اخبارمقالات

گفتگو با کارگردان پاندای کونگ فوکار ۳

5.98Kviews
۲٫۴
(۱۵)

الساندرو کارلُنی انیماتور و داستان سرای با سابقه درباره چالش هایی که در زمینه ساخت جدید ترین محصول دریم ورکز و داشته است، برای ما صحبت می کند.

 

جدیدتر ین قسمت این انیمیشن یعنی پاندای کونگ فوکار ۳ توانسته فروش خوبی را برای استودیو دریم ورکز به ارمغان داشته باشد، و این انیمیشن را به عنوان اولین همکاری و یا تهیه کنندگی مشترک استودیو دریم ورکز با استودیوی شرقی دریم ورکز (اُرینتال دریم ورکز) که در چین واقع شده است می توان نام برد. این فیلم همچنین اولین فیلمی بود که برای ورژن چینی آن دوباره صورت های کاراکتر ها انیمیت شد.

کارگردانی این انیمیشن به عهده (الساندرو کارلُنی) و (جنیفر یو)، دو تن از خبرگان استودیو دریم ورکز در زمینه کارگردانی، انیمیت، داستان سرایی و جلوه های ویژه بود که وظایف را بین خودشان به نحو خوبی تقسیم کرده اند. جدیدا شانس این را پیدا کردیم تا با (الساندرو کارلُنی) که کارگردانی مشترک این اثر را همراه با (جنیفر یو) به عهده داشت صحبتی داشته باشیم و از او درباره ساخت این انیمیشن و چالش هایی که در پروسه تولید داشته اند صحبت کنیم و شما را د ادامه به خواندن این مصاحبه هیجان انگیز دعوت می کنیم.

 

چه زمانی شما برای اولین بار وارد پروسه تولید این انیمیشن شدید؟

الساندرو کارلُنی: (جنیفر یو) مدتی بود که بر روی پاندای کونگ فوکار ۳ کار می کرد. من در آن زمان درگیر پروژه ی دیگری بودم که توسط جنیفر به این کار دعوت شدم چون این کار در حال بزرگتر و بزرگتر شدن بود. بعد از اینکه من وارد فیلم شدم، این فیلم تغییراتی را متحمل شد ما یاد گرفتیم که چگونه ایده های جدید خودمان را در فیلم به کار ببریم. سپس ما پروسه تولید را آغاز کردیم.

جنیفر و من در اولین فیلم همکاری نزدیک و فشرده ای با هم داشتیم. زمانی که شما بر روی یک دنباله فیلم (قسمت های بعدی فیلم) کار می کنید، مخصوصا فیلم کاراکتر محوری همچون پاندای کونگ فو کار، احساس می کنید که مباشر این کاراکتر هستید. البته که شما کارگردان هستید، اما در این مورد، المان مباشرت نیز دخالت دارد. شما واقعا نیاز دارید که آن را از تمام اتفاقات و جنبه های احتمالی و تجربی حفظ کنید. خیلی فوق العاده بود که من دوباره با جنیفر کار می کردم، چون هر دوی ما به گونه ای والدین این کاراکتر به حساب می آییم، و کار مشترک و همکاری ما با هم به همین دلیل نتیجه بسیار خوبی دارد.

درباره کارگردانی مشترک داینامیک خودتان توضیح دهید. این روز ها خیلی معمول شده است که دو کارگردان بر روی یک پروژه انیمیشن با هم کار می کنند. آیا شما کار ها را بیشتر به صورت اشتراکی انجام می دادید و یا آن ها را بین خودتان تقسیم می کردید؟

الساندرو کارلُنی: در بخش های پایانی، داستان سرایی، ایده داستان این کار ها به طور مساوی تقسیم شده بود. هر دوی ما در پروسه استوری برد و بخش ویرایش با هم کار کردیم. ایده این بود که مسئولیت ها تقسیم شود تا کار به موفقیت منتهی شود. در پروسه تولید، فاز اجرایی این فیلم، من بیشتر در بخش انیمیت درگیر بودم و جنیفر بیشتر در لی اوت نظارت می کرد، ما کادر بندی و دوربین گذاری ها را با هم در صحنه تنظیم می کردیم. وقتی که این قسمت پروسه تولید تمام شد ما همه چیز ها را با هم به صورت اشتراکی انجام دادیم. این کار برای ما بسیار راحت بود و از قضا در برخی از مراحل سرعت بیشتری در کار پیدا می کردیم، چون ما در عوض چک کردن کار یکدیگر، تمام اتفاقات را با هم دنبال می کردیم.

