اخبارمقالات

ضبط درست صدا برای یک فیلم

3.14Kviews
۰
(۰)

صدای خوب همواره یک مزیت عالی برای هر فیلم است. اما چگونه یک صدای خوب داشته باشیم؟ 

چندی قبل وبسایتی به نام  Creative Fielding Recording websiteراه اندازی شد و پروفایلی در این وبسایت تعریف شد به نام A Month of Field Recordists که هر روز هفته صداهایی در آن به اشتراک گذاشته میشود و ایده ها و تجربیات مختلف و جواب این پرسش که (چه ابزای برای ضبط صدا بهترین است؟) پاسخ داده میشود.

این پروفایل ها همچنان در دسترس است و اگر شما در این زمینه علاقه مند باشید خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود. اگر شما از هر ابزرای برای ضبط صدا استفاده میکنید این قسمت بلاگ را حتما بخوانید analysis and overview of the gear که مربوط به شخصی به نام پاول ویروستک است. او در این قسمت به توضیح تمامی این ابزار اعم از استفاده از میکروفون، رکوردر و ابزارهای مشابه پرداخته است.

در حال حاضر مصاحبه ای که با پاول ویروستک و از طریق ایمیل انجام شده است که در ادامه  آن را با هم میخوانیم.

در این مصاحبه می خواهم به این نتیجه برسیم که او از چه ابزرای برای ضبط صدا استفاده می کند و جه ضبط صداهایی برای او یک مشکل بزگ و یک چالش است.

و این صحبت هم برای کسانی که میخواهند این کار را شروع کنند و هم برای کسانی که بصورت حرفه ای در  این زمینه مشغول هستند بسیار مفید خواهد بود.

شما چه ابزاری را در  A Month of Field Recordists استفاده کردید؟

پاول ویروستک: یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده من میکروفون Neuman RSM 19 است که یک ضبط کننده Sound Devices 722 است. Neumann  یک میکروفون شات گان استریو است. این ابزار بسیار منعطف است، جعبه ماتریس خارجی آن به شما این اجازه را می دهد که بتوانید به راحتی الگوی گرفتن صدا را تغییر دهید. این کار باعث میشود که شما صدای بم و زیر خوبی را داشته باشید.

۷۲۲ واقعا ابزار فوق العاده ای است. من این دستگاه را انتخاب کردم چون به نسبت جثه کوچکی که دارد امکانات سخت افزرای بسیار خوبی دارد (بر خلاف یک CF Card). من معمولا در سفرهای طولانی هستم و بیشتر وقت خودم را به سفر می گذرانم. این ابزار این امکان را به من میدهد که بدون برگشتن به استودیو صداهای خوبی را ضبط کنم. من همچنین یک جفت میکروفون  DPA 4060 را نیز همراه خودم دارم که به خوبی Sony PCM 100 هستند.

من سعی کردم تا میکروفون های محدودی را استفاده کنم چون حمل آن ها راحت تر است و آزادی عمل بیشتری به من میدهد. من سعی میکنم که از موضوعات ثابت صدابرداری نکنم. من همواره دوست دارم در ضبط صدا به چالش کشیده شوم. برای ضبط صداهای متحرک شما نمیتوانید از میکروفون های ثابت استفاده کنید و یا اینکه در یک جای ثابت بایستید. ابزار مورد استفاده من، به من این امکان را می دهد که با این شرایط خودم را وقف دهم.

شما در زمینه صدابرداری حرفه ای هستید و یه این رشته علاقه مند. موضوعات مورد علاقه شما چه چیزهایی هستند؟

پاول ویروستک: یکی از چیزهای مورد علاقه من موتورهای با عملکرد بالا هستند. من از پیدا کردن شخصیت صوتی و عاطفی در انواع موتورها لذت میبرم. من از صدای ماشین های مسابقه ای، جت های جنگنده و موتورهای بسیار پیچیده و سنگین صدابراداری میکنم.

