آموزشاخبارمقالات

نورپردازی در دنیای ۳ بعدی

3.06Kviews
۰
(۰)

۲۴ موردی که شما باید درباره نورپردازی از آن آگاه باشید.

 

تحقیق و جستجو

۱- دانستن نحوه عملکرد نور در دنیای واقعی

شما باید دید درستی نسبت به عملکرد نور در دنیای واقعی داشته باشید از جمله نحوه بازتاب نور از اشیای مختلف، چگونگی تاثیرگذاری نور های رنگی بر روی سطوح رنگی و موارد مختلف دیگر.

 

۲- یادگیری خواندن و فهم عکس ها

کتاب های بسیار خوبی در زمینه عکاسی همچون کتاب های «جیمی نلسون»، «راجر بالن» و افراد دیگری وجود دارند که برای فهم دنیای عکاسی مطالعه آن ها بسیار وسیله خوبی به شمار می آید و داشتن اینگونه منابع و کتاب ها بر روی میز کار شما زمانی که در مسیر خود گم شده اید همچون یک چراغ هدایت گر خواهد بود. شما می توانید همچنین زمانی که کامپیوتر شما در حال رندر کردن است و یا اوقات فراغتی که دارید این کتاب ها را مطالعه کنید. و سپس شروع به فهم و خواندن عکس ها کنید، در عکس ها اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که شما با مطالعه یک عکس می توانید به آن دست پیدا کنید. نگاه کردن به سایه ها و اسپکولار ها در عکس می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که چه نوع تنظیم نوری مورد استفاده قرار گرفته است و چه نوری برای چه منظور به کار گرفته شده است. برخی نور ها شاید برای جدا کردن برخی اجسام از بک گراند مورد استفاده قرار گرفته شده، در حالی که دیگر نور ها برای جلب توجه بیننده به موضوع خاصی به کار گرفته شده باشد.

 

۳- در ابتدا شیدر های خود را آماده کنید

قبل از اینکه از آماده بودن شیدر ها مطمئن نشده اید به آرایش نور ها نپردازید نورپردازی صحنه بدون شیدر ها تنها اتلاف وقت است. کار خود را با یک نور ساده شروع کنید بدون GI، تنها یک نور ساده ناحیه ای تا مشاهده کنید که شیدر های شما چگونه عمل خواهند کرد. وقتی که تمام شیدر های شما آماده شدند سپس درباره باقی مسائل فکر کنید.

 

۴- خواندن مجلات عکاسی

جدای از خواندن کتاب های مرتبط با نورپردازی در دنیای سه بعدی، خواندن مجلات عکاسی دیگر نیز ایده خوبی به حساب می آید. اینگونه مجلات معمولا دارای نکات ارزشمندی درباره نحوه تعامل نورپردازی و جسم مورد نظر که از آن عکاسی شده است دارند که نکته های آن ها می تواند در کار سه بعدی به کار شما بیاید.

 

۵- برده و دربند عکاسی واقع گرا نباشید

شما می توانید از عکس ها به عنوان منبع برای کار خود استفاده کنید تا متوجه شوید که چیز ها به چه صورت کار می کنند و باید به عنوان یک آرتیست از خلاقیت و نوآوری خود نیز در کار استفاده کنید. شما باید نور را به هر صورت که می خواهید به خدمت بگیرید.

مطالعه کنید:  SIGGRAPH آسیا 2012

 

تنظیمات نورپردازی

۶- زمانی را برای تنظیمات عمومی و پایه ای نورپردازی اختصاص دهید

قبل از اینکه شما نورپردازی برای متریال و تکسچر های پیچیده را انجام بدهید، یک نورپردازی عمومی و پایه ای را در کار خود پیاده کنید تا برای بهتر نتیجه گرفتن، ایده هایی را بدست آورید که در بهتر شدن کامپوزیشن نهایی به شما کمک کند. اینگونه تنظیمات پایه ای از مسائلی که بعد ها در کار پیش می آید همچون تنظیم و آرایش مجدد مدل ها بعد از تکسچر شدن جلوگیری می کند و از اتلاف زمان زیادی شما را نجات می دهد. زمانی که تایم رندر شما کم است، شما همچنین می توانید از تنظیمات نوری که تا به حال انجام نداده اید نیز در کار استفاده کنید.

