه ی انگلیسی این انیمیشن، لیام نیسن در نقش پدر پونیو، یک جادوگر دریایی، صداپیشگی می کند که با قدرت جادویی خود به پونیو قالبی پری وار داده و شرایط را برای او فراهم می سازد که با دوست پنج ساله ی خود به گردش برود. معمولاً انیمه های مهم ژاپنی توسط کمپانی دیزنی دوبله می شوند که دوستان میازاکی در این استودیو نقش مهمی در این امر دارند. به همین دلیل در طول سال های جاری استودیو انیمیشن سازی دیزنی در زمینه دوبله انیمه های ژاپنی سرمایه گذاری کرده و انیمیشن «پونیو» نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در این انیمیشن بازیگران مطرحی مانند لیام نیسن، مت دیمون، کیت بلنشت، بتی وایت، کلوریس لیچمن و تینا فَی صداپیشگی می کنند.

این انیمیشن از ابتدا تا انتها جذاب و دوست داشتنی است اما شاهکار این انیمیشن را باید در تکنیک های فنی ساخت آن جست که با ۱۷۰٫۰۰۰ تصویر جداگانه، انیماتورهای استودیو گیبلی توانستند رکورد این استودیو را در زمینه ساخت تصویرهای جداگانه بشکنند. بسیاری از امواجی که در درون دریا دیده می شود توسط خود میازاکی کشیده شده است زیرا تنها او به عنوان کارگردان انیمیشن می دانست که دقیقاً چه می خواهد.

 

۱۹- ۵سانتیمتر در هر ثانیه

 

انیمیشن «۵ سانتیمتر در هر ثانیه» (۵ Centimeters per Second) که نسبت به انیمیشن قبلی داستانی بزرگسالانه تری دارد یک داستان عاشقانه است که در سه بخش به تصویر کشیده می شود. این سه بخش عبارتند از: شکوفه گیلاس، فضانورد و ۵ سانتیمتر در هر ثانیه که در مجموع یک ساعت شما را سرگرم خواهند کرد. داستان فیلم در دهه ی ۱۹۹۰ آغاز شده و در ژاپن رخ می دهد و سپس پایان داستان در روزگار کنونی به تصویر کشیده می شود. در واقع این انیمیشن داستان زندگی مرد جوانی به نام تاکاکی تونو را روایت می کند. این انیمیشن توسط یک تازه وارد در دنیای انیمیشن سازی ژاپن به نام ماکاتو شیناکی ساخته شده که با دیدن فیلم انیمه «قلعه ای در آسمان» (Castle in the Sky ) ساخته هایائو میازاکی ترغیب شد که وارد این عرصه شود.

این انیمیشن برخلاف دیگر کارهای شیناکی و استودیو گیبلی دارای عناصر فانتزی و علمی تخیلی نیست بلکه ترجیح می دهد داستانی ساده و سرراست در مودر یک مرد جوان در دنیای کنونی و مدرن ژاپن را روایت کند که عشقش را از دست داده و در مسیر زندگی، اتفاقات بزرگی برای وی رخ می دهد. این انیمیشن در سال ۲۰۰۷ اکران شد.

 

۱۸- قلعه متحرک هاول

 

در سال ۲۰۰۴، استودو گیبلی توانست حقوق استفاده از رمان «قلعه متحرک هاول» ( Howl’s Moving Castle ) نوشته ی دیان وین جونز را بدست آورد اما کسی برای کارگردانی انیمیشنی بر اساس آن داوطلب نشد. به همین دلیل میازاکی از بازنشستگی خارج شده و کارگردانی آن را بر عهده گرفت. این انیمیشن داستان یک دختر جوان را روایت می کند که ناگهان در نتیجه ی جاودویی به یک زن ۹۰ ساله تبدیل می شود. بعد از این که میازاکی کارگردانی این انیمیشن را بر عهده گرفت تغییراتی زیادی را در سیر داستان اعمال نمود اما اقتباس او حتی از داستان اصلی نیز جذاب تر و دیدنی تر از کار درآمد.

