اخبارانیمیشن ایرانجشنواره پویانمایی

در جلسه نقد و بررسی مسابقه ایران ۱ و ۲ چه گذشت

3.24Kviews
۰
(۰)

نقد انیمیشن

اولین نشست نقد مسابقه ایران به بررسی و انتخاب سه فیلم،«المپیک۲۰۱۲»، «کرماندو» و «همسایه‌ها» ساخته‌ی بابک و بهنود نکویی، حامد اکرمی و حسن توکلی‌آبدانسری اختصاص داشت.

به گزارش خانه انیمیشن ، در ابتدای این نشست حسین ضیایی منتقد مجله پیلبان گفت: نمی‌خواهیم در این جلسه نقد کنیم، بلکه بیشتر به معرفی آثار می‌پردازیم و دوستان نباید از این نقد آزرده شوند.
 
این منتقد ضمن اشاره به نکات و ویژگی‌های این مجموعه فیلم عنوان کرد : در این مجموعه سلطه فیلم‌های سه بعدی کم بود و این نشان می‌دهد، بازار عرضه و تقاضا به چه صورت است و سازندگان، تمایل به ساخت چه کارهایی دارند. اکثر کارها، فیلم‌نامه‌نویسانی در اختیار داشتند که کسوتی را برای خود مهیا کرده بودند و همیشه خود کارگردان‌ها از ایده به فیلم‌نامه می‌رسیدند، اما در این بخش به طور مشخص فیلم‌نامه‌نویس داشتیم.
 
بابک نکویی کارگردان تیزر ۱ دقیقه‌ای «المپیک۲۰۱۲» یکی از انیمیشن‌های حاضر در جشنواره گفت: جشنواره تهران یکی از بهترین فرصت‌ها برای دیدن بازخوردهاست و آگاهی از دیدگاه‌ها برای ما انگیزه ایجاد می‌کند.
 
ضیایی منتقد انیمیشن در ادامه در خصوص «المپیک۲۰۱۲» گفت : به نظرم این تیزر دارای ویژگی‌هایی است که یک سرو گردن بالاتر از نمونه‌های بخش ایران می‌ایستد که به طرز فکر این تیم باز می‌گردد. بابک بسیار وسواس دارد و به شدت در سیستم تولید خرد می‌شود ، به جان بخشی و انیمیشن آگاه است و تکنیک‌های دیزنی را می‌شناسد و می‌داند می‌خواهد چه کار کند.
 
وی درباره ویژگی‌های این تیزر توضیح داد: این تیزر دارای ویژگی‌های شکلی، فرمی و اجرایی است و به واقع دارای شناسنامه است که طی یک دقیقه کار تغییر و جابجایی فرم‌های متعددی وجود دارد تا انیماتور بتواند از یک صحنه به صحنه دیگر برود و سکانس را بدون برش ایجاد کند. دومین ویژگی کار ضرب‌آهنگ مناسب آن است، چون آن‌ها، این اثر را مانند کارگردانان ایرانی مطول نکردند و از ضرب‌آهنگ تند شونده‌ای بهره گرفته که نشان دهنده تبحر و شناخت نمایشی آن‌ها از تلویزیون است. آن‌قدر فرم‌ها از ابتدا در کنار هم خوب تلاقی می‌کنند که زمان پایان آن احساس نمی‌شود. موسیقی فیلم، بسیار خوب روی کار نشسته و در مونتاژ بسیار خاص است و باید فریم‌شماری شود.
 
بابک نکویی بار دیگر در ادامه این نشست تأکید کرد: این کار کوتاه جشنواره‌ای نیست، بلکه یک کار سفارشی برای المپیک۲۰۱۲ لندن است و می‌خواستیم حس ورزشی را در آن انتقال دهیم. ما بر اساس موسیقی ضرب‌آهنگ خود را انتخاب کردیم. دوم اینکه استوری‌برد به ما کمک کرد که در مراحل بعد خطایی نداشته باشیم و کار را به ترتیب نمایش بدهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: می‌خواستیم با رنگ‌‌های المپیک لندن کاری را انجام دهیم که خط‌ها بتواند رنگ شخصیت را تغییر بدهد و به یک خروجی نهایی برسیم و برای این کار مرحله به مرحله پیش رفتیم. این کار کاملا دیجیتال و بدون قلم و مداد کار شده است. متحرک سازی آن را از فیلم‌ها به وجود می‌آوریم و تولید این ۱ دقیقه، ۴۵ روز زمان برد.
 
حسین ضیایی در ادامه این نشست انیمیشن «کرماندو» از حامد اکرمی را نقد کرد و درباره آن گفت: این فیلم حدود ۱۰ دقیقه است و از تکنیکی استفاده کرده که بسیاری از استودیوها به سمت آن نمی‌روند و در حال حاضر کمرنگ شده است ما در حال پیشرفت به سوی تکنیک‌های آسان‌تری هستیم تا آثار زودتر به دست تهیه کننده برسد.
 
