مقالات

تبدیل یک افسانه به واقعیت: نورپردازی انیمیشن «مار سفید»

2.18Kviews
۳٫۶
(۱۷)

استودیوی انیمیشن‌سازی light chaser که در پکن مستقر است، موفقیت روز افزونش در تولید فیلم‌های انیمیشنی زیبا و جذابی که با گرافیک رایانه‌ای طراحی‌ شده‌اند را به نرم‌افزار foundry مدیون است.

در سال ۲۰۱۹ استودیوی انیمیشن‌سازی Light Chaser (LCA) مستقر در پکن، چهارمین فیلم خود با نام «مار سفید» را منتشر کرد، این فیلم بسیار مورد ستایش قرار گرفت و همگان بر این عقیده بودند که فیلم «مار سفید» زیباترین و دیدنی‌ترین کار این استودیو است.

برای اطمینان از صحت جمله‌ی فوق، فقط کافی است که به تبلیغات این فیلم نگاهی بیاندازید. این فیلم، یک برداشت جدید از یک افسانه‌ی چینی قدیمی است. فیلم مار سفید، داستان بلانکا و شوان را تعریف می‌کند. بلانکا و شوان عاشقانی هستند که با هیولاهای افسانه‌ای، نیروهای ماورا طبیعی و شیاطین حیله‌گر درگیر می‌شوند. تمام این افسانه‌ها، الهام بخش صحنه‌های خارق‌العاده‌ی این فیلم هستند.

با این حال، فقط موضوع فیلم‌نامه نیست که باعث خلق چنین اثر دیدنی‌ای شده است. استودیوی LCA در سال ۲۰۱۳ توسط Gary Wang تأسیس شد و این استودیو در طول این ۷ سال با ساخت سه فیلم بلند دیگر، مهارت خود در ساخت انیمیشن‌های زیبا را اصلاح کرده و پرورش داده است.

این استودیو از هر کدام از فیلم‌های موفقیت‌آمیزش به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کرده و توانسته که یک تیم قوی و یک روند تولید قابل اطمینان را ایجاد کند. البته ابزار Foundry نیز در رشد این استودیو تأثیر زیادی داشته و در تمام پروژه‌هایشان به کار رفته است. خوشبختانه موفقیت «مار سفید» از نظر تجاری و از دیدگاه منتقدان، ثابت می‌کند که پشت کار و صبوری استودیوی LCA نتیجه‌بخش بوده است. اما به گفته‌ی Jerry Kong ، کارگردان فنی خط تولید، روند تولید این فیلم کار چالش‌برانگیزی بود.

او می‌گوید: “از آن‌جایی که انتظار مخاطبان از کیفیت فیلم‌های انیمیشن روز به روز افزایش می‌یابد، ما باید مطمئن می‌شدیم که کیفیت تصویر در طول روند تولید به طور پیوسته اصلاح می‌شود. این یک روش عالی است که به واسطه‌ی آن می‌توان راندمان تولید و قدرت یک کمپانی انیمیشن‌سازی را مورد آزمایش قرار داد”.

Kong با اشاره به اولین نسخه‌ی منتشر شده‌ی این استودیو در سال ۲۰۱۶ با نام “خدایان درب کوچک” (Little door gods) توضیح داد که “هر فیلم، چالش‌های جدیدی را پیش روی ما می‌گذارد. چالش پیش روی ما در فیلم خدایان درب کوچک این بود که باید خط تولید فیلم انیمیشن را از صفر ایجاد می‌کردیم (چون اولین فیلم این استودیو بود)، اما چالش مار سفید این بود که باید کیفیت تصویر را افزایش می‌دادیم و در آن واحد باید از راندمان تولیدمان مطمئن می‌شدیم، همچنین ایجاد پوشش‌های گیاهی پیچیده در داخل انیمیشن و استفاده از جلوه‌های ویژه‌ و فرایند‌های رندر فراوان نیز بخشی از چالش‌های ما بودند” .

مطالعه کنید:  اسکچ بوک انیمیشن « زیبای خفته»

ابزار نورپردازی Katana از شرکت Foundry، در عبور از این موانع به LCA کمک بسیاری کرده است و در طول این ۶ سال در این شرکت باقی مانده و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار با مدیریت پیچیدگی‌ها، تولید حجم و همکاری بی‌وقفه‌اش باعث شده که استودیوی LCA با وجود بودجه‌ی کم و مهلت زمانی محدودش، سریعتر به کیفیت روزافزون برسد و بتواند خواسته‌های مخاطبان را برآورده کند، این چالشی است که اکثر استودیوهای مدرن با آن روبرو هستند. «مار سفید» که احتمالاً تا به امروز بلندپروازانه‌ترین و شگفت انگیزترین کار استودیوی LCA است، چالش سختی برای سازندگانش بود (با این حال، Katana با قدرت و سرعت شگفت‌آورش در تمام مراحل تولید به تیم انیمیشن سازان کمک کرد).