زمانیکه فکر می کردیم فرا رسید و کار ها به طرز عجیبی زیاد شد. من و جنیفر هر دو در جلسه های متفاوتی شرکت می کردیم. اما این کار مشکلی در کار ایجاد نمی کرد، ما سلایق مختلفی داریم، اما زمانی که بحث پیش برد داستان پیش می آید ما در واقع یک طور فکر می کنیم.

مطالعه کنید:  دومین تریلر انیمیشن عملیات آجیلی 2 منتشر شد

 

شما مهارت های مختلفی را از سابقه هنری خود به این فیلم آورده اید. از مسائل فنی تا مدیریت دیدگاه خلاق، چه مهارت هایی به نظر شما بیشتر در خدمت این پروژه بود و توانست آن را پیش ببرد؟

الساندرو کارلُنی: من این کار ها در شغل خودم جالب و جذاب می دانم، من کار های متعدد زیادی را در این پروژه و قبل از آن انجام داده ام، انیمیت، نویسندگی، داستان گویی، نوشتن موسیقی و شاید در همه مسائل به طور متوسط تجربه دارم و آن ها را بلد هستم. اما سیستم این استودیو به صورت خیلی کاملی است، طوری که به شما اجازه می دهد با افرادی که در زمینه های مختلف سرآمد هستند همکاری داشته باشید.

اگر من در برخی کار ها مهارت دارم این مهارت ها به من کمک می کند تا بتوانم به طرز موثرتری با افراد دیگر کار کنم. من با دانش جویان با استعداد زیادی سر و کار دارم اما اغلب آن ها سن کمی دارند و تا به حال اتاق خود را ترک نکرده اند. هر چه گستره ی کار من زیاد تر می شود، ارزش همکاری را بیشتر متوجه می شوم. من شاید خواستار همکاری با کسانی باشم که استعداد کمی دارند اما در کار کردن با کسانی که مهارت کار مشترک را ندارند یا یک فرد نخبه که مهارت کار گروهی را نمی داند، رغبت زیادی ندارم چون آن ها غیر قابل مدیریت هستند و کار کردن با آن ها غیر ممکن است.

من سعی می کنم که به داخل فضای کار وارد شوم و با گروه تولید خوش بگذرانم. چیزی که ممکن است در طول پروسه تولید و زمان بندی فشرده به من کمک کند تا پروژه را مدیریت کنم این است که وارد یک اتاق مملو از جمعیت شوم و با آن ها خوش بگذرانم و بتوانم این مسئله را مدیریت کنم و در نهایت این کار من باعث می شود که پروژه را مدیریت کنم.

 

خب پس وقتی شما در اتاق تولید هستید، افراد برای هدایت و حمایت به شما نگاه می کنند، مخصوصا زمانی که از چیزی مطمئن نیستند و یا غرق در مسائل می شوند. چطور شما خونسردی خود را حفظ می کنید؟ چطور شما این فشار ، که همه به شما نگاه می کنند را مدیریت می کنید، وقتی که شما خودتان می خواهید از این مهلکه فرار کنید و فریاد بزنید؟

الساندرو کارلُنی: یک مکتب فکری وجود دارد که می گوید هیچ گاه به افراد دیگر نشان ندهید که مستأصل شده اید و نمی دانید که الان باید چه کاری را انجام دهید شما همواره باید نشان دهید که در کار خود مصمم هستید. اما من در طول زمان یافتم که در واقع نشان دادن ضعف می تواند چیز خوبی باشد، و این تزلزل ممکن است در عملکرد گروه شما مفید باشد.

بیشتر اوقات من ناهار را با اعضای گروه می خورم به عنوان مثال با انیماتور ها در یک شات خاص. شاید برخی بگویند که این ایده خوبی نیست و این یک خط فکری بد است که من مجبور هستم با انیماتور ها ناهار بخورم. ولی این مکتب فکری که ما آن را در کار خود اعمال می کنیم به یک چیز بسیار عالی ختم خواهد شد.

بعضی اوقات ما می گویم که این کار مزخرفی است و ما باید آن را بهتر کنیم. چیزی که من کمک کرد این بود که در مقابل باقی افراد ضعیف و نا مطمئن نشان داده شده ام. نه در همه مواقع، مطمئنا شما نمی تواند یک آدم همیشه متزلزل باشید. اما اجازه دادن به افراد دیگر که واقعیت را ببینند، این یک چیز بنیادی متفاوت است که گروه را به همکاران تبدیل می کند و آن ها در کار با شما مشارکت بیشتری خواهند داشت. شما دیگر همچون والدین آن ها نخواهید بود. اگر شما به عنوان مثال با کسی در میان بگذارید که ” من این را دوست ندارم. چطور می توانیم آن را بهتر کنیم؟” این گفتگو بهتر و کارآمد تر از این است که بگوییم ” من از این خوشم نمی آید، خیلی مزخرف است، احمقانه به نظر می رسد.”

