اخبارمقالات

برنامه ی جدید OpenSubdiv پیکسار اُپن سورس شد

4.48Kviews
۵
(۱)

OpenSubdiv

اولین چیزی که ممکن است بپرسید این است که اصلاً این برنامه ی OpenSubdiv چیست و به چه دردی میخورد. جواب کوتاه ما این است :

۱- به جای جزء جزء کردن کل مش میتوان در این برنامه بخشی انتخابی را جزء جزء کرد.

۲- این برنامه قابلیت این را دارد که تبدیل به ابزاری بسیار جالب در برنامه ای میزبان شود. فاصله ی بین فیلمها و بازیها کمتر و کمتر شده است و با نسخه های جدید سخت افزارهایی که به بازار می آیند این فاصله احتمالاً کمتر از قبل هم خواهد شد.

مروری بر OpenSubdiv

OpenSubdiv مجموعه ای از کتابخانه های اُپن سورس است که تکه تکه کردن با کیفیت بالای سطوح را در سیستمهای سخت افزاری نمونه که پردازنده مرکزی و پردازنده ی کارت گرافیکی کاملاً موازی دارند را امکان پذیر میسازد.

این برنامه برای کشیدن شکلهای دفرم با توپولوژیهای ایستا با سرعتهای فریم دلخواه به کار میرود. نتیجه ی کار باعث میشود مثلاً برنامه ی رندرمن پیکسار کار را با دقت عددی بیشتری رندر کند. کد برنامه نتیجه ی ده ها سال تحقیق و تجربه ی پیکسار است که بخشی از آن به همکاری بین پیکسار و مایکروسافت برای کشیدن تصاویر سریع با استفاده از پردازنده ی  کارتهای گرافیکی بر میگردد.

OpenSubdiv تحت مجوز برنامه های اُپن سورس است و استفاده از آن برای کارهای تجاری و غیر تجاری آزاد است. این همان کدی است که پیکسار به صورت داخلی برای تولید انیمیشن هایش به کار گرفته است. هدف پیکسار دادن انگیزه به هنرمندان برای کشیدن تصاویر تکه تکه با کیفیت و سرعت بالا است.

مطالعه کنید:  نمایش اسرار یکی از کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی در مستند «داستان پیکسار»

OpenSubdiv از برنامه های زیادی پشتیبانی میکند و در محیطهای لینوکس، ویندوز، مکینتاش و آندروئید در دسترس و قابل استفاده است.

سورس کد برنامه OpenSubdiv در github در دسترس است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

+ 16 = 21

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.