اخبار

کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی (قسمت سوم)

3.18Kviews
۴٫۴
(۹)

لیست کتاب های تالیفی و ترجمه شده به زبان فارسی درباره ی انیمیشن

 

عنوان کتاب: استادان پویانمایی

نویسنده: جان هالاس؛ ترجمه و تالیف: پریسا کاشانیان، سلما محسنی‌اردهالی، فرناز خوشبخت

ناشر: ‏ سوره مهر

توضیحات: این کتاب به معرفی کارگردانان و خالقان انیمیشن ‌های معروف جهان می ‌پردازد. در نوشته ‌های پشت جلد کتاب آمده است: «استادان انیمیشن، هنرمندان و فعالانی هستند که با نگاهی تازه، تفکری پیشرو و تلاشی پیگیر، گامی موثر در این عرصه برداشته ‌اند. این کتاب به معرفی زندگی، دیدگاه و آثار این نخبگان می ‌پردازد. کتاب “استادان پویانمایی” اولین مرجع در زمینه ‌ی مذکور است که می ‌تواند قابل ‌استفاده برای دانشجویان، هنرمندان و حتی اساتید این عرصه باشد تا دیدگاه و تجربیات بزرگان این هنر منتقل شده و در اتصال هویت ملی ما به شاهراه‌ های جهانی گامی موثر باشد. اثر حاضر علاوه ‌بر معرفی اساتید موردنظر، جنبه‌ ی تحقیقی دارد و به ‌عبارتی تاریخچه و روند تحول و تکامل انیمیشن و آثار تولید شده را در خود جای داده است. این اثر می‌تواند با معرفی و شناسایی راه ‌های طی ‌شده، هنرمندان ما را به افق ‌های تازه و الگو سازی صحیح نزدیک ‌تر نماید.»

 

عنوان کتاب: فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن

نویسنده: استن هیوارد؛ مترجمان: سارا خلیلی ، سوسن خطایی ، فلورا بختیاری‌منش ، مرضیه علیرضایی ، فرناز خوشبخت

ناشر: ‏دانشگاه هنر

توضیحات: کتاب “فیلمنامه نویسی انیمیشن” اثری از “استن هیوارد” است که با ترجمه گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه هنر، از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر شده و به بازار آمده است. کتاب “فیلمنامه نویسی انیمیشن” در شش فصل با عنوان های “خلق داستان ها”، “انگیزه مردم از کارهایی که انجام می دهند چیست؟”، “تم های داستانی”، “تصمیمات و مشکلات”، “وابستگی و ارتباطات” و ” مشکلات و قدرت” تدوین شده و تلاش می کند نوشتن فیلمنامه برای انیمیشن را به صورت عملی و کارگاهی به دانشجویان این رشته آموزش دهد.

مطالعه کنید:  انيميشن كوتاهي كه والت‌ ديسني مي‌خواست آن را نابود كند!

سارا خلیلی سرپرست مترجمان این کتاب در بخشی از مقدمه اش بر این چاپ آورده است: ” بسیاری از نکات مطرح شده برای دانشجویان و علاقه مندان سینما نیز قابل استفاده است. هیوارد کمتر وارد مقولات مختص انیمیشن از قبیل فانتزی و اغراق می گردد و بیشتر به توضیح ساختارهای متفاوت داستانی و از سوی دیگر، جنبه های روانکاوانه موضوع می پردازد. از این رو کتاب می تواند منبع مناسبی در زمینه واحد روانشناسی انیمیشن به شمار رود.”

 

عنوان کتاب: م‍ت‍ح‍رک‌س‍ازی‌ (ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌)

نویسنده: پ‍رس‍ت‍ون‌ ب‍ل‍ر؛ ت‍رج‍م‍ه:‌ ف‍ری‍ب‍رز ف‍ری‍داف‍ش‍ی‍ن‌

ناشر: ‏ ک‍ت‍اب‌ آب‍ان‌

توضیحات: روش‌ طراح‍ی‌ گ‍ام‌ ب‍ه‌ گ‍ام‌ م‍ت‍ح‍رک‌س‍ازی‌ (ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌) ….

