آموزشمقالاتنورپردازی

نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت سوم)

1.23Kviews
۵
(۱)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت اول)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت دوم)

نور پر کننده

نور پر کننده ، مکمل نور اصلی است و به سایه‌هایی که از نور اصلی ایجاد شده‌اند مقادیری نور اضافه می‌کند . اگر نور اصلی از یک طرف تابیده شده باشد ، آن‌گاه نور پر کننده با “پر کردن” قسمت‌های تاریکی که از نور اصلی در صحنه ایجاد شده‌اند ، آن را تکمیل می‌کند . این امر باعث می‌شود که سایه‌های ایجاد شده از نور اصلی ، از آن رنگ سیاه خالص فاصله بگیرند و ظاهر باورپذیرتری داشته باشند . شدت و رنگ نور پر کننده کاملأ به صحنه بستگی دارد . نورهای پرکننده‌ای که شدت کمتری دارند برای صحنه‌های دارای کنتراست بالا مناسبند ، در حالی که نورهای پرکننده‌ی شدیدتر ، می‌توانند کنتراست را کاهش دهند . به همین دلیل است که سطح کنتراست کلی یک صحنه را با اصطلاح “نسبت نور اصلی به پرکننده” ، مشخص می‌کنند .

رنگ نور پر کننده به رنگ محیط اطراف سوژه بستگی دارد . به عنوان مثال یک روز آفتابی را در نظر بگیرید که در آن سوژه با آسمان آبی احاطه شده است . در این مثال ، نور پرکننده به رنگ آسمان آبی خواهد بود و سایه‌ها هم بر همین اساس پر می‌شوند .

شکل ۴٫۸ تصویر سمت چپ کاراکتر سفید رنگی است که فقط با نور پرکننده روشن شده است . تصویر سمت راست ، تلفیق نور اصلی و نور پرکننده را در تصویر نهایی نشان می‌دهد .

مطالعه کنید:  تریلر رسمی انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا 3» منتشر شد

نور بازتابی

به طور کلی در بیشتر سناریوهای نور پردازی ، نور اصلی در بالای سوژه قرار می‌گیرد . این مورد در صحنه‌هایی که در فضای باز با ماه یا خورشید روشن می‌شوند ، همیشه صدق می‌کند و علتش این است که ماه یا خورشید همیشه بالاتر از خط افق قرار دارند. معمولأ به کاراکترها از پایین نور نمی‌تابانند زیرا باعث می‌شود که غیرطبیعی و غیر جذاب به نظر برسند ، مگر این که کاراکتری شرور و شیطانی باشد .

در سنایوهای نورپردازیِ طبیعی ، نور از بالای سوژه می‌تابد و به زمینی که سوژه بر روی آن قرار دارد برخورد کرده و پرتوهای ثانویه‌ای از زمین بازتاب می‌شوند . این پرتوهای بازتاب شده ، قسمت‌های پایینی و تاریک سوژه را روشن می‌کنند . این نورهای ثانویه با چیزی به نام نور بازتابی ، شبیه‌سازی می‌شوند .

شکل ۴٫۹ تصویر سمت چپ ، کاراکتر سفید رنگی است که فقط با نور بازتابی روشن شده است . تصویر سمت راست ، تلفیق نور اصلی و نور پرکننده و نور بازتابی را در تصویر نهایی نشان می‌دهد .

نور بازتابی همان نور گسترده و ملایمی است که از پایین می‌آید . شدت و رنگ نور بازتابی ، به شدت نور اصلی و سطحی که از آن بازتاب می‌شود بستگی دارد . هرچقدر نور اصلی قوی‌تر باشد و سطح زمین بازتاب‌کننده‌تر باشد ، نور بازتابی مشخص‌تر خواهد شد و هرچه رنگ سطح بازتاب کننده بیشتر باشد ، بر رنگ نور بازتابی تأثیر بیشتری خواهد داشت .

