اخبارانیمیشن ایران

یک تفاوت معناگرا !

6.54Kviews
۰
(۰)

یک تفاوت معناگرا

جشنواره هشتم پویانمایی در ۱۷ اسفند با اما و اگر های بسیاری به کار خود پایان داد اما ای کاش تنها جشنواره پویانمایی ایران دست خوش بد رفتاری ها نمی شد .

خانه انیمیشن در زمان برگزاری جشنواره با حضور در بازار انیمیشن (بخش نمایشگاهی جشنواره) در میان تولید کنندگان و انیمیشن سازان واقعی حضور داشت و تلاش نمود صدای کسانی که تولید کننده انیمشن هستند و به هر دلیل با بی مهری رسانه ها مواجه شده اند را منعکس نماید ، کسانی که بازار انیمیشن را گرم کردند اما حتی رسانه برگزار کننده جشنواره هم به آنها توجهی نکرد ، سعی کردیم دنبال نام ها و نشان ها نرویم و حرف انیمیشن کاران واقعی را در خانه انیمیشن پذیرا باشیم ،
از نارضایتی بلا استثنای شرکت کنندگان در بازار انیمیشن که بگذریم ، حال نقد های جدی به جشنواره وارد است که انتظار نداریم رسانه جشنواره آنها را منعکس کند و با تمام احترامی که برای جشنواره و دست اندرکاران آن قائلیم می خواهیم صدای واقعی انیمیشن را به گوش همه برسانیم و دوست داریم این بار بیننده و مخاطب اصلی انیمیشن و یک داور بی طرف و عادل داوری کند ،

یک تفاوت معناگرا !

سایت سینما پایه – سبحان امیری : هشتمین جشنواره پویا نمایی تهران که عنوان ” بین المللی را نیز با خود یدک می کشد در حالی به پایان رسید که یک تناقض میان آثار معرفی شده در بخش معناگرا و برگزیدگان این بخش ، شبهات فراوانی را به وجود آورده است…

مطالعه کنید:  حضور 30 شرکت معتبر داخلی در چهارمین بازار ملی پویانمایی

به این تصویر دقت کنید:

یک تفاوت معناگرا

آنچه شما در این تصویر مشاهده می کنید لیست اسامی فیلم هایی است که از سوی برگزار کنندگان هشتمین جشنواره پویانمایی تهران بعنوان انیمیشن های بخش “معناگرا” اعلام شده اند.

در این لیست نام انیمیشن های “بینا و دینا” و “پرواز تا بی نهایت” ساخته «هادی محمدیان» محصول انجمن پویانمایان انقلاب اسلامی ، “داستان سامرا” ساخته «حسین سلطانی و وحید چالاک» محصول مرکز پویا نمایی صبا ،” ۲۰/۹ در بوشهر” ساخته «محمد امین همدانی» به تهیه کنندگی حامد جعفری، “عطر ولایت” به کارگردانی و تهیه کنندگی «مسعود صمدی» ، به جشم می خورد.

بخش معناگرا که بنا بر اعلام برگزار کنندگان این جشنواره به همت دبیر هشتمین جشنواره پویانمایی تهران و به منظور ارائه آثاری که دارای محتوایی ارزشی هستند به بخش های این جشنواره افزوده شد، شامل ۲ بخش فرعی یعنی بخش دینی و بخش انقلاب اسلامی می باشد.

و اما حالا برگزیدگان بخش معناگرای هشتمین جشنواره پویا نمایی تهران را نیز مشاهده کنید:

” داوری دو بخش “دینی” و “آثار ارزشمند انقلاب اسلامی” (معناگرا) را حمیدرضا کفاش، محمدحسین نیرومند و عرفان نظرآهاری بر عهده داشتند.