 

عنوان کتاب: خ‍ودآم‍وز گ‍ام‌ ب‍ه‌ گ‍ام‌ ای‍ج‍اد ک‍اراک‍ت‍ره‍ای‌ س‍ه‌ ب‍ع‍دی‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: اس‍ت‍ف‍ان‍ی‌ ری‍س‌؛ م‍ت‍رج‍م‍ی‍ن:‌ س‍پ‍ه‍ر ت‍رب‍ی‍ت‌، س‍ای‍ه‌ رض‍وان‍ی‌

ناشر: ‏ک‍اک‍ت‍وس‌

توضیحات: مولف در این كتاب، طی دوازده فصل، اصول و تكنیك ‌های صنعت در حال رشد انیمیشن سه بعدی را به تفصیل شرح می ‌دهد .وی در این كتاب كوشیده است شیوه خلق تصاویر متحرك سه بعدی را با استفاده از برنامه كامپیوتری Character Studio , MAX 2 , MAX و Bones Pro MAXبه گونه آموزشی بیان كند .در ابتدای كتاب آناتومی اسكلت بدن، استخوان‌ها و مفاصل تشریح شده و در فصل دوم نحوه رشد آنها با استفاده از تصاویر كامپیوتری نشان داده می ‌شود .در فصل سوم همین روند برای حیوانات نشان داده می ‌شود .در فصل چهارم مولف به نحوه ساخت موجودات خیالی اشاره می ‌كند . در فصل پنجم، جریان كار انیمشین سازی از حركت انسان توضیح داده می ‌شود .در فصول بعدی نرم افزارها و برنامه‌ های ۳D Studio MAXو سایر تكنیك ‌های خلق آثار كارتونی و تلویزیونی معرفی می ‌گردد .این كتاب برای دانشجویان گرافیك و كامپیوتر تدوین شده است.

 

عنوان کتاب: آموزش كامل متحرک‌سازی و كارتون

نویسنده: جانت نان، گراهام گارساید ؛ مترجم: مریم شعبانی‌گلدره

ناشر: ‏سعیده‏

توضیحات: کتاب حاضر اولین بار تحت عنوان” آموزش طراحی انیمیشن” توسط پرتو زینب در سال ۱۳۸۴ با ترجمه بهاره رزاقی و حمیدرضا زهره‌وند منتشر شده است.

مطالعه کنید:  نامزدهای انیمیشن کوتاه اسکار 2018

موضوعات کتاب: كارتونهاي سينمايي – فن كاريكاتورها و كارتونها – طراحى

 

عنوان کتاب: استاپ‌موشن فریم به فریم

نویسنده: تام گاسک؛ ترجمه سلما محسنی‌اردهالی

ناشر: ‏سوره مهر‏

توضیحات: این اثر تنها به انیمیشن عروسکی نپرداخته و  شیوه های مدرن تری را به لحاظ تکنیکی، مورد بررسی قرار می دهد. در این اثر به سه تکنیک اصلی و متفاوت انیمیشن استاپ موشن یعنی انیمیشن زیر دوربین، انیمیشن به واسطه مرور زمان و پیکسیلیشن، پرداخته شده است و در خلال آن جنبه های زیبایی شناسی و اینکه چه نکاتی باعث می شود که فردی به سراغ یک تکنیک برود، مورد توجه قرار گرفته است.

این مترجم ، درباره پروژه چاپ کتاب های آموزشی انیمیشن تاکید کرد: از آنجا که منابع مکتوب کمی در این حوزه وجود دارد، ادامه این پروسه که در راستای ایجاد منبعی برای مطالعه و جریانی برای تولید و رشد علم انیمیشن است، نتایج بسیار خوبی را در حوزه انیمیشن کشور به دنبال خواهد داشت.