نور پردازیِ یک افسانه

Kong که در اواخر سال ۲۰۱۳ به بخش کارگردانی فنی خط تولید  LCA پیوسته بود، بر روی تمام فیلم‌های منتشر شده‌ی این استودیو کار کرده و در هنگام تولید هر کدام از این فیلم‌ها، اتوماسیون و صنعتی سازی فرایند تولید را اصلاح کرده و بهبود داده است. کنگ به عنوان یک پیشتاز در ایجاد و نگهداری از خط تولید katana، موقعیت خوبی دارد و می‌تواند درمورد جایگاه katana در خط تولید LCA، نظرات تخصصی‌‌ای را ارائه دهد.

او می‌گوید: “کاتانا برای توسعه‌ی ظاهر و نورپردازیِ کارهایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار باعث می‌شود که داده‌های انیمیشن، روند تولید را به شکل قابل قبولی پشت سر بگذارند و در نهایت به دست تیم نورپردازی برسند. بنابراین در مدیریت داده‌های بالادست به ما کمک می‌کند و به هنرمند نورپرداز اجازه می‌دهد که فقط بر روی کار هنری‌اش تمرکز کند.”

همین ویژگی (یعنی آزاد کردن وقت هنرمند و اجازه دادن به او برای خلق یک اثر هنری شگفت‌انگیز)، یکی از ویژگی‌های ذاتی کاتانا است و به عنوان زیربنای توسعه‌ی محصول عمل می‌کند. بنابراین ما از نتیجه بخش بودن ابزار کاتانا (به خصوص در زمان محدودی که برای تولید مار سفید داشتیم)، بسیار خرسند بودیم.

کنگ می‌گوید: ” نورپردازی مار سفید در اواخر اکتبر ۲۰۱۸ به پایان رسید. چرخه‌ی تولید مار سفید تفاوت چندانی با انیمیشن‌های قبلی این استودیو نداشت و مانند بقیه‌ی فیلم‌های‌مان در طول ۱ سال ساخته شد.”

بنابراین چرخه‌ی تولید انیمیشن مار سفید، یک چرخه‌ی آشنا و ساختار یافته بود. اما چیزی که این انیمیشن را از کارهای قبلی استودیوی LCA متفاوت می‌کرد این بود که در فرایند ساخت این انیمیشن، استفاده از متغیرهای خروجی اختیاری (AOVs) افزایش یافته بود، و این یک تجربه‌ی بی‌نظیر و منحصر به فرد بود، کنگ می‌گوید: “در هنگام رندر گرفتن از نور، تمام لنزهایمان لایه‌های نور را تولید می‌کردند تا هنرمند نورپردازمان فضای بیشتری برای تنظیم داشته باشد.”

مطالعه کنید:  آقای پی‌بادی و شرمن به سفر زمان می‌روند

وی افزود: “وقتی که با جلوه‌های ویژه‌ی فراوانی مواجه شدیم، ابتدا بر ساخت تجهیزات مربوط به جلوه‌های ویژه تمرکز کردیم و سپس آن را به صحنه‌های مربوطه اضافه کردیم. کارگردان برای ایجاد ظاهر نهایی انیمیشن، از تلفیقی از تصویر سه بعدی و نقاشی قلم‌موی چینی استفاده کرد. برای این که فضای زیادی برای تنظیم نورپردازی داشته باشیم، مراحل رندر نورپردازی را به لایه‌های بیشتری تقسیم کردیم و برای اولین بار با استفاده از AOVs از کل فیلم رندر گرفتیم” .

خوشبختانه کاتانا موفق شد که این پیچیدگی ناشی از رندرهای اضافی را به خوبی مدیریت کند. طبق گفته‌ی کنگ : “ما برای ارسال داده‌های نمونه‌ی کاتانا به سمت رندر کننده، از پلاگین KtoA (آرنولد برای کاتانا) استفاده کردیم. همچنین نورپردازان برای نورپردازی صحنه از حالت نمایش پروکسی کاتانا کمک گرفتند.”

کنگ در رابطه با ویژگی‌ها و نودهای (node) نرم‌افزار کاتانا، نظرات قطعی و مطمئنی داشت که در هنگام ساخت مار سفید به تیم LCA کمک کرد تا بتوانند در وقت خود صرفه‌جویی کنند. وی اظهار داشت: “کار کردن با نود OpScript  کاتانا بسیار راحت است و به ما این امکان را می‌دهد که به راحتی اشیاء را تغییر دهیم و یا اشیاء جدیدی بسازیم. ابزارهای راحتی مثل Macro  و  SuperTool که برای بسته‌بندی نودها وجود دارند، به من کمک می‌کنند تا کارهای پیچیده را به مجموعه‌ای از نودهای راحت تبدیل کنم. نودها برای ساخت قالبها یا مدیریت صحنه‌های بزرگ، بسیار قابل اطمینان هستند و به راحتی می‌توان داده‌های مربوط به آن را مدیریت و اصلاح کرد.”

