اخبارمقالات

برای یادگیری انیمیشن از کجا باید شروع کرد؟

67.3Kviews
۳٫۷
(۷۴۸)

یکی از سوالاتی که معمولا از افراد فعال در حوزه انیمیشن پرسیده می شود این است که «من میخواهم یک انیماتور شوم یا انیمیشن بسازم. از کجا باید شروع کنم؟»

 یادگیری انیمیشن

در این مطلب سعی خواهد شد تا مسائل مربوط به انیمیشن و فراگیری آن برای افرادی که علاقه مند به شروع کار انیماتوری و یا وارد شدن به صنعت انیمیشن هستند تا جای ممکن پوشش داده شود. در ابتدا توضیح خواهیم داد که انیمیشن چیست و فیلم های انیمیشنی چگونه ساخته می شوند و سپس به انواع مختلف انیمیشن های مرسوم خواهیم پرداخت.

 

شروع راحت است اما تسلط پیدا کردن و استاد شدن در این حرفه سخت است

امروزه به راحتی می توان به منابع آموزشی و یا نرم افزار های مربوط به ساخت انیمیشن دسترسی پیدا کرد. به لطف دنیای مدرن و وجود کامپیوتر ها و نرم افزار ها دیگر مشکلی برای شروع و یادگیری انیمیشن وجود ندارد. در ابتدای پیدایش انیمیشن (دو بعُدی)  شروع و یادگیری انیمیشن به مراتب سخت تر از امروز بود.

شروع یادگیری انیمشن امروزه بسیار ساده است و با کمترین امکانات موجود هم می توان این کار را انجام داد، اما تسلط پیدا کردن و استاد شدن در این صنعت سخت است.

اما خبر خوب…

شما نیاز ندارید تا به اندازه ی انیماتور های چیره دست دیزنی به کار خود تسلط داشته باشید و سپس شروع به خلق انیمیشن بکنید. شما می توانید از کار های کوچک و ساده شروع کنید و به تدریج مهارت های خود را در این زمینه گسترش دهید. شما حتی به این نیاز ندارید که در طراحی بی عیب و نقص باشید.

 

انیمیشن چیست ؟

انیمیشن به زبان ساده یعنی خلق تصاویر متوالی برای ایجاد توهم حرکت.

 

انیماتور شدن به چه معناست؟

سازنده انیمیشن را انیماتور می گویند. انیماتور به نقاشی ها و مدل ها روی صفحه جان می بخشد. او می تواند انیمیشن های سینمایی، کارتون های تلویزیونی، تیزرهای تبلیغات، بازی های کامپیوتری، وب سایت ها و موزیک ویدئوها را بسازد.

 

انیمیشن قالب های مختلفی از جمله دو بعدی، سه بعدی، کامپیوتری و تلفیقی دارد. برای ساخت آن نیز روش های زیادی از جمله انیمیشن روی طلق، انیمیشن روی کاغذ، انیمیشن با بریده مقوا، انیمیشن کامپیوتری و… وجود دارد.

 

انیمیشن دو بُعدی

 

مسلما برای یادگیری افراد مبتدی در ابتدا تاکید می شود که آن ها باید از این گونه انیمیشن (انیمیشن دو بُعدی) شروع کنند.

مطالعه کنید:  «یخ‌زده» پرفروش‌ترین فیلم هفته شد

 

نرم افزرا ها

در ابتدا توصیه می شود که شما نرم افزار های «فلش» و «فوتو شاپ» را یاد بگیرید. و بعد به سراغ نرم افزار های دیگر بروید، که به آن ها در ادامه اشاره خواهد شد.

نرم افزار فلش: Adobe Flash  نرم افزاری قدرتمند برای ساخت محتوای انیمیشن و چند رسانه ای می باشد. با استفاده از این نرم افزار می توانید رسانه های زیبا برای دسکتاپ و چندین دستگاه مختلف مانند تبلت ها، گوشی های هوشمند و تلویزیون ها تهیه کنید.

