مقالات

چرا حضور انیمیشن‌های مستقل اروپایی در اسکار کمرنگ‌تر خواهد شد؟

روباه بد گنده
روباه بد گنده
2.28Kviews
۰
(۰)
روباه بد گنده
روباه بد گنده

در سال‌های اخیر تلاش آشکاری برای دگرگونی چیدمان بخش فیلم کوتاه و سینمایی انیمیشن در اسکار از طریق پشتیبانی از صنعتگران مستقر در کالیفرنیا که روی فیلم‌های جریان اصلی کار می‌کنند در گرفته است که در نتیجه آن از تعداد فیلمسازان مستقل و خارجی این بخش کاسته می‌شود. کارکنان کمپانی والت‌دیسنی، که در ۱۰‌دوره اخیر جوایز اسکار ۹‌بار جایزه بهترین فیلم انیمیشن را دریافت کرده‌است، فهرست اعضای جدید رای‌دهندگان در این بخش را تحت سلطه خود دارند. گزارش‌ها اشاره به این دارند که ۲۷ نفر از افراد به‌تازگی دعوت شده در بخش انیمیشن، معادل یک سوم کل اعضا در حال حاضر از کارکنان استودیوهای انیمیشن والت دیسنی یا پیکسار هستند.

این تغییرات در ترکیب با قوانین تازه وضع‌شده در شیوه رای‌دهی به بهترین فیلم انیمیشن از سوی افراد داخل یا خارج از آکادمی به‌وضوح به‌عنوان راهی برای فرونشاندن نفوذ فیلم‌های انیمیشن مستقل و خارجی انگاشته می‌شود که به‌طور فزاینده‌ای در فهرست نامزدها حضور پررنگی داشته‌اند. سال ۲۰۱۶، در رقابتی که فیلم «درون بیرون» محصول مشترک دیسنی و پیکسار را برنده جایزه بهترین انیمیشن سال کرد، چهارنامزد دیگر حاضر در این رقابت، یعنی فیلم‌های «آنومالیسا»، «پسر و دنیا»، «بره ناقلا» و «وقتی مارنی آن‌جا بود» همگی فیلم‌هایی مستقل یا خارجی بودند. یکی از اعضای آکادمی تلاش‌های اخیر در دگرگون‌سازی بخش انیمیشن اسکار اتفاقی «تاریک» توصیف کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینما امسال مجموعه‌ای از قوانین به‌روزشده را در نودمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد که در میان آن‌ها قابل‌توجه‌ترین تغییر در چندین‌سال اخیر در بخش بهترین فیلم انیمیشن به‌چشم می‌آید.

مطالعه کنید:  «شاهزاده خانم مروارید»؛ دنیای پوچ باربی‌ها

بر طبق قوانین تازه آکادمی رای‌گیری برای انتخاب نامزدها در بخش فیلم انیمیشن از این پس برای تمامی اعضای رای دهنده واجد شرایط ممکن خواهد بود و تنها به بخش فیلم‌های کوتاه و سینمایی انیمیشن محدود نمی‌شود. این تغییر به چه معناست؟ پیش از هر چیز، آکادمی در سال‌های اخیر عملکرد نسبتا خوبی در نامزد‌کردن فیلم‌های انیمیشنی داشته که کیفیت و تنوع فیلم‌های انیمیشن معاصر از سراسر جهان را نمایندگی می‌کردند. طی چهار‌سال گذشته ۱۰فیلم از ۲۰فیلم نامزد در این بخش عناوین مستقل یا خارجی بودند که در کنار ۱۰فیلم دیگر از استودیوهای اصلی آمریکایی به‌رقابت پرداختند. کسانی که پیش از این فیلم‌های انیمیشن را نامزد دریافت جایزه اسکار می‌کردند اعضای خاص بخش فیلم کوتاه و سینمایی انیمیشن بودند که عمدتا افراد فعال در صنعت انیمیشن‌سازی در کنار اعضای منتخبی که برای رای‌گیری از رشته‌های دیگر دعوت می‌شدند بودند.

الگوی تغییریافته رای‌گیری در کنار اظهارنظرات همگانی اعضای آکادمی درباره انیمیشن، خبر از این می‌دهند که عناوین حاضر در این بخش در قلمرو فیلم‌های تجاری جای داده خواهند شد. این قوانین تغییر‌یافته رقابت بر سر جایزه بهترین انیمیشن اسکار امسال را بسیار غیرقابل پیش‌بینی کرده‌است. اعضای بیشتری خارج از بخش انیمیشن حالا قادر به رای‌دادن برای انتخاب نامزدهای بهترین انیمیشن سال هستند، همان‌طور که تمام مخاطبان جدی این رشته می‌دانند آن دسته از اعضای آکادمی که بیرون از این بخش هستند سررشته‌ای از انیمیشن ندارند و آرای آن‌ها به طرف خوراک‌هایی که جریان اصلی فراهم می‌آورد متمایل است. یکی از کمپانی‌هایی که تحت تاثیر این تغییر در قوانین قرار خواهد گرفت کمپانی پخش‌کننده مستقل آمریکایی، جی‌کیدز است که عملکرد خارق‌العاده‌ای در نور انداختن بر فیلم‌های انیمیشن خارجی و به نمایش درآوردن آن‌ها طی یک‌دهه گذشته داشته‌است. این کمپانی امسال توانست نهمین نامزدی‌اش در اسکار را برای فیلم مشترک سوئیس و فرانسه، «زندگی من به‌عنوان یک کدو» به‌دست آورد. جی‌کیدز بااین‌حال تنها استودیویی نیست که در پی این قوانین تازه دستخوش تحول خواهد شد، بلکه فیلم‌هایی همچون لاک‌پشت قرمز (به کارگردانی مایکل دودوک دی ویت در همکاری با استودیو جیبلی) هستند که آکادمی احتمالا قصد دارد درنهایت از رقابت خارج‌شان کند. این گمانه‌زنی ابتدا از سوی سایت «رپ» منتشر شد که ادعا می‌کرد مذاکراتی درون آکادمی در جریان بوده که به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای حذف انیمیشن «به سبک قدیمی» و تمرکز و توجه بیشتر به پروژه‌های تجاری‌ که با استفاده از انیمیشن کامپیوتری ساخته می‌شوند، هستند. این‌که تغییرات خاص اعمال شده در قوانین اسکار درنهایت چه تاثیری بر نامزدهای بخش بهترین انیمیشن می‌گذارد در آینده معلوم خواهد شد. اگرچه یک چیز از همین حالا روشن است‌؛ ۲۰۱۷ مشخصا از نظر خلاقیت سالی ضعیف برای انیمیشن استودیویی آمریکایی بود، خصوصا در مقایسه با سال‌های پیشین. اگر قوانین قدیمی هنوز پابرجا بودند، بخش فیلم انیمیشن در اسکار می‌توانست امسال هم در سیطره تولیدات مستقل و خارجی باشد، درحالی که تغییر قوانین مسلما به نفع عناوین تجاری خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر فیلم‌هایی همچون فیلم «ایموجی» و «ماشین‌ها ۳» پیش از این از هیچ شانسی برخوردار نبودند، قطعا در اسکار امسال به رقابت بازگشته‌اند.

مطالعه کنید:  نگاهی به انیمیشن‌های لغو شده توسط پیکسار

منبع: روزنامه آسمان آبی به نقل از cartoonbrew.com

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.