آموزشاخبارمقالات

نور (قسمت سوم)

2.54Kviews
۵
(۱)

بررسی نور و نور پردازی از اصول اولیه تا مباحث پیشرفته

 

جهت نور

جهت نوری که ما از یک منبع نور مشاهده می کنیم دارای یک تاثیر عمیق بر روی ادراک ما دارد، و این که شیئی که در صحنه وجود دارد چگونه نمایان خواهد شد. تصمیم گیری در مورد جهت نور اصلی یکی از مهم ترین تصمیماتی است که شما می گیرید و مشخص می کند که چگونه صحنه شما جلوه کند و همچنین حس آن صحنه را چگونه به بینده منتقل کند.

 

نور پردازی جلویی:

 

این جایی است که منبع نور به صورت مستقیم به پشت نقطه دید بیننده می تابد. این موضوع به صورت رایج در فلش عکاسی دیده می شود و معمولا اگر منبع نوری قوی داشته باشیم چیز جذابی نخواهد بود در این مورد چندین استثنا هم وجود دارد و در برخی شرایط که از نور پردازی نرم جلویی استفاده می شود عکس های ما جذاب هم می توانند باشد.

نور پردازی جلویی تا حدودی برای آشکار کردن فرم و یا بافت برای مواقعی که سایه ها آن ها را از دید پنهان می کنند استفاده می شود، و نتیجه آن این است که اشیا ظاهری صاف و فلت پیدا کنند. با این حال نور پردازی نرم جلویی می تواند برای برخی موضوعات به چند دلیل بسیار جذاب هم باشد این نوع نور پردازی کمک می کند تا چین و چروک و لکه از دید محمد شوند و معمولا در عکس های پرتره از آن استفاده می کنند.

 

نور پردازی شدید جلویی که ظاهر عکس های پاپارازی را به عکس ها می دهد و معمولا جذاب هم نیستند.

 

نور پردازی نرم جلویی فرم ما را نرم تر جلوه می کند.

 

نور پردازی جلویی می تواند صحنه ما را فلت کند و برای مشخص شدن فرم و بافت خوب نیست.

 

نور پردازی کناری

 

نور پردازی کناری برای نشان دادن فرم و بافت بسیار خوب عمل می کند و به اشیا از لحاظ نشان داده شدن وجه سه بعدی بسیار کمک می کند. سایه ها در این نوع نور پردازی برجسته هستند و کنتراست های بالا را می توان به عنوان نتیجه آن در نظر داشت. نور پردازی کناری می تواند برای ایجاد شدید سایه ها بر روی سطح همچون سایه دیوار ها و درست کردن فضا های خاص مورد استفاده قرا بگیرد. نور پردازی های کناری معمولا جذاب هستند و تاثیر فوق العاده ای دارند: معمولا با این نوع نور پردازی در اوایل و اواخر روز مواجه می شویم و در فیلم ها و عکاسی ها هم به وضوح قابل مشاهده است.

مطالعه کنید:  رخ نمایی آثار «خانه انیمیشن» در جشنواره های «چهل چراغ» و «مقاومت»

اشکالات بالقوه استفاده از نور پردازی کناری نواحی از عکس هستند که می تواند در عکس و در سایه ها گم شود، و می تواند همچنین عیوبی مثل چین و چروک ها را نمایان کند. در عکس ها پرتره از این نوع نور پردازی بیشتر در عکس های مرد ها استفاده می شود چون زمختی را می تواند کامل نشان دهد، مخصوصا اگر سایه ها لبه های صافی نداشته باشند.

 

نور پردازی کناری می تواند برای تاثیرگذاری عالی جهت پیدا شدن فرم و بافت استفاده شود.

 

بافت این دیوار بوسیله نور غروب آفتاب نشان داده شده است.

 

سایه های بلند در این عکس به حس عمق داشتن این تصویر کمک فراوانی کرده است.

 

نور پردازی پشتی

 

نور پردازی پشتی در جایی اتفاق می افتد که بیننده به منبع نور نگاه می کند، و اشیا دارای اطراف روشنی خواهند بود و باعث می شود که اشیا را به صورت سیلوئت مشاهده کنیم. این نور پردازی معمولا یک وضعیت کنتراست بالایی را دارد و می تواند ظاهر دراماتیکی را داشته باشد. اگر منبع نوری در زاویه کوچکی نسبت به نقطه دید ما از شی قرار داشته باشد، دارای یک لبه نور در لبه های شی خواهد بود و اگر نور شدت بیشتری داشته باشد این لبه های نوری مشخص تر خواهند بود.

