اخبارمقالات

نگاهی به یک مجموعه کارتونی پرطرفدار با رویکردی استراتژیک

4.37Kviews
۴٫۵
(۲)

مجموعه سریالی آواتار، که یک کارتون به سبک مانگای ژاپن است و از تولیدات آمریکا به شمار می رود، حالا بعد از اتمام پخش آن در شبکه نیکلدئون آمریکا، چند وقتی است که به صورت مرتب از شبکه سینمای خانگی کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفته و با فروش خوبی روبرو شده است.

مجموعه سریال انیمیشنی  آواتار که به سبک مانگای ژاپنی تولید شده ، توسط کونیتزو و مایکل دی مارتینو کارگردانی شده و فیلمنامه ی آن که از آثار کمیک و کتاب مصور اقتباس شده است ،توسط کی هیون ریون و جاکوییم دواس سانتوز نوشته شده.این سریال ۶۰ قسمتی که در سه فصل ۲۰ قسمتی در فاصله ی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ تهیه شده ، از شبکه نیکلدئون آمریکا شروع به پخش کرد و رفته رفته در بیشتر کشورهای جهان از جمله  جمهوری اسلامی ایران(در نمایش خانگی) پخش آن ادامه یافت .در این انیمیشن از نگاه استراتژیک آمریکایی،هنرهای رزمی چینی ، سبک انیمیشن مانگای ژاپنی و آیین ها و باورهای هندویی حداکثر استفاده شده تا تاثیر پذیری مخاطب عام به بیشترین حد از هنر انیمیشن برسد و همچنین زمامداران تفکر آمریکایی از راه پر مخاطب رسانه، بر دین و باورهای مذهبی مردم تسلط یافته و به ایدئولوژی و خواسته های خود برسند.

 آواتار کیست؟

آواتار در این سریال به کسی گفته می شود که در هر زمان فقط و فقط اوست که قدرت استفاده از چهار عنصر را باهم داشته باشد و البته قدرت ویژه ای نیز دارد که با تمرین و ممارست به دست می آید و به آن قدرت یا حالت آواتاری گفته می شود.آواتار را از روی فلش آبی رنگی هم می توان شناخت که بر سر آواتار می درخشد که حکایت از ارتباط او با ماوراء و قدرت درونی زیاد او دارد. این آواتار در واقع روح زمین یا روح حقیقت است که در قالب انسان متجلی شده است و در هر دوره برای ملتش وجود دارد. البته بنا به قانون تناسخ برای روح آواتار مرگ وجود ندارد و او زمانی دیگر در قالب آواتاری از قبیله ای دیگر ظهور می کند. کما اینکه پیش از همین آنگ خودمان روح آواتار در وجود یک آتش افزار رسوخ و تجلی پیدا کرده بود، البته یاود شویم که آنگ یک باد افزار است که توانایی آموختن افزار های دیگر راهم دارد.

مطالعه کنید:  تولید انیمیشن کوتاه با مضمون پیامبر رحمت

آواتار یک پل میان جهان فیزیک و جهان روح است و در طول سالها، از ابتدا نقش برقراری توازن را در همه ی اقوانم داشته.خدانکند که آواتاری در حالت آواتاری کشته شود چراکه توانایی تناسخ و تجلی دوباره ی او از بین رفته و به کل حالت آواتاری نابود می شود.

نجات جهان

صد سال قبل نوجوان ۱۲ ساله ای به نام آنگ که یک آواتار است متوجه می شود که او آخرین آواتار روی زمین است و از ترس مسئولیت سنگینی که بر دوش دارد با سوار شدن بر پشت حیوان پرنده ای که یک گاومیش سفید بزرگ شش دست و پاست، فرار می کند! او در طول پروازش در یک طوفان بزرگ گرفتار شده و در اقیانوس سقوط می کند.اما حالت آواتاری محافظ او آنگ و دوست پشمالویش را در توده ی یخی برای صد سال محبوس می کند تا سرانجام با گذشت یک قرن دو نوجوان به نام های ساکا و کاتارا ، که به دنبال پیدا کردن آخرین آواتار برای نجات جهان هستند او را می یابند و آنگ و گاو پرنده اش آپا را از توده ی یخ نجات می دهند. آنگ که با عمر صد ساله ی خود هنوز نوجوانی بازیگوش است به کمک دوستان خود راهی سفر می شود تا تحت تعالیم گوناگون قرار بگیرد و بتواند اوزای، پادشاه آتش را که همه جا را به تصرف خود درآورده شکست دهد.

چند المان استفاده شده !

در این مجموعه انیمیشنی،  کل تمدن بشر به چهار قوم دسته بندی شده اند.قبیله ی آب، پادشاهی خاک، قوم آتش و قبیله هوا.هر قومی یکی از این عناصر طبیعی را دارد که  جامعه اش بر اساس آن بنیان شده است.مردم این قبایل با استفاده از فنون هنرهای رزمی شرقی می توانند عنصر وجودی خود را تحت کنترل داشته باشند و از آن استفاده کنند که به آن افزار گفته می شود ،مانند باد افزار یا آتش افزار!