 

نرم افزار فوتو شاپ: Adobe Photoshop بدون شک قدرتمندترین و محبوب‌ترین نرم افزار حرفه‌ای ویرایش عکس، ساخت مدل‌های سه بعدی، طراحی و نقاشی است که بیش از ۲۵ سال از ارائه اولین نسخه آن می‌گذرد و مرتباً با ویژگی‌های جدید به روز می‌شود.

 

نرم افزار افتر افکت:  Adobe After Effects  نرم افزاری پیشرو برای ایجاد حرکت های گرافیکی پیچیده و جلوه های بصری سینمایی است.

 

سخت افزار

کامپیوتر: شما برای استفاده از نرم افزار هایی همچون فوتوشاپ و یا فلش نیاز به یک سیستم خیلی پیشرفته ندارید و کامپیوتر های امروزی با کانفیگ معمولی هم می توانند از پس اجرای این برنامه ها به خوبی بر بیایند.

تبلت: اگر تمایل برای استفاده از تبلت را دارید می توانید از تبلت های نوری ارزان قیمتی که در بازار وجود دارد همچون (اینتوس پرو) استفاده کنید.

 

کتاب

کیت بقای انیماتور (ریچارد ویلیامز)

ویلیام ریچارد – کارگردان انیمیشن معروف (چه کسی برای راجر خرگوش پاپوش درست کرد) و برنده سه جایزه اسکار- یکی از نو آوران و موفق ترین افراد در این حوزه کاری انیمیشن است که توانسته بین دوره انیمیشن های دست ساز و انیمیشن های کامپیوتری ارتباط موثری برقرار کند.

این کتاب ۳۴۲ صفحه ای تمام چیز هایی که در مورد کارگردانی انیمیشن است را پوشش داده است. ویلیام ریچارد  در این کتاب اصول مهم انیمیشن را که هر انیماتوری از مبتدی تا پیشرفته، از کلاسیک تا کامپیوتر به آن ها نیاز دارد را پوشش می‌ دهد.

او اهداف خود را با صد ها طراحی نشان می ‌دهد. اسرار متخصصان را در یک سیستم کاری با هدف خلق یک کتاب جمع ‌آوری کرده است که به یک کار استاندارد در زمینه تمام سبک‌ های انیمیشن برای شاغلان، فراگیران و علاقمندان تبدیل خواهد شد.

مطالعه کنید:  اولین تریلر انیمیشن «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید 2»

 

متحرک سازی کارتون- (پرستون بلر)

این کتاب مدت های مدیدی است که از منابع مهم و بی نظیر انیمیشن به شمار می رود. اغلب انیماتور های جهان آن را مطالعه کرده اند، مباحث مهمی در مورد نحوه طراحی شخصیت های حیوانی و انسانی و حالات و حرکات آن ها، درک زمان بندی و بررسی حرکات ارگانیک و سیکل های حرکتی از جمله مطالب مهمی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. نویسنده این کتاب از برجسته ترین انیماتور های چیره دست بوده که در آثار بی نظیر دیزنی همچون میکی موس، پینوکیو، بامبی به عنوان انیماتور نقش داشته است. به جز انیماتوری، کارگردانی فیلم خرس قهوه ای را برای استودیو MGM و در زمینه تبلیغات تلویزیونی و تولید فیلم های آموزشی فعالیت داشته است.

این کتاب شامل پنج بخش اصلی است: ۱- پرورش شخصیت، ۲- حرکت، ۳- تصویر متحرک، ۴- دیالوگ ۵- مسائل فنی

 

کتاب توهم زندگی (اولی جانستون) و (فرانک توماس)

دوازده اصل پویانمایی، قواعدی هستند که در کتاب (توهم زندگی) توسط انیماتور های دیزنی (اولی جانستون) و (فرانک توماس ) که از اعضای نه پیرمرد دیزنی بودند، معرفی شدند.

جانستون و توماس کتابشان را بر پایه کارها و تجربیات انیماتور های مطرح دیزنی (از سال ۱۹۳۰ تا زمان نوشتن کتاب) و همچنین تجربیات خودشان در تولید حرکات طبیعی در انیمیشن قرار دادند. این دوازده اصل، پیاده کردن قوانین فیزیک را بر یک کاراکتر برای داشتن انیمیت روان‌ تر و طبیعی ‌تر را توضیح می ‌دهند. علاوه بر این بعضی از این اصول همچون جذابیت کاراکتر و زمان بندی حسی جنبه ‌های غیر فیزیکی و انتزاعی نیز دارند.

