اخبارمقالات

راستگو و دوست حیوانات

2.62Kviews
۰
(۰)

نگاهي به اولين ورژن کاملاً کارتوني و بلند «رابينسون کروزو»

 

تا به حال از روی زندگی و کارهای رابینسون کروزو فیلم ها و آثار نمایشی متعددی ساخته شده و این کار به مدیوم تلویزیون هم بسط یافته است ولی «زندگی وحشی» فیلمی بلژیکی که یک ماه است در سطح جهان اکران شده و در آمریکای شمالی ۱۰ میلیون دلار و در سایر قاره ها مجموعاً ۹۸ میلیون دلار فروخته، از معدود نسخه های کارتونی و شاید هم تنها ورسیون تماماً انیمیشنی از روی این داستان باشد که تهیه شده و به نمایش درآمده است و دلیل توفیق و استمرار پخش آن در قسمت هایی از اروپا، آمریکای شمالی و لاتین و آسیای شرقی طی روزهای اخیر و ادامه پول آوری آن و بسط نمایش فیلم حداقل تا دو ماه بعدی را نیز باید همین نکته دانست. استودیوی بلژیکی که پشت این ورسیون هست و با همکاری لایونز گیت در آمریکا و استودیو کانال در فرانسه به پخش جهانی این فیلم همت گماشته، ان ویو پیکچرز نام دارد و این همان کمپانی ای است که پیشتر کارتون ها و یا انیمیشن واره های دیگری همچون «قصه یک صدف» و «رعد و خانه جادو» را نیز رو کرده بود و نقطه قوت اش که سبب می شود ضعف در واگویی قصه هایش پوشش داده شود، استفاده وسیع از فن آوری های چشمگیر رایانه ای و امکانات پیشرفته و زیبای تکنولوژیک سال های اخیر در هنر فیلمسازی است.

یک طوطی به جای سخنگوی اول

در کتاب رُمان دانی یل دافو، کاراکتر رابینسون کروزو به عنوان اول شخص، قصه خود و اتفاقات و مسایل مطروحه را بازگو می کند اما در این نسخه سینمایی تازه که اضافه بر «زندگی وحشی» عناوین «زندگی وحشی» و «زندگی بی نظم» هم مترادف با آن است یک طوطی قرمز رنگ به نام ماک (با صدای دیوید هاوارد) این وظیفه را برعهده دارد و مسایل را بازگو می کند. برخلاف سایر موجودات آنجا که شامل «روزی» (لایلا برزینز) و اچیدنا اپی (سندی فاکس) هم می شوند، ماک به رغم تمامی نعمات زندگی اش از آنچه دارد، راضی نیست و دائماً از خود می پرسد آیا یک پرنده نباید سهم بیشتری از این زندگی بهشتی ببرد؟ به این ترتیب وقتی کشتن کروزو به گل می نشیند و در ساحل جزیره محل سکونت ماک متوقف می شود، ماک به این نتیجه می رسد که سرانجام زمان خوشبخت شدنش رسیده است و می تواند سوار بر این کشتی شود و از این جزیره دوری جوید و به آنچه زندگی بهتر و کامل تری برای خود می انگارد، نایل شود. در نقطه مقابل سایر جانوران جزیره به این مرد مو سرخ تازه وارد (کروزو) با دیده ابهام و تردید می نگرند و او را مکرراً تماشا و برآورد می کنند تا مشخص شود تبار و هدفش چیست و چرا به آنجا آمده است. این نکته نیز گفتنی است که براساس اصول سنتی تدوین و ترسیم کارتون ها، کروزو را در این فیلم چندان زیبا و دلپذیر تجسم و ترسیم نکرده اند و دیدن ضعف های جسمانی او هر چند برخی بر طبق قصه و مشخصه های آن است، یک نوع تازگی و بداعت در سینما دارد.

