اخبارمقالات

بررسی موتور بازی یونیتی ۴

4.56Kviews
۵
(۱)

یونیتی 4
یونیتی موتور بازی هنرمند پسندی است و در این نوشته مایک گریگز به بررسی این نکته پرداخته که آیا در نسخه ی ۴ این موتور توانسته جذابیتهایش را بیشتر از سابق کند یا نه

بعد از ارائه ی اولین نسخه ی یونیتی در سال ۲۰۰۵ برای کامپیوترهای مکینتاش این موتور ساخت بازی به دلیل همگانی کردن تولید بازی محبوبیت یافته است.

این موتور بازی جزء اولین موتورهایی بود که با iOS سازگار شد و در حال حاضر بیشتر محیط های بازی و از جمله تمام کنسولهای خانگی محبوب بازی را پوشش میدهد.
حتی بحث میشود که یونیتی باعث توسعه و ارائه ی بازیهای تعاملی موفق در عرصه ی بازیهای موبایلی شده است.

یونیتی ۴ یکی از اولین هایی بود که ابزارهایی برای توسعه ی بازیهای iOS در اختیار گذاشت و یکی از عوامل اعتیاد ما به بازیهای موبایلی هم هست. در واقع اغلب بازیهایی که در آی فون یا اندروئیدمان انجام میدهیم با یونیتی نوشته شده اند.
یونیتی از نظر سه بعدی سازی هنری هم بسیار موفق است و از بیشتر برنامه های سه بعدی و فرمت اصلیشان پشتیبانی میکند.

ثابت شده کار با یونیتی برای هنرمندان سه بعدی ساز راحت است و این باعث شده هنرمندان بیشتری رو به استفاده از یونیتی بیاورند. استفاده از یونیتی باعث شده هنرمندان در زمان کار با شرکتهای ساخت بازی به یادگیری آن بپردازند و بعد از یاد گرفتن آن به خلق بازیهای سه بعدی مستقل دست بزنند. با یونیتی نه تنها بازی که میتوان محتوا هم خلق نمود. از یونیتی میتوان در ساخت برنامه های با ظاهر واقعی گرفته تا نرم افزارهایی برای شرکتهای چند ملیتی بهره برد.

موتور یونیتی

رابط کاربری بازبینی شده ی یونیتی باعث شده یونیتی ۴ برای هنرمندانی سه بعدی سازی که میخواهند بازیهایی را بصورت آزمایشی خلق کنند یا محتوای تعاملی تولید نمایند جذاب باشد.

ویژگیهای جدید یونیتی

در یونیتی ۴ در صورتی که از صنعت سه بعدی سازی وارد استفاده از آن شده باشید چیزی که همان ابتدا به نظرتان جالب خواهد آمد رابط کاربری بهبود یافته ی آن است. این رابط کاربری جذاب تر و جالب تر از نسخه های پیشین است .

مرورگر جدید پروژه

اصلی ترین مورد بهبود یافته در رابط کاربری مرورگر جدید پروژه است که جایگزین پنجره ی پروژه شده است. مرورگر جدید اجازه ی فیلتر کردن نتایج جستجو و حتی ذخیره سازی جستجوها در فهرست Favorites را میدهد. در نسخه ی کنونی میتوانید فارغ از اینکه محتوایی که بررسی میکنید تصویر، مش یا اسکریپت باشد آنرا با آیکونهای نشان دهنده ی جزئیات به صورت زنده بررسی کنید.

مطالعه کنید:  تکنولوژی ساخت بازی Assassin's Creed 3

اینکه آیکونها را مانند فولدرها ببینید مناسب است زیرا میتوانید به این طریق به راحتی مختوای سطوح بالاتر را با چشمتان دسته بندی کنید شکی نیست که پنجره ی پروژه روشی ساده و موثر برای کار با ساختار پروژه بود اما مرورگر جدید قابلیتهایی جز آنچه ذکر شد هم دارد البته تنها رابط کاربری در نسخه ی جدید بهبود نیافته بلکه برخی ویژگیهای کلیدی کار هم بهتر از گذشته شده اند.