این گروه تندیس طلایی جشنواره را به همراه جایزه نقدی ۳۵ میلیون ریالی در بخش دینی به سیدعلی‌رضا گلپایگانی و بهنام دلداده برای فیلم بلند “آقای مهربان” اختصاص داد و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون ریال را به فیلم “آنها زنده‌اند” به کارگردانی محمد لطفعلی در بخش انقلاب اسلامی اهدا کرد. ”

“آقای مهربان و آنها زنده اند” در حالی بعنوان برگزیدگان بخش معنا گرا معرفی شدند که در لیست منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این جشنواره نامی از آنها دیده نمی شود.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه The Song of the Rain

داوران بخش معناگرا انیمشن هایی را بعنوان برگزیده معرفی کردند که نه تنها در لیست ارائه شده از سوی برگزار کنندگان جشنواره اثری از آنها نیست بلکه چشم بر  آثاری چون “۲۰/۹ در بوشهر” که به مسئله مهم هسته ای کشور می پردازد و در زمره آثار تحسین شده ی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز بود فرو بستند.

آثار معرفی شده در لیست انیمشن های بخش معنا گرا با توجه به عناوین آنها همگی دارای تمی ملی و مذهبی هستند که متاسفانه با یک غرض ورزی فاحش از دور رقابت خارج شدند .

اما این علامت سئوال بزرگ همچنان باقیست که چگونه می شود در یک جشنواره که عنوان بین المللی را با خود یدک می کشد جوایز یک بخش به آثاری اهدا شود که در آن بخش حضور نداشتند؟!

البته از این نکته نیز نباید غافل شد که در ایران باب شده است برگزار کنندگان و برندگان یک جشنواره فیلم همگی یکی باشند: بچه گربه ، آوزار شب، راز آن درخت ، کچل کفتر باز که در زمره برندگان هشتمین جشنواره پویانمایی تهران هستند همگی از جمله تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان متولی اصلی این جشنواره هستند.

منبع : سینمای پایه ایران

 

کلیپ تریلر پرواز تا بی نهایت :

کلیپ تریلر ۹:۲۰ دقیقه در بوشهر :

کلیپ تریلر بینا و دینا :

کلیپ تریلر اسپیدی :

 

جالب آنکه انیمیشن هایی که نام آنها برده شد و کلیپ های آنها را دیدید ابتدا اصلا در جشنواره پذیرفته نمی شدند و پس از پیگیری های فراوان دست اندرکارانشان جواز ورود یافتند ، اما آیا این آثار دارای حداقل استاندارد ها برای حضور در جشنواره نبودند ؟

مطالعه کنید:  ضرورت پخش انیمیشن از طریق شرکتهای ویدئو خانگی

جشنواره بین المللی پویانمایی تهران در عنوان خود واژه ” بین المللی ” را یدک می کشد اما چطور است که انیمیشن های ایرانی نمی توانند در آن حضور داشته باشند ؟! واقعیت اینست که جشنواره پویانمایی جای اینگونه بد اخلاقی ها نیست و همه خانواده انیمیشن در این جشنواره حق حضور دارند .

خانه انیمیشن یک رسانه تخصصی و بی طرف است و خصومتی با کسی یا گروهی ندارد آنچه در متن آمد به نقل از ” سایت سینمای پایه ایران ” بود و به درخواست جمعی از انیمیشن سازان مطرح کشور در اینجا منعکس شد و ما بدون هیچ داوری سعی کردیم صدای کسانی که واقعا برای انیمیشن زحمت کشیده اند به گوش شما برسانیم و این را می دانیم که احتمالا این حرفها به مذاق کسانی که از جشنواره هشتم ، توشه یا تندیسی برداشتند خوش نخواهد آمد ،

در همینجا اعلام آمادگی میکنیم و منتظریم که پاسخ ها و نظرات احتمالی را هم به گوش شما برسانیم .

 تکمیلی :

تریلر داستان سامرا :

تریلر بزوک در حرکت :

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

19 Comments

  1. سلام ، اینطوری نمیشه قضاوت کرد باید حرف طرف دیگر رو هم شنید ، این یکطرفه به قاضی رفتنه !

  2. به شما چه ربطی داره ؟ جشنواره رو خودشون برگزار می کنن خودشون هم برنده میشن خودشون هم …

  3. اینا که واقعا انیمیشن های خوبی اند که! تازه من چند تا کار دیگم سراغ دارم که اونام نبودند.

