اخبار

کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی (قسمت پنجم)

3.18Kviews
۵
(۵)

لیست کتاب های تالیفی و ترجمه شده به زبان فارسی درباره ی انیمیشن

 کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی

عنوان کتاب: انیمیشن عروسکی (آرماتورسازی، حجم پردازی، فیلمسازی)

نویسنده: تام بریرتون ؛ مترجم شیوا حسین‌پور

ناشر: ‏دانشگاه هنر

توضیحات: ‏عنوان اصلی: Stop-motion puppet sculpting : a manual of foam injection, build-up, and finishing

 

عنوان کتاب: ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌ از ن‍خ‍س‍ت‍ی‍ن‌ گ‍ام‍ه‍ا ت‍ا اع‍ت‍لا

نویسنده: بهروز غريب‌پور

ناشر: ‏دان‍ش‍گ‍اه‌ ه‍ن‍ر

توضیحات: ‏مطالب این کتاب در ۳فصل تنظیم یافته است .در فصل اول، مولف اطلاعاتی درباره انیمیشن، کارتون، فیلم عروسکی، ثبت حرکت، منطق فیلم نقاشی متحرک، تکامل پرستاژ و همانند آن به دست می‌دهد .در فصل دوم، مخاطبان با کارتون‌های والت دیسنی، کارتون‌های فرانسوی، آمریکایی، ایتالیایی و کارتون‌های شوروی (سابق) آشنا می‌شوند .فصل پایانی به چگونگی تکوین و تکامل روند تولید اختصاص دارد.

 

عنوان کتاب: انیمیشن رایانه‌ای

نویسنده: ریتا استریت ؛ مترجم حبیب یوسف‌زاده

ناشر: ‏سوره مهر

توضیحات: ‏كتاب انیمیشن رایانه‌ای، نوشته رینا استریت، به بررسی روش های تولید انیمیشن های سه بعدی كامپیوتری می پردازد. این كتاب با ترجمه گویا و روان «حبیب یوسف زاده» منتشر شده است و در آن مباحثی نظیر روش های ضبط حركت و شبیه سازی كامپیوتری، چگونگی ایجاد شخصیت ها و جزئیات صحنه مورد بررسی قرار گرفته اند.

این كتاب با بررسی تعدادی از مطرح ترین آثار انیمیشن های رایانه ای، تكنیك های به كار رفته در تولید آن ها را تحلیل می كند. كتاب همچنین حاوی اطلاعات كاملی درمورد كمپانی های بزرگ تولید انیمیشن كامپیوتری و چگونگی تشكیل آن هاست.

مطالعه کنید:  نمایشگاه استودیو لایکا

 

عنوان کتاب: همه چیز درباره انیمیشن

نویسنده: هوارد بکرمن؛ مترجمان: مریم کشکولی‌نیا، فرناز خوشبخت

ناشر: ‏ سوره مهر

توضیحات: ‏اين کتاب در ۱۴ بخش نوشته شده، هنرمندان انيماتور را با تمام ابزار و آنچه براي شروع طراحي و متحرک سازي لازم دارد آشنا مي­کند و مجموعه­اي از اطلاعات مفيد درباره ساخت انيميشن در اختيار خوانندگان قرار مي­دهد.

 

عنوان کتاب: تبلیغات، تیزر و انیمیشن

نویسنده: کامیار کاظمی

ناشر: ‏خلاق

توضیحات: ‏      استودیوی سه بعدی (برنامه کامپیوتر))، تری دی اس. مکس (فایل کامپیوتر)، متحرک‌سازی کامپیوتری، آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی– داده‌پردازی

 

عنوان کتاب: عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن

نویسنده: محمدهادی ایراندوست

ناشر: ‏سوره مهر

توضیحات: ‏ایجاد جذابیت در آثار سینمایی و به خصوص انیمیشن ضرورتی است که از نظر نویسنده ی کتاب «عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» بایستی در ارائه ی موفق آداب و رسوم و فرهنگ کشورمان به جهانیان رعایت شود.

هادی ایراندوست نویسنده ی این کتاب برای تأکید بر شکل، به سخنی از «رنه ولک»، منتقد هنری اشاره می کند. وی در این باره می گوید:« ساختار، مفومی است شامل شکل و محتوا تا آنجا که هر دو در جهت اهداف زیبایی شناختی

سازمان یافته باشند، در این صورت، اثر هنری دستگاه کاملی از نشانه ها و یا ساختارهایی از نشانه ها قلمداد می شود که در خدمت هدف زیبایی شناختی ویژه ای باشند.» به اعتقاد نویسنده شکل بدون واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می کند و عامل اصلی در روایت درست یا نادرست محتواست.

