آموزشاخبارمقالات

قواعد ۱۲ گانه انیمیشن در کارهای دیزنی

6.71Kviews
۳٫۷
(۱۹)

دوازده قانون انیمیشن، قواعدی هستند که در کتاب «توهم زندگی»توسط انیماتور های دیزنی «اولی جانستون » و «فرانک توماس» معرفی شدند.

 

جانستون و توماس کتابشان را بر پایهکارها و تجربیات انیماتور های مطرح دیزنی (از سال ۱۹۳۰ تا زمان نوشتن کتاب) و همچنین تجربیات خودشان در تولید حرکات طبیعی در انیمیشن قرار دادند. این دوازده اصل، پیاده کردن قوانین فیزیک را بر یک کاراکتر برای داشتن انیمیت روان ‌تر و طبیعی ‌تر توضیح می ‌دهند.

این کتاب و قوانینی که در آن بیان گردیده بسیار مورد استفاده انیماتور های دنیا قرار گرفته و گاه از آن به عنوان انجیل صنعت انیمیشن تعبیر می ‌شود. در سال ۱۹۹۹ این کتاب در یک آمارگیری آنلاین به عنوان بهترین کتاب انیمیشن تاریخ برگزیده شد. با اینکه در زمان نوشتن و چاپ شدن کتاب، تکنیک ‌های دستی همچون سل انیمیشن رواج داشت با این حال با ورود رایانه و روش ‌های جدیدتر همچنان مباحث مطرح شده در این کتاب امروزه نیز کاربرد دارند.

 فشردگی و کشیدگی، پیش ‌بینی، خلاصه گویی، انیمیت مستقیم و حالت به حالت، دنباله ‌ها و حرکت لب به لب (اورلپ)، سرعت و کاهش سرعت، قوس، انیمیشن ‌های ثانویه، زمان ‌بندی، اغراق، طراحی و جذبه.

 

فشردگی و کشیدگی

این حرکت تصویری از وزن و حجم کاراکتر در حال حرکت را به ما می دهد.

 

پیش بینی

آماده کردن بیننده برای حرکت اصلی که کاراکتر می خواهد انجام دهد. هر حرکت اصلی با یک پیش بینی همراه است، تا بیننده متوجه شود که چه اتفاقی در حال افتادن است.

مطالعه کنید:  سیر تکاملی انیمیشن های پیکسار (قسمت دوم)

 

چیدمان تصویری

هدف آن هدایت توجه بیننده و نشان دادن چیزی یا قسمتی از صحنه است که دارای حداکثر اهمیت میباشد و یا نشان دادن اتفاقی که دارد می افتد و یا قرار است به وقوع بپیوندد. جانستون و توماس از آن به عنوان ” نشان دادن چیزی به طور واضح و شفاف و بدون اشتباه” یاد می کنند.

 

انیمیت مستقیم و حالت به حالت

پوز به پوز بوسیله کلیدها در صحنه و در فواصل زمانی انجام می شود. انیمیت مستقیم از اولین فریم شروع می شود و تا آخر صحنه نیز به همین صورت پیش می رود.

 

دنباله‌ ها و اورلپ

وقتی بدن کاراکتر حرکت می کند و می ایستد، متعلقات دیگر او به حرکت ادامه می دهند و همه چیز در آن واحد متوقف نمی شود.

 

کند شدن حرکات در شروع و خاتمه

زمانی که حرکت شروع میشود، طراحی های ما در ابتدا تا اواسط بیشتر است. و همچنین تعداد طراحی های بیشتر نزدیک پوز بعدی طراحی های کمتر حرکت را سریعتر و طراحی های بیشتر حرکت را کندتر می کند.

 

قوس ها

تمام حرکات بوسیله آرک ها و یا الگوی نرمی دنبال میشوند. آرک به انیمیشن حرکت طبیعی تر و نرم تری می بخشد.

 

انیمیشن ثانویه

این یک حرکت اضافه شده به صحنه است که به عنوان یک مکمل به حرکت اصلی و به منظور تقویت و اشاره بیشتر به کار می رود.

 

زمان بندی

طراحی های بیشتر بین پوزها حرکت را آرام تر و روان تر می کند. طراحی های کمتر حرکت را سریعتر و شکننده تر می کند. زمان بندی ظاهر شی را بوسیله قوانین فیزیک حفظ می کند.

مطالعه کنید:  نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت اول)

 

اغراق

ادامه دادن کار به صورت واقعی تنها یک فرم واقعی را به نمایش میگذارد.

 

طراحی ها

به این معنا است که دنیای سه بعدی را در مورد طراحی خودمان اعمال کنیم. حجم و وزن بخشیدن به آنها.

 

جذابیت

یک کیفیتی از جذابیت است که قادر به جذب چشمان بیننده است. این جذابیت و کاریزمای حرکت است.


این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۱۹

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

5 + 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.