اخبارمقالات

مروری بر انیمیشن دایناسور خوب

3.52Kviews
۰
(۰)

نقدی از جوئی استرایک بر محصول تازه پیکسار، از شروع یک سفر پرهیجان تا مصرف داروهای روان گردان…

سفر پرمخاطره و نفس گیر یک زوج ناهمگون برای رفتن به خانه.

در ابتدا از تاخیری که به خاطر قطع برق مترو نیویورک بوجود آمد تشکر میکنم و باعث شد تا من ۱۵ دقیقه دیرتر به نمایش انیمیشنی که به آن دعوت شده بودم یعنی «دایناسور خوب» برسم. در همان زمان، من انیمیشن کوتاه «سوپرتیم سانجی» کار پیکسار را مشاهده میکردم.

در ابتدا با این دو پرسش سطحی مواجه میشویم:

۱-    چرا این دایناسور به این صورت بزرگ شده است؟ پاهایی شبیه بشقاب پرنده (من هیچ انگشت شصتی در این پاها ندیدم)

۲-    و اینکه چه کسی برگ های درخت مو را به دور سبدی که این دایناسور حمل میکند، بافته است؟

به هر صورت، چیزی که در یک انیمیشن انتظار داریم، یک مقاله دیرینه شناسی دقیق نیست، بنابراین از این قضیه رد میشویم. (حداقل اینکه آنها به این پرسش پاسخ دادندکه چرا انسان ها با دایناسورهایی که در حقیقت میلیونها سال قبل از پیدایش انسان ها بر روی زمین منقرض شده اند، زندگی میکنند: آن شهاب سنگی که دایناسورها را از بین برد از کنار زمین رد شد و به آن برخورد نکرد، همانند انیمیشن عصر حجر یا همان Flintstones)

دایناسو خوب یعنی همان «آرلو» یک Apatosaurus جوان است که برای اثبات خودش و همچنین بقای خود در حال جدال است. او در حال تلاش برای پیدا کردن راهی برای رفتن به خانه خود در این دنیای پرمخاطره ماقبل از تاریخ است. این دو زوج ناهمگون در ابتدا به خصومت علیه یکدیگر میپردازند ولی در ادامه داستان درگیر یک رابطه دوستی جدا ناپذیری می شوند. «اسپات» یک پسربچه وحشی که مسئول گرفتاری و مخمصه آرلو است تبدیل به حیوان دست آموز این دایناسور می شود، یک محافظ و همراه او در سفر. پیکسار حیات وحش فوق العاده و منظره های حیرت انگیزی را خلق کرده است: قله های ناهموار کوه ها، رودخانه های وحشی، وزش باد در علف زارها، دودهای آتشفشانی و تمام این منظره ها ی حیرت آور بوسیله کامپیوتر طراحی و ایجاد شده اند. (باورکردن اینکه باران در این انیمیشن واقعی نیست بسیار سخت است ولی واقعیت این است که آنها صرفا مجموعه ای از اعداد باینری یا همان صفر و یک ها هستند.)

مطالعه کنید:  «پشت و رو» بهترین انیمیشن اسکار شد

تمام چیزها در این انیمیشن به طرز باورنکردنی واقعی به نظر میرسند (به جز موجودات ماقبل تاریخ) دایناسور خوب میتوانست به همان عنوان فیلم Disneynature نیز منتشر شود.

این فیلم پر از حیوانات دوست داشتنی است، جانواران ماقبل از تاریخ با چشمان دکمه ای ( برخی ار آنها به خوبی استفاده شده بودند البته به جز شکارچی های دوست داشتنی) و دایناسورهای بسیار بزرگ. من شخصا Forrest Woodbush را دوست دارم، یک Zen Styracosaurus با صدای ملایم (که توسط Peter Sohn کارگردانی شده). Forrest یک موجود با حوصله و آرام است که موجوداتی روی شاخ او نشسته اند و او ادعا میکند که آنها او را از خطرات حفظ میکنند، به عنوان مثال یکی از آنها او را از هدف های غیر واقعی حفظ میکند. (من هم میتوانستم از یکی از انها استفاده کنم)

آرلو و اسپات در سفر پرمخاطره خودشان با داستان ها و ماجراهای گوناگونی مواجه میشوند، که تمام آنها شخصیت های ثابتی هستند که از حرکات و بادی لنگویچ های انسانی استفاده می کنند و این ممکن است برای کمپانی دیزنی و مارول کمی دردساز شود، عناوین و اسم های جالب: Thunderclap, Downpour  و  Coldfrontکه ممکن هستند سه قهرمان و یا سه تبهکار باشند.

دایناسور خوب ممکن است اولین تجربه آشکار دیزنی و پیکسار در زمینه استفاده از مواد روانگردان باشد (بر خلاف بسیاری از فیلم های کلاسیک آنها که به صورت پنهانی به این قضیه می پرداخت) آرلو و اسپات بعد از خوردن میوه تخمیر شده ای توهم وحشتناکی به سراغشان می آید. این میوه ممکن است از همان درخت میوه که در انیمیشن سیمپسونها (Homer Simpson’s Guatemalan Insanity Peppers) بود، آمده باشد.

مطالعه کنید:  « چطور اژدهاتون رو آموزش بدین 3 »

تضاد بین محیط خفقان آور شهر در انیمیشن Inside Out (یادرآور اینکه اتاق ها در خانه خانواده های سانفرانسیسکویی چقدر کوچک است) و محیط بسیار باز در انیمیشن دایناسور خوب، نمی شد که بهتر از این بیان شود. یک صحنه آرایی بی نظیر از دو فیلم در یک سال که برای اولین بار از کمپانی پیکسار شاهد آن بودیم.

و یک یک اتفاق ساده و یا بین المللی این که: آیا دایناسور قهرمان ما به خاطر این «آرلو» نامیده شده که این انیمیشن در جشن شکرگزاری اکران شده، یعنی همان جشنی که آرلو گوتری آهنگ معروف خود را در فیلم «رستوران آلیس» اجرا کرد؟

درباره منتقد: جوئی استرایک که به The Miscweant نیز معروف است، مقاله هایی در مورد انیمیشن در روزنامه ها و وبسایت هایی همچون New York Daily News, Newsday, New York Press, Fanboy.com به چاپ رسانیده و بیشتر از یک دهه است با Animation World Network همکاری میکند.

او هم اکنون مجری برنامه Interview with an Animator است، برنامه ای که با انیماتورهای برجسته در New York City’s Museum of Cartoon  و  Comic Artو دیگر جاهای منهتن به گپ و گفتگو میپردازد.

منبع: AWN

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

18 + = 23

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.