دختر جوان داستان بعد از این که در اثر یک نفرین به پیرزنی فرتوت تبدیل می شود تصمیم می گیرد به کمک یک جادوگر دیوانه و قلعه ی او که به پایش وصل شده خود را بار دیگر به دوران جوانی بازگرداند. دوبله انگلیسی این انیمیشن توسط پیتر داکتر انجام گرفته و بازیگران مطرحی مانند کریستین بیل و بیلی کریستال به ترتیب صداپیشگی شخصیت های هاول و یک هیولای آتشین به نام کلاسیفر را بر عهده داشتند. این انیمیشن بن مایه های یک انیمیشن کودکانه را با داستانی فانتزی اما تاریک در هم می آمیزد که مفاهیمی مانند مرگ، جنگ و موضوع های مهم تر را دنبال می کند.

 

۱۷- بیباپ گاوچران: فیلم

 

این انیمیشن که تا حدودی بر اساس انیمیشن تلویزیونی «بیباپ گاوچران: کوبیدن بر در بهشت» (Cowboy Bebop: Knocking on Heaven’s Door ) ساخته شده در سال ۱۹۹۸ ساخته شده و نمی توان آن را دنباله ای بر آن دانست. در واقع این انیمیشن به خاطر تقاضای بالای تماشاگران در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است بسیاری از عوامل سازنده سریال در ساخت نسخه ی سینمایی آن حضور داشتند؛ از جمله هاجیمه یاتاته در نقش کارگردان و بازیگرانی انگلیسی زبان و ژاپنی برای صداپیشگی فیلم. این فیلم داستان گروهی از شکارچیان جایزه بگیر فضایی را روایت می کند که سوار یک کشتی فضایی به نام بیباپ هستند. این فیلم را معمولاً به خاطر آهنگ جاز خاصی که دارد می شناسند.

 

۱۶- شاهزاده کاگویا

 

«شاهزاده کاگویا» (Princess Kaguya ) تنها انیمیشن استودیو گیبلی در این فهرست است که میازاکی در ساخت آن دخالتی نداشته و کارگردانی آن را ایسائو تاکاهاتا بر عهده داشته است. تاکاهاتا با کارگردانی انیمیشن غریبه نبوده و استعداد او را در انیمیشن «گورستان کرم های شب تاب» (Grave of the Fireflies ) در سال ۱۹۸۸ دیده ایم. انیمیشن «شاهزاده کاگویا» بر اساس یک داستان فولکلور و افسانه ای ژاپنی به نام «داستان بامبوچین» ساخته شده و داستان مردی را روایت می کند که در هنگام انجام کار همیشگی خود که بریدن ساقه های بامبو است دختری زیبا و کوچک را در کنار ساقه ی یکی از بامبوها پیدا می کند. این دختر بچه به سرعت رشد کرده و مرد بامبوچین و زنش تصمیم می گیرند که او را به عنوان فرزند خود بپذیرند.

این انیمیشن داستانی جذاب و دوست داشتنی را روایت کرده و جلوه های تصویری آن نیز بر زیبایی داستان افزوده است. تمامی تصاویر این انیمیشن به روش دستی و با استفاده از روش چاپ رنگ مایع ساخته شده که نتیجه ای مسحور کننده را در پی داشته است. این انیمیشن که در آن جیمز کان در نقش بامبوچین و کلوئی گریس مورتز در نقش شاهزاده کاگویان صداپیشگی می کند توانست خود را به عنوان یکی از بهترین ساخته های انیمیشنی استودیو گیبلی مطرح سازد.

 

۱۵- دختری که در زمان حرکت می کرد

 

انیمیشن «دختری که در زمان حرکت می کرد» (The Girl Who Leapt Through) بر اساس رمانی نوشته سال ۱۹۶۷ با همین نام، در سال ۲۰۰۶ ساخته شده و داستان دختری را روایت می کند که در می یابد توانایی سفر در زمان را دارد. این فیلم در بعضی موارد با رمان مذکور تفاوت هایی دارد به ویژه در مورد شخصیت اصلی که در کتاب کازوکو است اما در فیلم نقش اصلی بر عهده ی خواهر زاده ی او یعنی ماکوتو می باشد. بعد از این که ماکوتو از قدرت خود مطلع می شود از آن برای اهداف پوچ و بیهوده استفاده می کند.