موتور انیمیشن جدید در یونیتی ۴ با نام مکانیم

با افزودن مکانیم انیمیشن ، یونیتی متحول شده است. این سیستم جدید انیمیشن به هنرمندان امکان تولید درختهای ترکیبی، ماشینهای وضعیت و کنترلر را مستقیماً داخل خود یونیتی میدهد. مکانیم روشی ساده برای تولید انیمیشن از کاراکترهای انسان نما و همینطور تغییر هدف از یک کاراکتر به کاراگتر دیگر را میدهد.

در نسخه ی جدید انیمیشن نسبت به نسخه های قبلی بسیار بهتر و راحت تر ساخته میشود و میتوان با راحتی بیشتری کلیپهای انیمیشن را تنطیم و مرور کرد . قدرت مکانیم در مدیریت تعاملات پیچیده با استفاده از ابزار برنامه نویسی ویژوال میباشد چون این ابزار ویژوال چیزی است که اغلب هنرمندان با آن راحت تر کار میکنند.

موتور بازی یونیتی

درخت ترکیبی مکانیم دیگر ویژگی کلیدی ابزارهای انیمیشن در یونیتی ۴ می باشد

سایه زنهای موزاییکی کننده در یونیتی ۴

در نسخه ی ۴ یونیتی با استفاده از محاسبات انجام گرفته و سایه زنهای موزاییکی کننده از رابطهای کاربری برنامه نویسی گرافیکی دایرکت ایکس پشتیبانی میکند. این کار به شما امکان استفاده از سایه زنهای پیچیده تر با استفاده از مدل سایه زن نسخه ی ۵ که کاملاً با یونیتی ۴ بصورت یکپارچه در آمده است را میدهد. با این کار محاسبات معمولی با سرعت بیشتری انجام خواهند گرفت و از پردازنده های موازی هم در پردازنده ی گرافیکی بهره ی بهتری گرفته میشود.

با پیشتیبانی دایرکت ایکس ۱۱ میتوانید از سایه زنهای فرم دهنده و موزلییکی کننده برای تقویت انیمیشن و بافتها استفاده کنید. با این کار امکان افزودن موهای انیمه به کاراکتر بصورت دینامیک و همینطور امکان افزودن پوست های واقعی تر وجود خواهد داشت.

مطالعه کنید:  تریلر انیمیشن Yellowbird

همچنین یونیتی ۴ برای موبایلها هم امکاناتی در نظر گرفته است و در واقع موبایلها بخش مهمی از یونیتی را به خود اختصاص داده اند. در این نسخه سایه های شدید هم برای موبایلها پشتیبانی میشوند (تا کنون در موبایلها تنها از سایه های ناشی از نورهای جهت دار استفاده شده است.)

بجز مزیت آشکار تولید راحت کاراکتر در صحنه امکان داشتن سایه به صورت بلادرنگ و زنده به هنرمند اماکن بهبود کار را میدهد زیرا دیگر تنها متکی به حقه های قدیمی برای حدس زدن جای سایه ها نخواهید بود.

دیگر مورد مهمی که به یونیتی اضافه شده آماده سازی نقشه های نور که نقشه های معمولی را هم در خود دارند در مرحله ی آماده سازی میباشد. استفاده از نقشه های معمولی جزئیات فوق العاده زیادی را به اجزا و متریالهای بازیتان می افزاید. همچنین تغییر شکل متریالها هم به این طریق راحت تر میشود.

با استفاده از پیش نمایش “انتشار کار در لینوکس” میتوانید نتیجه ی کارتان را داخل محیط لینوکس تماشا کنید. با وجود اینکه این قابلیت در فاز آزمایشی قرار دارد نشان از این موضوع دارد که یونیتی قصد دارد محیط همه گیرتری را برای کاربران فراهم کند.
خوشبختانه “انتشار کار در لینوکس” در نسخه ی رایگان هم وجود دارد. با این وجود تا کنون تنها از نمایش کار در محیط اوبونتو ۱۰٫۰۴ به بعد پشتیبانی میشود و علاوه بر آن کارت گرافیکیتان برای پروژه باید حتماً درایوری را بصورت نصب شده داشته باشد که درایور شرکتی آن است.