  4. کلیپ آخری پخش نمیشه چرا ؟
    —-
    پاسخ : با اینکه کمی از کیفیت کلیپ ها کم کردیم تا حجم کمتری داشته باشند اما کلیپ آخر حجمش از بقیه بیشتر هست کمی صبر کنید تا بارگزاری شود

  5. استاد گلپایگانی برای انیمیشن ایرانی خیلی زحمت کشیده اند ، شما حتما خودتان جایزه نگرفتید و از این ناراحت هستید .
    —-
    پاسخ : مگر جناب گلپایگانی از دست اندرکاران و برگزار کنندگان جشنواره اند ؟!! کسی به ایشان حرفی نزد ، گویا شما متن را به دقت نخواندید .

  6. من که نتونستم بیام تهران و بقیه کارها رو ببینم و نصبت به چیزهایی که گفتید نظ بدم اما انصافا کار هایی که گذاشتید کارهای خوبی هستند

  7. با سلام
    جایزه نگرفتن ما مهم نیست٫ بهرحال سلیقه ها متفاوته٫ ولی راه ندادن به جشنواره یک بحث جدیه. البته حضور آقای یقین لو در جشنواره ی بعدی بسیار امید بخشه٫ اگرچه باید تکلیف برخی اجحاف ها که از کار من خیلی بهتر بودند روشن بشه. ممنون از پیگیری شما

  8. کاش این صداهای خاموش!!!!! دنیای انیمیشن انقدر جرات داشتن که رو در رو با خیل فیلمهای پذیرفته نشده! برای اثبات کیفیت بالای فیلمهاشون به نقد و بررسی گذاشته شوند.

  9. شندیده ام که در دوره هایی از این جشنواره از آثار تولید اسراییل تقدیر شده و داوران خانم این جشنواره در صفحه فیسبوکشان تصاویر بی حجاب از خودشان منتشر کرده اند لطفا در این مورد تحقیق و اطلاع رسانی بفرمایید

  10. باسلام
    تا زمانی که جامعه ی انیمیشن ایران سر در لاک خود برده باشد و ندای حق خواهی بر نیاورد هر روز شاهد اوضاعی به شدت نا امید کننده تر از دیروز خواهیم بود. امروز در مشهد و تهران فردا در کل ایران. وای بر این مسئولین غافل و وای بر اصحاب رسانه های مکتوب و بصری .

  11. آقای جواد دیگه چی شنیدین از داورها؟ آدرس خونه شون رو ندارین؟ نمیخواین چک کنین ببینین نماز میخونن یا نه؟ روزه چی؟ میگیرن؟ اینا همه از عوامل داور مناسب بودن برای انیمیشنه ها! آقایونش چی؟ ریش دارن؟انگشتر عقیق؟ شلوارشون پارچه ایه یا جین؟ چطوره دوره بعد از خود حوزه علمیه بفرستین داوری کنن فیلمها رو؟ آها! بدین همون حوزه هم براتون انیمیشن بسازن. اصلا تعطیل کنین کل ماجرای درس و دانشگاه رو. فقط یادتون باشه فیلمبردار فیلم حضرت محمد یه مسیحیه که از خانمهای نیمه عریان تصویر برداشته!

  12. دوستان حرف حق مطلب که جای هیچ دفاعی نداره اینه که کسی که تو یک بخش شرکت نکرده و اصلا کاندیدا نبوده برنده شده ، و دیگه اینکه اگر حرف این آقایون برای راه ندادن این کارها به جشنواره درست باشه بازهم جای هیچ دفاعی نداره ، چرا الکی به حواشی میپردازید و تو سر و کله هم میزنین 

  13. آقا فواد نمیدونم چرا شما هی عصبی میشید؟ ما که اصلن به شما جسارتی نکردیم. بنظرم شاید شما خودتونو مقصر میدونید.
    اگر شما از برگزار کنندگان جشنواره نیستید شاید پلیسی چیزی هستید وگرنه دلیلی نداره انقدر پیگیر محکوم کردن ما باشید. ممنونم از انرژی ای که میذارید.

  14. دوستان عزيز جشنواره كه اخر دنيا نيست كار خوب راه خود را پيدا مي كند اين همه حساسيت روي. اين جشنواره بي فايده است
    در تاريخ سينما شاهكار هاي فراواني هست كه هيچ جائزه اي هم نگرفتند فكر اينده باشيم

Leave a Response

+ 52 = 55

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.