 

عنوان کتاب: انیماتورهای سینما و تلویزیون

نویسنده: نوئل‌کی. ولفگرام‌لوانز؛ ترجمه عظیمه ستاری

ناشر: ‏سوره مهر‏

عنوان اصلی: Animators of film and television : nineteen artists, writers, producers, and others ,c2011.

 

عنوان کتاب: ‏ساخت کمیک : رازهای قصه‌گویی در کمیک، مانگا و گرافیک ناول

نویسنده: اسکات مک‌کلود؛ ترجمه فرزانه سالمی

ناشر: ‏سوره مهر

‫‪عنوان اصلی: Making comics : storytelling secrets of comics, manga and graphic novels ,2006.

‏يادداشت: ‏این کتاب تحت عنوان ” هنر کمیک ۲” با ترجمه فرناز خوشبخت توسط آبان در سال ۱۳۹۰ منتشر شده است.

 

عنوان کتاب: بازیگری برای انیماتورها

نویسنده: اد هوکس؛ مترجمان: باقر بهرام ، فرناز خوشبخت ، مریم تقی ‌بیگی

ناشر: ‏ سوره مهر

توضیحات: اين کتاب ۱۴ بخش دارد: بخش او درباره هفت اصل بازيگري است در بخش دوم درباره تماشاگر بخشهاي سوم تا دهم به موضوعاتي همچون کاراکتر، صحنه، حرکت، نقش، دوربين، شيوه، قالب و رسانه ميپردازد. بخش يازدهم تمرينات کلاسي است و بخش دوازدهم نيز به سوال بازيگري به شيوه متد چيست؟ پاسخ داده شده است. بخش پاياني نيز نتيجه گيري است.

مطالعه کنید:  اعلام اسامی نامزدهای جایزه «کارتون طلایی ۲۰۱۶»

 

عنوان کتاب: ‏‏‏۱۰۰۰ طرح ۱۰۰ شخصیت

نویسنده: م‍س‍ع‍ود م‍روی‍ان‌

ناشر: ‏ ک‍ل‍ه‍ر‏‏‏

توضیحات: مجموعه دو جلدي «1000 طرح ۱۰۰ شخصيت» به اهتمام سيد مسعود مرويان منتشر و روانه بازار كتاب شد. در اين كتاب طراحي از ۲۰۰ شخصيت كارتوني آموزش داده مي‌شود. در جلد نخست صد شخصیت ارایه شده و در جلد دوم هم همین تعداد در نظر گرفته شد. بیشتر این شخصیت‌ها کاراکترهای کمپانی «والت دیزنی» است. مرويان طي نوشتاري در مقدمه اين مجموعه درباره روش‌هاي كار خود سخن گفته و مي‌افزايد، یکی از روش‌های جدی و موثر در طراحی آزاد روش طراحی ساده به پیچیده است؛ به طوری که طرح نخست را سریع و خیلی ساده آغاز می‌کنیم و پرده پرده آن را کامل می‌کنیم و جزيیات آن را می‌آوریم تا حدی كه طرح کامل شود.

وي در اين راستا سعی كرده یکی از فیگورهای این سیر را در سه مرحله طی کند تا مخاطب متوجه این روند شود.

به اعتقاد مرويان، در کشور ما متاسفانه به این امر توجه نمی‌شود که شخصیت‌هایی مانند شخصیت‌های «والت دیزنی» و «برادران وارنر» خلق شود. او تاكيد مي‌كند که تمام این شخصیت‌های کارتونی از نظر روانشناسی نیز هویت خاصی دارند و اساسا روی آنها از هر حیثی کار شده است. وي معتقد است،‌ با توجه به پیشینه فرهنگی، تاریخی و اسلامی ايران مي‌توان شخصیت‌های خلق كرد و این فرهنگ دیرینه را به دیگر کشورها هم معرفی كرد.

 

این مطلب ادامه دارد…

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۴ / ۵٫ ۹

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 88 = 97

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.