مطالعه کنید:  دیزنی برنامه نویسانش را ارتقاء داد

من همچنین از ضبط صداهای پیرامون یک محیط شهری نیز لذت می برم. در یک محیط شهری شما چالش های بسیاری را دارید تا یک صدای به خصوص را ضبط کنید.

در نهایت، من تلاش میکنم که صداهای مخفی را بیابم و آن ها را ضبط کنم. من احساس میکنم که صداهای مخفی در همه جا وجود دارند و جزو جدایی ناپذیر یک افکت صوتی به حساب می آیند. مردم و حیوانات زمانی که صدای آنها بصورت مخفی ضبط می شود عملکرد بسیار طبیعی تری دارند.

میکروفون هایی شبیه DPA 4060 و یا Sony PCM 100 بسیار در حل این مشکل راه گشا هستند و من همچنین یک کیف مخفی برای Neuman RSM 19 دارم که از آن برای این منظور استفاده میکنم.

(با تماشای ویدیوی زیر می تواتید با این نوع میکروفون ها و طرز کار آن ها بیشتر آشنا شوید)

 

درباره اتفاقاتی که در حین صدابرداری برای شما اتفاق می افتد، توضیح دهید.

پاول ویروستک: من معمولا داستان های مختلفی از صدابرداری های خودم دارم مخصوصا چیزهایی که در سفر برای من رخ می دهد. من در جاهای دور و غریبه بسیار متفاوت تر از خانه به صداها گوش می دهم. من از پیدا کردن انواع صداها در محیط های مختلف و جدید که هر کدام جزییات خود را دارند بسیار لذت می برم.

بسیاری از مواقع که وارد فرهنگ ها و مکان های مختلف می شوم، همچون یک کافه در پاریس که گفت و گوهای روزانه در آن شکل میگیرد و یا یک رستوران توراهی که مشتری های مختلفی به آن سر می زنند. در این مکان ها اختلافات جزیی وجود دارد، از نوع زندگی و یا گفت و گوهایی که در آجا رخ می دهد. من دوست دارم تا به صداهای مخفی این مکان ها تمرکز کنم، چیزهایی که بدون توجه به آنها قابل شنیدن نیستند.

شما اولین باری که اقدام به صدابرداری کردید را به یاد می آورید؟ چه چیزی بود؟ و آیا شما آن را دوست داشتید؟

پاول ویروستک: اولین باری که من بصورت حرفه ای اقدام به این کار کردم، زمانی بود که به عنوان دستیار صدابردار مشغول به کار شدم. من با ادیتور افکت های صوتی به نام های کلیو ترنر و بعدها راب برتولا کار کردم. آنها حقیقت صدابرداری و افکت های صدا را به من نشان دادند. راب برتولا بسیار در پروژه هایی که با هم کار کردیم مشتاق بود و چیزهای زیادی را به من آموخت.

من در ابتدا چند سالی به ضبط صداها در محیط های بسته پرداختم و این صداها را بوسیله کامپیوتر ویرایش میکردم. من به افکت های صداهایی که در بیرون استودیو ضبط میشد، واکنش خوبی نشان نمیدادم و دوست داشتم از صداهای تازه در کلیپ ها استفاده کنم.

من فکر میکنم اولین کلیپی که روی آن کار کردم بسیار ابتدایی بود یک ماشین که در حال لایه برداری در شن بود. اما وقتی صدای آن را در ادیت و سپس در سالن سینما شنیدم، به نظرم کار بسیار فوق العاده ای آمد. برای من جالب بود چون من میتوانستم تاثیر افکت های صوتی را در یک پروژه بزرگ ببینم. من همچنین آزادی عمل این را داشتم که این صداها را در بیرون از استودیو ضبط کنم.