این انیمیشن توسط مامورو هوسودا کارگردانی شده است، همان کارگردانی که ابتدا قرار بود «قلعه متحرک هاول» را کارگردانی کند اما بعدها میازاکی جای او را گرفت. وی پس از آن که در موارد اولیه پرداخت داستان با مسئولان استودیو گیبلی دچار اختلاف شد از ساخت آن کناره گیری کرد. انیمیشن «دختری که در زمان حرکت می کرد» را می توان نسخه ی انیمیشنی ژاپنی فیلم «کلیک» (Click) با بازی آدام سندلر دانست که البته از نسخه ی هالیوودی اش جذاب تر است.

 

۱۴- قلعه ای در آسمان

 

تا به اینجای این مطلب بارها در مورد استودیو گیبلی سخن گفته ایم اما هیچ گاه به داستان پیدایش و شروع کار این استودیو نپرداخته ایم. در واقع این استودیو بعد از ساخت انیمیشن «ناوسیکا از دره باد» (Nausicaa of the Valley of the Wind ) در سال ۱۹۸۴ به کارگردانی میازاکی به طور رسمی تاسیس شد. اما اولین فیلمی که با مشارکت میازاکی و همکارانش به تهیه کنندگی کمپانی با نام گیبلی ساخته شد انیمیشن «لاپوتا: قلعه ای در آسمان» (Laputa: Castle in the Sky) بود که کارگردانی آن را نیز میازاکی بر عهده داشت.

داستان این انیمیشن تا حدود زیادی شبیه داستان «سفرهای گالیوور» است که نام لاپوتا را از یکی از شخصیت های این داستان گرفته بود. اما به دلیل این که این واژه در زبان اسپانیایی معنای منفی داشت عنوان آن در بازارهای آمریکا و اروپا به «قلعه ای در آسمان» تغییر پیدا کرد. این انیمیشن داستان دو بچه به نام های شاهزاده شیتا و پازو را روایت می کند به خاطر علاقه ی شدیدشان به فضانوردی و پرواز سعی می کنند خود را به کی شهر معلق در آسمان برسانند. در نهایت گروهی از دزدان فضایی برای بدست آوردن گنجی ارزشمند به تعقیب آن ها می پردازند. این انیمیشن را باید یکی از شاهکاری های استودیو گیبلی دانست که بدون شک ارزش تماشا کردن را خواهد داشت.

 

۱۳- پاپریکا

 

برای کسانی که فیلم «تلقین» (Inception) کریستوفر نولان را در سال ۲۰۱۰ دیده اند شاید نام «پاپریکا» (Paprika) آشنا باشد. در واقع این فیلم ارتباط چندانی با فیلم نولان ندارد بلکه ۴ سال قبل از «تلقین» و بر اساس رمانی به همین نام نوشته ی یاسوتاکا سوتسویی ساخته شده است. این رمان در سال ۱۹۹۳ منتشر شده بود پس شاید بتوان ادعا کرد که نولان از این رمان و انیمیشن ساخته شده از روی آن برای فیلم «تلقین» الهام گرفته است. پاپریکا داستان ساخت یک وسیله را روایت می کند که به پزشکان این امکان را می دهد که بتوانند وارد رویاهای بیماران شوند. در ادامه داستان این دستگاه توسط دزدان به سرقت می رود. این انیمیشن علی رغم شباهت داستانی به «تلقین» اما پیچیدگی های داستانی آن را نداشته و از جلوه های بصری زیبایی بهره می برد.

 

۱۲- باد برمی خیزد

 

در سال ۲۰۱۳، میازاکی بار دیگر بازنشستگی خود را از کارگردانی انیمیشن اعلام کرد و این بار نیز به نظر می رسید که تصمیم وی قطعی است. اما همان سال فیلمی دیگر با داستانی مملو از سفرهای ذهنی از او با نام «باد برمی خیزد» (The Wind Rises) منتشر شد. این فیلم که تفاوت زیادی با دیگر فیلم های میازاکی داشت یک انیمیشن زندگینامه ای در مورد جیرو هوریکوشی، مهندس و طراح هواپیماست که در جنگ جهانی دوم بر پروژه ساخت هواپیماهای جنگی نیروی هوایی ژاپن نظارت می کرد. میازاکی در این فیلم داستان هایی واقعی از زندگی هوریکوشی را با رمانی نوشته هوری تاتسوئو در سال ۱۹۳۷ به نام «باد برخاسته است» ترکیب ساخت.