 

۷- ابتدا از نور هایی که کمترین تاثیر را در صحنه دارند شروع کنید

این مورد یکی از چیز های مهمی است که شما برای تبدیل شدن به یک نورپردازی عالی به آن نیاز دارید. اگر شما با نور های با تاثیر زیاد در صحنه استفاده کنید دیگر قادر نخواهید بود تا نور های با تاثیر کمتر را در کار خود به کار ببرید. اگر شما نور ها را قدم به قدم و گام به گام تست کرده باشید ، در تنظیمات نوری پیچیده به مشکلی بر نخواهید خورد.

 

۸- نور های خود را کاهش دهید و به نور اصلی خود برسید

گاهی اوقات شما تعداد نور های زیادی را در صحنه اضافه می کنید و نمی دانید که دقیقا تاثیر هر یک از آن ها بر صحنه شما چگونه است. نور های خود را به یک عدد کاهش دهید و زاویه و شدت آن را به هر صورت که می خواهید تنظیم کنید و سپس شروع به اضافه کردن نور های دیگر در پشت آن کنید.

 

۹- تجربه بدست بیاورید

سعی کنی انواع نور را امتحان کنید. هنرمندان و آرتیست ها نورپردازی معمولا تنظیمات نورپردازی را تغییر می دهند و عاشق بدست آوردن تجربیات جدید هستند.

 

۱۰- از کنتراست استفاده کنید

استفاده از کنتراست در نورپردازی صحنه شما را دراماتیک و جذاب تر می کند. سعی کنید تا نور های گرم را در کنار نور های سرد و یا چند نور نقطه ای را در مقابل یک منبع نور بزرگ استفاده کنید.

 

۱۱- از رنگ های مختلف استفاده کنید

به یاد داشته باشید که حتی زمانی که شما از یک نور مشابه استفاده می کنید، می توانید از رنگ های مختلف در نقشه ها و یا چنل های اسپکولار استفاده کنید، نور های رنگی مختلف را شبیه سازی کنید و به یک نتیجه مبتکرانه برسید.

 

۱۲- یک کامپوزیشن بسازید

از نور ها برای ساخت یک کامپوزیشن از عکس مورد نظر استفاده کنید. اگر می خواهید چشم های بیننده خود را به جایی از تصویر متمرکز کنید از اشعه های نور برای روشن کردن تصویر استفاده کنید.

مطالعه کنید:  Assassin’s Creed Rogue

 

افکت ها و سایه ها

۱۳- گامای تصویر خود را تنظیم کنید

استفاده از این شیوه، کار زیرکانه ای معمولا برای هنرمندان است. از لحاظ فیزیکی گاما باید ۲٫۲ باشد اما این مقدار معمولا به نتیجه مورد نظری که شما به دنبال آن هستید ختم نمی شود. برخی مقدار گاما را ۱٫۶ یا ۱٫۸ و یا ۱ در نظر می گیرند. شما می توانید در دنیایی که در حال ساخت آن هستید قوانین فیزیک را دستخوش تغییرات قرار بدهید و به نتیجه مورد نظر خود برسید.

 

۱۴- از ناحیه های سیاه هراسی نداشته باشید

همه ی چیز ها نیاز به روشن شدن ندارند ناحیه های تاریک اتمسفر و فضا را به صحنه اضافه می کنند. ما معمولا زمانی که در حال تماشای فیلم ها هستند از دیدن صحنه هایی که در تاریکی تنظیم شده اند همچون غار احساس ناراحتی می کنیم، و برخی افراد معمولا یک نور ملایم برای اینکه شما همه چیز را بتوانید مشاهده کنید به صحنه اضافه می کنند که با انجام این کار آن ها تمام اتمسفر و فضا را از بین می برد.

 

۱۵- چیزی که شما نمی توانید ببینید به اندازه چیزی که شما می توانید ببینید از اهمیت برخوردار است

یاد بگیرید که چگونه از تاریکی ها و سایه ها در صحنه استفاده کنید

 

۱۶- نور های خارج از دوربین را فراموش نکنید

یک صحنه از یک شهر در نور را تصور کنید، شما یک قطعه کوچک از یک ساختمان در این شهر را رندر می کنید. در دنیای واقعی این قطعه تحت تاثیر انواع مختلف نور از جمله نور هایی از ساختمان های دیگر، ماشین ها، تابلوها تبلیغاتی و چیز هایی که در صحنه اصلی شما قابل مشاهده نیستند تاثیر می پذیرد، اما شما یک نور ضعیف ثانویه یا بازتاب هایی را به آن اضافه می کنید. تعدادی نور های خارج از دوربین را به صحنه اضافه کنید تا این صحنه را به صورت واقعی تری شبیه سازی کنید.