 

نور حاشیه‌ای و نور کیکر

در اینجا هنرمند می‌تواند از نورهایی که هدفشان صرفأ ایجاد زیبایی است ، استفاده کند . با استفاده از نور حاشیه‌ای (ریم لایت) ، می‌توان سوژه را از پس‌زمینه‌اش جدا کرد و طرح کلی‌اش را برجسته و مشخص کرد . غالبأ تنها علت استفاده از نور حاشیه‌ای این است که طرح کلی سوژه مشخص شود .

مطالعه کنید:  بهترین انیمیشن‌هایی که محصول دیزنی و پیکسار نیستند!

این موضوع به ویژه در مواقعی صدق می‌کند که کاراکتر ، شئ کوچکی مثل مداد را در دست گرفته و یا به چیزی اشاره می‌کند . در این موارد می‌توان برای مشخص کردن طرح کلی آن شئ کوچک ، از نور حاشیه‌ای استفاده کرد و از این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که بیننده چیزی که اتفاق می‌افتد را می‌بیند . معمولأ نور حاشیه‌ای در طرف مقابل نور اصلی قرار می‌گیرد اما در مواقع مشخصی می‌تواند در همان جهت نور اصلی هم قرار بگیرد .

نورهای کیکر هم جزو آن دسته از نورهایی هستند که هدفشان معمولأ زیبایی صحنه است و مشابه نور حاشیه‌ای هستند . این نورها در زوایای پایینی قرار می‌گیرند تا نقاطی که به صورت مسطح روشن شده‌اند را تغییر دهند . معمولأ هنگامی که در یک ناحیه‌ نور پرکننده خیلی پخش یا مسطح شده باشد ، از این نورها استفاده می‌شود . این نورها در طرف نور پرکننده‌ای که به شئ می‌تابد قرار می‌گیرند . همچنین آن‌ها برای شکل‌دهیِ بیشتر ، در طرف نور اصلی هم قرار می‌گیرند . غالبأ نورهای کیکر به قسمتی از سوژه که با نور پرکننده روشن شده است ، مقدار کمی را اضافه می‌کنند .

شکل ۴٫۱۰ تصویر سمت چپ کاراکتر سفید رنگی است که فقط با نور بازتابی روشن شده است . تصویر سمت راست ، تلفیق نور اصلی ، نور پرکننده ، نور بازتابی ، نور حاشیه‌ای و کیکر را در تصویر نهایی نشان می‌دهد .

 

نور جانبی

نور جانبی ، هر نوع نور قابل استفاده‌ی دیگری است که در صحنه وجود دارد . این نور می‌تواند هرچیزی از صفحه‌ی روشن موبایل تا چراغ‌قوه یا آژیر پلیس باشد . این‌ نورها برای نشان دادن یکپارچگیِ بین تمام منابع نور و اشیاء موجود در صحنه ، به کار می‌روند.

مطالعه کنید:  تهیه ویدیو رفرنس برای استاپ موشن «بخش گمشده» توسط انیماتور استودیو لایکا «کوین پری»

شکل ۴٫۱۱ چهار عکس مختلف که همه‌ی آن‌ها از نور جانبی بهره می‌برند . تصویری از انیمیشن کوتاه داستان آقای Revus ، از Marius Herzog (بالا سمت چپ و پایین سمت راست) . تصویری از انیمیشن کوتاه ادموند خر ، از Papy3d/ONF NFB/ARTE (بالا سمت راست). تصویری از انیمیشن کوتاه Little Freak ، از Edwin Schaap (پایین سمت چپ).

این مطلب ادامه دارد…..

منبع: کتاب نورپردازی در انیمیشن

خانه انیمیشن 

(هرگونه کپی برداری از مطالب وبسایت خانه انیمیشن بدون ذکر نام و حذف لینک غیر قانونی و داراری پیگرد قانونی است)

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 11 = 21

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.