میازاکی در ساخت این انیمیشن از به تصویر کشیدن داستان های فانتزی خودداری کرده و در واقع نتیجه ی نهایی با فیلم های دیگر او فرق داشت، به همین دلیل بسیاری از طرفداران فیلم های او با دیدن این فیلم ناامید شدند. با این وجود فیلم «باد برمی خیزد» یکی از بهترین فیلم های میازاکی به شمار می آید که دارای نبوغ و بلوغ خاصی است که در هیچ یک از فیلم های دیگر او دیده نمی شود. میازاکی در این فیلم به مفاهیمی مانند شادی، غم و احساس گناه نگاهی استادانه انداخته و از به تصویر کشیدن دنیای تاریک هوانوردی هیچ باکی نداشته است.

 

۱۱- پورکو روسو

 

انیمیشن «ناوسیکا از دره باد» دومین ساخته میازاکی بود که بر اساس یکی از کتاب های کمیک منتشر شده توسط خودش ساخته شد. وی در سال ۱۹۹۲ یکی دیگر از کتاب های کمیک خود با عنوان «هیکوتی جیدای» را برای ساخت انیمیشن «پورکو روسو» (Porco Rosso) مورد استفاده قرار داد که داستان یک خلبان موفق ایتالیایی در دوران جنگ جهانی دوم را روایت می کند. این خلبان سابق که اکنون به عنوان یک شکارچی جایزه بگیر عمل می کند در نتیجه ی یک نفرین به خوک تبدیل می شود. این شکارچی جایزه بگیر «پورکو روسو» نام دارد که معادل عبارت «خوک قرمز» در زبان ایتالیایی است. او همواره در حال پرواز بوده و با دزدان آسمان مقابله می کند و انتقام می گیرد. در واقع این انیمیشن نیز مانند

«باد برمی خیزد» داستانی واقع گرایانه دارد، البته به جز موضوع نفرین و تبدیل شدن به خوک. جالب این که این فیلم نتیجه ی علاقه ی شخصی میازاکی به دنیای هوانوردی است و مایکل کیتون در نسخه ی آمریکایی به جای شخصیت اصلی داستان حرف می زند.

 

۱0- بازیگر زن هزاره

 

در انیمیشن افسانه ای «بازیگر زن هزاره» (Millennium Actress) ساخته ی ساتوشی کُن، دنیای واقعی و فانتزی با هم در می آمیزند. این انیمیشن سفری احساسی به درون خاطرات یک بازیگر کهنسال به نام چیوکو فوجیوارا است که بهترین لحظات زندگی، کار و تاریخ ژاپن را در هنگامی که استودیو فیلم سازی اش نابود می شود به یاد می آورد. برخلاف بسیاری از دیگر فیلم های ساتوشی کُن مانند «پاپریکا» که در این فهرست نیز آمده بود، انیمیشن «بازیگر زن هزاره» با تصاویر سرکوب گر ناخودآگاه شخصیت اصلی پر نشده است. خاطرات این زن، بیننده را به درون دنیای احساسی و ظریف زنان که با از دست دادن معشوقش خدشه دار شده است می برد.

تلاش چیوکو برای پیدا کردن عشقش که از دوران جوانی تا کهنسالی او به عنوان یک شکار در برخی از فیلم هایش به تصویر کشیده می شود که از طریق آن تاریخ ژاپن و ظهور سینمای این کشور تشریح می شود. تمام این موضوعات از دیدگاه شخصی و توسط خاطرات چیوکو به نمایش درمی آید که با پیش رفتن زمان حوادث جلوه ی زیباتر و رنگارنگ تری به خود می گیرند.

 

۹- پسر بخار

 

کاتوشیرو اوتومو ابتدا در سال ۱۹۸۸ و با انیمیشن «آکیرا» به دوستداران انیمه معرفش شد که یک انیمیشن علمی تخیلی بسیار جذاب بود که باعث شد منتقدان و کار بلدهای حوزه ی سینما، انیمیشن های ژاپنی را مورد توجه قرار دهند. حدود ۲۰ سال بعد، انیمیشن «پسر بخار» (Steamboy) حتی قبل از اکرانش نیز به دلیل بودجه ی هنگفت و مدت زمان طولانی ساخت مورد توجه همگان قرار گرفته بود. وقتی که این انیمیشن بالاخره به سینماها راه یافت، منتقدان آن را به خاطر جلوه های تصویری فوق العاده که با استفاده از بیش از ۱۸۰٫۰۰۰ طراحی دستی و ۴۰۰ تصویر کامپیوتری تولید شده بود ستوده و مورد توجه علاقمندان دنیای انیمیشن قرار گرفت.

