اخبار

تینکربل؛ جن یا پری؟!

5.98Kviews
۲٫۸
(۱۳)

آخرین قسمت از مجموعه های دنباله دار تینکربل با نام (پری و دزد دریایی) در سال ۲۰۱۴ پخش جهانی شده، این انیمیشن که از تولیدات مستقل شرکت دیزنی تون و وابسته به والت دیزنی است، جزو پرمخاطب ترین کارتون های جهان به شمار می رود و در ایران نیز میان دختر بچه ها جایگاه خاصی دارد. اما حقایق در مورد تینکر بل و دوستانش به زیبایی خودشان نیستند. پخش آخرین مجموعه از تینکربل مجالی است برای بررسی این شخصیت و سیاست تولیدکنندگانش

 (زارینا) یک پری است که در کنار دیگر پریان وظیفه کمک کردن به پری گری را برای درست کردن گرد پیکسی عهده دار می شود. او که بسیار کنجکاو است سعی دارد بداند چگونه گرد پیکسی درست می شود و آیا می توان به واسطه گرد آبی گردهای جادویی دیگری با خواص متفاوت تر تهیه کرد یا نه؟ این کنجکاوی او به آزمایشی می انجامد که او با گرد آبی  و مواد دیگر برای درست کردن گردهای متفاوت انجام می دهد. سرانجام اگرچه او در آزمایشش موفق می شود اما با حواس پرتی خود خرابکاری بزرگی را رقم می زند که باعث تخریب انبار گرده ها می شود. پری گری که پری ارشد پیکسی هالو است بنا به تذکر و هشدارهای قبلی، زارینا را از سمت پری بودن خلا کرده و او را از شهر اخراج می کند.

سال بعد در فصل شروع جشن بزرگ پری های چهار فصل، او مخفیانه بازمی گردد و با معجونی تمام پری ها را در مراسم به خواب می برد و تنها تینکربل و چند دوست او در امان می مانند. زارینا تمام گردهای آبی را می دزدد. تینکربل و دوستانش با تعقیب او متوجه می شوند که زارینا با دزدان دریایی خبیث همدست شده و با دادن وعده و وعیدهایی به آنان به کاپیتان آن ها بدل شده است و قصد دارد تا با درست کردن گرد پیکسی کشتی آن ها را به پرواز در بیاورد. تینکربل و دوستانش قصد می کنند تا هرطور شده گرد آبی را از زارینا پس بگیرند. اما همه چیز آن طور که آن ها می خواهند پیش نمی رود…!

مطالعه کنید:  پشت صحنه ی کاملی از استاپ موشن «کوبو و دوتار»

 

نگاهی موجز به قسمت های پیشین

تینکربل یکی از شخصیت های قدیمی و پرطرفدار دیزنی است که بیش از ۵۰ سال تنها در دیزنی حضور داشته است. او چه در ادبیات و چه در فیلم تاثیر گذار بوده و هست. در داستان کلاسیک پیتر پن نوشتۀ جی ام بری، تینکربل حظور دارد و پیترپن را در اهدافش راهنمایی و کمک می کند، همچنین در رمان پیتر و وندی که در اوایل قرن بیستم نوشتۀ شده تینکربل جزو شخصیت های اصلی است. اما تینکربل بیشترین حضور خود در عرصۀ سینما و جای گرفتنش در میان قلب کودکان جهان را مدیون سری انیمیشن های سینمایی تینکربل با نام پری هاست! مجموعه ای سه بعدی که محصول شرکت دیزنی تون است و از سال ۲۰۰۵ تا کنون مجموعا شش قسمت داستانی بلند از آن پخش شده است. نام برخی از مجموعه های ساخته شده تینکربل توسط دیزنی تون عبارت اند از: تینکربل و عملیات نجات ، تینکربل و راز بال ها ، تینکر بل و پیتر پن و … .