مطالعه کنید:  قسمت دوم پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما ساخته می‌شود

 

من ملاقات و جلسات متعددی داشتم که قرار بود ما را به سمت جلو هدایت کند، اما در جایی گیر می کنید چون هیچ کس موافق نیست. و این تبدیل  به یک قرا ملاقات در مورد مشکلات کوچک می شد. اگر شما می گفتید: بله، من هم از این متنفّر هستم، این تبدیل به جلسه ای می شود که درباره راه حل آن تصمیم گیری می شد.

چیزی بیشتر از این من را خوشحال نمی کند که می دانم گروه به من اعتماد دارد و مرا کمک خواهند کرد که مشکل را برطرف کنم. شما هیچ گاه اتاق فکر نخواهید داشت: من بسیار وحشت زده هستم، الان چه کار باید انجام دهیم؟ شما می خواهید که بقیه بگویند: بله او وحشت زده است ولی او راه حل را پیدا کرده است. این سخت ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد زمانی که شما در سمت رهبری قرار دارید. نشان ندادن ضعف چیزی است که من هیچ وقت موافق آن نیستم.

 

پاندای کونگفو کار ۳ یک پروژه عظیم و بزرگ برای دریم ورکز است و این یک دنباله برای قسمت های قبلی موفق این انیمیشن است. این اولین پروژه اصلی مشترک با استودیو شرقی دریم ورکز است که در چین و در شهر شانگهای واقع شده است، به این معناست که انتظار بسیاری می رود تا این انیمیشن هم بتواند در بازار چین خودنمایی کند. آیا این موارد بر روی کار کارگردانی شما تاثیر گذار بود و از سوی استودیو دیگر تحت فشار بودید؟

الساندرو کارلُنی: اگر بگویم که این موارد بر روی کار ما بی تاثیر بود، دروغ گفتم حتی نقطه نظر هوادارن در کار ما تاثیر گذار بود. شما تنها یک چیز جدید را معرفی نمی کنید. مردم این کاراکتر ها را دوست دارند مردم با این کاراکتر ها بزرگ شده اند.

در قسمت اول پاندای کونگفو کار اعضای گروه ما تنها ۱۵ نفر بود. این یک کار تماشاگر محور است و اگر شما بر خلاف میل آن ها کاری انجام دهید، آن ها از شمال متنفّر خواهد بود. همچنین فشار مضاعفی در بازی با این کاراکتر هایی که برای مدت طولانی در اطراف شما هستند وجود دارد.

نحوه کنار آمدن با این ها چگونه است؟ من واقعا نمی دانم چطور باید همه ی این موارد را در نظر داشته باشیم. بعضی وقت ها ممکن است که من به گریه بیفتم. اما حقیقت این است که سیستم این استودیو را دوست دارم، که متفاوت از راه و روش استودیو های اروپایی در تولید فیلم است، در اینجا شما یک تیم دارید. تیمی که شبیه یک تیم ورزشی است. اگر شما در جایی و در لحظه ای جا ماندید، بازی متوقف نخواهد شد. شما هم تیمی هایی دارید که شما را یاری می کنند.

این مورد چیزی است که درباره ی استودیو دریم ورکز فوق العاده است. اگر شما در لحظه ای ندانید که چه کار باید بکنید و یا چه کار انجام می دهید، ترسیده اید و یا توانایی انجام هیچ کاری را ندارید، در اینجا افرادی هستند که به کمک شما می شتابند و شما را از مخمصه نجات می دهند. شما تیم خود را دارید، مسئول اجرایی همچون (جفری کتزنبرگ) کسی که در کار خودش تبحر دارد و استاد رهایی از مشکلات است و در به پایان رساندن فیلم کمک شایانی انجام خواهد داد، و یا همکاری مثل جنیفر که می گوید: می دانی چیست؟ یک روز مرخصی بگیر و برو در حمام و ۵ دقیقه گریه کن. بله قطعا شما در موقعیتی که این اتفاقات می افتد همین کار را می کنید چون این کار چیزی است که به شما آرامش می دهد. شما حتی ممکن است تیم خود را به آغوش بکشید و خواهید دید که این ابزار خوب و کارآمدی برای شما خواهد بود تا از عهده ساختن فیلم بر بیایید.