 

۱۷- از نور پردازی های حجمی استفاده کنید

زمانی که شما به صورت افراطی از نورپردازی های حجمی استفاده نکنید، می توانید در تنظیمات نورپردازی خودتان چیز های جذابی را اضافه کنید. این کار در صحنه های داخلی می تواند بسیار مفید باشد و می تواند با موانعی که بر سر راه نور است ترکیب شود و جذابیت بصری را به صحنه اضافه کند و تمرکز بیننده را به موضوع اصلی جلب کند.

 

۱۸- پیچیدگی ها را در مورد سایه ها اعمال کنید

سعی کنید تا یک سری پیچیدگی ها در سایه ها اضافه کنید. شما می توانید در برخی صحنه های داخلی با اضافه کردن چیز هایی همچون شاخ و برگ و یا قطرات باران بین منبع نور و صحنه مورد نظر شاهد جذابیت هایی در محل تشکیل سایه ایجاد کنید.

مطالعه کنید:  دموریل جدید Cinema 4D

 

۱۹- نو را تجزیه کنید

تفکیک کردن نور به عنوان مثال شما بوسیله قرار دادن یک مپ نویز در مپ پروجکتر در تری دی مکس و یا با قرار دادن یک درخت بیلبورد مقابل منبع نور، می توانید نور را خود را تجزیه کنید و جذابیت های بصری بیشتری را در صحنه خود اضافه کنید.

 

۲۰- استفاده از چند ضلعی های نورانی (luminous polygons)

با استفاده از این چند ضلعی های نورانی (luminous polygons) و یا به اصطلاح دیگر lumigons می توانیم جزییات بیشتری را به صحنه خود اضافه کنیم و گاهی اوقات علاوه بر نور خورشید، ما از نور های اضافی دیگری برای خوانا تر شدن ناحیه های سایه ای خودمان در صحنه و یا برجسته کردن برخی از جزییات استفاده می کنیم.

 

۲۱- اضافه کردن ذرات گرد و غبار شناور در هوا

(dust particles floating) این کار با استفاده از سیستم های پارتیکل شدنی است و یا ترکیب یک هندسه ساده با صفحه های آلفا و با نورپردازی های حجمی . همچنین این پارتیکل ها می توانند در رندر نهایی نیز به تصویر ما اضافه شوند.

 

۲۲- افکت های رنگی درست کنید

درست کردن افکت های رنگی در نرم افزار های مختلف به شیوه های مختلفی انجام می شود که باعث اضافه شدن جذابیت های بصری به کار ما می شود.

 

۲۳- اضافه کردن مه

در صحنه هایی که از نورپردازی های حجمی استفاده می کنید از اضافه کردن مقداری مه در کار خود نترسید. این کار نه تنها باعث عمق بخشیدن به تصویر شما می شود بلکه فضای راز آلودی را نیز درست می کند. شما همچنین می توانید در تنظیمات نورهای حجمی بوسیله اضافه کردن مقداری تکسچر ساده، افکت دود را به صحنه خود اضافه کنید. مثال خوب در این مورد می تواند تابش نوری باشد که از پنجره ای مشبک به یک اتاق که در آن گرد و غبار وجود دارد باشد و یا اشعه نوری که از شکاف و یا سوراخ ابر ها عبور می کند. این تعامل نور ها و محیط بسیار برای تصویر ما جذاب خواهد شد.

 

۲۴- پس پردازش

هیچ شکی نیست که پس پردازش یکی از چیز های بسیار مهمی است که هر هنرمندی باید از آن آگاهی داشته باشد اما روی آن زیاد حساب نکنید. از نورپردازی برای گرفتن بهترین نتیجه مستقیما از نرم افزار سه بعدی مد نظر استفاده کنید. حتی اگر شما تنها قسمت هایی از کار خود را رندر می کنید سعی کنید تمام این قسمت ها زیبا به نظر برسد و تا مرحله پس پردازش صبر نکنید.

 

منبع: ۳D Artist Onlinle

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. سلام ببخشید اشکالی داره من از مطالب سایتتون تو کانالم با ذکر منبع استفاده کنم؟

Leave a Response

+ 74 = 82

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.