مطالعه کنید:  جلوه های ویژه در Captain America 2

«او» را از دور می پایند

با اینکه تمامی کاراکترها در این ورژن بلژیکی به زبان انگلیسی صحبت می کنند، به دلایلی نامعلوم از سخن گفتن کروزو به همین زبان سر در نمی آورند و فقط او را از دور می پایند و مراقب حرکاتش هستند و این در حالی است که کروزو وسایلش را از کشتی شکسته خود بیرون می گذارد و اوضاع را ارزیابی می کند تا ببیند حرکت و اقدام بعدی اش چه باید باشد و واکنش ساکنان جزیره نسبت به کروزو و حرف هایی که در این خصوص می زنند، اظهارنظرهای جالبی است. یکی از آنها هم که کارملو نام دارد (کالین متزگر) کلاً خودش را پنهان و تا حدی محو می کند و سازندگان فیلم با استفاده از محسنات شیوه فیلمبرداری ۳ بُعدی این حالت را به بهترین شکل برای او به تصویر می کشند و او را طوری ناپدید می کنند که اصلاً وجود خارجی نداشته است.

البته بر طبق این داستان سنتی و قدیمی و همچنان جذاب و همین طور براساس ابداعات این ورسیون کارتونی، حیوانات مقیم جزیره به کروزو احتیاج دارند و او در راه کنترل و اداره جزیره و دفع مخالفان با آنها همراه می شود. اگر این اتحاد شکل نگیرد و مبارزه ای در کار نباشد، یک جفت گربه ناقلا (دبی تینسلی و جف دوکت) اداره آنجا را در دست خواهند گرفت. این گربه ها که همراه با کشتی کروزو به آنجا آمده اند و از معدود جانداران زنده و سالم مانده بعد از گرفتار شدن کشتی در یک توفان مهیب هستند، زشت رو به نظر می رسند و افکار تیره ای دارند و درست در نقطه مقابل گربه ملوس فیلم قبلی کمپانی ان ویو قرار می گیرند که نامش تاندر بود.

مطالعه کنید:  «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام»؛ موفق در رویارویی با مخاطب

از سه شنبه تا جمعه

در نهایت ماک بیش از سایرین با کروزو دوست می شود و لقب و عنوان «سه شنبه» به او اهدا می گردد و این هم در راستای اسم گذاری یک موجود دیگر جزیره به نام جمعه از سوی کروزو است و این یکی، بسیار خشن و تند رفتار است. این در ضدیت کامل با هویت و رفتارهای کروزو است که همچون همیشه دوست و حامی حیوانات است و از رفتارش صداقت می بارد. شاید این نسخه کروزو اولین و تنها کارتون ۳ بُعدی جهان سینما نباشد و قطعاً هم نیست اما بهتر و بیشتر از نمونه های مشابه از این هنر سود جسته است و همین مسئله ابعادی تازه و شکلی موثرتر را به این انیمیشن بخشیده است. در این ارتباط باید بخصوص نام بن استاسن را آورد که همراه با ونسان کستلوت کارگردان این فیلم بوده و از پیشروان و ابداع گران شاخص در روش ۳ بُعدی است و این فیلم فرصت تازه و وسیعی را به او برای ارائه هنرهایش در این زمینه ارزانی داشته و در نقطه مقابل موجب قوت و غنای این اثر سینمایی هم شده است.

مشخصات فیلم

|عنوان: «زندگی وحشی»

|محصول: کمپانی ان ویو پیکچرز بلژیک با شراکت لایونز گیت آمریکا و استودیو کانال فرانسه

|تهیه کنندگان: جینا گالو، میمی ماینارد ، دومونیک پاریس و اولیویه کورسون

|سناریست ها: لی کریستوفر و گراهام ولدون

|کارگردان: ونسان کستلوت و بن استاسن

|مدیران هنری: ونسان کستلوت و آنتونی له وک

|مدیر جلوه های ویژه: یانیک لاسفاس

|صداپیشه ها: دوگ استون، ران الن، کالین متزگر، مایکل سوریچ، یوری لوون تال، سندی فاکس، جای جونز، لیندسی تورنس، دنیس اوکانور، جف دوچته، دبی تینسلی، لایلا برزینز، بی.جی اوکی، جویی لوتسکو، لکس لانگ، جویی کامن، جورج بابیت، کایل هیبرت و دیوید هاوارد.

مطالعه کنید:  اکران«شاهزاده روم» در«نیمه شعبان»

منبع:  بانی فیلم

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

6 + 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.