مطالعه کنید:  ساخت نسخه انیمیشن فیلم «بازمانده»

ایراندوست برای شناسایی عناصر جذابیت در انیمیشن، در فصل اول به بررسی جذابیت در سینما که مادر انیمیشن است می پردازد. در فصل دوم عناصر جذابیتی که خاص انیمیشن است مورد توجه قرار می گیرد و در فصول بعدی به ترتیب عناصر برگرفته از سایر هنرها و عناصر فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند

 

عنوان کتاب: شخصیت‌پردازی در انیمیشن

نویسنده: وینسنت ودکوک ؛ مترجم هدی هادی‌پور، زهرا امیرخانی

ناشر: ‏ فرهنگسرای میردشتی

توضیحات: ‏عنوان اصلی: How to create crazy cartoon characters

 

عنوان کتاب: گ‍راف‍ی‍ک‌، ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌ و م‍ال‍ت‍ی‌م‍دی‍ا

نویسنده: م‍ه‍ران‌ ع‍اش‍وری‌

ناشر: ‏دی‍ب‍اگ‍ران‌ ت‍ه‍ران‌

توضیحات: ‏کتاب حاضر مشتمل بر مطالبی درباره تئوری‌ها, تولید, ساخت و کنترل انواع انیمیشن‌ها, گرافیک و ابزارهای چند رسانه‌ای (مولتی مدیا) است که طی پانزده فصل ـ همراه با تصویر متعدد ـ به چاپ رسیده است .نگارنده در این کتاب سعی کرده, انواع روش‌ها و فنون گرافیک و متحرک سازی کامپیوتری را به علاقه‌مندان تعلیم دهد .عناوین فصل‌های کتاب عبارت‌اند از’ :طراحی کامپیوتری (گرافیکی)’, ‘تئوری رنگ و مدل‌های رنگی’, ‘Typography‘, ‘گرافیک برداری’, ‘گرافیک‌های نقطه‌ای’, ‘اصول پایه در انیمیشن’, و ‘انیمیشن دو بعدی .'(۲D)

 

عنوان کتاب: ه‍ن‍ر در ح‍رک‍ت‌: زی‍ب‍اش‍ن‍اس‍ی‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: م‍اری‍ن‌ ف‍رن‍س‍ی‍س‌؛ م‍ت‍رج‍م‍ان:‌ س‍ارا س‍ع‍ی‍دان‌، ش‍ه‍رزاد اک‍رم‍ی‌

ناشر: ‏ب‍ن‍ی‍اد س‍ی‍ن‍م‍ای‍ی‌ ف‍اراب‍ی‌

توضیحات: ‏اين کتاب، نخستين کتابي است که بررسي جامعي در مورد زيباشناسي انيميشن در اشکال مختلف آن دارد. در نتيجه مي‌تواند به عنوان يک منبع اصلي در اختيار محققان، دانشجويان و تمام اشخاصي که در اين رشته فعاليت مي‌کنند قرار گيرد. شش فصل نخست کتاب، پژوهش‌هاي گسترده‌اي در مورد رابطه انيميشن و ارتباط جمعي (رسانه‌ها) را شامل مي‌شود. سپس بر روي مسائل زيباشناسي انيميشن دوبعدي و سه‌بعدي، انيميشن محدود و فناوري نوين تمرکز مي‌کند. هفت فصل بعدي کتاب شامل مطالعات گوناگوني در مورد انيميشن انتزاعي، تماشاچيان، نمايش و تأثيرگذاري‌هاي نهادينه شده‌اش مي‌باشد.

مطالعه کنید:  تمدید مهلت شرکت انیمیشن‌ ها در جشنواره هنر مقاومت

مارين فرنيس، نويسنده کتاب که بنيانگذار نشريه انيميشن نيز مي‌باشد، استاديار و مدير بخش مطالعات سينمايي دانشگاه چپمن در ايالت کاليفرنيا است.

 

عنوان کتاب: ی‍ک‍ص‍د س‍ال‌ س‍ی‍ن‍م‍ای‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: ج‍ان‌ آل‍ب‍رت‍و ب‍ن‍دازی‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ س‍ع‍ی‍د ت‍وک‍ل‍ی‍ان‌

ناشر: ‏دان‍ش‍ک‍ده‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ای‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌

توضیحات: ‏مطالب این كتاب به بررسی زیباشناسی انیمیشن در اشكال مختلف اختصاص دارد. شش فصل نخست كتاب، شامل پژوهش‌هایی است درباره رابطه انیمیشن و ارتباط جمعی (رسانه‌ها). سپس بر روی مسائل زیبا شناسی انیمیشن دو بعدی و سه بعدی، انیمیشن محدود و فناوری نوین بحث شده است. هفت فصل بعدی كتاب به مطالبی درباره انیمیشن انتزاعی، تماشاچیان، نمایش و تاثیرگذاری‌های نهادینه شده‌اش اختصاص دارد.

 

این مطلب ادامه دارد…

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۵

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

4 + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.