 ظهور تینکربل از دل داستان های پریان

پریان از افسانه های متداول و مشترک جهان به شمار می روند که جایگاه آن ها توسط مردم به واسطۀ ادبیات عام و کلاسیک در تمام جهان شناخته شده است. از نام پری ها چه در ادبیات کلاسیک غرب و چه ادبیات شرق  استفاده شده است و جالب است بدانید که در شاهنامه حکیم فردوسی هم اشاراتی به پری شده است. در هفت خوان رستم، زنی زیبا و اغواگر که عود می نوازد به رستم نزدیک شده و او را به شاد خواری و می گساری دعوت می کند. اما پهلوان او را می شناسد و در نبردی او را می کشد. اما نکته ای که قابل تامل است این است که ماهیت پری در ادبیات کلاسیک ماهیتی شر و شیطانی است که همواره انسان های نیک سرشت و پاک را فریب می دهد و از هدفشان بازمی دارد. اما در ادبیات قرن بیستم از پری قبح زدایی صورت گرفته است و آن را نه تنها در جایگاه فرشتگان پاک و منزه دانسته اند بلکه جای فرشتگان مقرب خدا را نیز به پریانی داده اند که هیچگاه در ادبیات و فرهنگ عموم بی اشتباه نبوده و ماهیتی دوگانه داشته است.

مطالعه کنید:  پشت صحنه جلوه های ویژه The Amazing Spiderman 2

پری اشتباه می کند، پس…!

در قسمت آخر از مجموعه تینکربل با نام پری و دزد دریایی، می توان به درستی دید که زارینا به عنوان یک پری( در جایگاه فرشته که از خطا مبراست) نه تنها دچار لغزش و خطا می شود بلکه با پیوستن به دزدان دریایی خبیث در جایگاه کاپیتان و رهبر آن ها قرار می گیرد تا دامنه شرارت های آن ها را در جهان بیشتر کند و در این میان حتی به فکر هم نوعان خود و ادامه زندگی و حیاتشان هم نیست. در حالی که تینکربل و دیگر دوستانش و حتی خود زارینا از جمله پری هایی هستند که ماموریت های مهم فرشتگانی را بر عهده دارند که چه در فرهنگ عام و چه در کتب آسمانی از فرشتگان مقرب الهی محسوب می شوند. این در حالی است که زارینا اگرچه تا مرز دشمنی علنی در برابر پری ها ظاهر می شود اما در نهایت با صداقت کلام تینکربل و فداکاریش برای نجات او، متوجه اشتباهش شده و بی هیچ مقاومت و مقابله ای از طرف پریان، در پیکسی  هالو پذیرفته شده و از او استقبال می شود!

هدف گیری فرشتگان مقرب!! 

چیزی که مشخص است در ادبیات قرت ۲۰ آمریکا و اروپا و بیش از آن در مجموعه های جذاب و فراگیر انیمیشن تینکربل دنبال می شود، روندی است که نشان می دهد رسانه های غرب با پشتوانه ای سیاسی و ضد ادیان ابراهیمی قصد تخریب نام و جایگاه فرشتگان مقرب الهی را دارند که ایمان به آنها از هفت متعلق ایمان به شمار می رود. هدف گیری که در کنار آن برای باور پذیری بیشتر از شیطان و جن که از نسل یکدیگرند قبح زدایی نیز صورت می گیرد. و در این بین از وجود عاملی افسانه ای به نام پری که ماهیتی دو گانه دارد بسیار هوشمندانه استفاده شده است. چراکه پری با آن که ماهیتی شیطانی و فریب دهنده و دغل باز دارد اما مانند فرشته ها از صورت و ظاهری زیبا برخوردار است و همیشه آن را زیبا و دلربا توصیف کرده اند. توصیفی که همانند باربی مورد پسند و استقبال کودکان قرار می گیرد. اما در عین حال در مجموعه تینکربل پری ها با خصوصیت های ظاهری همچون گوش تیز و جثه کوچک طراحی شده اند که در ادبیات غرب منصوب به جن است، اما در عمل آن ها وظایفی همچون آوردن قطرات باران بر زمین، باز کردن گل ها، وزش باد و … را عهده دار هستند که از وظایف فرشته مقرب خدا حضرت میکاییل و فرشتگان دیگر است.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: ویدیویی سینماتیک و زیبا از بازی Total War: Warhammer

سینما پرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۲٫۸ / ۵٫ ۱۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

53 + = 60

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.