در حالی که در دنیای «آکیرا» مشکل بشریت، تکنولوژی عنوان شده بود اما انیمیشن «پسر بخار» به دورانی می رود که اولین ماشین های صنعتی توسط انسان ساخته می شدند. برای اوتومو، تکنولوژی هیچگاه نمی تواند به شیوه ای صلح آمیز با طبیعت ترکیب شود و در نهایت، همانند «آکیرا»، پتانسیل ویرانگر خود را نشان می دهد.

 

۸- دنیای رازآلود آریتی

 

انیمیشن «دنیای رازآلود آریتی» (The Secret World of Arrietty) ساخته ی سال ۲۰۱۰ توسط هیروماسا یونبایاشی یک انیمیشن جذاب از استودیو جیبلی است که هم بزرگسالان و هم نوجوانان از تماشای آن لذت خواهند برد. یونبایاشی در بسیاری از انیمیشن های استودیو جیبلی به عنوان فیلم نامه نویس در کنار میازاکی بوده است. شخصیت اصلی این انیمیشن نیز شباهت بسیاری به شخصیت مرکزی انیمیشن های میازاکی دارد. آریتی یک دختر پری زاده است که در اولین سفر خود به دنیای خارج از قلمرو پریان، تنها قانون جامعه ی خود را زیر پا گذاشته و اجازه می دهد که یک پسر بیمار به نما شان او را ببیند.

قوی ترین بخش داستان این انیمیشن به تصویر کشیدن بیگانگی خانواده ی آریتی با دنیای انسان ها به عنوان یک دنیای غیر قابل درک است که حتی انسان های مهربان با نیات نیک را نیز به دلیل جثه شان خطرناک می شمارند اما آریتی چشم پسرک بیمار صاحبخانه را به دنیای زیبای زیر خانه جلب می کند.

 

۷-متروپولیس

 

در سال ۱۹۴۹، اوسامو تزوکا کتاب کمیکی بسیار شبیه فیلم «متروپولیس» (Metropolis) ساخته ی سال ۱۹۲۷ به کارگردانی فریتز لانگ ساخت که داستان یک روبات شبه انسان به نام میچی را روایت می کند که درماندگی انسان در دنیای مدرن و نارضایتی و ناخوشنودی او از تکنولوژی های مدرن را به تصویر می کشد. در سال ۲۰۰۱ انیمیشنی با همین عنوان و با تغییر نام شخصیت میچی به تیما ساخته شد که داستان زنی روباتیک و زیبا را روایت می کند که توجه یک پسر را به خود جلب می کند.

در حالی که در فیلم فریتز لانگ و کمیک تزوکا، تمرکز اصلی بر روی شکاف بین کلاس های اجتماعی متفاوت است اما در انیمیشن «متروپولیس» رویارویی و دشمنی انسان و ماشین ها تمرکز اصلی داستان را به خود اختصاص می دهد. می توان این انیمیشن را نوعی داستان رومئو و ژولیت در یک شهر پرآشوب و ویران توصیف کرد که به یک آخرالزمان کنترل کامپیوترها تبدیل می شود.

 

۶- بچه های گرگ

 

انیمیشن «بچه های گرگ» (Wolf Children) توسط مامورو هوسودا در سال ۲۰۱۲ ساخته شده و داستان یک عشق ساده بین دختری دانشگاهی به نام هانا و یک پسر اسرارآمیز که در یک سخنرانی علمی با هم آشنا می شوند را روایت می کند. در نهایت وی در می یابد که پسری که عاشق او شده یک گرگینه است اما این موضوع او را از عشقش منصرف نمی کند. این دو با هم ازدواج می کنند و ناگهان پسر در اثر یک حادثه می میرد و هانا را با دو بچه تنها می گذارد.