جالب است بدانید که تولید کنندگان این انیمیشن با تحقیقات جامع خود هنرهای رزمی هر قوم را بر اساس اصول رزمی خاص و متفاوت از هم طراحی کرده اند.تای چی چون برای خاک افزارها، کونگ فو شائولین شمالی برای آتش افزارها، بگوئاژ انگ برای آب افزارها و هونگ گا کونگ فو برای باد افزارها!!

مطالعه کنید:  نگاهی نزدیک به میز کار یک انیماتور (انیمیشن دو بُعدی کلاسیک)

آواتاری از ما در فضای مجازی

دنیای مجازی و سایبری، به موازات زندگی نخست ،بستری را برای ما در فضای مجازی به وجود آورده که آن را زندگی دوم یا مجازی می نامند.حضور بسیار زیاد مردم دنیا در فضای زندگی دوم، که دلایل مختلفی، از جمله علاقه به تخیل و فانتزی، قهرمان گرایی و اسطوره سازی،شکستن مرزهای ارتباطی و … موجب آن شده،بستری از انحرافات فکری و عقیدتی را برای جمع کثیری از مردم دنیا به وجود آورده است که در بلند مدت با حضور مردم در انواع این فضاها از جمله، بازی ها،شبکه های اجتماعی و یا دیگر فضاهای سایبری، به طور پنهان و ناخودآگاه در فکر و اندیشه مردم رسوخ کرده و بر اعتقادات، الگوهای رفتاری و در کل سبک زندگی هریک از آنها در زندگی حقیقی تاثیر بسیار خواهد داشت.

این خطرات در کشورهای پیشرفته نسبت به جوامع در حال توسعه و پیشرفت بسیار بیشتر است.در ایران هم به دلیل سرعت پایین اینترنت این خطر کمتر است اما همچنان پیشرو و تهدید کننده  ادامه دارد.بازی سیمز یکی از پرطرفدارترین این بازی هاست که شما با ساخت آواتاری از خود وارد جامعه ای آزاد می شوید که خطرات با لقوه ای ذهن و روح شما را تهدید می کند.ظواهر آراسته و آزادی بی نهایت، به کمک گرافیک بالای رایانه ای به تاثیر گذاری هرچه بیشتر این تصاویر ناهنجار در ذهن ما کمک می کنند.این آواتار سازی در شبکه های اجتماعی ای مانند فیس بوک، توییتر و یاهو هم همین خطرات را از حالت بالقوه به بالفعل درآورده که تاثیر آن بر کسی پوشیده نیست.

 

آواتار مجری تناسخ بقا در اندیشه و مجاز

کلمه آواتار به معنی ( حلول خدا) است و در واقع آواتار تجسدی مادی از به زمین آمدن خدایان هندو است.در تعریف عمومی، این کلمه تجسم عامل الهی یا همان منجی شناخته می شود که تقریبا تمان ادیان آن را به گونه ای دارند و در اسلام به گونه ای خلیفه اله معنی می دهد. اما آن چیزی که آواتر را در تضاد و تناقض با اسلام و مهدویت قرار داده است، اصل تناسخ بقاست که از آیین هندو در آواتار مانده و اسلام آن را از همان ابتدا رد کرده است. این تناسخ بقا آنجایی مسئله ساز تر می شود که از ابعاد ایدئولوژی و نظری بیرون آمده و در فضای سایبری برای هر کسی ممکن شده است.به گونه ای که هر شخص توسط آواتار خود می تواند منجی باشد.اما این مجاز هیچگاه در واقعیت به حقیقت بدل نمی شود و این دو گانگی در شخصیت و محیط زندگی اول و دوم موجب اختلالات روحی ،روانی و اعتقادی می شود که هم اکنون در غرب موجی عظیم و همه گیر را براه انداخته و ما باید متوجه آن باشیم.

مطالعه کنید:  شاهزاده روم در قامت بزرگان

آواتار باوری مغایر با اسلام و مهدویت

بر حسب اعتقاد هندوان،روح انسان یک سلسله تولد و تجدید حیات را طی می کند و مدام از کالبدی به کالبدی دیگر می رود.بنا بر این زندگی یک روح به عنوان یک فرد،فقط و فقط یک جا و در یک بدن نیست! باور و اعتقاد تناسخ به دهها دلیل از سوی اسلام رد شده که این آیه خود گواه بر ابطال اصل تناسخ دارد.(آیه ی ۹۹ و ۱۰۰ سوره  مومنون)

در انیمیشن آواتار نیز که با تفکر و تکیه بر باورهای باستانی هندو و استنباط جدید غربی ها از آن تهیه شده وجود یک منجی که با تناسخ روح زمین و خدایگان قدرت در طلب نجات انسان ها و اقوام مختلف برآمده است، با باورهای دینی اسلام و به خصوص شیعه در تضادی کامل است و ما باید همواره این موضوع را برای خود و فرزندانمان گوش زد کنیم که داستان هایی از این دست آگاهانه به دشمنی با دین و بشارت الهی برآمده اند تا ما را از یاد و باور به منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود (عج) غافل کنند.

سینما پرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۵ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

5 + 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.