اخبارمقالات

«ضیافت»؛ در حضور کم رنگ انسانیت

2.55Kviews
۰
(۰)

اقبال بلند شرکت والت دیزنی باعث شد تا هر دو اسکار انیمیشن بلند و کوتاه امسال نیز، مانند سال ۲۰۱۳ از آن این کمپانی فعال شود. موفقیت چشمگیر هم زمان دیزنی در دو عرصه فیلم کوتاه و سینمایی انیمیشن، بار دیگر قدرت سازندگان این مجموعه را بر همگان عیان ساخت.

انیمیشن ۵ دقیقه ای ضیافت، به کارگردانی پاتریک اوزبورن و تهیه کنندگی رای کنلی، کریستینا رید و جان لستر ساخته شده است.

قصه ضیافت درباره سگی است که بر روی خواسته ها و علایق خود پا می گذارد و مانند یک واسطه انسانی، باعث رسیدن صاحبش به معشوقه خود می شود.

نقش پر رنگ سگ در زندگی انسان های امروزی آنچنان نمایان است که ساخت انیمیشنی درباره فداکاری او مقوله ای دور از ذهن نیست. سگ انیمیشن ضیافت، همان حیوانی است که جای پایش را رفته رفته در تمام فعالیت های انسان ها به خصوص آمریکایی ها می توان دید. اهمیت این حیوان تا حدی است که حالا او جزیی از افراد خانواده در فرهنگ غربی قلمداد می شود و دلیل این احترام را می توان در جمع بندی انیمیشن ضیافت به خوبی مشاهده کرد؛ صفت مشهور وفاداری سگ نقطه عطف داستان است، صفتی  که مقام این حیوان را از سایر حیوانات دیگر متمایز کرده است.

تنهایی، فردگرایی و همچنین کم رنگ شدن بنیان خانواده در جامعه غربی، باعث شده است حیوانی مانند سگ جایگزینی برای دوست در بین افراد شود و همین رابطه به جای پرکردن تنهایی افراد چیزی جز افسردگی و دل مردگی را به همراه نمی آورد . در صحنه آخر فیلم هم با تولد نوزاد نسل دیگری در انزوا قرار می گیرد که تنها هم دمش یک سگ است.

مطالعه کنید:  خانه های کارتونی در دنیای واقعی!

انسان بی وفا

محبت صاحب سگ به او رفته رفته زیاد می شود طوری که به جای غذای مخصوص سگ، از غذای خود به او می دهد اما با ورود معشوقه ای با رژیم گیاهی همه چیز تغییر می کند و دیگر خبری از غذاهای گوشتی خوشمزه و چرب نیست.

اما همین سگ است که در انتها جدایی این دو نفر را تبدیل به پیوند می کند. سگ انیمیشن ضیافت، کاراکتری است که با فداکاری خود، بی وفایی انسان ها را نسبت به یکدیگر نشان می دهد و مخالفت خود را با نگاه مصرف گرای انسان ها بیان می کند، دیدی که هر چیزی را به عنوان وسیله برای پیش برد هدف خود می سنجد .

با تغییر رویه زندگی صاحب سگ، زندگی کاراکتر سگ نیز تغییر می کند و این در مقابل خلق و خوی ثابت حیوان است. فداکاری او دستخوش تغییر نمی شود و حتی در ورطه آزمایش نیز قرار می گیرد تا مفهموم پایداری را بیان کند .

نماد صلح

اما کلید پیوند دو کاراکتر انسانی داستان، برگ گیاهی است که نشان دهنده ی دوستی صاحب سگ با معشوقه اش است. صحنه ای که سگ، گیاه را در دهان خود می گذارد و برای پیدا کردن معشوقه صاحبش و دوستی دوباره آنها تلاش می کند، با استفاده از استعاره پرنده صلح با برگ زیتون، مفهوم صلح و آرامش را خاطر نشان می کند.

جایزه برای کارگردانی

قاب بندی و اندازه کادر ها در اکثر پلان ها به شیوه ای است که تنها سگ را به عنوان نقش اصلی داستان معرفی می کند و حتی رابطه دو انسان داستان در پس زمینه کاراکتر سگ و در واقع از دید او نمایش داده شده است. بیشتر پلان ها به نحوی تنظیم شده است که با در نظر گرفتن قد کاراکتر سگ، تنها پای انسان ها مشخص است.

مطالعه کنید:  تیزر انیمیشن کوتاه اولین گام

می توان گفت شیوه روایت داستان و کارگردانی ضیافت است که آن را شایسته اسکار می کند نه داستان نه چندان خلاقانه آن؛ انیمیت روان کاراکتر سگ که به باورپذیری شخصیت او کمک می کند و همچنین نحوه حرکت دوربین و ترکیب بندی های فانتزی و چشم نواز انیمیشن ضیافت از جمله مواردی است که راه دست یابی به جایزه اسکار را برای این فیلم هموارتر کرده است.

عشق؛ کلید جذابیت

ستایش بی اندازه سگ در این فیلم تا حدی پیش رفته است که در صحنه دیدار مرد و زن ، او مانند کشیشی که دعای پیوند ازدواج را می خواند در بین آنها ایستاده و نظاره گر است. نمایش صفات پسندیده انسانی در نمادهای ملی، هدفی است که سال ها در کمپانی های بزرگی چون دیزنی جزء اصول روایت داستان است و کلید جذابیت این هدف توجه به عنصر عشق است که در اکثر آثار آنها به خوبی دیده می شود.

منبع: سینما پرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 6 = 10

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.