اخبارمقالات

تاثیر فیلم های انیمیشن بر محیط زیست

بامبی
بامبی
2.66Kviews
۳٫۸
(۴)

محققان می‌گویند مدافعان محیط زیست و حیات وحش باید از ابزار سینما در تحقق اهدافشان استفاده کرده و همکاری نزدیک‌تری با سینماگران داشته باشند.


براساس گزارش دويچه‌وله و به نقل از همشهری، نمونه جالب اين همكاري، در فیلم کارتونی بامبی ساخت دیزنی تولید سال ۱۹۴۱ ديده مي‌شود. در اين فيلم گلوله شکارچی مادر بامبي كوچك را از پا درمی‌آورد. این صحنه تکان‌دهنده اشک کودکان بسیاری را در سالن سینما درآورد و بسیاری از خانواده‌ها مجبور به ترک سینما‌ها شدند. به عقیده محققان از زمان نمایش فیلم بامبی، نقش شکارچی و شکار‌کردن در دید جامعه بسیار منفی شده است.

 

موفقيت جهاني انيميشن زيباي «در جستجوي نمو» محصول سال ۲۰۰۳ شركت پيكسار به ضرر ماهي‌ها تمام شد زيرا برخلاف نيت سازندگان اين انيميشن، تقاضا براي خريداري و نگهداري از ماهي‌ها، ‌به ويژه دلقك‌ماهي‌ها در جهان افزايش پيدا كرد. درحالي كه داستان فيلم اسارت نمو و تلاش وي براي آزادي از چنگ انسان‌ها است.

فیلم کارتونی هپي فيت يا «خوش‌قدم» پاسخي به خالي از ماهي شدن دریاها و اقیانوس‌ها و صید بی‌رویه آبزيان توسط انسان‌ها و همچنین معضل زباله‌های پلاستیکی در دریاها است. «مامبل» پنگوئن امپراتور و قهرمان فیلم “خوش‌قدم” بالاخره موفق می‌شود انسان‌ها را متوجه کمبود مواد غذایی در قطب جنوب کند. فیلم «خوش‌قدم» در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه اسكار بهترین انیمیشن سال شد.

 

فیلم انیمیشن «ریو» محصول سال ۲۰۰۱ نيز بر حفاظت از حیوانات در حال انقراض تاكيد دارد. در این فیلم دو طوطی از نژاد «مکائو اسپیکس» که بومی برزيل هستند، برای بقای نسل خود در مقابل قاچاقچیان حیوانات کمیاب تلاش می‌کنند.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: رقابت نفس گیر دو مینیون!

در تلاشي ديگر براي جلب توجه بشر به گونه‌هاي درحال انقراض، به نسخه جدید فيلم كتاب جنگل كه در سال ۲۰۱۶ ساخته شد، یک مهمان ناخوانده افزوده شد که در داستان و فیلم‌ اصلی وجود ندارد؛ موجودی به نام “پانگولین” به پیشنهاد و توصیه متخصصان باغ وحش لس آنجلس وارد داستان فیلم شد تا به این جانور توجه بیشتری شود. نسل اين جاندار پولک‌پوست که به “مورچه‌خوار پولک‌‌دار” نيز شهرت دارد، در خطر انقراض است. جالب اینکه با حضور پانگولين در فیلم “کتاب جنگل” گزارش‌های رسانه‌ای در مورد نحوه زندگی و خطراتی که نسل اين جاندار را تهدید می‌کند افزایش بی‌سابقه‌ای یافت.

و در نهايت،‌ فیلم «پاندای کونگ‌فوکار» محصول سال ۲۰۰۸ خرس‌های زيباي پاندا را در جهان به شهرت رساند. نسل این جانور به شدت در معرض تهدید انقراض قرار دارد اگرچه اين جاندار پس از اژدها به نماد كشور چين تبديل شده‌است و اين كشور تلاش زيادي در حفظ و نگهداري از پانداها دارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۸ / ۵٫ ۴

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + 9 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.