طراحی بازی

ابزارهای جدید مکانیم به هنرمندان این امکان را دادند که دانش سه بعدی بیشتری را وارد بازیها کنند

با ارائه ی این نسخه ی آخر هنرمندان سه بعدی ساز و بازیسازها برنامه ای را در اختیار دارند که افقهای کاریشان را به انحا مختلف وسیعتر کرده است. بجز مورد بازیسازی یونیتی به کاربران ابزاری داده تا با استفاده از روشهایی که آشنا هستند بتوانند با محیطهای برنامه نویسی پیچیده تری دست و پنجه نرم کنند.

حتی در صورتی که هیچ علاقه ای به برنامه نویسی نداشته باشید امکان اینکه با افزایش تقاضا برای تولید محتوا از شما به عنوان هنرمندن سه بعدی کار خواسته شود محتوایی را برای برنامه های کاربردی تولید کنید بیشتر از قبل شده است. بنابراین با توجه به رابط کاربری فوق الذکر و منابع و آموزشهای رایگان موجود بررسی و کار با یونیتی ۴ برای شما به صورت کاری ضروری در آمده است بویژه اینکه نسخه ی پایه ی کار رایگان است. این نسخه ی رایگان هم به قدر کافی خوب هست که بتوانید کارتان را (البته با یک تبلیغ کوچک از یونیتی در گوشه ی کار) تولید کنید.

مطالعه کنید:  تریلر سینماتیک جدید بازی «Halo Wars 2» منتشر شد

نسخه ی حرفه ای ویژگیهای بیشتری در اختیار شما قرار میدهد اما برای انتشار کارتان در محیطهای مختلف باید ماژولهایی را بصورت جداگانه بخرید که کمی گیج کننده است.

برای کاربران با سابقه ی یونیتی نسخه ی ۴ سرشار از قابلیتهای جدید خواهد بود و در این میان موتور انیمیشن مکانیم حرف اول را میزند. با افزودن ویژگیهایی نظیر بازیسازی پیشرفته تر برای محیطهای موبایلی این موتور بازی که تا به حال هم جزء بهترین ها بوده بهتر از گذشته شده است.

مزایا :

بهبود عالی بخش تولید انیمیشن
رابط کاربری جدید کار یادگیری یونیتی را برای کاربران تازه کار ساده تر ساخته است
نسخه ی رایگان هم وجود دارد

معایب

هزینه ی ماژولهای اضافی هم به کل هزینه افزوده میشود
منحنی آموزش برای هنرمندان تازه کار شیب تندی دارد
وارد کردن محتوا از برنامه های دیگر هنوز هم مشکلاتی دارد

با افزایش قابلیتهای یونیتی ۴ هنرمندان سه بعدی ساز ابزاری بهتر از گذشته برای تولید بازیهای تعاملی و محتوای مناسب در اختیار دارند.

قیمت : ۹۴۱ پوند/۱۵۰۰ دلار/۱۱۴۰ یورو

قیمت به روز رسانی : ۴۷۰ پوند/۷۵۰ دلار/۵۷۰ یورو

نسخه ی دیگر : نسخه ی ۴ رایگان یونیتی

محیط اجرا : ویندوز و مکینتاش

ویژگیهای اصلی :

•    محیط توسعه ی کاملاً تعاملی
•    سازگار با نرم افزارهای سه بعدی موجود
•    نورپردازی و ساخت بافت بلادرنگ
•    قابل اجرا در محیطهای گوناگون
•    ابزارهای پایه ی رایگان

شرکت سازنده : Unity Technologies

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

15 + = 19

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.