آموزشمقالاتنورپردازی

نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت دهم)

1.23Kviews
۵
(۲)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت اول)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت هفتم)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت هشتم)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت نهم)

تنظیمات و ترفند‌های رندر شبانه

تکنیک‌ها و ترفندهای دیگری وجود دارند که هنگام رندر‌گیری در حین پیشرفت کار استفاده ‌می‌شوند تا سرعت گردش کار را بالا ببرند . یکی از نکات واضح این است که وضوح و اندازه‌ی تصویر را کاهش دهید . همانطور که قبلأ درمورد رندرهای نورپردازی در حین کار صحبت کردیم ، رندرهایی که در طول روز می‌گیرید معمولأ چیزی حدود ۳۳% تا ۵۰% از اندازه‌ی کلیِ تصویر نهایی هستند . این میزان از اطلاعاتی که از رندر روزانه بدست می‌آورید برای مشاهده و تجزیه‌ و تحلیل تصویر کافی هستند و اجازه می‌دهد که فریم‌های رندر شده در طول شب تکمیل می‌شوند .

روش دوم به شما کمک می‌کند که یک برداشت طولانی داشته باشید . غالبأ برداشت‌های انیمیشن می‌توانند خیلی طولانی باشند و ۲۰ تا ۳۰ ثانیه و یا تا چند صد فریم طول بکشند . می‌توان این برداشت‌ها را با دیالوگ پیش برد تا کاراکتر‌ها در جایشان ثابت باشند . بنابراین بسته به میزان آهسته بودن و طولانی بودن برداشتتان ، می‌توانید در هر ۲ یا ۴ یا ۸ یا ۱۰ فریم ، فقط از یک فریم رندر بگیرید . هنرمند با استفاده از این روش می‌تواند کارایی رندر شبانه  و کیفیت کلی کار را به طور چشمگیری افزایش دهد و در عین حال می‌تواند نمونه‌هایی از کل شات را تجزیه و تحلیل کند .

مطالعه کنید:  رازهای تولید انیمیشن نمو

شکل ۴٫۲۹ هنرمند با ایجاد یک ساختار تصویری سازمان‌یافته در طولانی مدت می‌تواند زمان زیادی را ذخیره کند و از دردسر‌ها جلوگیری می‌کند .

همچنین تست‌های کوچکی هم در حین تولید وجود دارند که هنرمند می‌تواند با استفاده از آن‌ها مطمئن شود که در صحنه‌ای که می‌خواهد از آن رندر نهایی بگیرد هیچ مشکلی وجود ندارد . در این تست‌ها بخشی از فریم‌ها (ممولا ۵ تا ۱۰ فریم) با تنظیمات رندر نهایی اجرا خواهند شد تا ثابت شود که تصویر نهایی همانطوری است که انتظار می‌رود . علاوه بر این ، هنرمند می‌تواند برای تست فریم‌هایی را انتخاب کند که تنظیمات مختلفی برای رندر دارند ، تا با کارآمدترین زمان رندر ، بهترین ظاهر را تعیین کند . با انجام این کار هنرمند هرچه زودتر مشکلات را شناسایی می‌کند و با نزدیک شدن به پایان پروژه‌اش ترسی از بروز مشکلات نخواهد داشت .

تنظیمات و ترفندهای نهاییِ رندر

اولین کاری که باید در هنگام آماده‌سازیِ صحنه برای رندر نهایی انجام دهید این است که تاری حرکتی را (اگر در برداشتتان به کار رفته) فعال کنید و تمام تنظیمات مربوط به آنتی ایلیاسینگ (ضد پله پله شدن) و نمونه‌ها را افزایش دهید تا کیفیت رندر نهایی را داشته باشند . این تنظیمات بسته به الزامات پروژه تغییر می‌کنند و اغلب پروژه‌هایی که زمان‌بندی محدودی دارند ، تاری حرکتی را کنار می‌گذارند ، زیرا زمان رندر را بیش از حد افزایش می‌دهد . پس از انجام تمام این تنظیمات ، سرانجام رندر نهایی راه‌اندازی می‌شود و برداشت به پایان می‌رسد . اما متأسفانه به ندرت پیش می‌آید که کار به این راحتی تمام شود .

