اخبارمقالات

«شازده کوچولو» چگونه به یک انیمیشن تبدیل شد؟

3.96Kviews
۳٫۷
(۳)

مارک آزبورن برای ساخت انیمیشن «شازده کوچولو» تکنیک‌های مختلف پویانمایی را با هم تلفیق کرده است تا از عهده روایت یکی از مشهورترین داستان‌های دنیا برآید.

وقتی قرار باشد با اقتباس از یکی از شاهکارهای دنیای ادبیات انیمیشن ساخته شود، بی‌شک باید از تمام امکانات موجود تکنولوژی بهره برد تا مخاطب از نتیجۀ کار ناامید نشود.

هنگامی که از مارک آزبورن خواستند که با اقتباس از رمان «شازده کوچولو» شاهکار آنتوان دو سنت‌اگزوپری یک انیمیشن کامپیوتری خلق کند، تردید نخستین چیزی بود که در ذهن این کارگردان شکل گرفت.

آزبورن در این باره می‌گوید: «گفتم نه، امکان ندارد با اقتباس از این کتاب یک فیلم انیمیشنی بزرگ ساخت. این کتاب خیلی ظریف و شاعرانه است.»

«شازده کوچولو» داستان پسرکی جوان از سیارکی دوردست است که در طول سفرش آنچه را در زندگی مهم است کشف می‌کند. آزبورن که یکی از کارگردانان «پاندای کونگ‌فو کار» است، به مرور با اندیشه درباره تاثیر شگرف کتاب «شازده کوچولو» بر خود به این نتیجه رسید که می‌توان با سه استایل مجزای انیمیشنی «شازده کوچولو» را از ورق‌های کتاب به پرده سینما آورد. البته او برای این کار روایت را گسترش داد و دختری کوچک را به داستان وارد کرد که کتاب «شازده کوچولو» را برای نخستین بار می‌خواند

«شازده کوچولو» به تازگی در آمریکا اکران شده و در عین حال در نتفلیکس نیز در دسترس قرار گرفته است. نشریه نیویورک‌تایمز از همین روی نگاهی نزدیک‌تر به تکنیک‌های به کار رفته در ساخت این انیمیشن انداخته است.

مطالعه کنید:  مجسمه باب اسفنجی در استودیو انیمیشن سازی نیکلودئون

 

گرافیک کامپیوتری

داستان فیلم بر دخترکی با صداپیشگی مکنزی فوی تمرکز دارد. این دختربچه مادری سختگیر دارد که برای او برنامه‌ای خشک در نظر گرفته است تا در آینده او را به بزرگسالی خارق‌العاده تبدیل کند. فضای خانۀ آن‌ها معمولی و پوشیده از رنگ‌های خاکستری و آبی است.

 

آزبورن از کمک شگرف گرافیک کامیپوتری برای خلق فضای محله زندگی آن‌ها می‌گوید: «همه خانه‌ها شبیه هم هستند، و حس تکرار در یک دنیای هندسی و به شکل ریاضی تعریف شده را به شما منتقل می‌کنند.»

اما دخترک داستان ناگهان همسایۀ کناریشان؛ هوانوردی با صداپیشگی جف بریجز را ملاقات می‌کند که در خانه‌ای احاطه شده میان درختان زندگی می‌کند. خانۀ او برخلاف دیگر خانه‌ها پز از گل و رنگ‌های گرم است که به همراه شدن با داستان «شازده کوچولو» کمک به سزایی می‌کند. پیرمرد هوانورد داستان به دخترک کمک می‌کند که تخیلاتش را رها کند.

کارگردان «شازده کوچولو» برای طراحی خانه پیرمرد هوانورد به شدت از کارهای هایائو میازاکی کارگردان مشهور ژاپنی الهام گرفته است. او در این باره گفت: «این خانه درست همانند موزه‌ای است که دختر کوچولوی داستان با کاوش در آن جهانی خلاق را حس می‌کند.»

 

پویانمایی با بریده‌های مقوا

وقتی دخترک برای بار نخست داستان «شازده کوچولو» را برداشته و شروع به خواندن می‌کند، ناگهان هواپیمایی به دل کاغذ شیرجه می‌زند و به دنیای پویانمایی با بریده‌های مقوا وارد می‌شود.

تصویر بالایی صحنه را نمایش می‌دهد و لایه‌های کاغذ یکی پشت دیگر در صحنه پرواز هواپیما ظاهر می‌شوند. جیمی کلر کارگردان خلاق بخش استاپ‌موشن فیلم خلق این صحنه را برعهده داشته است. او آثار استاپ‌موشنی این‌چنین از جمله آگهی مشهور یونایتد ایرلاینز با عنوان «اژدها» را در کارنامه کاری خود دارد.

مطالعه کنید:  اولین تصویر ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 2

 

آزبورن گفت: «می‌خواستم احساسی را که دخترک در نخستین تجربه استفاده از خیال خود دارد، با این صحنه به مخاطب منتقل کنم. ایدۀ اینکه از یک تکه کاغذ شروع کنیم و کم کم با استفاده از تکنیک پویانمایی با بریده‌های مقوا به آن عمق دهیم را جیمی مطرح کرد.»

تپه‌های شنی و دیگر اجزای این قسمت از انیمیشن همگی با استفاده از تکه‌های کاغذ خلق شده‌اند درست تا زمانی که شازده کوچولو به صحنه وارد می‌شود. در این زمان است که تکنیک استاپ‌موشن عروسکی وارد صحنه می‌شود.

 

استاپ‌ موشن

ماجراهای شازده کوچولو در این انیمیشن بلند با استفاده از تکنیک استاپ‌ موشن ساخته شده است. تیم سازنده عروسک‌های استفاده شده در این صحنه‌ها را از کاغذ ساختند، چیزی که به ذهن آزبورن نرسیده بود.

به دلیل جنس عروسک‌ها احتمال اینکه پس از هر حرکت لباس‌های آن‌ها پاره شود بسیار زیاد بود. آزبورن در این باره گفت: «این ویژگی عروسک‌ها در راستای یکی از زمینه‌های اصلی داستان بود؛ هر چیز زیبایی عمری کوتاه دارد.» او این تکنیک ظریف را شیوه‌ای ایده‌آل برای به تصویر کشیدن داستانی ظریف می‌داند.

 

به گفتۀ آزبورن بسیاری پس از دیدن نتیجه کار احساس می‌کردند که این صحنه‌ها نیز حاصل کار گرافیک کامپیوتری هستند اما جوری ساخته شده‌اند تا استاپ موشن به نظر برسد. این کارگردان اعتقاد دارد که گرافیک کامپیوتری هیچ‌گاه قادر نیست این چنین جزئیات طبیعی را تقلید کند و این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که واقعاً آن‌ها در دنیای واقعی بسازید.

منبع: خبرآنلاین

مطالعه کنید:  لباس موشن کپچر ارزان

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

29 + = 35

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.