نور پردازی پشت معمولا سایه های زیادی را در صحنه ایجاد می کنند مگر اینکه خود منبع نور دارای نور بسیار نرمی باشد. بیشتر اوقات در این عکس ها عمدتا تاریکی همراه با نور وجود دارد. لبه های نوری برای موقعیتی اتفاق می افتد که می خواهیم فرم هایی را در تاریکی نشان دهیم. ویژگی دیگر این نوع نور برای شفافیت، زجاجی و هر جزئیات دقیق و بافتی در لبه های نوری استفاده می شود. این نوع نور پردازی برای القای حس درام در عکس ها بسیار موثر است .

مطالعه کنید:  پشت صحنه ساخت انیمیشن کوتاه «سیاهگوش و پرنده ها»

 

نور پردازی پشت می تواند موضوعات نه چندان جالب را بسیار جذاب کند.

 

نور پردازی پشت برای حالت نیم شفافی بسیار کارا است.

 

درست کردن سیلوئت ها معمولا مورد استفاده این نوع نور پردازی است.

 

نور پردازی از بالا

 

نور پردازی از بالا در شرایط خاصی استفاده می شود، اگرچه این نوع نور پردازی در نور روز بسیار معمول است. نور پردازی از بالا معمولا در میانه روز با آن مواجه می شویم  و یا به روی صحنه و در محیط های داخلی. در نور نرم این نوع نور پردازی برای نشان دادن فرم راه موثری است. در زیر نور زیاد می تواند بوسیله نور هایی که معمولا ایجاد می کند محیطی رمز آلود را نشان دهد: برای مثال افرادی که زیر نور های شدید هستند چاله های سیاهی زیر چشم های آن ها ایجاد می شود.

نور پردازی از بالا به ندرت در بین هنرمندان استفاده می شود. برای نور در روز ابری این نوع چیدمان نور معمولا حالت طبیعی را نشان خواهد داد، برای نور تمام آسمان نیز یک پخش شدگی در منبع نور بزرگ این موضوع را نشان خواهد داد. همچنین بیشتر برای شرایط جوی این یک راه حل غیر معمول است و دلیل زیادی که ما معمولا این نوع نور پردازی را مشاهد نمی کنیم این است که این نور پردازی یک احساس ناراحت کننده ای را ایجاد می کند.

 

نور پردازی نرم از بالا حس یک روز ابری را به بیننده منتقل می کند.

 

نور پردازی از بالا می تواند یک حس تهدید کننده ای را در عکس ایجاد کند. این نوع نور پردازی بر روی ساختار استخوان بندی تاکید می کند و عمق چشمان شخص را بیشتر نمایان می کند.

مطالعه کنید:  وقتی تنبل ترین کاراکتر دیزنی قراره کار شما رو در دنیای واقعی راه بندازه!

 

نور پردازی از زیر:

 

نور پردازی از زیر بسیار به ندرت استفاده می شود. در دنیای واقعی ممکن است این موقعیت در جایی اتفاق بیفتد که شخصی مشعلی را در دست گرفته و یا فردی دور یک آتش نشسته است. برای مثال بعد ممکن است این نوع نور پردازی در آب اتفاق بیفتد. در این نوع نور پردازی چیز عجیبی که اتفاق می افتد این است که جای نور و سایه با هم عوض می شود: سایه در بالا و منبع نوری در پایین قرار می گیرد. (می توانید شخصی را تصور کنید که مشعلی را در زیر صورت خودش نگه داشته است.)

دوباره اشاره می کنیم این نوع نور پردازی به ندرت استفاده می شود چون تاثیراتی که بر روی اشیا می گذارد خاص هستند و بیشتر به منظور رساندن حس خاصی از این نوع نور پردازی استفاده می شود.

 

نور پردازی از زیر به ندرت دیده می شود  از آن برای خلق عکس های غیر معمول استفاده می شود.

 

نور پردازی از زیر چهره ای ترسناک و غیر آشنا را به ما نشان می دهد. چشم ها در این نوع نور پردازی به دلیل موقعیت خاصی که دارند عجیب به نظر می رسند. توجه کنید که زاویه نور همچینین می تواند بر روی بافت پوست تاکید کند. این عکس را با عکس قبلی مقایسه کنید: این همان چهره است، و تنها موقعیت منبع نور تغییر کرده است، و مشاهده می کنید که این دو چهره با هم تفاوت های اساسی پیدا کرده اند.

منبع: itchy-animation

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

3 + 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.