حالا بزرگ کردن این دو بچه/ توله گرگینه برای هانا به شدت دشوار می شود و شرایطی چالش برانگیز را برای او رقم می زند. این دو بچه گرگینه نمی توانند غریزه ی خونخواری خود را کنترل کنند و هانا با خوشحالی و مهربانی زندگی اش را صرف بزرگ کردن آن ها می کند. هوسودا داستان تنهایی این زن را به شکلی غم انگیز به تصویر کشیده است که زندگی اش را فدای خانواده اش می کند، هر چند در نهایت آن ها موفق می شوند زندگی راضی کننده ای داشته باشند.

 

۵- اسم تو

 

یکی از جدیدترین انیمیشن های این لیست انیمیشن «اسم تو» (Your Name) نام دارد که در سال ۲۰۱۶ تولید شده و رکورد فروش بسیاری از آثار میازاکی را شکست- از جمله «شاهزاده مونونوکه» و «قلعه متحرک هاول»- و نام خود را به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ ژاپن ثبت نمود. این انیمیشن توسط ماکوتو شیناکی کارگردانی شده و داستان یک دختر نوجوان در یک دهکده دورافتاده و پسری اهل توکیو را روایت می کند که در می یابند به خواب رفتنشان باعث می شود که بدن آن ها با هم معاوضه شود. انیمیشن عاشقانه فانتزی «اسم تو» اگر چه توسط میازاکی ساخته نشده اما تمامی ویژگی های جالب و خلاقانه آثار او را دارد.

 

۴- شبح در پوسته

 

انیمیشن های ژاپنی معمولاً به دلیل مخلوقات فانتزی که در آن ها وجود دارد شناخته می شوند به ویژه آن هایی که توسط استودیو جیبلی ساخته می شوند. در این حوزه فیلم های علمی تخیلی بسیاری ساخته شده است که در مواردی از قسمت اول این مطلب به آن ها اشاره کردیم و انیمیشن «شبح در پوسته» (Ghost in the Shell) نیز یکی از همان هاست. این انیمیشن که منبع الهام واچوفسکی ها در ساخت فیلم «ماتریکس» و به ویژه باران دیجیتالی به تصویر کشیده شده در این فیلم بود، یک انیمیشن مربوط به تکنولوژی مدرن است. فیلم اورجینال «شبح در پوسته» در سال ۱۹۹۵ بر اساس یک کتاب کمیک نوشته ماسامونه شیرو ساخته شده و داستان یک زن نیمه انسان-نیمه ماشین (سایبرگ) به نام موتوکو را روایت می کند که به دنبال پیدا کردن معنای وجودی خود است.

در مسیری که وی برای خودشناسی طی می کند، موکوتو با یک هکر شرور به نام استاد عروسک گردانی مواجه می شود. در این فیلم از تکنیک های پیچیده ی دیجیتالی و گرافیکی استفاده شده اس. تصویر پردازی و حتی آهنگ متن این انیمیشن نیز از زیبایی و خلاقیت بالایی برخوردارند. کسانی که به فیلم های علمی تخیلی علاقه دارند حتما باید این فیلم را ببینند.

 

۳- شاهزاده مونونوکه

 

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، دومین فیلم کارگردانی شده توسط میازاکی «ناوسیکا» نام داشت که بر اساس یک کتاب کمیک ژاپنی ساخته شده بود. داستان این کتاب کمیک در مورد دختری بود که در دو دنیای موازی حضور داشت که یکی دنیایی صنعتی و دیگری دنیایی طبیعی بود. میازاکی سال ها بعد در یکی دیگر از ساخته هایش با نام «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) از همین تم داستانی بهره برد. البته در این انیمیشن خبری از دختری به نام شاهزاده مونونوکه نیست بلکه این اسم به معنای روح یا هیولاست. در واقع داستان فیلم در دوره موروماچی (۱۳۳۶ تا ۱۵۷۳ میلادی) در ژاپن رخ می دهد و زندگی و اتفاقاتی که برای یک جنگجوی امیشی به نام آشیتاکا را روایتی می کند.