این منتقد عنوان کرد: وقتی فیلم را تعریف می‌کنیم با شکل فیلم‌نامه‌ای مواجه می‌شویم که موضوع و پیام مشخص وحدت را بیان می‌کند و معمولا آثاری که موضوع مشخص دارند، پایان آن هم معلوم است. وقتی کار بر اساس شخصیت‌محوری باشد نیز پایان آن بر اساس اتفاق شکل می‌گیرد چون در تلویزیون فیلم‌ها موضوع مشخصی را دنبال می‌کنند.
 
ضیایی با اشاره به رندانه بیان کردن جدال مرغ‌ها در فیلم افزود: این فیلم ذهن تماشاگر را می‌دزدد و ضرب‌آهنگ کار مناسب بود تا به یک هدف نهایی برسد. گرافیک «حسین ملایمی» مناسب بود و پس‌زمینه‌ها و عمق میدان‌ها لایه‌های مختلفی داشتند که با زمان‌بندی مشخص تمام می‌شود.
 
حامد اکرمی نیز درباره کار خود گفت: ایده اولیه «کرماندو» از یک کار کلاسی شکل گرفت. علاقه شخصی‌ام به ضرب‌آهنگ تند و انیمیتی پرتحرک بود که سعی کردیم از آن استفاده کنیم. ما این کار را ۲ سال و نیم پیش آغازکردیم و این، به نوعی شروع کار استودیوی برفی بود. شخصیت‌ها طراحی شدند و تعداد بسیاری از پس‌زمینه‌ها را طراحی کردیم و در این میان مرحله کامپوزیت بسیار سخت بود.
 
بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن تهران ۱۵۰۰ نیز درباره کارهای نکویی گفت: هرچند کارهای نکویی کند است، اما نتیجه خوبی دارد. تنها کاری که میان ۴۱ کار شرکت کننده در چین داوران را خنداند، «کرماندو» بود. موضوع و ضرب‌آهنگ خوب بود و شاید اگر شخصیت‌ها با نمک‌تر می‌شد، نتیجه بهتر بود.
 
سعید توکلیان داور بخش دانشجویی جشنواره  در خصوص «کرماندو» هم گفت: من تا آخر انیمیشن به موسیقی فیلم فکر نکردم  البته روی موسیقی فیلم هم کار شده بود. از لحاظ محتوایی، بهتر بود نتایج پنهان‌تر شود تا سفارشی بودن کار مشخص نشود. موسیقی معمولا جایگاه ویژه‌ای دارد و به لحاظ فنی از جهت نزدیکی به انیمیشن‌های دهه ۴۰ و ۵۰، خوب بود.
 
دکتر گل‌محمدی مدرس دانشگاه نیز درباره «کرماندو» توضیح داد: «کرماندو»، آوارگی گونه‌ای دارد و بیشتر به دنبال فضایی برای اثبات شدن است و گاهی اثبات کردن ما را دچار آوارگی می کند.
 
در ادامه نشست، فیلم «همسایه‌ها» از حسن توکلی آبدانسری با موضوع تشریفات ساده نقد شد. این فیلم در ۴ دقیقه توسط استودیوی برفی ساخته شده است.
 
حسن توکلی درباره فیلم گفت: «همسایه‌ها» مجموعه ۲۶ قسمتی است که هر قسمت شامل ۳ دقیقه‌ می‌شود و شخصیت‌ها اصلاح شده است. محدودیت فیلم‌نامه، زمان و سفارش‌دهنده کار – که انجمن پویانمایی انقلاب اسلامی بود – باعث شد کار به صورت فعلی نمایش داده شود و سفارش دهنده اصرار داشت که پیام فیلم واضح باشد.
 
مرضیه راوند فیلم‌نامه‌نویس «همسایه‌ها» نیز گفت: برای هر شخصیت ۳ دقیقه وقت بود و سفارش دهنده تأکید می‌کرد که پیام فیلم حتماً باید به وسیله شخصیت‌های اصلی گفته شود. موضوع‌های جدید رد می‌شد و در مورد طراحی شخصیت‌ها نیز این مساله صدق می‌کرد و به تدریج نشست‌ها برای فیلم‌نامه کمتر شد، چون در مراحل تولید قرار گرفتیم.
 
سعید توکلیان داور بخش دانشجویی نیز در پایان گفت : از همه انیماتورها می‌خواهم در انتخاب قالب کار سفارشی، بیشتر دقت کنند. اگر این یک اثر رادیویی بود، هیچ نقصی نداشت و به نظرم این کار انیمیشن نبود.

مطالعه کنید:  بازار یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 16 = 19

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.