این کتاب و قوانینی که در آن بیان گردیده بسیار مورد استفاده انیماتور های دنیا قرار گرفته و گاه از آن به عنوان انجیل (کتاب مقدس) صنعت انیمیشن تعبیر می ‌شود. این کتاب در سال ۱۹۹۹ در یک آمارگیری آنلاین به عنوان بهترین کتاب انیمیشن تاریخ برگزیده شد. با اینکه در زمان نوشتن و چاپ شدن کتاب، تکنیک‌ های دستی همچون سل انیمیشن رواج داشت با این حال با ورود رایانه و روش‌ های جدیدتر همچنان مباحث مطرح شده در این کتاب امروزه نیز کاربرد دارند.

 

انیمیشن برای مبتدیان / Morr Meroz

  

انیمیشن سه بُعدی

 

امروزه بیشتر انیمیشن هایی که از شرکت های بزرگی همچون دیزنی و پیکسار مشاهده می کنیم جزو این گونه انیمیشن ها هستند. انمیشن هایی همچون «یخ زده» و یا «زوتوپیا»

مطالعه کنید:  بازگشت میکی ماوس به دنیای انیمیشن

 

نرم افزار

نرم افزار مایا: مایا یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار انیمیشن و مدل سازی و متحرک سازی سه بعدی است که به طور گسترده در استودیوهای فیلم سازی، انیمیشن و همینطور صنعت بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود. البته نقطه قوت مایا در ابزارهای مدل سازی آن است و در شرکتهای بزرگ نیز بیشتر از این خصیصه اش استفاده می‌کنند.

 

نرم افزرا تری دی مکس: Autodesk 3ds Max  به جرات می توان گفت تری دی مکس یکی از بهترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی در دنیا می باشد که قابلیت های این نرم افزار بسیار متعدد می باشد و در صنعت های مختلفی مانند بازی سازی ، مدل سازی ۳D ، انیمیشن سازی و کاربرد دارد . این نرم‌افزار یکی از قدرتمند ترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری هست سالهاست که توسط کمپانی های میانجی متفاوت نظیر Yost , Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد.

 

نرم افزرا بلندر: Blender ابزاری کاربردی و یکپارچه است که امکان ایجاد طیف گسترده ای از محتوای ۲D و ۳D را فراهم کرده و حوزه های گسترده ای از مدل سازی های مربوط به بافت متن، نور، انیمیشن، ویدیو و post-production را به شما ارائه می دهد.

 

سخت افزار:

کامپیوتر: برای استفاده و خروجی گرفتن (رندر) از نرم افزار هایی که در بالا به آن ها اشاره شد به سیستم نسبتا قوی و پیشرفته ای نیاز دارید.

تبلت: همانند چیزی که در قسمت انیمیشن های دو بُعدی اشاره شد. اگر تمایل برای استفاده از تبلت را دارید می توانید از تبلت های نوری ارزان قیمتی که در بازار وجود دارد همچون (اینتوس پرو) استفاده کنید.

 

کتاب:

از تمام کتاب هایی که در قسمت انیمیشن های دو بُعدی اشاره شد می توانید استفاده کنید.

 

در انتها از شما دعوت می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد شغل انیماتور به مقاله ای که به تازگی در سایت «خانه انیمیشن» منتشر شده است مراجعه کنید.

معرفی شغل انیماتور

 ترجمه اختصاصی خانه انیمیشن

منبع: bloopanimation

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۷۴۸

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. با سلام
    آیا منابع فارسی هم وجود دارد؟
    آیا برای انیمیشن ساز شدن نیازی به تحصیلات دانشگاهی(در ایران)هست؟
    آیا نیازی به گذراندن تحصیلاتی مثل کارگردانی یا سینما برای انیمیشن سازی هم وجود دارد؟

Leave a Response

18 + = 27

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.