 

دقیقا استودیوی شرقی دریم ورکز چه کار ها و دخالت هایی در فیلم کرده بود، و دخالت و تاثیر شما در کاری که آن ها انجام داده بودند چه بود؟

مطالعه کنید:  مصاحبه ای با انیماتور پیکسار: مایک استرن

 الساندرو کارلُنی: اول از همه موضوع جالبی که در مورد چینی ها وجود دارد این است که آن ها عاشق پاندای کونگفو کار هستند. اولین قسمت این انیمیشن همچنان جزو موفق ترین فیلم های اکران شده در کشور چین است. این اتفاق افتاد و این فیلم سازان از چین به سمت ما آمدند و گفتند: در هالیوود شما فیلم بهتری درباره پاندای کونگفو کار ساخته اید و چین با همکاری شما کار بهتری نسبت به ما تولید کرده است. چه چیزی در اینجا در حال اتفاق افتادن است؟

و همین موضوع تبدیل به یک بحث و گفت و گو شد، چرا ما برخی چیز ها را با هم انجام ندهیم؟ استودیوی شرقی دریم ورکز در حال تبدیل به استودیویی بود که فیلم خودش را برای بازار چین تولید می کرد. و همین چیز ها  باعث شد قسمت جدید پاندای کونگفو اولین کار و محصول مشترک ما با هم شد.

در ابتدا این فوق العاده بود چون ما برای قسمت اول این انیمیشن تحقیقات گسترده ای انجام داده بودیم تا اصالت چینی به آن بدهیم. ما به سفر های تحقیقاتی دوستان چینی خود تکیه داشتیم. و حالا ما راه بلد های چینی داریم. اگر ما در مسئله ای همچون سنت و اصالت چینی ها سوال برایمان پیش بیاید، ما فقط تلفن را بر می داریم و  از آن ها سوال می پرسیم: شما چه کاری اینجا و یا آنجا انجام میدهید؟. واقعا این مسئله بار سنگینی را از روی دوش ما برداشت. وقتی به مرحله تولید رسیدیم، آن ها چندین کار مختلف و سطحی را انجام داده بودند، مقداری نورپردازی، مقداری انیمیت و لیپ سینک برای ورژن چینی اثر که واقعا عالی به نظر می رسید.

 

چگونه شما از نقطه نظر کارگردانی با استودیوی شرقی دریم ورکز برخورد کردید؟

الساندرو کارلُنی: ما همانند هر همکار و شریک کاری دیگری با هم بودیم. شما ممکن است برخی نا هماهنگی هایی را مشاهده کنید چون که زمان دو کشور با هم متفاوت است. مسئله دیگر زبان چینی بود. در آن جا کارگردانی بود که به ما کمک بسیاری کرد، خصوصا در مورد بازی بازیگران چینی در ورژن چینی این انیمیشن. هدایت و کارگردانی افرادی که زبان شما را نمی دانند یک کار غیر ممکن است.

 

بیایید کمی عقب برگردیم، بزرگترین چالش شما در مقام کارگردان در تولید این انیمشین چه بود؟

الساندرو کارلُنی: یکی از بزرگترین چالش ها تمرکز بر روی کاراکتر ها بود و سعی بر اینکه داستان حول شخصیت اصلی داستان یعنی (پو) شکل بگیرد. موفقیت این انیمیشن باعث شد تا ما متوجه شویم که مردم تا چه اندازه کاراکتر اصلی (پو) را دوست دارند و من هم به کاراکتر او اعتقاد پیدا کردم. البته این کاملا مشخص است که وقتی شما وارد حماسه ای می شوید که دائما در حال بزرگ شدن است، بسیار راحت می توانید گمراه شوید و از مسیر اصلی دور شویدشما فیلمی درباره جنگ و چیز های مختلف می سازید و ناگهان، ” بله (پو) در وسط این ماجرا است.” شما باید این اطمینان را حاصل کنید که هر آنچه که در دور و ور این کاراکتر اتفاق می افتد به شخصیت و کاراکتر او لطمه نزند. این به نوعی تبدیل به یک قانون و راهنما می شود. و الان ما می دانیم (پو) چه کاری انجام دهد با مزه است؟ چه چیزی اگر در کنار او باشد او با مزه به نظر می رسد؟ این موارد تبدیل به راهنمایی برای تولید این فیلم می شوند و بدون یک همچین چیزی این که ما در یک فیلم حماسی همانند این انیمیشن کاراکتر اصلی خودمان را گم کنیم به راحتی اتفاق می افتاد.

منبع: AWN

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۲٫۴ / ۵٫ ۱۵

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

60 + = 68

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.