آموزشاخبارمقالات

چطور دویدن را انیمیت کنیم (قسمت دوم)

2.2Kviews
۴٫۳
(۳)

دويدن

در يک راه رفتن هميشه حداقل يک پا روی زمين قرار دارد، فقط يک پا در يک زمان از زمين جدا می شود.  

در يک دويدن هر دوپا از زمين جدا می شوند. 

در سريعترين راه رفتن ها اگر هر دو پا از زمين جدا نشوند هيچ وقت آن راه رفتن تبديل به دويدن نخواهد شد. 

مطالعه قسمت اولو حالا ادامه آموزش…

 

اتفاقات در باره ی دواير 

دايره های بزرگ مسلماً خيلی خوب هستند ولی اگر در يک دايره ی کوچک ما، تغييراتی در طرح های کليدی نهايی و گذشت ها انجام بدهيم و سپس دوباره به سراغ طرح بياييم آن وقت چشم ديگر نمی تواند دايره را اصلاً تشخيص بدهد. 

دويدن ٣ طرحی  

٨ طرح برای هر ثانيه ! از اين سريعتر امکان پذير نيست. 

 چطور دویدن را انیمیت کنیم

در صورتيکه بخواهيم يک چرخ را به حرکت در بياوريم و حرکت آن را احساس کنيم مجبوريم تا حداقل از ٣ طرح استفاده کنيم. 

دو کار را انجام نمی دهد  

 چطور دویدن را انیمیت کنیم

به همين جهت ما بدنبال ٣ طرح زيبا و جالب دويدن پاها در دايره خواهيم بود. 

در تجربه کار چنين خواهد شد. 

 

حالات بی نهايتی وجود دارد- و آن فقط برای سه طرح اصلی  

 

مسلماً اين برای شخصيت های کارتونی کوتاه قد نيز کاربرد دارد. 

 


ولی روی شخصيت های بلند قد نيز کارکرد خوبی دارد 

 

اين يک طراحی استاندارد برای حرکت ٣ طرحی است 

 

و برای شخصيت بزرگتری 

 

يک کار متغير ولی با همان اصول 

 

و چرا از خودمان نسازيم ؟ برای هر قدم ۴ طرح بکشيد. 

 

و برای قدم بعدی ٣ طرح بزنيد. 

مطالعه کنید:  انیمه «نام شما» اولین انیمه غیر-میازاکی که به رکورد فروش 100 میلیون دلار در ژاپن دست پیدا کرده است

ما می توانيم حتی سريع تر کار کنيم. 

ما می توانيم ٣ طرح برای قدم اول و فقط ٢ طرح برای قدم دوم مورد استفاده قرار بدهيم. 

در اينجا ما اين روش ٣ طرحی را با دو طرح ميانی مشاهده می کنيم. 

 

سپس کرانة ۴ را برداريد و فقط بين آن و ١، يک طرح ميانی قرار دهيد. 

در اينجا ما ١٠ قدم برای هر ثانيه خواهيم داشت دقيق تر بخواهيد ۵/٩ قدم در ثانيه. 

 


پس ما اين را خواهيم داشت: 

 

و ما می توانيم از قدم بلند به قدم کوتاه تغيير حالت بدهيم. 

دويدن ٢ طرحی 

سريع ترين دويدن ممکن است و آن توسط فيلمبرداری ۲۴ فريم در ثانيه خواهد بود که در واقع ۱۲ قدم در هر ثانيه خواهد بود. 

در دهه ی ۱۹۴۰ کارگردان بزرگ تکس اووری ( TEX AVERV ) به خود فشار آورد تا شخصيت هايش سريعتر از حد معمول بدوند دويدن دو طرحی ابداع شد. 

بطور کلی، چنين چيزی است. 

در يک دويدن دو تايی- 

مشکل ما حرکت پاها خواهد بود و فيلم دائماً جهش از دو طرح پا خواهد داشت : 

 

ولی آنها ولکن قضيه نبودند و می خواستند حتماً برای دويدن دوتايی جوابی پيدا کنند يکی از روش ها اين است که طرح ميانی گذشت پاها را در وسط قرار ندهيم ولی حرکات حالات پا را کم کم تغيير بدهيم. 