چه زمانی شما تصمیم گرفتید که این کار را بصورت تمام وقت انجام دهید؟ آیا شما برای این کار آموزش دیدید؟

پاول ویروستک: من در واقع آموزش خاصی ندیدم. زمانی که با راب کار میکردم، تجربیات زیادی را کسب کردم و این دوران برای من زمان خوبی برای یادگیری بود. بیشترین یادگیری مربوط به درس گرفتن از اشتباهات و آزمون و خطا بود. این یکی از راه های معمول برای یادگیری در برخی زمینه ها است، و من این بلاگ را راه اندازی کردم تا بتوانیم ایده ها و تجربیات خودم را به اشتراک بگذارم.

مطالعه کنید:  فروش هابیت از مرز 800 میلیون دلار گذشت

از سال ۱۹۹۸ من شروع به جمع آوری کتابخانه و مجموعه شخصی خودم از صداها کردم که در دیگر وب سایت ها همچون Airborne Sound آن را به اشتراک میگذاشتم. من همچنین در این سال ها تا سال ۲۰۰۱در چند پروژه فیلم هم همکاری داشتتم اما پس از سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفتم که بر روی کار ضبط صدا تمرکز کنم.

صدابرداری مخفی به نظر چیزی شبیه جاسوسی است.

پاول ویروستک: این یک تکنیک است و روشی برای ضبط صدا از محیط هایی که کاملا باید طبیعی به نظر برسند. معمولا این کار با میکروفون های مخفی انجام میشود و یا در برخی موارد آشکار هم انجام میشود.

صدابرداری مخفی باعث میشود که همه چیز طبیعی به نظر برسد در غیر اینصورت افراد ممکن است رفتار غیر طبیعی از خود نشان دهند. این کار برای صحنه هایی بیشتر استفاده میشود که روایت یک زندگی واقعی قرار است انجام شود.


آیا شما در هنگام صدابرداری مخفی با مردم و یا مسئولین رویارویی و مشکلی داشتید؟

نه آنها هیچ وقت متوجه این قضیه نشدند زیرا من از هدست استفاده نمیکنم و این کار را کاملا مخفی انجام میدهم. من همچنین در رفتار و عملکرد خودم بسیار محتاط هستم و خطر نمیکنم. من فکر می کنم برای افرادی که در این کار هستند باید اعتماد به نفس کافی داشته باشد و خطرات را بیشتر از آن چیزی که هست در نظر بگیرند.

بر اساس تجربیات من، بسیاری از مردم تصور نمیکنند که صدای آنها در حال ضبط شدن است و بیشتر آنها درگیر زندگی خود هستند و به هیچ عنوان به این موضوع دقت نمی کنند. به هر حال این بسیار مهم است که ما بسیار محترمانه با افراد و مسئولین و جاهایی که این کار را انجام می دهیم برخورد کنیم.

(برای اطلاعات بیشتر در مورد صدابرداری مخفی میتوانید به book on field recording مراجعه کنید)

هیجان انگیز ترین قسمت کار شما کجاست؟

پاول ویروستک: این سوال بسیار خوبی است. در این کار شما با اتفاقات عجیبی روبرو میشوید و باید همواره در فکر راه های جدید و ابداعی برای کار خود باشید.

یکی از تجربیات شگف انگیز من، سفر به دور اروپا یودکه حدود چهار ماه به طول انجامید. من در ۱۹ شهر از  Sound Ideas برای ضبط صداها استفاده کردم. من برای هر سفرم برنامه ریزی می کردم و بر مشکلات آن فائق آمدم. پیدا کردن بهترین مکانی که معرف فرهنگ آن ناحیه باشد یکی از چالش های من بود. این کار به من دید وسیعی نسبت به فرهنگ ها و رسم و سنت مناطق مختلف نشان داد.