ابزار مناسب برای انجام کار

اما کاتانا تنها عنصر کلیدی این محصول نبود بلکه ابزارهای Mari  و  Nuke نیز در توسعه‌ی ظاهر فیلم و در تولید صحنه‌ها به تیم انیمیشن‌سازی کمک کردند و مأموریت شرکت نرم‌افزاری Foundry برای تسهیل همکاری خلاقانه در درون تیم‌ها را به انجام رساندند.کنگ توضیح داد: ” بافت‌های Mari  به صورت یکپارچه وارد کاتانا می‌شوند و اثر خود را حفظ می‌کنند. این ویژگی، کار ما را بسیار راحت می‌کند. ” او در رابطه با ابزار Nuke توضح می‌دهد که: ” در داخل کاتانا، تنظیمات استانداردی برای ارائه‌ی رندر وجود دارد و فقط با یک کلیک می‌توان این مجموعه رندرها را به Nuke وارد کرد.  این به هنرمندان اجازه می‌دهد که بر طبق این استانداردها به کار خود سرعت ببخشند.”

سرعت و کارایی از محورهای اصلی استودیوی LCA هستند، اما منطقی است که عوامل دیگری نیز در روند تولیدشان نقش داشته باشند. از آنجایی که فریم‌ورک Universal Scene Description (USD یک نرم‌افزار انیمیشن‌سازی است که توسط پیکسار معرفی شده است) یکی از پنج ابزار توسعه دهنده‌ی ظاهر و نور پردازی انیمیشن در سال ۲۰۲۰ است، بنابراین ما از کنگ پرسیدیم که آیا تیم آن‌ها درمورد این فریم‌ورک تحقیق می‌کنند یا خیر.

مطالعه کنید:  انتخاب بهترین پوز ها برای یک شات

او پاسخ داد: “بله، ما در حال انجام تحقیق و آزمایش بر روی USD هستیم. این نرم‌افزار بسیار انعطاف‌پذیر است و با استفاده از آن راحت‌تر می‌توان داده‌های بخش‌های مختلف را مدیریت کرد. با این حال ما متوجه شدیم که نرم‌افزار تجاری USD از پشتیبانی خوبی برخوردار نیست، و این مانع پیشرفتش می‌شود.”

توانمند سازی نسل جدید

دوام و ماندگاری کاتانا در استودیوی انیمیشن سازی Light Chaser نشان می‌دهد که این ابزار چقدر برای خط تولید این استودیو مؤثر بوده است، اما این مسئله بحث جدیدی را نیز مطرح می‌کند. استودیوی LCA اولین شرکت چینی‌ است که ابزار کاتانا را به کار گرفته و همانطور که کنگ توضیح می‌دهد، این شرکت در استخدام و آموزش نورپردازان، از بینش بی‌نظیری برخوردار است.

او می‌گوید: “هنگامی که ما درحال ساخت خط تولید اولیه بودیم، چرخه‌ی تولید شرکت‌های مختلف و سیستم‌های نورپردازی‌ای که استفاده می‌کنند را مورد مطالعه قرار دادیم. یکی از این شرکت‌هایی که درموردش مطالعه می‌کردیم، شرکت سونی بود که در فرایند نورپردازی‌اش از ابزار کاتانا استفاده می‌کرد. سپس ما برای به کار گیری کاتانا در فرایند‌های مختلف نورپردازی، یک مطالعه‌ی تطبیقی انجام دادیم. در ابتدا، کارکنان ارشد تولید به همراه مدیران فنی، به مطالعه و تحقیق پرداختند تا مجموعه روشی را پیدا کنند و سپس آن روش‌ها را خلاصه‌سازی کرده و آن‌ها را به محتوای آموزشی برای کارکنان جدید، تبدیل کنند. همین مدیران فنی با استفاده از ابزارهای توسعه، فرایندهای پیچیده را به ابزارهای ساده‌ای تبدیل کردند تا به این ترتیب کارمندان تازه وارد بتوانند کار خود را سریع‌تر آغاز کنند.”

افراد تازه وارد، کار هیجان‌انگیزی را در پیش رو دارند که به اشتیاق و خلاقیت نیاز دارد، کنگ از آن با عنوان نمونه‌ی درخشان یاد می‌کند. ما درمورد جنبه‌ی مورد علاقه‌‌ی کنگ از تصویر برداری دیجیتال سؤال پرسیدیم و او گفت: “ما قادر هستیم دنیایی را خلق کنیم که اصلاً در واقعیت وجود ندارد و می‌تواند مخاطبان را با داستان خود همراه کند. برای تکنسین‌ها، این نکته جالب است که با استفاده از برنامه‌ها و ابزارها می‌توانند مسائل را حل کنند، راندمان هنرمندان را افزایش دهند و کیفیت تصویر را بهبود بخشند.”

منبع: AWN

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۶ / ۵٫ ۱۷

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

7 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.