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه ورودی / خروجی: سفر به دنیای سورئال

علیرغم این که قبل از رندر چندین آزمایش انجام داده‌اید ، اما با این حال بروز نویز در رندر تقریبأ اجتناب‌ناپذیر است . یکی از مشکلات اصلی در پروژه‌های انیمیشن سازی ، بروز نویز و لرزش است . ما قبلأ به این موضوع پرداخته‌ایم اما راه دیگری هم به جز بالا بردن کیفیت رندر ، برای حل این مشکل وجود دارد . در بیشتر مواقع بهترین راه حل برای صحنه‌های نویزی این است که آن صحنه را در تصویری با ابعاد بزرگ‌تر رندر بگیریم  و سپس در مرحله‌ی پس از تولید ، آن تصویر را کوچک کنیم . این ذخیره‌سازی تصویر در اندازه‌ی بزرگتر باعث می‌شود که جزئیات بیشتری در تصویر ایجاد شوند و وقتی اندازه‌ی تصویر را کوچک کنیم دیگر نویزی نخواهیم داشت . همچنین اگر تنها بخش کوچکی از صحنه مشکل داشته باشد ، برخی از رندر کننده‌ها به هنرمند اجازه می‌دهند که فقط از همان قسمت کوچک صحنه رندر بگیرد . در این صورت هنرمند می‌تواند فقط از همان بخش مشکل‌ساز با کیفیت بالاتری رندر بگیرد ، سپس مقیاسش را کوچک کند و آن را به صورت یک لایه بر روی قسمت نویز دارِ تصویر اصلی قرار دهد .

تنظیمات بی‌شمار دیگری نیز برای رندر وجود دارند که می‌توانند در هر شات یا هر صحنه اعمال شوند . اگر پس‌زمینه بسیار نویزی است اما دوربین حرکتی ندارد ، آیا می‌توان فقط از یک فریم ثابت رندر گرفت و همان تصویر رندر شده را برای کل صحنه به کار برد ؟ آیا در مرحله‌ی پس تولید می‌توان حرکت یک دوربین ۲ بعدی را ردیابی کرد تا فقط از یک فریم از پس‌زمینه رندر بگیریم ؟ آیا می‌شود رندر کم کیفیتی از اشیاء گرفت و در ظاهرشان تفاوتی ایجاد نشود ؟ ممکن است اشیائی در صحنه وجود داشته باشند که تاری حرکتیشان بالا باشد یا از دوربین خیلی دور باشند ، یا آنقدر از کانون دوربین خارج باشند که به وضوح دیده نشوند . در چنین مواقعی کم کردن سایز رندر برای چنین اشیائی می‌تواند مفید باشد . این‌ها سوالاتی است که یک نورپرداز در فرایند رندر نهایی باید از خودش بپرسد تا بتواند آن را تا حد امکان روان و کارآمد پیش ببرد .

مطالعه کنید:  پیکسار چگونه صحنه های رمانتیک را در انیمیشن هایش خلق می‌کند

نتیجه گیری

هر هنرمند برای کار در یک پروژه‌ی انیمیشن‌سازی ، سیستم مخصوص به خودش را ایجاد می‌کند . اما هنرمند با برنامه‌ریزی‌های قبلی و با توجه به جزئیات ، می‌تواند کارایی بالایی داشته باشد ، وقت با ارزشش را حفظ کند و بسیاری از استرس‌های مربوط به بی‌نظمی و ناآگاهی را از بین ببرد . پیروی از این گردش کار باعث می‌شود که هنرمند بهتر ، سریع‌تر و راضی‌تر باشد .

این مطلب ادامه دارد…..

منبع: کتاب نورپردازی در انیمیشن

خانه انیمیشن 

(هرگونه کپی برداری از مطالب وبسایت خانه انیمیشن بدون ذکر نام و حذف لینک غیر قانونی و داراری پیگرد قانونی است)

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 17 = 25

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.