برای کسانی که با تاریخ فئودالی ژاپن آشنایی ندارند باید گفت که دوره ی موروماچی عصر پر آشوبی بود که قبایل متخاصم ژاپن به خاطر منابع غذایی که ارزش بسیار بالایی داشت با هم می جنگیدند. امیشی ها نیز گروهی از مردمان بدوی بودند که به جای وابستگی به روش های جدید زندگی و تکنولوژی سعی می کردند همه چیز را از طبیعت بگیرند. آشیتاکا به کمک یکی از دوستانش به نام سان که زنی بزرگ شده توسط گرگ هاست با خدایان جنگل و مردمی که در حال از بین بردن منابع جنگل هستند مبارزه می کند. میازاکی در این انیمیشن از طراحی های زیبای دستی و همچنین گرافیک کامپیوتری برای اولین بار استفاده کرده و انیمیشن «شاهزاده مونونوکه» را به یکی از زیباترین انیمیشن های استودیو جیبلی تبدیل کرده است. این انیمیشن به عنوان بهترین فیلم سال ژاپن انتخاب شده و تا مدت ها پرفروش ترین فیلم تاریخ این کشور بود.

 

۲- آکیرا

 

داستان انیمیشن «آکیرا» (Akira) در سال ۲۰۱۹ رخ می دهد و شهر جدید و پیشرفته توکیو دچار آشوب و تباهی شده است. در این شرایط یک دوچرخه سوار نوجوان به نام تتسوئو قصد دارد که یک زندانی روانی به نام آکیرا را از زندان آزاد نماید. در این مسیر وی ناگهان با باقیمانده ی دار و دسته ی آکیرا که به آن ها «کپسول ها» می گویند، یک تروریست دیوانه و تمامی ماموران پلیس توکیو روبرو می شود. انیمیشن «آکیرا» به عنوان یک انیمیشن ژاپنی بودجه ساخت بسیاری هنگفتی داشت و برای نشان دادن حرکات چهره و دیگر ویژگی های جدید انیمیشنی شهر جدید توکیو از روش های جدید کامپیوتری استفاده شده بود. این فیلم نیز مانند انیمیشن «شبح در پوسته» یکی از انیمیشن های علمی تخیلی پر سر و صدای تاریخ سینما و انیمیشن است که هم شخصیت پردازی بی نقصی دارد و هم ساختار اکشن آن تماشاگر را به شدت سرگرم خواهد کرد.

 

۱-شهر اشباح

 

انیمیشن «شهر اشباح» (Spirited Away) تنها فیلم انیمیشن ژاپنی برنده جایزه اسکار بوده و توسط میازاکی و استودیو جیبلی ساخته شده است. این انیمیشن داستان دختر جوانی به نام چیهیرو را روایت می کند که به دنیای اشباح وارد می شود تا برای جادوگری به نام یوبابا کار کند تا بدین ترتیب خود و والدینش را آزاد کرده و بتوانند به دنیای انسان ها برگردند. جرقه ی ساخت چنین انیمیشنی زمانی در ذهن میازاکی رخ داد که وی به دیدار یکی از دوستانش به نام سیجی اوکودا رفته و با او و دختر ۱۰ ساله اش دیدار کرد. وی دریافت که داستان های قهرمانانه ی جالبی برای سرگرم کردن دختر دوستش ندارد به همین دلیل شروع به ساخت فیلمی انیمیشن با داستانی در مورد یک قهرمان دخترانه کرد. وی می دانست که فیلم جدیدش با فیلم نامه کنونی بیش از سه ساعت طول خواهد داشت.

به همین دلیل تصمیم گرفت که بخش زیادی از فیلم نامه و بسیاری از شخصیت ها و مخلوقات داستان را حذف نماید. در حالی که محصول قبلی استودیو جیبلی یعنی «شاهزاده مونونوکه» فقط مدت کمی در صدر پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن باقی مانده بود اما فیلم «شهر اشباح» توانست به فروشی بالاتر از فیلم «تایتانیک» در این کشور دست یابد. این انیمیشن پر زحمت ترین کار میازاکی بوده و برای ساخت آن از طرح های دستی بی نظیر و غیرقابل باور استفاده شده است و بدون شک بهترین انیمیشن تاریخ سینمای ژاپن به شمار می آید.

 

منبع: rooziato

203
اخبار , مقالات

لطفا عبارت انیمیشن را در فیلد زیر وارد نمائید

درباره ما

خانه انیمیشن ایران جایی است که از توانمندی ها و استعداد های انیمیشن ایران حمایت می کند و سعی دارد در این حوزه یار هنرمندان باشد و حمایت های مادی و معنوی را در این بخش برای آنها فراهم سازد .