 

و به همين ترتيب پاها به هم نزديکتر می شوند. 

بسيار جالب ! 

و همين موضوع در نماهای روبه رويی نيز تکرار می شود. 

 

همين روش در يک طرح پرسپکتيوی با زاويه   جواب بسيار خوبی می دهد. 

 


ولی از کنار برای يک شخصيت قد بلند بهتر است با يک فرمول سه طرحی کار کنيم. 

مطالعه کنید:  نمایش 6 پویانمایی کانون در جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی پاریس

ولی از جلو و عقب فرمول دو طرحی حتی در مورد قد بلند ها نيز جواب گو است. 

 

پس بدين ترتيب آن طرح گذشت معمولی ديگر بطور کلی جابجا می شود و طرح ها به هم نزديکتر می شوند و چشم جايی را که طرح گذشت ( ميانی اصلی ) معمولاً قرار داشت را تشخيص نمی دهد. 

 

همين روش در مورد اشکال ديگر نيز صادق است. 

 

يک روش ديگر ٢ طرحی ها اين است که خط کمربند را کاملاً متغيير کنيد وبدين صورت چشم يک حرکت دوست داشتنی ای خواهد ديد. 

 

روشی ديگر اين است که دست ها با هم طوری حرکت کنند که بدن و سر خود به خود به جلو کشيده شود. 

 

سری می توانست در يک نمودار دايره ای حرکت کند ولی با استفاده از حداقل يعنی ۴ طرح، در ضمن اکشن دايره ای می توانست به طرح جلو مايل شود. 

 

در اينجا حرکت دست ها کاملاً گيج کننده خواهد بود و سرعتشان نصف سرعت پاها خواهد بود. 

 

در يک دويدن ٢ طرحی در صورتيکه بخواهيم خيلی سريع بدويم طرح ها محو می شوند. 

 

ما می توانيم فقط دو طرح در يک مرحله   داشته باشيم. در صورتيکه اين ها را با يک ديزالو دو فريمی فيلمبرداری کنيم بطوريکه هر دو طرح برای دو فريم قرار گيرند بايد حرکت را کمی از محوی بيرون بياوريم. 

طرح اول را فوکوس کرده  طرح دوم ۵۰ % خواهد بود. 

سوم باز فوکوس  چهارم ۵۰

پنجم فوکوس و به همين ترتيب 

مسلماً ما می توانيم طرح های محو بيشتری اضافه کنيم. من به اين نتيجه رسيدم کارکردن دو طرحی برای هر نوع اکشن و يا تحرکی قابل استفاده است در صورتيکه ما بخواهيم کار را کمی ناواضح کنيم. 

مطالعه کنید:  پويانمايي‌هاي ايراني در جشنواره «نسيم شرقي» کانادا

نتيجه گيری و جمع آوری  فرمول کلی 

۱- دويدنها هميشه در يک مرحله  انجام می گيرند. 

۲- ما می توانيم هر کاری که با راه رفتن انجام می داديم در اينجا انجام بدهيم، البته می بايست همه چيز را به نصف کاهش دهيم.

۳- آيا سر بالا و پايين می رود و يا از کنار به کنار و يا حرکت دايره ای دارد ؟

۴- آيا پاها به بالا و پايين می پرند و يا به زمين فشار می آورند ؟

۵- آيا دستها راتحت کنترل قرار داده و در کنار بدن بی حرکت نگه می داريم و يا اينکه به اين ور و آن ور درحال حرکتند.؟

۶- خط کمر بند چه می کند ؟

۷- آيا بيشتر در هوا بمانيم ؟

۸- ما بايد نوآور باشيم و پيشرفت، جرأت می خواهد !

۹- و چه کسی در حال دويدن است ؟

چاق ، لاغر ، پير ، جوان ، دزد ، قاچاقچی ، پليس ، کشيش ، ورزشکار ، کودک و . . .

۱۰- و بالاخره از چه چيزی فرار می کنند و يا به طرف چه چيزی می روند ؟ و به چه علتی.

اين ها را جواب بدهيد و دويدن شما، بسيار عالی خواهد شد.

 

 

برگرفته از کتاب کیت بقای انیماتور اثر ریچارد ویلیامز

خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۳ / ۵٫ ۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 52 = 59

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.