در قسمت  The 30 Day Quick Start Guide شما اشاره ویژه ای به  Rode NT4 داشتید که یک میکروفون استریو بسیار خوب است. و بسیار از کیفیت و مزایای آن صحبت کردید. با این میکروفون چه صداهایی را بهتر میشود ضبط کرد و تفاوت آن با مونو میکروفون و شات گان ها چیست؟

معمولا از میکروفون استریو برای ضبط یک افکت صدا زمانی استفاده میکنید که میخواهید حس یک محیط را به تصویر بکشید. مونو میکروفون ها و شات گان ها معمولا برای ضبط یک صدای واضح از قسمتی از یک محیط استفاده میشود. من معمولا صدای افکت را در استریو ضبط میکنم و این کار بیشتر برای مینیمایز کردن و بهینه شدن صداهای محیط بسیار وسیع به کار میرود.

مطالعه کنید:  چرا شما به عنوان یک انیماتور سه بُعدی نیاز به مهارت طراحی ندارید؟

پیشنها شما برای داشتن یک مونو کاردیود و شاتگان معادل Rode NT4 چیست؟

برای کاردیود من همواره Line Audio CM3s را پیشنهاد میکنم که معمولا توسط خیرنگارها استفاده میشود و بسیار سبک است. (میکروفن کاردیود (Cardioid) بیشترین حساسیت را در قسمت جلوی کپسول میکروفن و حداقل حساسیت را در قسمت پشت کپسول میکروفن دارد. این به این معنا است که صدای محیط را بصورت ناخواسته به حداقل میرساند و بازخورد بیشتری به صدای فردی که در جهت مناسب میکروفن قرار گرفته است ، نشان میدهد. به همین جهت یک میکروفن کاردیود (Cardioid) به ویژه برای صداهای بلند مناسب ترمی باشد .) البته دو کاردیود  Sennheiser 8040s و Sennehsier MKH 40 هم وجود دارند که قیمت بالاتری دارند.

برای شات گان من Røde را پیشنهاد میکنم. و اگر من برای خرید شات گان مشکل بودجه نداشته باشم  Schoeps CMIT 5u را انتخاب میکنم. من اکسیس ریجکشن میکروفون آن را دوست دارم و همچنین صدایش را.

پیشنهاد شما برای هدفون و مونیتور چیست و شما از چه هدفون و مونیتوری استفاده میکنید؟

من خودم از Ultrasone 550s استفاده میکنم. آنها دیزاین، طراحی و صدای فوق العاده ای دارند و همچنین گوش را کمتر خسته میکنند. برای کسانی که تازه میخواهند این کار را شروع کنند پیشنهاد من Sony MDR-7506s است. آنها صدای خوبی دارند و استاندارد یک هدفون خوب را دارا میباشند.

بخش A Month of Field Recordists هر روز در حال گسترش است. و بخش round up comments on the wide array of gear واقعا منبع خوبی است برای کسانی که میخواهند این کار را به تازگی شروع کنند. و همچنین در قسمت round up overview of the styles presented متوجه میشویم که چه روشهای فوق العاده ای در این ضمینه وجود دارد.

آیا روشی بوده که که شما را سورپرایز کند؟  و آیا ترکیبی از ابزاری (کیت کامبونیشن)  که به شما اجازه دهد بیشتر از آنچه تصور میکنید کارتان را پیش ببرد؟

پاول ویروستک: من واقعا از ترکیب ابزار Sennheiser به هیجان آمدم. البته میکروفون هایی هستند که کیفیت فوق العاده ای دارند اما باید دقیقا در مورد ویژگی های آنها اطلاعات کامل را پیدا کنیم.

من همچنین میکروفون های ارزان قیمت تری را پیدا کردم که کیفیت خوبی نیز دارند همچون Lom, Luhd, Sound Professionals, OKM و غیره که کیفیت آنها رضایت بخش است.

در مورد مجموعه ی ابزرا ها من(کیت کامبونیشن)  Sennheiser 8040 را دوست دارم و همواره مورد توجه من بوده است.

بری اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت پاول سر بزنید و مطمئنا این وب سایت جزو یکی از وب سایت های مورد علاقه شما خواهد بود.


منبع: AWN

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 61 = 69

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.